Permalänk
Medlem

Dator dör under spel

Tjena, min dator har nu fått en dålig vana att lägga av efter ungefär 10 min spelande. Den funkar felfritt utan lagg tills den helt plötsligt dör. Kan vara genom Bluescreen eller att den bara blir svart.
Detta har jag;
Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Gigabyte GeForce GTX 560 SO
Nexus 120mm
Fractal Design Tesla 650W 80+
Cooler Master Elite 430 Svart
(kopierade från kvittot så säg till om jag missat något)

Den är rätt gammal så vad tror ni att jag behöver byta ut?

MvH

Permalänk
Medlem

Har du rengjort datorn på länge? Kan vara så att din dator överhettar. Ladda ner något program som du kan se temperaturen i typ HWMonitor.

Du kan också googla på bluescreen koderna så får du upp orsaken att den bluescreenade.

Visa signatur

5900x | Asus B550-E | Corsair Vengeance 32GB 3667Mhz | Asus 3080 TUF OC | Fractal 860W Ion+ | Fractal Define 7 Compact | Corsair MP600 1TB | Corsair MP510 2TB | Asus ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad för blåskärm får du? Felkod?

Hur gammal är datorn?

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen jag gjorde rent den men den hinner inte ens bli särklit varm innan den dör.

Kör Windows 10, efter första gången den stängde ner sig omformatera jag den. Han tyvärr inte se vad det var för felkod.

Skaffade datorn i slutet på 2011.

Permalänk
Medlem

Bluescreen har bara kommit en gång, det vanliga är att den bara blir svart och startar om sig. Börjar tro att det kanske är nätagget som spökar.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att PSU:n börjar bli dålig. Har du chans att prova med någon annan?

Har också för mig att Phenom processorerna har en ganska låg max temp, runt 60 grader. Ligger den över det kanske det är dags att byta kylpasta eller göra rent i datorn.

Visa signatur

5900x | Asus B550-E | Corsair Vengeance 32GB 3667Mhz | Asus 3080 TUF OC | Fractal 860W Ion+ | Fractal Define 7 Compact | Corsair MP600 1TB | Corsair MP510 2TB | Asus ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt som Xane säger. Kanske 12 volts eller Cpu railen i PSU'n som spökar.

Det du sa att du får en black screen och datorn startar om sig pekar med stor sannolikhet på PSU'n. Jag hade samma problem med ett Chieftec 650Watt som gjorde så att datorn blackscreenade och startade om sig.

Försök med att fråga en polare om han kan vara bussig och låna ut sitt till dig