Ny custom loop under 2000:- (kina import) med bilder

Permalänk
Medlem

Ny custom loop under 2000:- (kina import) med bilder

Jag bestämde mig efter 15år att skaffa vattenkylning igen (när jag använde det sist var runt 2001-2002) då jag har en arbetskollega som lobbar hårt för vattenkylning det samt att GTA V fick min fläkt på 290x DCII att snurra så den lät vilket irriterade mig.
Det var länge sedan jag höll på med vad man kan kalla seriös överklockning men sedan dess har jag jobbat ca 5 år som test/utveklingsingenjör inom fordonsindustrin och arbetat med just kylsystem så lite kunskap har kanske fastnat.

Först hade jag planer på att köpa koppar och fräsa egna vattenblock samt skaffa radiatorer och pump gratis, vilket jag även gjorde men fick problem med radiatorernas bredd så började jag titta på hur dyrt det är med custom loop idag.
Min budget från start var ungefär 100:- vilket jag köpte koppar för och allt annat kunde jag fixa gratis från mitt förra jobb i skrotbingen men med tanke på bredden så satte jag upp en 2000:- budget där allt skulle kylas.

Det visade sig att folk spenderade allt för mycket pengar på prylar som är nästan "gratis" i Kina så jag tänkte "vafan vinna eller försvinna" och började sätta mig in i den kinesiska marknaden samt försöka förstå deras taobao.

Ett par sömnlösa nätter senare har jag hittat de prylar jag vill ha i Kina och verkar ha lite koll på vad man ska köpa samt vad man inte ska köpa och beställer lite prylar.

Tanken var från början att dra kopparrör över allt i burken då jag hade ~3m över efter en renovering men tyvärr tog rören när jag hade 2 rör kvar efter 1 eller 2 felbockningar och jag behövde runt 0,5m till så jag kapade de färdiga rören för att få anslutningar till alla kopplingar och övergick till slang jag hade liggande hemma.

Fläktar samt fläktkontroller köpte jag begagnat här på Sweclockers men sålde chassit som ingick i priset så den totala kostnaden uppgick till runt 200:-

Tanken med dragningen är att 120mm raden i bakkant ska kyla nästan all energi som processorn tillför så att grafikkortet får i stort sett rumstempererat vatten precis som cpun får. Därför styrs fläkten på 120mm radiatorn på cpu temp så att när processorn jobbar hårt varvar fläkten upp något. Alla andra fläktar styr på vattentemperatur innan cpu vilket innebär 6-700 rpm. Pumpen går på runt 9v ända tills vattentempen efter processorn uppnår 30°C då den går för fullt.

Jag kan nämna att min kollega som nändes tidigare ville ha 2*360 radiatorer där av antalet i paketet.

Lite bilder

Unboxing 1

Unboxing 2

Radiatorer

Cpublock 1

Cpublock 2, notera att badmintonracket hänger ca 2,5m bort

Reservoar

Gpu 1

Gpu 2

Pump 1

Pump 2

Tempsensor

Rördragnig

Temperaturer efter 1h av prime95 samt furmark samtidigt är 56°C på Cpu då jag har en 2600k som rullar i 4,6ghz atm samt 42°C på gpu (stock r9 290x) med alla fläktar snurrande i runt 7-900 rpm och pumpen gick för fullt.

För att lägga till en jämförelse så provade jag innan att köra en H80 på cpu med original fläktar samt original kylpasta på high och då höll cpu en temperatur av 78°C.
Jag har även en Cooler Master Seidon 240M med 2*SP120 fläktar på max samt Noctuas kylpasta som höll Cpu på runt 72°C så jag har droppat ca 16°C i cpu temp men jag har fått en i stort sett ljudlös dator.

Då kommer kanske den stora frågan, skulle jag rekommendera andra att kinaimportera och vad gick kalaset på?
Totalt gick alla prylar på runt 1600:- för min del, frakten gick på runt 600 men eftersom min kollega ville ha några radiatorer och vi delar på vikten så kanske det blir 400:- i frakt för min del. Jag har inte riktigt räknat exakt här än. Fläktar och annat gick på 250:- samt att moms tillkom på 136:- men då ska även min kollega betala kanske 30-40:- av detta så totalt gick kalaset på 2200-2300:- vilket känns rimligt för custom loop med 3 radiatorer.

Jag måste säga att jag är sjukt imponerad av finishen på allt då jag hade en NH-D15 innan och vattenblocken såg bra mycket bättre ut men även reservoar/pump känns som gedigna prylar. Pumpen är riktigt tyst och jag har svårt att höra den när mina lysrör i taket brummar med sitt 50hz ljud men jag ska göra en enkel mätning senare med mobil.

Hade jag beställt idag hade jag kanske valt att köpa Bykski istället för Q&Y då Bykski är något bättre för en kaffe mer i pris men jag är ändå sjukt nöjd och att Kinaprylar är billigt skit går inte att säga om dessa komponenter då även kinesiska kunder har högre krav idag än för bara 5-10år sedan. Kolla tex på magicool som är kinesiskt väletablerat märke men som får bra kritik på http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/ .

Att valet föll på att köpa magicool radiatorer kanske inte är så konstigt men vågar man sig på ett mera oetablerat märke så går det att hitta radiatorer för under halva priset på vad magicool kostar (vilket är runt 200:- för en magicool 360 rad i Kina) och har man riktigt tight budget går det att få ihop ett bygge på sub 1000:- med namnlösa produkter i Kina då Q&Y och Bykski ändå får räknas som märkesvaror.

Jag skapade denna tråd mest för att folk ska få upp sina ögon för Kinaimoport då jag läst många trådar då folk skriver att det bara finns billiga kopior i Kina och att det bara är skit utan att prova själva.
Syftet är givetvis inte att döda affärer här i Sverige men har man en tight budget för custom loop och orkar och har tid att kolla på den Kinesiska marknaden finns mycket att tjäna.
Jag kan inte säga att det har varit smärtfritt men såhär i efterhand var min research värt mödan. Frakten från Kina tog ca 8 dagar till min dörr men det fanns billigare/långsammare alternativ men då priset inte kunde motiverade den slöare frakten valde jag att betala 70:- extra för att få det inom 10 dagar stället för 45.

Har ni några frågor på denna långa tråd så får ni gärna ställa dem, bygget är inte till för att vinna pris i skönhet utan bara att funka som en nästan ljudlös dator.

//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk
Entusiast

Har själv suttit och sneglat på Barrow som det talats om lite grann här och en hel del på overclock. Ska vara näst intill identiska som bitspower fast till en bråkdel av priset

Permalänk

Snyggt! Vilken sida beställde du ifrån, eller är det ett flertal sidor? Blev väldigt sugen när jag läste denna tråden

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Riktigt cool loop du fick till. Ser rustikt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har själv suttit och sneglat på Barrow som det talats om lite grann här och en hel del på overclock. Ska vara näst intill identiska som bitspower fast till en bråkdel av priset

Vad jag har förstått så är Barrow ett bra märke, min vattenreservoar var Barrow och de jag läst på kinesiska med tanslate så är det bra prylar.
Men du bör även kanske snegla på Boom som är ett annat kinesiskt märke som håller samma kvalitet men lite billigare om tanslate översatt korrekt.
Bara ett exempel på Boom går säkert att hitta bättre pris men jag tog den första som kom upp.

Skrivet av Vintervilan:

Snyggt! Vilken sida beställde du ifrån, eller är det ett flertal sidor? Blev väldigt sugen när jag läste denna tråden

Jag köpte allt här och andvände CSSbuy som agent (den funkade men finns kanske bättre) men såhär i efterhand hade jag kanske gjort annorlunda.
Först var jag inne helt på att skippa en agent men jag förstod inte riktigt systemet och tröttnade och körde helt via agent istället vilket blir ganska dyrt i slutändan.
De skriver ofta bara att de har ett påslag på 6-10% men växlingskursen är ofta helt åt fanders hos dem så istället för ca 1,27:- per Cny så tar vissa 1,5kr per Cny +6-10% påslag samt service fee. Man kanske känner sig snål men allt detta gör om man inte passar sig att hela vinsten med Kina snart är borta.

Om man bara skaffar en Kina adress via en agent så sparar man säkert 15-20% och så mycket mer jobb är det inte. Jag beställde även bara från en taobao sida eftersom planen från början var att sköta all frakt själv men fixar man adress i Kina eller kör via agent så är frakten inom Kina så pass billig att man kan använda flera affärer, frakten går normalt på 10-12sek oavsett vikt eller storlek inom Kina.

Hade jag gjort samma resa idag hade jag skaffat en adress via typ Cssbuy beställt från flera leverantörer samt köpt Bykski i så stor utsträckning som möjligt tror jag.

Skrivet av chloe:

Riktigt cool loop du fick till. Ser rustikt ut.

Tack, jag såg att bilden är roterad här på swe men man får kanske ändå en uppfattning hur det ser ut. Tanken är ju som sagt att det bara ska funka men jag ville ändå inte ha rör över allt i burken.

Visa signatur

Blank