Vilka här byter till polaris/pascal i sommar?

Permalänk
Entusiast

Vilka här byter till polaris/pascal i sommar?

Sitter i långt gångna planer på en total makeover på min burk. Har redan gått från 2700k till 6700k, bytt chassi, gått över på vattenkylning m.m.

Till sommaren när skattmasen kommer med penningpungen är tanken att utöka vattenkylningen med mer saker och då tänkte jag att det är lika bra att gå all in och köpa nytt grafikkort i samma veva.

Vilka mer här tänker göra ett byte i sommar och vad siktar ni in er på om ryktena som florerat stämmer någorlunda?

Själv siktar jag på ett X80 Titan om nu inte tester visar sig vara katastrofala eller om AMD kanske har ett spännande alternativ.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel skulle (i alla fall vissa) vissa Polaris ha HBM2-minne? I så fall satsar jag själv på det. Har ett 390 atm så känner inte för att köpa ett Pascal såhär tidigt och för så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut sugen, men det känns inte som det är någon större ide' att uppgradera innan Intels nya processorer kommer. När dessa kommer blir ett bra tillfälle att bygga nya dator från grunden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Sitter i långt gångna planer på en total makeover på min burk. Har redan gått från 2700k till 6700k, bytt chassi, gått över på vattenkylning m.m.

Till sommaren när skattmasen kommer med penningpungen är tanken att utöka vattenkylningen med mer saker och då tänkte jag att det är lika bra att gå all in och köpa nytt grafikkort i samma veva.

Vilka mer här tänker göra ett byte i sommar och vad siktar ni in er på om ryktena som florerat stämmer någorlunda?

Själv siktar jag på ett X80 Titan om nu inte tester visar sig vara katastrofala eller om AMD kanske har ett spännande alternativ.

Det borde väl dröja ganska länge innan Pascal-motsvarigheten till Titan kommer? Jag är rätt sugen men har å andra sidan ingen riktig anledning till att byta. Väldigt spänd på att se hur Pascal presterar.

Skrivet av Cranzle:

för så mycket pengar.

Vad menar du? Vi vet inte ens om vad de nya korten kommer att kosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det borde väl dröja ganska länge innan Pascal-motsvarigheten till Titan kommer? Jag är rätt sugen men har å andra sidan ingen riktig anledning till att byta. Väldigt spänd på att se hur Pascal presterar.
Vad menar du? Vi vet inte ens om vad de nya korten kommer att kosta.

De nya serierna kostar traditionellt ungefär samma summor. X70 brukar ligga på 3.4-4k i början, X80 4-6k (berorende på om det kommer en Ti eller ej), X60 2-2.5k etc. Det är oftast ungefär detsamma och jag tror inte Pascal blir olika. Det är inte som att Nvidia helt plötsligt kommer sänka kostnaden på korten så pass.

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på Polaris i sommar för att sedan ge det till flickvännen sedan när Vega kommer. Tänker även köpa ett AM4 moderkort så fort det går med en Bristol Ridge som sedan får hamna i HTPCn när Zen kommer som då får hamna i spelburken.

Skrivet av Zpnk:

Sitter i långt gångna planer på en total makeover på min burk. Har redan gått från 2700k till 6700k, bytt chassi, gått över på vattenkylning m.m.

Till sommaren när skattmasen kommer med penningpungen är tanken att utöka vattenkylningen med mer saker och då tänkte jag att det är lika bra att gå all in och köpa nytt grafikkort i samma veva.

Vilka mer här tänker göra ett byte i sommar och vad siktar ni in er på om ryktena som florerat stämmer någorlunda?

Själv siktar jag på ett X80 Titan om nu inte tester visar sig vara katastrofala eller om AMD kanske har ett spännande alternativ.

Det som kommer i vår/sommar är enligt rykten Polaris 10/11 och GP104 som är nya mellanklassen, de lär vara en hel del snabbare än dagens toppkort och priset kommer därför vara toppkortspris tills de riktiga toppkorten kommer nästa vinter. Då kommer Vega 10/11 och GP100 som är toppkorten i nya serien.

Skrivet av Cranzle:

Om jag inte minns fel skulle (i alla fall vissa) vissa Polaris ha HBM2-minne? I så fall satsar jag själv på det. Har ett 390 atm så känner inte för att köpa ett Pascal såhär tidigt och för så mycket pengar.

Bara toppkorten lär få HBM2 då det inte hinner komma i volym innan lanseringen av Polaris och GP104. Så HBM2 lär vara reserverat för Vega och GP100. Till Polaris och GP104 så lär vi se GDDR5/X och eventuellt HBM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bara toppkorten lär få HBM2 då det inte hinner komma i volym innan lanseringen av Polaris och GP104. Så HBM2 lär vara reserverat för Vega och GP100. Till Polaris och GP104 så lär vi se GDDR5/X och eventuellt HBM.

EDIT: Läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Aa, misstänkte att bara de bästa skulle få det. Men om jag köper Polaris blir det ändå ett av dem korten tänkte jag så jag bryr mig inte

Jo men som sagt så får inte Polaris HBM2. Polaris är det som ska bli mellanklass. Toppkorten är Vega och de kommer i vinter.

Ser ut som att Vega är en bit innan nyår. Kring Nov/Dec med andra ord. Fast de har med denna grafen gett sig själva lite spelrum.

Permalänk
Medlem

Ah läste fel, my bad. Jo det är ju synd, det lär bli ett Polaris nån gång ändå beroende på pris, men Vega är definitivt att överväga.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte beställa helt ny dator när pascal kommer. Min nuvarande dator kan ni se på signaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Entusiast

Ja man har ju läst tonvis med rykten om olika lanseringsdatum. Hoppas givetvis på ett inte alltför sent släpp av Ti eller Titan. Frågan är om nvidia ens låter oss veta något om datum för pascal nu i april. Mellan 970/980 till 980Ti var det 9 månader och så länge orkar jag inte sitta på integrerad grafik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kommer högst antagligen inte att uppgradera. Sitter idag på ett GTX 970 och spelar mest World of Tanks, har även ca 100 ospelade spel på Steam som är 1-5 år gamla så jag klarar mig bra med mitt nuvarande kort.
Det som kunde få mig att byta är väl om Star Citizen kommer ut i år och är jättebra och inte rullar med mitt 970.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Jag kommer att pensionera min gamla trotjänare Radeon 7950 och införskaffa ett Nvidia Pascal eller AMD Vega med HBM2 om min I7 2600k och moderkort med PCI-E 2.0 inte blir en alltför stor flaskhalls, annars blir det en dyr eventuell uppgradering...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers annons (http://www.sweclockers.com/nyhet/21913-micron-inleder-leveran...) så verkar det bli GDDR5X till den första vågen. Tråkigt nog, om man ska gå efter vad annonsen verkar indikera, så kommer bandbredden bara att gå upp till 256bit. Med den första vågen kommer vi förmodligen inte heller att se en dubblering av hastigheten på minnet, men det kan förmodligen fixas mjukvaruvägen till senare.
Men med teoretiska max från 256bitars bussbredd ger bara upp till 512GB/sek, vilket inte är en markant ökning från dagens. Förhoppningsvis blir dom billiga i alla fall.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte pengar för helt nya kort.
Men även om så säger jag att det är rätt dumt att köpa senaste kortet vid lansering.

Jag vet ingen lansering som har visat hur kortet verkligen är.
Det tar alltid ett tag innan drivrutiner, buggar osv är känt för allmänheten och/eller fixat.

En månad eller två efter att både AMD och nVidia har släpps sina kort går det att bättre göra en avvägning vilket en vill lägga pengar på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Beror lite på hur benchmarks kommer se ut men planerar att byta ut gammla 690. Presterar fortfarande bra men skulle behöva lite mer vram

Permalänk
Medlem

Just nu är jag inte så sugen, dels för att priserna säkert är höga vid release och att AAA-titlarna inte varit superbra det senaste.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Kommer att byta till Pascal, dock när ersättaren för 980ti/ Titan x kommer, och när vattenblocken finns

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

980Ti, Titan X och Fury X / Fury kommer vara dom bäst presterande korten fram till sen höst / vinter i år.

De kort som släpps i maj juni kommer vara mellanklass och prestera likvärdigt med 980 / Fury, i bästa fall.

Jag kommer köpa ett Radeon Pro Duo när det kommer ut, det kommer vara världens snabbaste grafikkort ett bra tag, precis som R9 295X2 har varit.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Om korten slår 980ti på fingrarna när de kommer så blir det ett pascal eller polaris i sommar. De måste iaf vara minst 50% snabbare än mitt nuvarande kort, får e om det blir motsvarande x60, x70 eller x80 serien alt. Motsvarande från AMD. Vilket av dem beror helt på test/recensionsresultat. Mitt 780 har tjänat mig väl tack vare hur överklockningsvänligt det var. Men nu börjar man få lov att gå ner till medium inställningar för att ens klara sig runt 40-60 fps i 1440p. Så dess tjänstgöring börjar närma sig sitt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Sittter själv på ett R9 390 så den räcker väl för tillfället. Väntar nog på Vega 10 och byter om 2 år

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

I år är det fyra år sedan jag köpte ett nytt grafikkort och det är ungefär den tiden de brukar gå innan jag känner att tiden är inne. Pascal blir nog ett självklart köp av mig i år

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Köper om jag känner det är värt. Har 980 i ena och 280X i andra.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hjälpsam

Väntar ett tag, blir antagligen Zen och Vega, runt Jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Köpte ett 390X för inte så länge sedan, så det kommer att dröja ca 1½ år någonstans innan det blir en uppgradering av grafikkort. Tror och hoppas på att min dator ska hålla sig så länge. Sedan har jag x antal spel på steam som jag inte har spelat över huvudtaget, så det kommer att räcka och bli över med det kortet.

Så svaret på din fråga blir Nej om det blir ett köp av något av de nya korten som kommer i sommar(?).

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om hur dom presterar.
Mitt Titan X har det riktigt svårt redan nu att hålla 90+ fps i 1440p med höga settings, och har svårt att se att korten som kommer i sommar har särskilt mycket mer kräm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

980Ti, Titan X och Fury X / Fury kommer vara dom bäst presterande korten fram till sen höst / vinter i år.

De kort som släpps i maj juni kommer vara mellanklass och prestera likvärdigt med 980 / Fury, i bästa fall.

Vad baserar du detta på? 680 gick om 580 rätt duktigt trots att det var ett "mellanklass"-chip mot ett stort chip, 980 mot 780Ti lika så (och där utan nodkrympning). Om nu GP104 inte kommer kunna gå om 980Ti i prestanda så tror iaf inte jag att det kommer döpas som ett topkort (x80 osv), då det skulle skapa jäkla mycket negativ buzz för den nya generationen, att det nya "topkortet" inte slår det gamla.

Antal transistorer skalar ju väldigt bra med prestanda när det kommer till GPU:er, med tanke på nodkrympningen och ny arkitektur så det inte vara några problem att gå om 980Ti även om chippet rent storleksmässigt är mellanklass, dock tror jag inte man ska hoppas att de går om allt för mycket så FuryX/980Ti ägare kan nog vara rätt lugna.

Citat:

Jag kommer köpa ett Radeon Pro Duo när det kommer ut, det kommer vara världens snabbaste grafikkort ett bra tag, precis som R9 295X2 har varit.

Kommer det gå att få tag på då? Skulle det typ inte bara vara för utvecklare och systembyggare?

Själv blir det den billigare av GP104 kretsarna till hösten (och antagligen en oculus också), är tyvärr låst till CUDA då jag även jobbar på datorn med grejer som kräver det så AMD är tyvärr inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Känner att min dator kommer klara sig några år till. Har väldigt svårt att se hur pascals mellanklass ska prestera ut 980ti med stora marginaler utan att kosta ungefär lika mycket. Väntar nog 4-5 år till och byter allt på samma gång. I den här världen finns det allting nånting nytt runt hörnet!

Visa signatur

i9 9900K @5GHz | Corsair H100X | ASUS Z390-F | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra 10GB | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz | Corsair RM850x
Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung SSD 850 EVO 250GB | 2x 1TB HDD
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd

Mitt GTX970 får leva vidare tills nästa gen

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

kommer vänta på stora tester angående de minsta/strömsnålaste korten och ta det bästa i det segmentet:) oavsett tillverkare men det lutar lite mer åt amd då jag har haft mkt mindre bekymmer med deras kort och drivrutiner.