ubuntu 14,04 LTS vm på vmware ESXi, GUI problem

Permalänk

ubuntu 14,04 LTS vm på vmware ESXi, GUI problem

Hej! har precis skaffat mig en Dell R710 server som jag installerat Vmware ESXi 6.0 update 2 på. Det fungerar utmärkt och mina VM fungerar fint, de installerade med Windows.

När jag försöker installera Ubuntu så fungerar detta fram tills att man har installerat ett GUI och Ubuntu blir obrukbart segt.
Är det någon som har erfarenhet av Ubuntu installerat på ESXi? Är det något jag har missat att göra för att GUI ska fungera med samma fart som mina Windows VM gör?

Det jag testat är:
ubuntu LTS 14.04
GUI: Unity och Elementary

Har hittat lite trådar om detta men då verkar det vara hårdvarurelaterat. Detta problem finns inte i detta fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Hej! har precis skaffat mig en Dell R710 server som jag installerat Vmware ESXi 6.0 update 2 på. Det fungerar utmärkt och mina VM fungerar fint, de installerade med Windows.

När jag försöker installera Ubuntu så fungerar detta fram tills att man har installerat ett GUI och Ubuntu blir obrukbart segt.
Är det någon som har erfarenhet av Ubuntu installerat på ESXi? Är det något jag har missat att göra för att GUI ska fungera med samma fart som mina Windows VM gör?

Det jag testat är:
ubuntu LTS 14.04
GUI: Unity och Elementary

Har hittat lite trådar om detta men då verkar det vara hårdvarurelaterat. Detta problem finns inte i detta fall.

Vmware tools troligen då unity är hårdvarukrävande och inget jag skulle rekommendera i en server någonsin.

Permalänk
Medlem

Sikta på Open vmtools som numera rekomenderas av vmware.
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?langua...

Permalänk
Medlem

Kan vara att UIt i Ubuntu är mer beroende av hårdvaruacceleration (hyfsat vanlig workaround för att X suger), medans Windows är rätt duktigt på att stänga av alla desktop effekter när inget grafikkort finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byt GUI till gnome-session-flashback och som andra sagt, installera open-vm-tools.

Permalänk
Skrivet av Fuusko:

Byt GUI till gnome-session-flashback och som andra sagt, installera open-vm-tools.

Var denna lösning jag gjorde och det har fungerat mycket bättre. tack för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W