Permalänk
Medlem

Upplåsning av iPhone 5

Jag har hittat en telefon som var satelitlåst eller spärrad, och jag lämnade den till polisen som man vanligtvis gör, men ingen har hämtat den, efter jag lekt lite med den själv och försökt låsa upp den så fick jag ett meddelande med föredetta ägares nummer, jag ringde ägaren och hon sa att jag kunde behålla telefonen, men nu undrar jag hur tusan jag ska få den att fungera igen, för att den är spärrad men ja vet att det går att fixa, finns det något här som är ett snille med sånt här! För det är verkligen synd att den här telefonen blir så värdelös?

Permalänk
Medlem

Lås upp den på den operatörs hemsida som den är låst till, kostar 250-350kr.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Lås upp den på den operatörs hemsida som den är låst till, kostar 250-350kr.

Det går inte, en IMEI låst telefon som du har fått av polisen som hittegods är att anse som förbrukad. Telefoner som har bytts ut på garantiärenden låser ingen operatör upp då den har blivit utbytt. Stulna/förlorade/borttappade osv som är anmälda eller utbytta på försäkring mm räknas in här.

Får du bort låset, kanon men räkna inte med att det ska vara enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Det går inte, en IMEI låst telefon som du har fått av polisen som hittegods är att anse som förbrukad. Telefoner som har bytts ut på garantiärenden låser ingen operatör upp då den har blivit utbytt. Stulna/förlorade/borttappade osv som är anmälda eller utbytta på försäkring mm räknas in här.

Får du bort låset, kanon men räkna inte med att det ska vara enkelt.

Helt rätt, läste inte första inlägget så noga, tack för påpekandet och att du läste det bättre än mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §8 (uppmaning till brott)*
/moderator

TS: Gå till polisen och be om en rekvisition/ägarbevis där det står att du är ägaren och kontakta därefter operatören.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad i enlighet med §8 (uppmaning till brott)*
/moderator

TS: Gå till polisen och be om en rekvisition/ägarbevis där det står att du är ägaren och kontakta därefter operatören.

Efter mitt inlägg så skriv inte något som inte hjälper personen med hårdvaran. Intyg ifrån polisen gällande hittegods är som att rita en smiley på ett papper. Operatören anser att hittegods/utbytta/osv telefoner luft. Det hjälper int med ett intyg i det här fallet.

Jag vet inte varför du tror att det ska spela någon roll men faktumet är att det gör det inte. Du äger en produkt som en gång var en fungerande telefon, absolut. Du kanske kan återställa den och surfa med via wlan. Thats it

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en iphone 5 som är låst till 3. När jag pratade med 3 så sa dom att det skulle ta 2-3 veckor till att få den upplåst?? Finns det inget snabbare sätt då jag verkligen inte vill vänta så länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalookii:

Har precis köpt en iphone 5 som är låst till 3. När jag pratade med 3 så sa dom att det skulle ta 2-3 veckor till att få den upplåst?? Finns det inget snabbare sätt då jag verkligen inte vill vänta så länge?

Jag tror det är p.g.a Apples rutiner. De måste få in info från 3 så att de kan låsa upp den genom iTunes. Jag har dock inte låst upp en iPhone sedan 3GS så de kan ju ha ändrat sedan dess

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalookii:

Har precis köpt en iphone 5 som är låst till 3. När jag pratade med 3 så sa dom att det skulle ta 2-3 veckor till att få den upplåst?? Finns det inget snabbare sätt då jag verkligen inte vill vänta så länge?

Det tar ett par sekunder att låsa upp en iPhone. Men har hört att Tre skickar koden du behöver via brev, kanske därför det tar tid, men är inte helt säker.

Edit: Du kan även låsa upp den via div. betaltjänster på nätet, hur många som är seriösa vågar jag dock inte säga.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060