Permalänk

Kass burk?

Hej, jag har satt ihop en gammal burk för att lira wow/wod på och eventuellt swtor om det är möjligt. Jag har en Dell Intel Core 2 Duo CPU E8400 med 3GHz, 4 GB ram, inbyggt grafikkort och moderkortet är Optiplex 760. Just nu kör jag upplöstning 1600x900 vilket funkar bra för mig, skärmen klarar inte mer ändå.

Jag spelar med lästa tänkbara inställningar, low på allt, men spelet känns duktigt slött och osmidigt. När jag lirade wow funkade det bra men jag uppgraderade till wod igår och jag märker en försämring.

Jag tänker köpa ett grafikkort men vad jag läst mig till blir gamla moderkort och processorer "flaskhalsar" för grafikkort. Så min fråga är vilket grafikkort ska jag satsa på, gärna ett så billigt som möjligt! Kan jag lira spelet i medium är det fullt tillräckligt för mig, vill bara att det flyter felfritt så man kan njuta av att spela och framför allt av PVP

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jadu, det var en riktig gammal relik det där. Vad har du för budget och övriga komponenter?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av datanoob1:

Hej, jag har satt ihop en gammal burk för att lira wow/wod på och eventuellt swtor om det är möjligt. Jag har en Dell Intel Core 2 Duo CPU E8400 med 3GHz, 4 GB ram, inbyggt grafikkort och moderkortet är Optiplex 760. Just nu kör jag upplöstning 1600x900 vilket funkar bra för mig, skärmen klarar inte mer ändå.

Jag spelar med lästa tänkbara inställningar, low på allt, men spelet känns duktigt slött och osmidigt. När jag lirade wow funkade det bra men jag uppgraderade till wod igår och jag märker en försämring.

Jag tänker köpa ett grafikkort men vad jag läst mig till blir gamla moderkort och processorer "flaskhalsar" för grafikkort. Så min fråga är vilket grafikkort ska jag satsa på, gärna ett så billigt som möjligt! Kan jag lira spelet i medium är det fullt tillräckligt för mig, vill bara att det flyter felfritt så man kan njuta av att spela och framför allt av PVP

Tack på förhand

vilket nätagg har du ? inte bara watt
testa låna något grafikkort av någon kompis/släkting ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@xcluzive: lägger gärna inte mer än 1500 kr på ett grafkkort. Vilka övriga komponenter syftar du till?

Grönahunden: ingen aning, kan jag se det utan att öppna burken och kolla?

Permalänk
Skrivet av datanoob1:

@xcluzive: lägger gärna inte mer än 1500 kr på ett grafkkort. Vilka övriga komponenter syftar du till?

Grönahunden: ingen aning, kan jag se det utan att öppna burken och kolla?

då det troligen är ett nätagg som kom med datorn, låna både nätagg & grafikkort av nån du känner testa hur det funkar i spel & benchmarks.

ska du köpa nytt nätagg ta inte det absolut billigaste..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738856

Visa signatur

Permalänk

@Grönahunden: är det nödvändigt? min förhoppning är att ett grafikkort för mellan 500-1000 kr räcker, eller är det pengar i sjön?

Permalänk
Medlem

Öppna burken och kolla på nätagget vad det står för max watt. Jag tänker mig att du troligtvis kan trycka i ett 740/750 som inte kräver extern strömsladd men det förutsätter att ditt nätagg inte är heeelt kasst och ligger så lågt som typ 150w. Ligger du över ~230w så ska det nog gå fint. (Inte nödvändigtvis att datorn kommer dra så mycket men med de lågkvalitetsaggen som man får med i färdigbyggen så vill man ha lite marginal)

Permalänk

@Trebsor: det står max 255w, men förstår mig inte riktigt på vad du säger. Menar du att det nätagget är tillräckligt för ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanoob1:

@Trebsor: det står max 255w, men förstår mig inte riktigt på vad du säger. Menar du att det nätagget är tillräckligt för ett grafikkort?

Ja för ett GT 740/GT 750 som inte kräver externa strömkablar iaf, de drar extremt lite ström och klarar sig med det de får via PCIe-porten.

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta någon beagagnad PSU och GPU, det mesta borde ge dig en ordentlig prestandaskjuts.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

En snabb koll på netonnet visar att de billigaste grafikkorten kräver 300W, så då blir frågan om jag köper ett nätagg med 500W klarar mitt moderkort det och i så fall borde jag kunde köpa ett billigt grafikkort och saken är biff? Eller har jag missat nåt?
Har aldrig kopplat ett grafikkort till annat än bara PCIe porten, krävs det mad skills att sätta in ett kort som har extern strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

De kraven är högst överskattade och det är något alla lär sig förr eller senare, de anger ett tal väldigt mycket högre än en normal situation för att alla sitter på olika builds och kvalitet på nätagg så de helgarderar sig.

Du skulle troligtvis kunna köpa ett nytt nätagg och därmed ännu kraftigare grafikkort men det vore onödigt iom dina andra komponenter. Dock är det inte helt säkert att det funkar ändå då företagsbyggda datorer kan ha lite speciallösningar när det kommer till kopplingar osv.

Krävs inga mad skills att sätta i ett kort som kräver extern ström, bara en/två sladdar från nätagget, vilket ditt nuvarande nätagg troligtvis inte har.

Vid närmare eftertanke hade jag nog kanske skaffat ett GT 730 i din situation då t.om ett 750 vore overkill och sen bygga en "riktig" dator när tillfälle ges.

Permalänk

Tackar för alla svar

Permalänk
Skrivet av datanoob1:

grafikkort för 500-1000kr ? hitta något på begagnat marknaden.

Visa signatur

Permalänk

@Grönahunden:
jag köpte en GT 730 och satte in nu precis, wow flyter med 96-97 Fps jämfört med 16 innan fortfarande med lägsta inställningarna men det är ok med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanoob1:

@Grönahunden:
jag köpte en GT 730 och satte in nu precis, wow flyter med 96-97 Fps jämfört med 16 innan fortfarande med lägsta inställningarna men det är ok med mig

Kul med någon som faktiskt lyssnar för en gångs skull, alldeles för vanligt att folk frågar om hjälp och sen fattar de ändå fel beslut och sätter krokben för sig själva.

Men om du ändå ligger runt 100 fps så kan du ju dra upp några inställningar något? Skärmen din pallar väl ändå inte över 60hz?

Permalänk

Jag började få problem igår med att skärmen plötsligt dog, den fick ingen signal och jag fick stänga av datorn för att få den att komma igång igen. Sen dök problemet upp allt oftare oavsett vad jag gjorde. Har senaste drivrutinerna och kör inga inställningar som skärmen inte klarar av.

Efter lite google kom jag på att jag behöver stänga av det integrerade grafikkortet vilket jag gjorde och lyckades spela en stund med högre inställningar än tidigare och trodde saken var biff. Men så dog skärmen igen för mig precis. Fick starta om...
Känner på mig problemet kommer finnas kvar, någon som har någon ide vad det kan vara jag gör fel?
grafikortet har ingen extern strömförsörjning och det är inte varmt. datorn går hela tiden så nätagget tror jag inte är felet heller. ingen glappkontakt i skärmen och jag kör vga sladd från skärm till grafikkort. Grafikkortet har även DVI-d och hdmi men dessa har jag inte på skärmen därav vga. Har en adapter för DVi-D till VGA, ska jag pröva den eller är det bara korkat?

Har en Acer V203H skärm och kör windows 10 med alla tillgängliga updateringar gjorda.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har du kopplat skärmen till ditt nya grafikkorts vga-kontakt? Så att den inte sitter kvar moderkortets?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Har du kopplat skärmen till ditt nya grafikkorts vga-kontakt? Så att den inte sitter kvar moderkortets?

självklart till nya grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

köpa ny dator

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av datanoob1:

självklart till nya grafikkortet

Bra! Det var inget illa menat, det är vanligare än man tror. Jag har personligen hjälpt minst tre personer på detta forum som gjort det felet. Då jag inte vet något om dina förkunskaper så var det bra att få det ur vägen först

Inträffar det bara när du spelar?
Stannar grafikkortets fläktar när det händer?
Måste du starta om datorn för att få bild igen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Bra! Det var inget illa menat, det är vanligare än man tror. Jag har personligen hjälpt minst tre personer på detta forum som gjort det felet. Då jag inte vet något om dina förkunskaper så var det bra att få det ur vägen först

Inträffar det bara när du spelar?
Stannar grafikkortets fläktar när det händer?
Måste du starta om datorn för att få bild igen?

Grafikkortet har inga fläktar, nej det händer random: när jag surfar, spelar eller datorn bara står utan jag gör något. Ja behövrt alltid starta om

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Huh. Då blev det lite svårare. Hade det bara hänt under belastning skulle det kunna vara nätaggregatet som inte pallar med...

Det skulle kunna vara moderkortet som inte har stöd för ett såpass nytt grafikkort. Det kan ibland avhjälpas med en bios uppdatering men om moderkortet kommer från en färdigbyggd märkesdator (Dell/HP/Acer etc) blir det svårt. De brukar sällan släppa nya bios till sådana.

Visa signatur

Permalänk

jag uppdaterade bios, hade A05 och fick A16. Laddade hem ett program för att mäta temp och det var runt 35-36 grader grafikkortet men ändå hade jag mycket strul, fick felmeddelande om grafikkortet stup i kvarten och till sist låste sig hela datorn. Så jag tog ut grafikkortet och ska lämna tillbaka den för att köpa en helt ny burk. Kort sagt jag ger upp.

Tackar för alla svar

Permalänk
Skrivet av datanoob1:

jag uppdaterade bios, hade A05 och fick A16. Laddade hem ett program för att mäta temp och det var runt 35-36 grader grafikkortet men ändå hade jag mycket strul, fick felmeddelande om grafikkortet stup i kvarten och till sist låste sig hela datorn. Så jag tog ut grafikkortet och ska lämna tillbaka den för att köpa en helt ny burk. Kort sagt jag ger upp.

Tackar för alla svar

så du testade aldrig med ett nätagg som du vet fungerar ?

Visa signatur