Windows 7/8.1 får förlängt stöd för Skylake

Permalänk
Inaktiv

Denna uppdateringshysteri...Är det någon som faktiskt har kunskap och koll på hur osäkert det är att skita helt i Windows update och samtidigt ha router, mjukvarubrandvägg samt uppdaterat antivirus. De flesta verkar bara uppdatera för uppdaterandets skull. Kan det vara överdriven paranoia?

Har läst om folk som installerat W7 när det släpptes och aldrig kört uppdateringar eller sp1 utan minsta problem. Kan det inte vara så att uppdateringar genererar mer tidsslöseri och problem än det faktiskt löser. Att man inte längre kan lita på att uppdateringarna är utan fultrix är också ett dilemma.

Tror också att alla uppdateringar bidrar starkt till att Windows över tiden blir långsammare och får registerfel och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Företag kan inte bara uppgradera.

Som hemanvändare ska man inte tvingas till OS som inte är stabilt än. Win 8 var och är stabilare.

Linux konkurrerar tyvärr inte än i antal program och spel. Hoppas på vulkan, men risken att det blir som GL.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jo men varför ska Microsoft ge support på sina gamla produkter enbart för att det finns företag som ej finns längre eller ej fixar sina produkter till Windows 10??

Samma sak när XP kom och programvara från 98 tiden ej fungerare .. XP till Win 7 samma sak där..Man får räkna med sånt helt enkelt.MEN inte längre med Windows 10 eftersom det är det sista Windows som släpps och kommer enbart optimeras men kommer vara likadant i grunden.

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Så egentligen är det den största anledningen till att uppgradera till Windows 10 och alla program man köper/testar kommer alltid fungera

Kommer inte bli sista oset, någon gång måste dom uppgradera kärnan så mycket att program slutar fungera eller fungerar dåligt. Även en uppdatering kan förstöra (så företag kommer undvika uppdatera även i win 10).

Dessutom går företag på supportavtal oftas och då kvittar det vilket OS företaget har, för dom får ändå in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

För att Microsoft får grova pengar för att ge support och för att det finns saker som är svin dyrt att bytta hårdvaran i för att uppgradera os. Och win 10 har en del buggar som inte är allt för roliga för företag att handskas med.

http://fortune.com/2015/06/24/navy-microsoft-windows-xp/

Det hade även Windows 7 när det kom ut..

Skillnaden nu är att Windows 10 är det sista Windows så företagen kommer ej behöva uppgradera mjukvaran igen och riskera att just program som dom köper ej längre kommer fungera när ett nytt windows kommer ut..

Windows 10 kommer enbart optimeras men i grunden vara samma OS som när det släpptes..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer inte bli sista oset, någon gång måste dom uppgradera kärnan så mycket att program slutar fungera eller fungerar dåligt. Även en uppdatering kan förstöra (så företag kommer undvika uppdatera även i win 10).

Dessutom går företag på supportavtal oftas och då kvittar det vilket OS företaget har, för dom får ändå in pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kärnan eller CoreOne som dom kallar det kommer optimeras ej ändras..Skillnad på det.

Dom största företagen,kommuner har redan börjat gå över från tidigare Windows Scania till exempel och min arbetsgivare (Kommun) har även dom börjat..

Var samma visa med Windows 7 och XP när det kom och samma påståenden skrevs på forum..

Min polare som äger ett av dom större it företagen i Sverige uppgraderade i höstas och hans anställda var förvånade hur smidigt övergången gick.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Det hade även Windows 7 när det kom ut..

Skillnaden nu är att Windows 10 är det sista Windows så företagen kommer ej behöva uppgradera mjukvaran igen och riskera att just program som dom köper ej längre kommer fungera när ett nytt windows kommer ut..

Windows 10 kommer enbart optimeras men i grunden vara samma OS som när det släpptes..

Win 8 var stabilare vid släpp än win 10. Sen kommer alltid något som kärnan måste uppgraderas eller liknande som även påverkar kritiska programmen.

MS påstår ju dx 12 inte går att fixa i efterhand på win 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Win 8 var stabilare vid släpp än win 10. Sen kommer alltid något som kärnan måste uppgraderas eller liknande som även påverkar kritiska programmen.

MS påstår ju dx 12 inte går att fixa i efterhand på win 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och har man ett seriöst företag väljer man sin produkt ifrån ett seriöst företag som ser till att uppdatera sina produkter när Windows gör detsamma..Eller ska programmen aldrig uppdateras och optimeras menar du ??

Är ju exakt samma sak inom hårdvaran kommer hela tiden nya optimerade drivrutiner...Samma sak kommer gälla Windows 10..

Min Windows 10 har varit stabil sen RTM..

Sen finns det nissar som drar ner beta av Windows versioner som sen sitter och gnäller över att det blir problem..

Varför fixa DX12 till ett Windows som ej kommer ha support??

Nej bakåtsträvare kommer alltid ha något att gnälla på.Var exakt likadant när XP kom.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft får inte direkt mindre att göra för att ni uppmanar folk att inte köra deras supportade operativsystem.

Vad snackar du om nu??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Ok. Så en rimlig åtgärd som privatperson utan vinstintressen i detta program ska uppdatera till 10an och köpa en Autodesk produkt för 10.000+ för att.... ja för vad? Det måste vara bättre att köra 7an.

Skrivet av fermia:

Jo men varför ska Microsoft ge support på sina gamla produkter enbart för att det finns företag som ej finns längre eller ej fixar sina produkter till Windows 10??

Samma sak när XP kom och programvara från 98 tiden ej fungerare .. XP till Win 7 samma sak där..Man får räkna med sånt helt enkelt.MEN inte längre med Windows 10 eftersom det är det sista Windows som släpps och kommer enbart optimeras men kommer vara likadant i grunden.

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Så egentligen är det den största anledningen till att uppgradera till Windows 10 och alla program man köper/testar kommer alltid fungera

Permalänk
Medlem

1511 är ju den första "upgrade install", fler kommer komma. Så nog kommer de ändra kärnan. WDDM 2.0 kommer inte hålla fram till 2020/2025, utan är något som brukar uppdateras efter senast 3 år. Mainstreamsupport är ju iaf till 2020, flyttar de inte fram det så lär du redan ha ett nytt operativsystem vid den tiden som heter något annat. Företag måste inte bara vänta in tredjepartsprogrammen utan också att Microsoft fixar fel de infört i W10 innan det är aktuellt för många, det är många features som de lovat som ännu inte införts i W10 heller för den delen. Sen kommer uppdateringar att rasa miljöer, varför tror ni W10 LTSB finns egentligen? Vill ni inte att Microsoft följer sina egna support och uppdateringsplaner får ni vända er till dem. De flesta kommer uppgradera när det passar dem och deras specifika miljö.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Skrivet av MakeCoke:

Trams. Varför ska de ge stöd för ny hårdvara i gammal mjukvara när man kan uppdatera gratis?

Skrivet av Ozzed:

Hurra... Varför ge folk fler anledningar att stanna kvar på gammalt skräp. Bättre för alla om alla kör det senaste så slipper program och spelutvecklare testa för så många kombinationer av hård och mjukvara.

Personligen rör detta dock mig inte i ryggen då jag kommer köra ZEN som min nästa processor.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen.

Tänk dig såhär. Du går till affären för att köpa ett äpple, men hon i kassan vill bestämt ge dig en banan istället. Skulle du acceptera det då, för att hon i kassan säger att banan är godare, och dessutom skulle det bli billigare och enklare för affären om alla köpte banan istället för äpple? Nej. Lika befängt är det här med Windows 10-hetsen. Om Windows 10 är bättre än tidigare os har INGENTING att göra med min rätt till att få köra det os jag har betalat för, om jag nu vill det. När ska Microsoft lära sig att respektera det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja och har man ett seriöst företag väljer man sin produkt ifrån ett seriöst företag som ser till att uppdatera sina produkter när Windows gör detsamma..Eller ska programmen aldrig uppdateras och optimeras menar du ??

Är ju exakt samma sak inom hårdvaran kommer hela tiden nya optimerade drivrutiner...Samma sak kommer gälla Windows 10..

Min Windows 10 har varit stabil sen RTM..

Sen finns det nissar som drar ner beta av Windows versioner som sen sitter och gnäller över att det blir problem..

Varför fixa DX12 till ett Windows som ej kommer ha support??

Nej bakåtsträvare kommer alltid ha något att gnälla på.Var exakt likadant när XP kom.

Dock fungerar det inte så, inte alla gånger företagen premierar på vissa program.

Sen har man risken ny uppdatering förstör något och MS måste då och då uppdatera hela oset för nya funktioner. Så nej win kommer dom behöva förändra drastiskt några gånger, varför tror du annars andra OS och program håller kvar vid versionsnummer?

Det måste MS själva behöva göra för att veta vilka program fungerar med viss version.

Buggar går jag själv råkat ut för, flertalet gånger. Senast var i januari, där ljudet fungerade inte som det skulle (lyckas lösa det, fick switcha från hdmi till min vga skärm och tillbaka). Att rycka hdmi kabeln hjälpte inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Staropramen:

Eller så låter man användarna själva avgöra vilket OS dom ska köra. Alla OS slutar ju underhållas förr eller senare så det här är inget nytt i sig.
Det som är nytt är Microsofts aggressiva taktik att tjata på användarna med "påminnelser" och "erbjudanden" som inte går att bli av med på något enkelt sätt.

Dom vill ju inte underhålla gammal mjukvara för alltid. Ju fler som uppgraderar, desto bättre.

Bra att dom ger påminnelser och erbjudanden som uppmuntrar och motiverar folk att uppgradera.
Usch fyfan för folk som sitter kvar på Internet Explorer 6 eller 8 och gör livet piss för webbutvecklare.

Skrivet av Patrik356b:

Windows 10 är bättre säger du?
Det glömde bort mitt ljudkort i htpc:n
Vissa programvaror måste installeras 2 gånger innan de fungerar (startar inte annars)
För att inte tala om övervakningen

Aldrig varit med om detta tidigare, och då har jag kört allt från Win3.11 till Windows 10, inklusive 2003 server och NT, Vista, RT, etc.

Jag tycker att Windows 10 är stabilt och funkar fint.
Ingen tvingar dig köpa något konstigt ljudkort från någon lam tillverkare som inte ens kan fixa drivrutiner efter så här lång tid. Oseriöst företag. Handla tillförlitliga produkter istället från tillförlitliga företag som levererar fungerande drivrutiner.
Mitt Realtek på mitt Asus Z-87 Pro funkar fint.

Skrivet av flashen:

Är upp till var och en, jag gör det inte just på pga lathet och framtida uppgraderingar av hårdvara, tar allt i den stöten imo

Klaga inte då när du inte får några säkerhetsuppdateringar och blir infekterad av massa virus.
Så går det när man är lat och struntar i att hålla sig uppdaterad.

Skrivet av Broken-arrow:

Som hemanvändare ska man inte tvingas till OS som inte är stabilt än. Win 8 var och är stabilare.

Linux konkurrerar tyvärr inte än i antal program och spel. Hoppas på vulkan, men risken att det blir som GL.

Windows 10 är stabilt och superbra.

OpenGL är en enorm succé som används på alla möjliga enheter från spelkonsoler, mobiler, surfplattor, bilar, flygplan, kylskåp och stöds på alla möjliga operativ system, plattformar och arkitekturer i alla möjliga industrier av alla möjliga grafikkortstillverkare och de flesta spelmotorer i 24 år. Finns knappt något API som varit mer framgångsrikt.

Skrivet av Marzupilami:

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen.

Tänk dig såhär. Du går till affären för att köpa ett äpple, men hon i kassan vill bestämt ge dig en banan istället. Skulle du acceptera det då, för att hon i kassan säger att banan är godare, och dessutom skulle det bli billigare och enklare för affären om alla köpte banan istället för äpple? Nej. Lika befängt är det här med Windows 10-hetsen. Om Windows 10 är bättre än tidigare os har INGENTING att göra med min rätt till att få köra det os jag har betalat för, om jag nu vill det. När ska Microsoft lära sig att respektera det?

Dålig analogi.

Mjukvara är ingen frukt.
Det kostar pengar att underhålla, patcha, fixa, uppdatera gamla versioner av mjukvara.

Permalänk
Medlem

Ovanstående är inte medveten om att de skickar med IE11 med W10? Och fortfarande är standard hos många företag som uppgraderat till W10? Överdriv inte så jävligt så blir det enklare. Även de som kör W10 sitter kvar på ActiveX-lösningar och använder funktioner som Edge ännu inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det kostar pengar att underhålla, patcha, fixa, uppdatera gamla versioner av mjukvara.

Microsoft får pengar för support och det är samma säkerhetshål de behöver patcha i W10, 8.1 och 7. 8.0 som inte uppgraderats (till 8.1) är redan helt utan support idag. Microsoft kommer inte överge gamla produkter snabbare för att folk slutar köra dem, de måste fortfarande patcha Vista exempelvis. Produkterna kommer bli EOL enligt gällande tidsplan. Microsoft säljer inte längre Windows 7/8.1, men de tillåter företag att nedgradera Windows 10 Pro OEM till W7/8.1, t.ex. tillverkare eller företag med volymlicensavtal. Konsumenthårdvara har ändå (oftast) inte stöd för de äldre operativsystemen så de får bli uppgraderade på köpet. Medans de som bygger PC-kassor fortfarande kan sälja system med en inbyggnadsvariant av XP med support fram till 9 april 2019. Det handlar inte om att köra grejer utan support utan med.

De som sitter på en W7 PC i hemmet har till 14 januari 2020 på sig att köpa ny maskin med nytt operativsystem om de inte har lust att uppgradera den gamla burken, vilket de självklart kommer ha gjort när det handlar om en gamingburk.

Även om de har en gammal W7-licens idag kommer ingen sitta och försöka installera W7 på Cannonlake eller så runt 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Eller så låter man användarna själva avgöra vilket OS dom ska köra. Alla OS slutar ju underhållas förr eller senare så det här är inget nytt i sig.
Det som är nytt är Microsofts aggressiva taktik att tjata på användarna med "påminnelser" och "erbjudanden" som inte går att bli av med på något enkelt sätt.

Det känns skönt att dom inte skriker nå mera för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Bara för att Windows 10 fungerar bra på många datorer så fungerar det inte bra på alla.
På min dator så känns Windows 10 en aning slött.
Prestandan i spel och andra videorelaterade saker är helt värdelöst i Win 10 på min dator.
FPS:en sjönk med minst 50% i spel, och video encodning ska vi inte ens prata om.
Så nä, Windows 10 är inget för min dator. Den kommer att ha Windows 7 installerat tills uppdateringarna till det upphör.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom vill ju inte underhålla gammal mjukvara för alltid. Ju fler som uppgraderar, desto bättre.

Bra att dom ger påminnelser och erbjudanden som uppmuntrar och motiverar folk att uppgradera.
Usch fyfan för folk som sitter kvar på Internet Explorer 6 eller 8 och gör livet piss för webbutvecklare.

Jag tycker att Windows 10 är stabilt och funkar fint.
Ingen tvingar dig köpa något konstigt ljudkort från någon lam tillverkare som inte ens kan fixa drivrutiner efter så här lång tid. Oseriöst företag. Handla tillförlitliga produkter istället från tillförlitliga företag som levererar fungerande drivrutiner.
Mitt Realtek på mitt Asus Z-87 Pro funkar fint.

Klaga inte då när du inte får några säkerhetsuppdateringar och blir infekterad av massa virus.
Så går det när man är lat och struntar i att hålla sig uppdaterad.

Windows 10 är stabilt och superbra.

OpenGL är en enorm succé som används på alla möjliga enheter från spelkonsoler, mobiler, surfplattor, bilar, flygplan, kylskåp och stöds på alla möjliga operativ system, plattformar och arkitekturer i alla möjliga industrier av alla möjliga grafikkortstillverkare och de flesta spelmotorer i 24 år. Finns knappt något API som varit mer framgångsrikt.

Dålig analogi.

Mjukvara är ingen frukt.
Det kostar pengar att underhålla, patcha, fixa, uppdatera gamla versioner av mjukvara.

GL är ingen succé på desktop tyvärr. Så är inte bara byta OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jo men varför ska Microsoft ge support på sina gamla produkter enbart för att det finns företag som ej finns längre eller ej fixar sina produkter till Windows 10??

Samma sak när XP kom och programvara från 98 tiden ej fungerare .. XP till Win 7 samma sak där..Man får räkna med sånt helt enkelt.MEN inte längre med Windows 10 eftersom det är det sista Windows som släpps och kommer enbart optimeras men kommer vara likadant i grunden.

Jag hade då skaffat ett likvärdigt program som har stöd för Windows 10 än att sitta kvar på ett gammalt OS som dessutom kommer sakna support om några år..

Så egentligen är det den största anledningen till att uppgradera till Windows 10 och alla program man köper/testar kommer alltid fungera

Precis alla har klagat på hoppen. Men att w10 är samma i grunden och så ska förbli är inte samt. Precis som det inte var det med de gamla Windows vid stora uppdateringar. Inte ens första släppta w10 och nuvarande är det. Och ska vi prata insider som inte år final då är det bara att kola på nuvarande 14xxx och andra branchen på 11xxx som I är nedlagd så vitt jag vet. 14xxx som kom i torsdags har ändrat om så mycket med mina drivrutiner så hela siten krashar. Installerade om den idag och den är inte bra så kommer vänta tills nästa version. Var samma med xp sp2 och vissa atherosclerosis Chippen. Var massor som hade problem blåskärm ar med xp sp3. W7 sp1. Även om det ser ut för de som bara läser lite att nya HAL ska vara backotkompatibel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Dålig analogi.

Mjukvara är ingen frukt.
Det kostar pengar att underhålla, patcha, fixa, uppdatera gamla versioner av mjukvara.

Precis. Pengar som jag har betalat Microsoft med genom köp av mitt os.

Jag är fullt medveten om att mjukvara inte är en frukt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen.

Tänk dig såhär. Du går till affären för att köpa ett äpple, men hon i kassan vill bestämt ge dig en banan istället. Skulle du acceptera det då, för att hon i kassan säger att banan är godare, och dessutom skulle det bli billigare och enklare för affären om alla köpte banan istället för äpple? Nej. Lika befängt är det här med Windows 10-hetsen. Om Windows 10 är bättre än tidigare os har INGENTING att göra med min rätt till att få köra det os jag har betalat för, om jag nu vill det. När ska Microsoft lära sig att respektera det?

Fast det är väl ingen som hindrar dig att köra det du betalat för? Lika lite som det borde vara någon som hindrar Microsoft från att låta bli att stödja äldre OS in absurdum. Mainstream supporten för Windows 7 gick ut i januari 2015, allt underhåll utöver säkerhetsfixar är ren goodwill från Microsofts sida.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det är väl ingen som hindrar dig att köra det du betalat för? Lika lite som det borde vara någon som hindrar Microsoft från att låta bli att stödja äldre OS in absurdum. Mainstream supporten för Windows 7 gick ut i januari 2015, allt underhåll utöver säkerhetsfixar är ren goodwill från Microsofts sida.

Nu vet jag inte hur noga du läst den senaste tidens diskussioner, men Microsoft själva göra allt för att förhindra att de som köpt W7 att kunna fortsätta köra det. För några dagar sedan fick jag stoppa en viss uppdatering för femte gången. Hade den installerats hade jag fått skärmen fylld av W10-uppmaningar. Det är dessutom bara en av de många uppdateringar som Microsoft kört ut för W7 som inte öht har med säkerhet att göra utan där enda syftet är att tvinga på användarna W10.

Så jo, Microsoft försöker hindra sina egna kunder att köra det OS de betalt för och fortfarande ger support till.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu vet jag inte hur noga du läst den senaste tidens diskussioner, men Microsoft själva göra allt för att förhindra att de som köpt W7 att kunna fortsätta köra det. För några dagar sedan fick jag stoppa en viss uppdatering för femte gången. Hade den installerats hade jag fått skärmen fylld av W10-uppmaningar. Det är dessutom bara en av de många uppdateringar som Microsoft kört ut för W7 som inte öht har med säkerhet att göra utan där enda syftet är att tvinga på användarna W10.

Så jo, Microsoft försöker hindra sina egna kunder att köra det OS de betalt för och fortfarande ger support till.

OK, trodde du syftade på att de borde "tvingats" supporta skylake.

Angående uppgraderingen till Windows 10 tycker jag inte det är så farligt. Det är ju gratis och Microsoft har till och med tillåtit non-genuine att uppgradera, så det är inte som att de tvingar dig att betala en gång till, du har redan betalat för Windows 7, alltså får du en gratis uppgradering till Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ozzed: Eftersom jag personligen tycker att W10 är en nedgradering så kan jag inte se någon fördel att Microsoft gjort den gratis. Enda effekten det haft på mig är att nästa burk blir en Mac. Vad som sedan händer efter det står skrivet i stjärnorna. Jag lär upptäcka om Apple bryr sig mer om sina kunder än vad Microsoft visat senaste året.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Ozzed: Eftersom jag personligen tycker att W10 är en nedgradering så kan jag inte se någon fördel att Microsoft gjort den gratis. Enda effekten det haft på mig är att nästa burk blir en Mac. Vad som sedan händer efter det står skrivet i stjärnorna. Jag lär upptäcka om Apple bryr sig mer om sina kunder än vad Microsoft visat senaste året.

Ja det är väl en personlig värdering, men du behöver i alla fall inte betala. Jag hade troligen inte köpt Windows 10 eftersom det inte är någon jätteskillnad mot Windows 7 i mitt tycke. Men det är ju lite nya funktioner och allt känns lite snabbare och smidigare. Sen är det väl också psykologiskt men jag tycker det känns bra att ha det operativet som Microsoft aktivt jobbar på att förbättra.

Att jag hoppade över Windows 8 berodde på att magkänslan sa att det kommer bli kortlivat för att det är så dåligt på alla sätt. Så känns det inte med Windows 10 nu när Startmenyn är vettig igen.

Och vad gäller "övervakningen" så är enda skillnaden mot tidigare versioner att man nu kan stänga av vissa delar (Om det gör samma sak som "stäng dörren"-knappen i hissar vet jag dock inte), vilket man inte kunde tidigare, så jag tycker det är lite komiskt med folk som inte vill uppgradera för att de vill slippa övervakningen.

Och angående Microsofts envishet om uppgraderingen lär det väl sluta med att det börjar installeras automatiskt så fort datorn känner av att man har internetuppkoppling. "There is no escape".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 7 och 8 användare, sluta whina och uppgradera till Windows 10, det är gratis och är ett mycket bättre system än Windows 7 och 8.

Microsoft vill inte sitta och underhålla Windows 7 och 8 i all evighet, det kostar pengar.

Om du inte gillar det, så kan du byta till Linux.

Det funkar bara på tre av hushållets datorer. Två bärbara datorer kan inte köra 10an. Det är tyvärr inte bara så enkelt som att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Windows 10 kommer enbart optimeras men i grunden vara samma OS som när det släpptes..

Frågan för altså, dom var rätt snabba med att gå ifrån 8an 10an verkar ju fått samma dåliga rykte som Vista och 8an..

Att det inte blir ett Windows 11, det känns lite som när det står "visas endast på bio" på en film-affisch.
Alla vet ju att det bara är en tidsfråga innan filmen finns på video

Permalänk

@Andylindy: Skylake kommer snart med nya modeller från Dell. Har inte kollat själv men fick höra det på jobbet där vi kör W7. (är IT-tekniker).

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan för altså, dom var rätt snabba med att gå ifrån 8an 10an verkar ju fått samma dåliga rykte som Vista och 8an..

Att det inte blir ett Windows 11, det känns lite som när det står "visas endast på bio" på en film-affisch.
Alla vet ju att det bara är en tidsfråga innan filmen finns på video

Nej det folk är kritiska till är sättet att hela tiden påminna nästan tvinga användare att uppgradera till Windows 10.
Dom som är missnöjda det är dom man hör mest..Dom som gillar det hör man inte så mycket ifrån.
Jag är en av dom som ej lyssnar på andra utan skaffar mig en egen uppfattning av en produkt.Speciellt när det är gratis.

Windows 8 var totalt fiasko vilket Microsoft har erkänt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Frågan för altså, dom var rätt snabba med att gå ifrån 8an 10an verkar ju fått samma dåliga rykte som Vista och 8an..

Att det inte blir ett Windows 11, det känns lite som när det står "visas endast på bio" på en film-affisch.
Alla vet ju att det bara är en tidsfråga innan filmen finns på video

Fast det kan ju inte stämma, XP var bra, Vista var Apa, 7an var bra, 8.x var Apa, så 10an är Bra, och släpper de en 11 så blir ju den dålig i så fall. Oavsett så hoppas jag att om det blir en 11 så får man uppgradera gratis från 10:an. Det här med att behöva pröjsa för sitt OS som konsument känns förlegat och det är ju bara MS som haft kvar den modellen. Apple och Google går ju rätt bra, och de har hittat andra sätt att ta betalt än för sina OS, och jag hoppas Microsoft kör på samma spår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.