HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Permalänk
Medlem

HTC Vive - mina första intryck, både bra och dåliga!

Fick äntligen min Vive igår, och tänkte dela med mig utav första intrycken medan jag ändå sitter här på jobbet denna morgon!

Först å främst, vilken lyxig förpackning! Viven känns verkligen som en premiumprodukt vid uppackning. Elkontakterna hade EU-standard som väntat och jag stötte inte på några konstigheter.

Jag började med arr borra upp Lighthouse sändarna på väggen direkt. De medföljande väggfästena är riktigt stabila och smidiga och de kan installeras både på vägg, tak, på möbler osv. Satte upp de ca 2m högt på vägghörnen och ungefär 4.5m från varandra diagonalt (max 5m är tillåtet). Ingen synkkabel behövde användas emellan sändarna då de ser varandra bra och allt funkade perfekt från start.

Min fria spelyta efter konfigurationen är en rektangel åå 2,4 x 1,6m vilket är fullt tillräckligt även om jag önskat jag hade någon halvmeter till på varje sida, men där står soffa, bokhylla, datorbord mm. Jag berättar senare varför...

Konfigurationen var busenkel och rätt underhållande faktiskt, speciellt genomgången av hur kontrollerna fungerar. Kontroll nummer två ville först inte synka men det fixade sig snabbt genom att återställa kontrollen genom att trycka på tre knappar på den samtidigt. Inget lagg och inte en endaste gång tappade de sync.

Har aldrig tidigare testar VR så jag fick någon sorts instant lyckorus första kvarten och bara stod å fnittrade över hur sjukt cool hela grejen med VR är. Att bara blåsa upp ballonger (i tutorial) och kasta runt de och skjuta på de var ren underhållning!

Själva Viven sitter oväntat bekvämt på huvudet och jag behövde inte ens ställa in något för att få rätt skärpa. Testade faktiskt att skruva på båda inställningar där man kan ändra ögonavstånd samt inställningen för avstånd mellan ögonen och linserna men tyckte inte det gjorde någon större skillnad bortsett från att längre avstånd från linserna gav mindre FOV men varken bättre eller sämre bild. Man får testa sig fram lite i början hur hjälmen ska sitta på huvudet (högre upp eller längre ner) för optimal bildkvalitet, men man märker rätt fort vart skärpan sitter bäst.

Kontrollerna är fantastiskt sköna och reagerar verkligen helt utan fördröjning. Batterierna var halvt laddade från början så de räckte utan problem ett par timmar igår innan läggdags.

Kablarna från Viven känns inte alls i vägen, även om de skulle kunna varit lite längre, men det går nog att lösa genom att skaffa längre hdmi och usb sladdar mellan datorn och lilla Vive-kopplingsboxen. Inget nödvändigt dock.

De medföljande hörlurarna är helt ok, även om jag hellre använder riktigt headset eller mina Beats Studio (inte testat det än dock). De små in-ear lurarna ger bra ljud, men saknar det där trycket och basen i ljudet.

Nu till bildkvaliten...
Jag hade från början förstått att upplösningen inte är mycket att hurra för, och det bekräftades snabbt så fort jag satte på mig Viven för första gången. Allt känns lite lågupplöst tyvärr, och screendoor effekten är påtaglig, mer än jag anat. Men man vänjer sig fruktansvärt fort och efter en stund tänker man inte ens på det längre.

Vive panelerna har riktigt bra ljusstyrka, fina färger och optiken är bra även om jag märker att bilden är som skarpast i mitten och lite lätt blurrig längre bort från mitten och ut i kanterna. Text och menyer (tex undertexter när man kör tutorial) kan vara lite svåra att läsa om man inte centrerar dessa, men absolut inget katastrofalt. Jag tror att jag blivit lite väl petig på sistone då jag vant mig att arbeta och spela i 4k, på en 27 tums skärm.

Men hur som helst så känns 1080p/1200p panelen i Viven lite lågupplöst, den biten kommer man inte ifrån. Jag sitter på en överklockad i7 4790k med dubbla rejält överklockade Gtx 980TI, så min dator hade garanterat fixat åtminstone 1440p i VR då den fixar 4k lätt i vanliga spel, men men vi får nog vänta på högre upplösning till nästa VR generation...

Själva "grid:en" man ser under spelens gång (som avgränsar och visar din spelyta) är en smart funktion, men ibland känns den jobbig också då det tar bort en del av närvaron när den allt som oftast dyker upp. Det finns inställningar på hur mycket den ska synas och man kan även helt stänga av funktionen, men i början är det nog rätt smart att ha den på för att slippa gå in i möbler osv.

Det största problemet med grid:en (eller vad det nu heter) är att min spelyta är lite liten. I vissa spel och demon så blir linjerna synliga så fort man tar ett halvt steg fram eller bak. Väldigt störande och distraherande i mörka spel, som tex Brookhaven Experiment (som för övrigt är jäkligt läskigt i början!). Det kanske finns en inställning på hur grid:en ska visas, om man tex ställer in den så att den bara ska visas när man nästan står på gränsen av spelplanen, det vore ju optimalt. Men nån sån inställning har jag ännu inte hittat. Hursomhelst, en spelyta på 3x3 eller 3x2m är att rekommendera om ni frågar mig, just av den anledningen.

Och så det här med spelen och utbudet hitintills...

Koden till de tre medföljande bundle-spelen hann jag inte få via mail från HTC förrän jag precis skulle lägga mig i går kväll, så dessa hann jag inte testa. Provade dock en del demos och gratis småspel på SteamVR, såsom The Lab, minigolf, Brookhaven Experiment mm. Väldigt underhållande titlar och VR funkar fantastiskt med dessa! The Lab var oväntat bra, och variationsrikt.

Dock känner jag att det fattas något riktigt bra att spela i VR ännu. Några Ok titlar finns på steam, och jag kan erkänna att jag hann spendera 400kr igår (kunde inte låta bli) på A Chair In A Room, The Blu, The Visitor och The Vanishing of Ethan Carter VR (gillar skräck hehe). Men av dessa hann jag bara testa The Blu och det var verkligen en härlig känsla att stå på botten av oceanen och se alla fiskar mm simma runt mig. Jag dyker mycket utomlands på riktigt då jag har Advanced Open Water Cert, och kan konstatera att det kändes verkligen som att dyka på riktigt i The Blu, förutom att man inte kunde simma runt vilket är lite synd.

Tyvärr tycker jag att många VR spel och tech-demos på Steam känns så sjukt dyra. Finns flera spel jag vill testa men att betala 200-300kr för dessa småspel känns lite surt, blir rätt dyrt i längden. Förhoppningsvis åker priserna ner snart, ju fler som får sina Vives...

Nåja, för att summera det lilla jag hunnit testa, så måste jag säga att Vive verkligen lever upp till hypen, och för mig som aldrig tidigare testat VR så känns hela grejen som en revolution faktiskt Riktigt skoj, sjukt bra närvarokänsla och allt fungerar faktiskt helt felfritt det lilla jag hann med igår.

Jag får återkomma med uppföljning i helgen eller efter helgen när jag gjort mer tester, provat fler spel (troligen köpt fler också, går ju inte låta bli haha) och hittat fler bra och eventuellt dåliga saker med Vive. Tills dess så hoppas jag att ni alla som läser, också får era Vives innan helgen. Tro mig, ni kommer älska det! Vive är värd all sin väntan, och bättre kommer det bli!

// Martin

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tiden att skriva!
Är sjukt taggad på Vive men försöker hålla mig tills att det kommer "riktiga" spel.
Ser fram emot att läsa dina intryck från helgen

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tack för trevlig läsning! Själv väntar jag in mer pengar och att man kan få tag på ett kit, mitten på sommaren kanske det blir åka av. Precis köpt ett 980 Ti så nu klarar åtminstone datorn av VR. Men blev iaf grymt taggad av det du skrivit här

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tack för läsningen. Skulle du vilja prova att förlänga usb och hdmi mellan dator och kopplingsbox och se om det lirar optimalt?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Rörande priserna så håller jag med, många spel är för dyra helt enkelt, men enligt utvecklare på Reddit så beror detta på att ska man räkna hem utvecklingskostnad på ett så litet underlag som VR ändå har idag så behöver man ta i lite med priset, vilket jag kan förstå på vissa sätt. Jag har köpt spel för 1600:- än så länge, och jag har inte ens fått min Vive än.

Ser fram emot ytterligare reflektioner!

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Tack, kul å höra önskar jag hade mer tid att skriva mer utförligt, men det kommer mer så småningom, ledig från ikväll och hela helgen!

Absolut, ska prova längre HDMI och Usb kabel. USB klarar väl upp till 5 meter per kabel tror jag, så jag tror jag ska köra en 5 meters hdmi och en 5 meters usb så att jag alltid kan ha "boxen" på baksidan av rummet, å hela Vive sladden fri bakom mig. Återkommer!

Ja haha jag lär nog spendera nån tusenlap i helgen känner jag på mig, man vill ju testa allt såhär i början
Kan stämma som du säger Thursday, att allt är dyrt i början pga utvecklingskostnader för VR. Lär bli bättre framöver.
Å vad jag längtar hem nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem

@SweViver: Tack Underlättar för mig med att veta om jag behöver göra om mitt dator rum eller om jag bara kan förlänga

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Tack för läsningen. Skulle du vilja prova att förlänga usb och hdmi mellan dator och kopplingsbox och se om det lirar optimalt?

Det finns många som provat på reddit. Både att förlänga innan och efter breakout boxen och det fungerar riktigt bra. (Alltså precis lika bra om utan förlängning)

Permalänk
Medlem

Härligt att du delar med dig. Får min Rift i augusti och återvänder inte till min stationera dator fören slutet av augusti, så det dröjer ett tag innan jag får ta del av VR på allvar. DK1 och DK2 av Rift var dock sanslöst imponerande (givetvis med hänsyn till i vilket skede VR-branschen befinner sig i), och detta känns verkligen som framtiden för gaming.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tror ni det spelar nån roll om det är usb 2 eller 3 kabel? Specifikationen säger 2 eller högre, men med tanke på 5 meter extra...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för läsningen!

Jag fick min spelbundle vid 21-tiden. Så jag provade Tilt brush och job simulator.

Tilt brush är helt makalöst coolt, jag är verkligen ingen konstnär men det här var bara så fräckt.
Audioshield är också väldigt roligt. Med rätt låtar och köra på hard så blir det väldigt högt tempo.

Vill bara hem från jobb nu så att jag kan prova alla andra spel.

Permalänk
Medlem

En annan smart grej med Lighthouse sändarna som jag inte kände till förrän igår är att de kan sammankopplas via Bluetooth med Vive. Detta gör att de automatiskt går i viloläge /stängs av efter ett par sekunder när man stängt av Viven. Funkar riktigt bra och smidigt, med tanke på att sändarna saknar on/off knapp. Hade vart halvjobbigt att behöva dra ut nätkontakterna varje gång... 😉

När det gäller ljudnivån på sändarna så ja, de hörs, inte jättemycket men ändå ett sorts högfrekvent ljud som inte alls hörs eller stör när man spelar med hörlurar, men utan hörlurar kan det bli jobbigt för vissa.

När det gäller FOV så är den faktiskt helt ok, lite som att ha dykmask/googles på sig. Det blir avrundade och fade:ade svarta kanter i periferin men man glömmer väldigt snabbt bort det när man spelar. FOV blir märkbart sämre om man skruvar på båda rattarna som ändrar avstånd mellan ögon och linser (för de med glasögon) men antar att det är ett måste om de med glasögon ska få plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Tack för läsningen!

Jag fick min spelbundle vid 21-tiden. Så jag provade Tilt brush och job simulator.

Tilt brush är helt makalöst coolt, jag är verkligen ingen konstnär men det här var bara så fräckt.
Audioshield är också väldigt roligt. Med rätt låtar och köra på hard så blir det väldigt högt tempo.

Samma här men jag var tvungen att lägga mig före 22, går upp 04 till jobbet 😊 märkte inte mailet förrän jag låg i sängen typ. Ska bli kul att prova dessa bundle spel, har höga förhoppningar på Budget cuts! Ska testa Audioshield också, tack!

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SweViver:

Tror ni det spelar nån roll om det är usb 2 eller 3 kabel? Specifikationen säger 2 eller högre, men med tanke på 5 meter extra...?

Finns USB som klarar längre men kostar 399kr + och HDMI som klarar 20 meter + så.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fy fan Maj kan inte komma snabbare. Har inte varit så här sugen på en pryl på hur många år som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att streama VR inom steam? Går det som vanligt? Om man vill visa sin kompis hur äckligt kul man har.

>Arrived at Sort Facility STOCKHOLM - SWEDEN
hnghhhh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns USB som klarar längre men kostar 399kr + och HDMI som klarar 20 meter + så.

Tack! Ska inhandla en 5 meters usb å prova, funkar det inte så får jag leva med lösningen jag har nu. Det går det också. Men hade vart skönast att ha alla kablar bakom mig. En 5 meters hdmi ska nog inte va nå problem.

Frågan är bara om usb 3 blir bättre än usb 2...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headphone.ninja:

Hur fungerar det att streama VR inom steam? Går det som vanligt? Om man vill visa sin kompis hur äckligt kul man har.

>Arrived at Sort Facility STOCKHOLM - SWEDEN
hnghhhh

Det fungerar som vilken applikation som helst. Du kan välja om du ska se båda ögon, eller ett också. Däremot måste du ju ha en häftig setup och konfa lite om du vill filma samtidigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

Frågan är bara om usb 3 blir bättre än usb 2...

Svaret på frågan är att det blir det inte. Det är samma sladdar i sladden men portarna på båda sidorna kommer bara prata USB 2. De extra anslutningarna i en USB 3 sladd används inte då den körs i en USB 2 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Tack för läsningen!

Tilt Brush är otroligt... väldigt mycket potential där.

Tänkte köpa Audioshield idag, det är värt pengarna då tycker du?

Mvh
Thomas Wesén

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tilt Brush är otroligt... väldigt mycket potential där.

Tänkte köpa Audioshield idag, det är värt pengarna då tycker du?

Mvh
Thomas Wesén

Det kostar väl inte så mycket så jag tänkte att det var värt att prova.
Det finns inte så många låtar, men man kan använda sina egna. Det finns highscores för låtarna, både lokala och globala.
Jag hade velat ha spotify/google music-support så att man kan välja vilka låter som helst.

Jag gillar det, jag har haft två andra som provat och de gillade det väldigt mycket. Go for it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Det kostar väl inte så mycket så jag tänkte att det var värt att prova.
Det finns inte så många låtar, men man kan använda sina egna. Det finns highscores för låtarna, både lokala och globala.
Jag hade velat ha spotify/google music-support så att man kan välja vilka låter som helst.

Jag gillar det, jag har haft två andra som provat och de gillade det väldigt mycket. Go for it!

Alright, får ordna upp det då.

Spelade demot på Budget Cuts nu förresten, wow vilken intensiv upplevelse! Det var nog det som kändes mest som ett riktigt spel hittills av de jag testat. Riktig hemlig agent-känsla...

Tilt Brush!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Ja, det är på min lista. Ska köra det så fort jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Ett spel jag definitivt kan rekommendera är Cloudlands Minigolf VR. Riktigt vackert och kul som attan. Köpte det direkt efter att ha testat demot. Jag och en vän spelade mot varandra, så vi fick turas om varje hål, lite bökigt att sätta på och ta av hjälmen så ofta, men lätt värt. Vi höll på att garva ihjäl oss emellanåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter en helg av massa vänner på besök hemma hos mig, som självklart alla ville testa Vive (och VR i sig) för första gången, så ska jag försöka summera lite av det som vi upplevt bra och kanske mindre bra

Viven har fungerat fruktansvärt felfritt hela helgen, helt utan lagg, tappad sync eller annat strul bortsett från att ena handkontrollen tappade uppkoppling en av gångerna när jag startade upp SteamVR (kontrollen lös blått istället för grönt), men det löste sig snabbt genom en knapptryckning via Inställningar i SteamVR (Synka kontroller heter knappen tror jag). Har inte upplevt det fler gånger efteråt.

Batteritiden är riktigt bra på kontrollerna. Körde Vive till och från nästan hela fredagen och batterierna räckte långt in på lördagen (dagen därpå) innan den första lös rött. Tog ca en timme sedan att ladda de fulla igen via de medföljande uttagen oxh usb Kablarna.

Hade först svårt att haja mig på varför den inbyggda kameran inte fungerade men det visade sig att man behövde slå på den i SteamVR inställningarna, plus en omstart av gränssnittet. Därefter är den alltid aktiv och tillgänglig genom att dubbelklicka på den nedre knappen på nån av kontrollerna, mitt i ett spel eller närsomhelst när Viven är på huvudet.

Kameran är faktiskt förvånansvärt smidig att ha, speciellt när man snabbt vill se vart man befinner sig i rummet och åt vilket håll. Man får fram en Matrix-aktig bild av hela rummet, och väldigt detaljerad då jag även kunde se Vive -kabeln på golvet (praktiskt om den börjar snurra sig runt fötterna. I mitt rum har jag en bokhylla på ena änden, en soffa i andra, datorbord i tredje och fönster i fjärde, och ibland har det hänt att man totalt tappat koordinationen åt vilket håll man är vänd (för säkerhets skull, så man inte råkar slå till något), men kameran fixar det med ett dubbeltryck på en knapp.

Just när det handlar om att råka slå till något i rummet kan vara ett problem i vissa spel, om man har ett litet utrymme som jag (har just nu 2.4x1.7m kalibrerat fritt spel-utrymme).

Exempelvis i RPG/äventyrsspelet Vanishing Realms, där man ofta svingar med svärd och det kan bli hetsiga fighter. Jag lyckades igår kväll slå högerhanden rakt in i en vass kant på datorbordet när jag hukade mig och skulle hugga en gubbe hårt med ett svärd. Blev ett rätt rejält sår vid knogarna som blödde kraftigt hehe, men nu har jag lärt mig en läxa att försöka stå mitt i rummet innan jag börjar fajtas

För övrigt är Vanishing Realms kanske det bästa fullständiga spelet för Vive hitintills (inget demo alltså). Lite Zelda inspirerat i 3d, man samlar guld, mana osv, slåss med svärd pilbåge och löper runt i första person-vy i en vacker fantasivärld. Otroligt fin grafik även om det är mer åt det animerade/gulliga hållet. Rekommenderas varmt iallafall, värt varenda krona!

Men vi går tillbaka till rumsstorlek och problemen det medför... Hör och häpna, vissa spel "kräver" att du tex har en yta på 2.5x2.5m, vissa spel mindre yta och andra ännu mer. Nu behöver man inte bli orolig, eftersom spelen går att starta och köra, men en varning dyker upp i SteamVR när spelet ska starta.

Och jag förstår varför man varnar... Trodde faktiskt inte att 30-40cm mer eller mindre, hit eller dit, skulle vara ett problem, men det finns framförallt ett spel där utrymme är en ganska avgörande faktor. Spelet heter A Chair In A Room, ett otroligt snyggt och inlevelsefyllt skräckspel (åt det mer psykologiska hållet, där man spelar en till synes labil person på ett psykhem som går tillbaka till sitt tidigare sked i livet och upplever minnen mm. Vill inte spoila för mycket nu, men kan varmt rekommendera detta spel, då VR inlevelsen är total, grafiken otroligt läcker med alla ljuseffekter, skuggor mm. Och storyn fångar en snabbt, även om det kan upplevas lite krångligt till en början.

Hursomhelst, det här med utrymmet... Spelet är byggt på 100% roomscale, där du endast förflyttar dig med fötterna, precis som på riktigt och kan inte teleportera dig ens en decimeter. Rummen och miljöerna man förflyttar sig mellan är byggda utifrån ditt rums storlek, men som minst 2,5x2,5 meter (som är spelets så kallade "krav") och just där uppstår problem i mitt fall. Har du 4x4m utrymme blir rummen också tydligen större så de fyller upp roomscale.

Mitt spelutrymme som jag ritat ut är 2,4x1.7m, men då har jag dragit gränserna precis framför soffan, framför datorbordet, bokhyllan och på den fjärde änden ca 60-70cm från fönstret. Alltså är inga gränser nära väggarna. Spelets väggar ritas då ut en bit utanför mitt spelområde. Detta innebär iofsig att jag i praktiken kan sträcka mig med kontrollerna/händerna minst en halvmeter eller mer utanför spelplanen, vilket visserligen räddar det hela, då jag KAN öppna dörrar som egentligen ligger utanför mitt spelrum, men det finns fler problem som är svårare att lösa.

Jag tänkte jag ska ta ett exempel. Mitt under kapitel 2 i A Chair In A Room, tappade jag plötsligt en kofot i ena änden av rummet precis vid väggen i spelet. Inga problem, tänkte jag och böjde mig ner för att plocka upp det. Men där står en soffa i vägen, inser jag plötsligt!!!

Det fanns inte en chans i världen att lyckas plocka upp kofoten, då den låg mitt "i" soffan, så att säga. Så vad blev lösningen? Jo jag fick ta av mig Viven, dra bort soffan en bra bit från väggen för att frigöra utrymmet, ta på mig Viven, plocka upp kofoten i spelet, ta av Viven knuffa tillbaka soffan på sin plats igen och sedan dra på mig Viven återigen och fortsätta spela. Komiskt va?

Ja ni förstår problematiken. Hade jag haft en vägg där istället för en soffa så hade jag behövt starta om banan, för då hade jag aldrig kunnat nå kofoten. Förmodligen hade jag inte ens kunnat öppna vissa dörrae i spelet, och aldrig kunnat spela igenom ens de första två kapitlarna. Så tänk ni alla på hur ni ritar ut ert spelplan i Viven och innan ni köper vissa spel!

Nåja, nog om utrymme och strul. Tänkte istället ta upp det här med förflyttning i VR spelen.

I de flesta spel och demos idag så förflyttar man sig antingen med fötterna eller teleporterar sig dit man klickar med kontrollerna. I början fattade jag inte varför man bara inte kan gå runt och röra sig med den runda touchpaden på kontrollen, precis som man gör i vanliga spel. Jag hade läst om att sådan förflyttning kan innebära yrsel och obehagnför vissa men tvivlade på det starkt.

Men så finns det iallafall ett Vive demo till spel där man faktiskt kan röra sig åt alla håll med touchpaden, spelet Spell Fighter VR. Och efter att ha testat det någa sekunder så förstår jag precis vad som sägs. Fyf*n så obehagligt det är att glida/gå fram i ett spel, strafe:a, gå baklänges och tom bara sakta röra sig framåt.

Det är något oförklarligt som mindfuckar hjärnan helt enkelt. Du vet att du står still på riktigt, men får känslan att du går framåt iomed att du rör dig i spelet, vilket totalt krockar sinnena. Riktigt äckligt i början och man känner att man helt tappar balanssinnet och står och gungar! Efter några minuter vänjer man sig något och känslan blir OK efter ett tag, så jag antar att man till slut vänjer sig helt och det blir spelbart.

Men iomed att demot av spelet kändes så värdelöst och buggigt (grafiskt sett) så gav jag det inte mer än kanske 15 minuter. Jag hoppas verkligen att fler spel får denna mekanik, åtminstone som ett extra alternativ till teleporteringen, även fast det faktiskt fungerar riktigt bra att klicka sig fram. Men ska det bli fps shooters i VR framöver så behöver de nog jobba mer på vanlig förflyttning med kontrollerna eller mus/tangentbord, och i så fall då sittande spelande.

På tal om spelande i sittande position! I början trodde jag först att man var tvungen att helt och håller omkalibrera Vivens spelyta via SteamVR varje gång man ville köra ett sittande spel och sedan ett roomscale-spel (finns två sånna val i Vive kalibreringen). Men som tur är finns en enkel lösning.

Inne i SteamVR,när man har Viven på huvudet, finns menyn inställningar, och i Allmänt kan man närsomhelst enkelt nollställa/ange på nytt en sittande position. Detta gör man genom att sätta sig där man vill sitta med Viven på huvudet såklart (eller stå för den delen), och sedan trycka på en knapp på kontrollen. Hur smidigt som helst!

Det finns ännu inte många spel för Vive för spelande i sittande läge. Men ett av de är flygsimulatorn DCS World som dessutom är gratis på Steam (fler flygplan och helikoptrar kostar dock en del och går att köpa till). Detta spel var kanske en av de största WOW-upplevelserna för mina vänner, (förutom kanske det läskiga demot på Brookhaven Experiment som är en klass för sig...).

J*klar va cool känsla att sitta i en 3d cockpit och flyga planet i VR! I början rätt obehagligt då det känns ruskigt verklighetstroget, men efter en stund blir det bara en sån otrolig frihetskänsla! Jag har ännu ingen joystick då jag sålde mina flyg-tillbehör en massa år sen när jag slutade nöta Flight Simulator, men nu blir det definitivt att satsa på både joystick, gasreglage och pedaler och så självklart ratt med pedaler för kommande VR bilspel. Hur ballt som helst. Alla ni med Vive hemma bara måste testa DCS World flygsimulatorn!

För övrigt var alla vänner som va på besök i helgen ytters imponerade av i princip alla spel/demos jag slängde på de med Viven på huvudet. Vissa av de har noll spelintresse, men de hävdade snabbt att detta var galet kul och beroendeframkallande. Högsta betyg från samtliga, med andra ord.

Till och med min sambo börjar förstå och gilla det här med VR, och hon är oftast väldigt skeptisk till tv spel å sånt. Kort och gott - VR måste helt enkelt upplevas, annars förstår man aldrig vad det ens handlar om

Ju mer jag spelar med Viven desto mindre tänker jag på den kanske något låga upplösningen som jag i tidigare inlägg nämnt. Man vänjer sig otroligt fort. Den som inte köper en Vive eller något annat VR headset just nu bara pga att "den första generationen har låg upplösning", är allmänt dum. Tro mig, ni kommer älska Vive och VR! Och till skillnad från mycket annat (tex Wii spel som också var en liten revolution i sig på sin tid) så tröttnar man inte på VR lika fort (om man ens nånsin gör), då det erbjuder så mycket mer upplevelse och variation.

Jag kan inte riktigt komma på vad jag mer tänkt på och upplevt under helgen som gått, så jag avrundar detta inlägg genom att åter igen rekommendera spelen Vanishing Realms, A Chair In A Room och även applikationen Virtual Desktop för er som inte hunnit testa det.

Virtual Desktop är kanske inte det första man tänker på att man behöver till Vive, och det kostar visserligen nästan 150kr, men det är faktiskt riktigt händigt och än så länge den enda applikationen som låter dig både se på VR video från Youtube och andra streamingsajter, samt även titta på nerladdade VR klipp och filmer (ja även VR porr, om man nu så vill haha).

Film i VR är kanske inte Vivens eller andra VR headsets starkaste kort, troligen mest pga den något låga upplösningen som påminner sig lite grann. Men det är ändå kul att prova, och ja, porr är faktiskt löjligt verkligt i VR. Jag bara kände mig tvungen att testa en snabbis hahaha...

Nåja, kom gärna med input eller frågor. Jag återkommer med mer om mina Vive upplevelser så fort jag har lite tid eller kommer på något som jag glömt ta upp i detta inlägg.

//Martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SweViver: Mycket bra skrivet och du gjorde bara min Hype ännu större. Får mitt headset i Maj

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När kommer Paranomal Activity spelet ut?
Verkar vara riktigt stressigt av det man sett.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Hymer tack Haha ja men Vive är värd all sin hype, och du kommer bli riktigt nöjd ska du se!
Jag skriver och stavar som en åsna känner jag. Men jag gör allt i mobilen medan jag sitter uttråkad på jobbet, så det blir vad det blir av mina inlägg...

@DevilMayCry vet du vad spelet heter? Jag har inte hört nåt om det men låter spännande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställd!

PS. @MrMartinoo, inte bra för andras plånbok att skriva recensioner som dessa. DS

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Till och med min sambo börjar förstå och gilla det här med VR, och hon är oftast väldigt skeptisk till tv spel å sånt. Kort och gott - VR måste helt enkelt upplevas, annars förstår man aldrig vad det ens handlar om

Vilka upplevelser körde du för att övertyga din sambo? Jag behöver hjälp...

Har du testat Audioshield förresten? Tänkte köpa det idag om jag hinner, alla verkar älska det.

/hulle.

Visa signatur