Permalänk
Medlem

Spelmus för vänsterhänta

Tjena SweClockare!

Jag är en CS:GO spelare, kör cirka 70-80 timmar på 2 veckor, jag är vänsterhänt och använder musen i vänsterhand och tangetbordet med högra. Jag behöver en mus för en som mig som håller den i vänstra handen och den skall helst vara så bekväm som möjligt eftersom kommer bli använt mycket, skulle behöva lite hjälp!

Rekommendationer?

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en mus som ENDAST är för vänsterhänta så får du leta, finns inte mycket att välja på alls.

Du har bättre utbud om du kollar på möss som är för både höger och vänsterhänta så kan du kolla på t.ex. Zowie FK1/2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

Tjena SweClockare!

Jag är en CS:GO spelare, kör cirka 70-80 timmar på 2 veckor, jag är vänsterhänt och använder musen i vänsterhand och tangetbordet med högra. Jag behöver en mus för en som mig som håller den i vänstra handen och den skall helst vara så bekväm som möjligt eftersom kommer bli använt mycket, skulle behöva lite hjälp!

Rekommendationer?

En polare till mig som lirar en del cs:go kör med denna mus och han är som sagt vänsterhänt och väldigt nöjd. Själv är jag högerhänt och kan inte yttra mig om musen.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

En polare till mig som lirar en del cs:go kör med denna mus och han är som sagt vänsterhänt och väldigt nöjd. Själv är jag högerhänt och kan inte yttra mig om musen.

Skulle chansa på att den är lika kass som vanliga DeathAdder för högerhänta

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Aa, den behöver inte vara endast för vänsterhänta utan kan också vara för båda men dom brukar ändå vara lite mera för högerhänta eftersom dom har ofta knappar på vänstra sidan musen, vet att man kan unbinda dom men ändå lite irriterande

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

@LeVvE: Aa, den behöver inte vara endast för vänsterhänta utan kan också vara för båda men dom brukar ändå vara lite mera för högerhänta eftersom dom har ofta knappar på vänstra sidan musen, vet att man kan unbinda dom men ändå lite irriterande

Många har knappar på båda sidorna t.ex. SteelSeries Sensei för att det ska funka för alla.

Jag hade Sensei för ett par år sedan och kom aldrig åt knapparna på "fel sida" av misstag.

Permalänk
Medlem

@mrkhaglund: Den verkar vara bra, har kompisar som använder såna bara att för högerhänta och dom är väldigt nöjda med dom, vet du om det finns nå nån nyare än den där, för högerhänta finns det ju nyare versioner med mera dpi, en som lyser grön och en chroma version

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag gillar Steelseries sensei. den funkar höger som vänster.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@napahlm: Den ser bra ut, den har fortfarande knappar på vänstersidan och därför passar kanske bättre för högerhänta men det verkar vara så att man kan ta loss och sätta dom på andra sidan om man vill, lite väl dyr och ser ut att vara ganska tung men verkar vara nice, vet du om det finns nåra som är för både vänster och högerhänta och har knappar på högersida, eftersom nästan alla som passar för både vänster och höger har knappar på vänster sida och därför passar då lite bättre åt högerhänta

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

@Cancerman: Den verkar vara bra, har kompisar som använder såna bara att för högerhänta och dom är väldigt nöjda med dom, vet du om det finns nå nån nyare än den där, för högerhänta finns det ju nyare versioner med mera dpi, en som lyser grön och en chroma version

Undrar om du tänker på denna mus?

Edit: Fel av mig, såg att den var för högerhänta :/
Edit: Efter lite snabb forskning via google så verkar det som flest är nöjda med sensei

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Den har också knapparna på vänstersida men börjar tro att det inte finns nåra vänster och högerhänta musar som har på vhögersida och då skulle passa bättre åt vänsterhänta, måste väl gå för en vänsterhänt mus som t.ex. Deathadder Left-Handed om man vill ha på högersida eftersom alla som passar för både vänster och högerhänta verkar ändå vara gjort lite mera för högerhänta

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

@LeVvE: Aha okej, har alltid trott att musar för både vänster- och högerhänta bara haft knappar på vänster sida av musen och att man då skulle ha behövt gått för en Deathadder Left-Handed eller nån annan vänsterhänt mus för att få knapparna på högersida

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

@mrkhaglund: Det var nog en DeathAdder jag tänkte på, men tänkte om det fanns några nyare versioner av den vänsterhänta eftersom det finns flera av den högerhänta?

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

@napahlm: Den ser bra ut, den har fortfarande knappar på vänstersidan och därför passar kanske bättre för högerhänta men det verkar vara så att man kan ta loss och sätta dom på andra sidan om man vill, lite väl dyr och ser ut att vara ganska tung men verkar vara nice, vet du om det finns nåra som är för både vänster och högerhänta och har knappar på högersida, eftersom nästan alla som passar för både vänster och höger har knappar på vänster sida och därför passar då lite bättre åt högerhänta

Modulärt som du säger, kan välja vilken sida man vill ha knapparna på.
Den är inte direkt tung heller, den väger 107gram, jämfört med Deathadder 105g, Sensei runt samma vikt.

Dyr är den, men en bra mus i övrigt, och fungerar för dom allra flesta att faktiskt köra trådlöst på hög nivå.
http://www.overclock.net/t/1595865/review-of-logitech-g900-ch...

Dom flesta ambidextrösa möss har knappar på båda sidorna.

Zowies möss är väl dom mest populära bland top skiktet av cs spelare (progamers)
http://zowie.benq.com/mice/za/series Fungerar perfekt för vänster eller högerhänta.
Du väljer vilken sida du vill ha knapparna aktiv på, höger eller vänster helt enkelt.

Hade rekommenderat Zowies möss personligen för fps, finns ingen direkt bättre för just det.
Huano switcharna är perfekta för fps tycker dom flesta, dom är lite hårdare än omron men mycket bättre feedback.
Dom kan vara jobbiga för många inkl mig själv om man spelar ex moba där man klickar 500 gånger i minuten typ.

Gällande Deathadder left hand, den slutade tillverkas för många år sedan och finns inga planer att släppa nyare (Chroma som ersatt Deathadder) i left handed vad jag sett.
Finns nästan ingen marknad för left handed ergo möss, dom flesta köra ambidextrösa möss helt enkelt som är vänsterhänta.

Sen finns det ju ex Kiro som också är modulärt gällande knappar.
http://www.roccat.org/en-US/Products/Gaming-Mice/Kiro/
Ingen favvo sensor direkt imo men funkar för dom flesta typ.

Men som sagt, dom flesta ambidextrös möss har knappar på båda, det är mer sällsynt med ambidextrösa som bara har det på ena sidan än tvärtom.

Jag är sugen på att testa G900 själv. Men priset gör att jag säger nej :>
Samt vikten. Jag föredrar möss under 90 gram personligen, men detta är en smaksak.

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: Tack för bra info, har nog på klart nu vad som finns och vad som gillas och är populärt

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070