köpa gtx 980ti eller vänta på pascal

Permalänk

köpa gtx 980ti eller vänta på pascal

Hej jag ska köpa en dator men har fått sån ångest. Som jag har förstått det så släpps ett nytt grafikkort ut snart som heter pascal (eller? är inte så insatt i detta)

och mina fråga är då, tror ni pascal kommer vara bättre än gtx 980ti? kommer gtx 980ti gå ner i pris när pascal kommer ut (hur mycket tror ni?) och hur mycket tror ni pascal kommer kosta? och framför allt, bör jag vänta eller ska jag köpa ett gtx 980ti? jag menar jag har ju ändå råd så..

jag vet inte om någon av er har en aning, antar att det inte kommit ut så mycket fakta om pascal ( eller skrver man gtx pascal? ) än..

men om ni har en aning om nån av frågorna så kan ni ju skriva det

tack på förhand iallafall!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Hade du ställt frågan i höstas hade jag sagt åt dig att köpa 980Ti. Men nu kan du lika gärna vänta på Pascal.

Permalänk
Medlem

Vad sitter du på för dator i dagsläget? Har du ingenting så hade jag nog köpt en nu istället för o vänta - om du är sugen nu dvs. Har du en duglig rigg hade jag väntat

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det har funnits liknande frågor på senaste tiden och för att korta ner det till något som ja har sagt till många. Tycker du ska vänta in på Pascal / Polaris. Tiden går fort och mitt korta råd blir vänta.

Spara dom pengarna du har nu så får vi se när Pascal / Polaris släpps vad korten kommer kosta osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Inaktiv

Köp ett GIGABYTE GTX 980Ti XTREME Gaming Windforce, inget kommer vara snabbare detta år trots Pascal.

Permalänk
Medlem

@gustavwester:

Hej!

Pascal är Nvidias nästa arkitektur så det kommer att komma en hel serie med olika kort i olika pris och prestanda klasser, exempelvis som gtx960, gtx970, gtx980 osv är idag men med nya siffror.

Det kommer med all säkerhet finnas några stycken kort i denna arkitektur som är bättre än ett 980ti och förmodligen är dom som är i övre kant av "mellansegmentet" där vara likvärdiga i prestanda som ett 980ti men till ett lite humanare pris.

Som jag har förstått det så är det egentligen inget klart när dessa ska släppas men det ryktas/pratas om någon gång i sommar vilket lika gärna kan bli höst/vinter.

Om pengar inte är ett problem och man vill uppgradera så snart som möjligt så skulle jag köpt ett 980ti idag, hur som helst så kommer det kortet troligen hänga med bra ett tag till framöver.

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gustavwester:

Hej jag ska köpa en dator men har fått sån ångest. Som jag har förstått det så släpps ett nytt grafikkort ut snart som heter pascal (eller? är inte så insatt i detta)

och mina fråga är då, tror ni pascal kommer vara bättre än gtx 980ti? kommer gtx 980ti gå ner i pris när pascal kommer ut (hur mycket tror ni?) och hur mycket tror ni pascal kommer kosta? och framför allt, bör jag vänta eller ska jag köpa ett gtx 980ti? jag menar jag har ju ändå råd så..

jag vet inte om någon av er har en aning, antar att det inte kommit ut så mycket fakta om pascal ( eller skrver man gtx pascal? ) än..

men om ni har en aning om nån av frågorna så kan ni ju skriva det

tack på förhand iallafall!

Pascal är inte ett specifikt grafikkort, det är Nvidias helt nya generation av grafikkort som ska ersätta nuvarande generationen. Rent tekniskt är det den största förändringen som gjorts på många år och därför går ryktena att Pascal kommer att vara väldigt mycket bättre än sina föregångare men vi vet inget om det än. Dock ska korten släppas framåt sommaren tror jag så jag tycker definitivt det är värt att vänta. AMD ska släppa sin nya serie Polaris inte långt efter det så det är mycket som händer det närmsta halvåret.

Permalänk
Avstängd

@gustavwester: Enligt rykten skall 1080 komma i slutet av maj, men ingen vet med säkerhet om det kommer då, om det blir bättre än 980ti och hur mycket det kommer att kosta. Har du råd så har du ju svaret utan att behöva fråga köp 980ti och sälj sedan om 1080 är mycket bättre, förlusten i pengar gör ju inget eftersom du har råd.

Permalänk

@kwame: Har ingen dator alls faktist eller jo en skoldator

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Köp ett GIGABYTE GTX 980Ti XTREME Gaming Windforce, inget kommer vara snabbare detta år trots Pascal.

Vad är oddsen för det? Pascal har förutsättningar att bli betydligt bättre än Maxwell. Enligt i och för sig inte tillförlitliga källor kan t.ex. X80 bli 30-40% bättre än 980 Ti.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@gustavwester: ser ju ut som om de mesta av er säger att det är bästa att vänta så jag får väl vänta då

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Köp köp köp.

Fick precis hämta ut min 980 ti extreme ifrån gigabyte. Än så länge de informationen ifrån pascal är väldigt flummigt enligt mig. Dessutom kan det ta ytterligare ett par månader innan eftermarknadskylare kommer, och ännu längre innan de verkligen hamna ner i pris. Man kan vänta evighet på att alltid har det bästa, om du är verkligen kräsen gällande grafikdetalj visst kan du göra så. Men du förlorar ju tiden där du inte har en dator för att du vänta på nästa generation.

Permalänk
Medlem

Nu är det så nära att det verkligen kan löna sig att vänta tycker jag. Ryktas ju t.ex. att Pascal med icke-referens kylare kommer redan i juni. Mycket talar för att den nya generationen grafikkort kan bli den största enskilda förbättringen av prestandan på mycket många år. Priserna ska man inte heller oroa sig för tycker jag eftersom pris/prestanda alltid brukar gå ner jämfört med föregående kort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Var i samma sits som dig för 2 veckor sen.
Men pallade inte vänta så köpte ett Ångrar mig inte en sekund även fast jag vet att det snart kommer nytt.
Är alltid nått nytt runt hörnet känns det som.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns många skäl till att vänta istället för att köpa ett 980 Ti som är dagens snabbaste grafikkort i eftermarknadskylare.

Ett av skälen är att Pascal kommer med start av GTX 1080 i maj och om den får GDDR5x som är dubbelt mot vanliga GDDR5 som sitter i dagens grafikkort (Förutom Fury korten hos AMD) så är det stor prestanda vinst. Och om jag minns rätt så kommer den ha 8GB VRAM.

Och dagens 980 Ti hanterar ju 1440p otroligt bra i maximala över 60FPS stabilt jämt av dom flesta modernare spelen som finns ute (Av egen erfarenhet) och även 4K rätt bra runt 60FPS, Och dom nya korten kommer ju få stöd för nya DP 1.3 vilket öppnar upp för kommande stora 120Hz skärmarna i UHD 3840x2160.

Vänta tycker jag att du ska göra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Emtek: Men du kanske kommer att ångra dig när Pascal kommer när du ser pris och prestanda på dem. Det kommer heller inte heller hela tiden något nytt. Volta, efterföljaren till Pascal, kommer tidigast nästa år men mer troligt först om ett par år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

om den får GDDR5x som är dubbelt mot vanliga GDDR5 som sitter i dagens grafikkort (Förutom Fury korten hos AMD) så är det stor prestanda vinst.

Folk sa detsamma gällande HBM.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Vangen: Glöm inte att prestanda/Watt förmodligen kommer att fördubblas. Mer prestanda och tystare dator.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Köp och känn dej som kung.

Om du väntar så kanske du väntar igen och igen då det kommer komma nya kort hela tiden.
De första korten som kommer släppas lär ändå bara vara referens modeller och då kommer man vänta igen. När ska man INTE vänta är frågan... Svaret blir ALDRIG.

Köp och känn dej som kung.

Permalänk
Medlem

I nuläget håller jag med om att det bästa är att vänta med tanke på att vi inte bara får en ny generation utan dessutom en krympning vilket kan leda till ett större hopp än enbart generationsväxling. Sen bör ju inte de första indikationerna om prestanda ligga speciellt långt bort i tiden heller.

Kort sagt, skiftet ligger såpass nära nu så att inte vänta och se vad det för med sig känns nästan lite väl impulsivt.

Permalänk
Medlem

Vänta eller så sitter du förmodligen med helt föråldrad teknik i juni som du köpt dyrt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon41947:

Köp ett GIGABYTE GTX 980Ti XTREME Gaming Windforce, inget kommer vara snabbare detta år trots Pascal.

Ha,Isåfall hade det ju varit meningslöst att släppa något nytt.
I och för sig.AMD,håller ju på o tramsa med nygamla cpuer.FX-8370.(Snacka om skämt)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Köp och känn dej som kung.

...i två månader, typ.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Köp förfan inte nu, korten blir utdaterade så fort Pascal/Polaris kommer. Nvidia har det tufft som det är i DX12 om man jämför med AMD, bättre att vänta på fullt DX12 stöd med fungerande Async Compute. Bättre beräkningskapacitet, bandbredd samt lägre strömförbrukning skadar ju inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag väntar. Sitter inte på nåt skitgrymt kort just nu men det fungerar bra till det jag i nuläget spelar.

Jag ser fram emot när nya korten kommer och man då kan se dels hur de presterar jämfört med 980 Ti och samtidigt hur priserna förändras. Tycker att du borde vänta också, om du inte har ett spel som du bara måste spela snarast möjligt.

Permalänk
Medlem

Första Pascal kommer inte vara speciellt mycket bättre än ett 980ti skulle jag tro med tanke på att Nvidia vill tjäna pengar. Eller är det ofta ett nytt grafikkort presterar 40% bättre än det senaste kortet? Blir isf större bump tror jag när Pascal släpper sina flaggskepps Ti kort av nästa generation.

Spelar du 1080 och 1440 kan du klara dig länge med ett 980 ti och dessa har börjat vandra nedåt i pris. Men vill du spela i högre upplösningar kanske du ska vänta och se vad Pascal och Polaris erbjuder. De kanske har gått ifrån sin vanliga bump i prestanda och faktiskt ger 40% mer än ett 980 ti. Och då har du ju några månader på dig att spara ihop en extra slant.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk

Jag skulle iaf ha köpt ett 980Ti då man vet vad man får redan idag. Räkna med att den första batchen av Pascal lär vara dyr(säkert upp mot 8-9000kr) och att du kanske inte får tag på något kort på hela sommaren om du inte förhandsbokar långt i förväg, om det nu ens är möjligt att förhandsboka.

Ingen vet hur många Pascal som kommer anlända, se bara hur det blev med Skylake 6700k. Dom finns nu i lager men det var under flera månader svårt att få tag på dom, vilket det även lär vara med 1080 Pascal.

Du kan gott handla ett 980Ti och vänta till hösten med att möjligen uppgradera.

En Ti variant av Pascal 1080 lär inte komma förrän om ett år och då vill du säkert uppgradera igen

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

@kwame: Har ingen dator alls faktist eller jo en skoldator

Detta är perfekt läge att bygga dator på lite sikt för att få bästa pris på de delarna du verkligen vill ha. Håller själv på att bygga ihop min drömburk men jag tar min tid och kollar reorna hela tiden, sparade ca 1500 på bara mb, cpu och psu genom att ha is i magen och hugga till på bra deals. Köp dock inget dyrt grafikkort nu utan satsa hellre på ett begagnat kort mellan 1-2k att ha sålänge innan pascal/polaris kommer. Ett begagnat 7970/780(ti)/970 blir perfekt och du kan sälja detta utan större förlust om ett halvår.

Va noggrann i dina val och tänk över vad du vill ha. Ska du ha datorn en längre tid är det värt att satsa på kvalitet och lite högre prislapp. Bryr du dig inte om det estetiska blir det mycket lättare i val av chassi osv och du kan hålla prislappen nere.
Lycka till!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

En Ti variant av Pascal 1080 lär inte komma förrän om ett år och då vill du säkert uppgradera igen

Du glömmer bort att AMD är med i matchen på en gång här vilket inte var fallet med 900 serien / fury. Denna konkurrens kommer leda till att bägge tillverkarna vill ha ut sina värstingkort så fort som möjligt på marknaden. Jag tror vi kommer se värstingkorten ute på marknaden i september/oktober bägge från AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad är oddsen för det? Pascal har förutsättningar att bli betydligt bättre än Maxwell. Enligt i och för sig inte tillförlitliga källor kan t.ex. X80 bli 30-40% bättre än 980 Ti.

Tror det kommer bero på mycket om du kör 4k och DX12/vulcan spel.

DX11 spel och vanlig 1920x1080 tror jag faktiskt inte det kommer vara så stor skillnad som 30/40%

Sen kommer det alltid en bättre version än den första som släpps

780 > 780Ti
980 > 980Ti osv
X80 > X80Ti
Själv kommer jag ej hoppa på första kortet som släpps..

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz