Tvätta bil för hand - utrustning?

Permalänk
Medlem

Tvätta bil för hand - utrustning?

Hallå!

Någon biltvättsfantast som kan skicka en inköpslista på alla saker man ska ha för att på bästa sätt tvätta de olika delarna på sin bil, för hand?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

svamp och bilschampo

Permalänk
Medlem

Tvätta i en s.k miljöbilstvätt.
Det är enkelt och skonsammare för lacken.

Exempelvis http://wdcarwash.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tvätta i en s.k miljöbilstvätt.
Det är enkelt och skonsammare för lacken.

Exempelvis http://wdcarwash.se/

nej, enligt sidan används en borste för att repa lacken.
Alla som jobbat med polering vet hur effektivt borstar förstör lacken.
Dessutom om de inte byts ut efter varje tvätt.

Permalänk
Medlem

Tvätta isf på en miljöstation. Även om rengöringsmedlerna inte är jättefarliga för vår natur är skiten som du tvättar bort det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Först med mjuk vattenborste och rikligt med vatten. Detta för att skölja bort så mycket dammpartiklar som möjligt och inte gnugga runt med dem.

Permalänk
Medlem

Högtryckstvätt.
Svamp eller borste avsedd för biltvätt.
Bil schampo med eller utan wax.
Alkaliskt biltvättmedel för riktigt grov smuts.
Fettlösning/tjär- insektsborttagning.
Hink.
Fönsterputs.
Fönsterskrapa.
Fälgtvättmedel och tandborste.
Sälskinn eller annan bra trasa att torka med.
Wax och svamp EJ preparerad med tvättmedel.
Något att spruta på inredningen och en trasa eller bara papper.

Man kan ju gå hur långt som helst om man vill. Se till så att tvättvattnet inte hamnar i natur eller dagvattenbrunnar.

Permalänk
Medlem

Slang med spolhandtag, biltvättborste, hink, bilschampo med vax, tvättsvamp. Börja med att spola av bilen med högt vattentryck. Tvätta därefter bilen med biltvättborste och vattenslangen. Tvätta sedan bilen med svamp och varmt vatten som du blandat med bilschampo i hinken. Spola till sist av bilen med vattenslangen.

EDIT: Sen finns ju olika hjälpmedel såsom, fönstertvättmedel, insektsborttagningsmedel och avfettningsmedel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Tvätta isf på en miljöstation. Även om rengöringsmedlerna inte är jättefarliga för vår natur är skiten som du tvättar bort det.

Fast skiten man tvättar bort finns ju redan i naturen

Permalänk
Medlem

Skaffa en tvättvante istället för svamp, typ som denna:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/bilvardstillb...

Samma tillverkare har även väldigt bra bilschampo. En hink till tvättlösningen och en slang att spola med, sedan är du hemma med grunden.
Avfettningsmedel kan vara bra det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

nej, enligt sidan används en borste för att repa lacken.
Alla som jobbat med polering vet hur effektivt borstar förstör lacken.
Dessutom om de inte byts ut efter varje tvätt.

Nej, det är mjuka borstar och eftersom det flödar vattenskum hela tiden spolas smutsen bort.
Till skillnad med svamp där man drar smutsen och repar lacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, det är mjuka borstar och eftersom det flödar vattenskum hela tiden spolas smutsen bort.
Till skillnad med svamp där man drar runt smutsen och repar lacken.

Jag har polerat bilar i +20 år och man ska inte använda svamp för att ta bort smuts. Avfettning ska avlägsna smuts. Borstar repar alltid, spelar ingen roll om det är en vattenborste.

Permalänk
Medlem

Tvättstationer som kör med roterande borstar håller jag mig så långt bort ifrån som bara går. varit med om allt för många bilar som ser ut som skit efter dessa.

Jag använder mig av ordentlig avfettning samt högtryck, sedan svampar jag bilen med schampo.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

En sån här är, mer eller mindre, ett måste:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Hogtryck...

Spola av bilen och få bort så mycket skit som möjligt med högtryck.

Fyll sedan TVÅ exemplar av denna, en med med varmt vatten (inte så det bränns dock) och bilshampoo och en med varmt vatten:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Borste-o...

På med en sådan här på handen:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Mikrofibe...

Gå loss. Gör rent smutsig handske i vattnet, vrid ur och doppa sedan i spannen med vatten och shampoo och fortsätt gå loss

Instruktionsvideo: https://www.youtube.com/watch?v=ZVAxphcgKnY

Spola av igen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Sälskinn eller annan bra trasa att torka med.

Stackars sälen

Sämskskinn fungerar nog bättre

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Steg 1: Avfettning / Fälgtvätt
Steg 2: Högtryck för att få bort all smuts
Steg 3: Schamponering med fräsch svamp
Steg 4: Högtryck
Steg 5: Torka av dörrkarmar
Steg 6: Avtorkning med skrapa/sämskskinn
Steg 7: Dammsuga insidan
Steg 8: Svampen som användes till lacken blir nu fälgsvamp och den gamla fälgsvampen slängs.

Detta är en standardtvätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tvätta i en s.k miljöbilstvätt.
Det är enkelt och skonsammare för lacken.

Exempelvis http://wdcarwash.se/

Rekommenderar inte om man är rädd om sin bil, då jag sett flertalet använda borstarna på bland annat sina fälgar och även tappas i marken.
Dragit igenom med handen och finns mindre gruskorn kvar ibland.

Jag brukar ta med mig egen hink med svamp & schampo, lägger på ett lager avfettning och låter verka i 5-10 minuter.
Sköljer sedan av och fyller hinken med vatten, i med en liten mängd med schampo, kör nerifrån och upp på bilen för att slippa rinn fläckar.
Ser jag grövre fläckar/asfaltslagringar så använder jag andra sidan av svampen.
Och så sist gör rent fälgarna och kasserar svampen efteråt.

Det som kan behövas för bra resultat:
Hink, avfettning, fälgrengöring, schampo, svamp, sämskskinn, fönsterputs & en trasa

Se till att bilen inte är blöt när du lägger på avfettning, den lägger sig i så fall på vattenytan och hjälper inte ett dugg.
GLHF!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Steg 1: Avfettning / Fälgtvätt
Steg 2: Högtryck för att få bort all smuts
Steg 3: Schamponering med fräsch svamp
Steg 4: Högtryck
Steg 5: Torka av dörrkarmar
Steg 6: Avtorkning med skrapa/sämskskinn
Steg 7: Dammsuga insidan
Steg 8: Svampen som användes till lacken blir nu fälgsvamp och den gamla fälgsvampen slängs.

Detta är en standardtvätt för mig.

Tack.
Högtryckstvätt finns i GDS-hallar va om jag inte minns fel?
Bra steg-för-steg-guide. Har du produkter som jag kan köpa också på en lista?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Själv kör jag w&d eller motsvarande för day-to-day-tvättar. När jag vill ha bilen kanske 70-80% ren snabbt och billigt. Då kör jag bara förschamponering och avspolning. Skulle aldrig få för mig att lägga borsten på bilen efter att ha sett folk rengöra diverse (typ underreden) osv med den.

När det ska bli ordentligt rent så är det bara att hitta hall med högtryck och köra svampning osv enligt ovan instruktioner.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Avstängd

Du behöver endast se en instruktionsfilm för att veta hur man gör

Lycka till!

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

Var försiktig med kallavfettning på ställen där det kan tränga in bakom karossplåt som kan tänkas ha rostskyddande vax. T.ex. kan man vara lite restriktiv med att spraya kallavfettning på sidorutorna.

Alkalisk avfettning har en tendens att i längden torka ut gummi och plast, så använd bara det när du måste.

T.ex. Bollnäs bilvård har en del vettigt prissatta produkter. Deras ...basic? serie med ett blåfärgat schampo är väldigt prisvärt.

Hd-grön är ett drygt alkaliskt avfettningsmedel.

Kallavfettning behöver du bara några gånger per år för hela bilen, sedan kan du klara dig med att lägga på där du t.ex. fått en tjärfläck. Således kanske det inte lönar sig att bunkra upp sådan.

Mac 124 är dock ett bra val som tipsats om.

En sak som kan vara bra är så kallad flygrostborttagare, som ta bort dom brun-orange prickarna som ofta sitter bakom hjulhusen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra såhär...

1. lägg ur mattorna om de är i gummi.
2. spola av mattorna från all grovsmuts
3. På Bilen, avfettning och fäljtvätt, där är jag noga att spruta på nedifrån och upp så att inte smutsen rinner ner över oavfettad yta, vänta ca 10 minuter
4. spola av med högtryck, samma sak då, nedifrån och upp.
5. tvätta bilen med en stor bra kvalitétssvamp som får med sej mycket vatten, använd ett bra schampo, jag använder Globex 80 med vax, tvätta uppifrån och ner
glöm inte att tvätta i dörrsidor etc. så va inte rädd för att öppna dörrarna, (här brister automattvättar rejält)
6. skölj bilen med mycket vatten, uppifrån och ner.
Skrapa av bilen med dedikerad vattenskrapa som du är rädd om, följt av dedikerad fiberduk eller sämsskinn.
7. tvätta mattorna med schampo eller annat skonsamt rengöringsmedel
8. tvätta hjulen med fälgborste och svamp, här använder jag Yes diskmedel
Ja, jag menar hjulen, inte bara fälgarna, däcken ska också vara fina på sidan.
9. torka ur dörrsidor etc. med dedikerad fiberduk
10. Damsug bilen ordentligt
11. torka paneler och ytor inne i bilen med dedikerad fiberduk och en hink med vatten
12. torka motorutrymmet från allt damm som kommer in där, svart ska vara svart, inte dammgrått, använd hink med vatten och dedikerad trasa.
13. vid behov putsa rutorna, du kan använda fönsterputs på insidan, men då du tvättar bilen kan du tvätta rutorna på utsidan med Yes diskmedel så får du med det mesta beläggningar och fett.

Samtliga grejer finns på välsorterade bensinstationer, Globex 80 är lite special, kan finnas där, annars hos husvagnsåterförsäljare.
Jag använder Sonax fälgrengöring, men finns fler bra.
Jag har hittills använt Superavfettning från OK, men bytt till annat nu som jag inte minns namnet på p.g.a. att jag bojkottar OK numer
Fiberdukar finns överallt att köpa, se till att det är mjuka och fluffiga så de inte är raspa.

\\Rhames.

Permalänk

Alla tvättar med borstar är döden för lacken, min quattro är helt förstör av både högtryck och borstar.
Borste repade ner lacken rejält och fick till och med lacksläpp med högtryck efter borste.

Men jag tvättar för hand med nya bilen, tvättmedlet heter Cleaner, kommer tyvärr inte ihåg namnet på tillverkaren då medlet löste upp texten på etiketten.
Sprayar på medlet och låter verka några sekunder innan jag spolar av, sot och asfalt släpper väldigt lätt utan att gnugga.
Låter lufttorka i skugga innan jag drar på vax med microfiber och sen torkar av med ett par rena microfiberdukar.

Schampo med vax är absolut inget att ha, riktig vax så räcker det med att spola av med ljummet vatten, jag tvättar bilen en gång i månaden som mest..

Bästa vaxen jag använt är biltemas rain-off, men tyvärr finns det inte att köpa längre, visst det var för vindrutan men fungerade lika bra på lack

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

@Timergu: Sämskskinn måste du mena och inte sälskinn? :/

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Avfettningsmedel
Fälgborste

Flera hinkar, gärna med lock och galler på botten
Diskmedel
Svamp med enorm kapacitet
Clay

Bilschampoo
Massa rena svampar

Massa mikrofibertrasor av olika sort

Diskmedel och rakblad/skrapa för rutor

Kompressor

Rekommenderar också att hålla sig borta från alla medel som innehåller silikoner och faktiskt äkta vax. Diverse lackkonserveringsgrejer är bättre. Finns 3M, Festool och många andra.

Skrivet av quattro-2.6:

Bästa vaxen jag använt är biltemas rain-off, men tyvärr finns det inte att köpa längre, visst det var för vindrutan men fungerade lika bra på lack

Använd absolut inte den typen av produkter på lacken om du inte vill ha eviga problem. H**vete vad en liten droppe av den skiten på lacken kan ställa till med arbete.

Vill man (bara) ha en snygg bil på kort sikt är det bara att smeta på växellådsolja/mineralolja.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har polerat bilar i +20 år och man ska inte använda svamp för att ta bort smuts. Avfettning ska avlägsna smuts. Borstar repar alltid, spelar ingen roll om det är en vattenborste.

Tjena, vad rekommenderar du för vax eller lackskydd på en nypolerad bil? Det ska hålla över sommaren till höstpoleringen.

Vill du inte namnge fabrikat och sort får du gärna skicka pm, tack

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Ingen som har något vax-tips man kan köpa på någon mack? Jag har produkter för avfettning och schamponering nu, men vax behöver jag nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Tjena, vad rekommenderar du för vax eller lackskydd på en nypolerad bil? Det ska hålla över sommaren till höstpoleringen.

Vill du inte namnge fabrikat och sort får du gärna skicka pm, tack

Jag rekommenderar inte vax på bruksbil då hållbarheten är dålig, då är det bättre att lägga Menzerna Power Lock istället som är mycket lättarbetad och håller till hösten. Du kan enkelt köra ut den med dubbeltrissa eller för hand.
Sen om du vill ha något mer avancerat med längre hållbarhet finns det olika alternativ. Bästa är nog att gå in på bilvardsforum.se och kolla lite där. Enklast är ju använda sig av ett lackskydd som går att lägga med maskin. Många av nya medlen ska läggas på för hand vilket kan sluta med flammig lack eller andra mindre roliga fel om man inte är noggrann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ingen som har något vax-tips man kan köpa på någon mack? Jag har produkter för avfettning och schamponering nu, men vax behöver jag nu.

Den här tror jag ska funka. http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-krom...

Och så kan det vara najs med en spray och mikrofibertrasor att underhålla med http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/lack-och-krom...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N