Står mellan Dell 15xps och Asus ux501??

Permalänk

Står mellan Dell 15xps och Asus ux501??

Hej!

Ska köpa en dator som har minst 6700hq och 960m gtx, samt att den ska vara snygg och ha bra batteritid.

Har testat en mängd med datorer och lutar åt Dell xps 15 och Asus ux501vw, men alla datorer har alltid något avgörande problem.
Jag tittar främst på 1080p versionerna eftersom 4k versionenerna har kortare batteritid som att de program jag ska använda scalar dåligt. Främst ska datorn användas som min mobila redigeringsdator (har en stationär redan)

Varför jag inte kan bestämma mig mellan detta är pga av två saker: Dell datorn är supersnygg och har bra batteritid med en bra 1080p skärm, dock efter att ha testat dig är mjukvaran till trackpaden skit, den har en liten delay och det går inte att klicka med tummen och dra med pekfingret för då är tummen fortfarande aktiverad och allt bara hoppar. Asus datorn har en bra trackpad MEN 1080p versionen lider av PWM redan på 99% ljusstyrka...

Jag kan inte bestämma mig för att båda är lika "dåliga"... Och är snart benägen att köpa Apples motsvarande på 25k när den kommer ut

Har ni några tankar kring PWM osv, eller har ni några andra förslag?

/Tobias

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma på någon dator med 960m som lyckas bättre med att tävla i premiumsegmentet än de du listade. Alla andra faller på att de inte har snygg design. Skulle nog rekommendera att äta snabbmakaroner tills det kommer Macbook pros med skylake.

Permalänk
Medlem

Varnar för ux501, köpte min igår, sjukt missnöjd.
90% är asbra med FHD skärmen släpar/laggar likt inget jag tidigare skådat.

Testlirade cs & D3, helt fruktansvärt... kör vidare på min gamla och hoppas få returnera denna imorgon till webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Varnar för ux501, köpte min igår, sjukt missnöjd.
90% är asbra med FHD skärmen släpar/laggar likt inget jag tidigare skådat.

Testlirade cs & D3, helt fruktansvärt... kör vidare på min gamla och hoppas få returnera denna imorgon till webhallen.

Enligt Notebookcheck-recensionen av XPS 15 Skylake så dess skärm stor fördröjning (97% av alla modeller som Notebookreview testat har fått bättre värden):

http://www.notebookcheck.net/Dell-XPS-15-9550-Core-i7-FHD-Not...
(ctrl+f: Display Input Lag)

Så om det är avgörande hade jag varit funderat på en annan modell (har själv beställt en och tänker spela lätt på den, men kopplar den då till en extern skärm).

@tobi.paul-2013: Också, angående styrplattan för XPS: Har läst att många varit missnöjda när de prövat denna i W8, men som jag förstår det så ska den fungera bättre i W10 (kan mycket väl ha fel uppfattning). Prövade du musplattan i W10? Var det nyligen du prövade den (kan ju ha kommit drivrutinsuppdateringar)? Av de recensioner jag har läst så har alla sagt att styrplattan är en av de bästa de prövat.

Permalänk

@vane505: Jag testade den bara för någon vecka sedan. Uppdaterade allt men den har en liten input lag, samt att tummen fortfarande är aktiverad när man ska trycka ner med tuppen och dra med pekfingret. Vilket gör att styrplattan blir väldigt jobbigt att använda ifall man ska flytta flikar osv... Annars är själv texturen på styrplattan grym Jag valde just Dell xps 15 istället för typ datorer såsom MSI gs40 och Gigabyte p34w för att Dellen skulle vara bättre att använda, men antar att deras styrplatta inte är där ännu. Kontaktade Dells support och de sa bara vi får väl hoppas att microsoft fixar mjukvaran då den använder precision touchpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobi.paul-2013:

@vane505: Jag testade den bara för någon vecka sedan. Uppdaterade allt men den har en liten input lag, samt att tummen fortfarande är aktiverad när man ska trycka ner med tuppen och dra med pekfingret. Vilket gör att styrplattan blir väldigt jobbigt att använda ifall man ska flytta flikar osv... Annars är själv texturen på styrplattan grym Jag valde just Dell xps 15 istället för typ datorer såsom MSI gs40 och Gigabyte p34w för att Dellen skulle vara bättre att använda, men antar att deras styrplatta inte är där ännu. Kontaktade Dells support och de sa bara vi får väl hoppas att microsoft fixar mjukvaran då den använder precision touchpad

Tack för svar. Intressant, låter ju inte som en defekt enhet, fast underligt att styrplattan får så goda omdömen (har som sagt läst missnöjda användare, men har oftast varit i koppling till W8). Kan vara att inte alla användare märker av eller tänker på bristerna, fast om så var fallet borde ju inte "proffs"-recensionerna prisat styrplattan. Får klura mer på det imorgon när mitt exemplar kommer