Permalänk
Medlem

Dator till föräldrarna

Hej

Tänkte hjälpa mina föräldrar att skaffa en dator, den ska användas till surf, film/serier, arbete och allt sånt. Så jag tänker att den klarar sig på den integrerade grafiken, så behöver därför inget grafikkort.

Runt 5-6000:- tycker jag låter lagom.

Jag tänker att datorn ska vara liten och tyst, men ändå väldigt snabb. Jag har plockat ihop delar men är inte säker på om de är de optimala för priset eller om de passar 100% eller om jag missat något.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16924...

Hade varit schysst med lite råd

Tack på förhand

Permalänk
99:e percentilen

Kan det verkligen finnas något mer lämpligt än en NUC om det ska vara en stationär dator?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om den bara ska användas till sånt skulle nästan nåt sånthär vara enklare.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-s...

Billigare i och med att operativsystem medföljer, Ungefär samma prestanda.

Skillnaden mellan den du länka och denna är väl att din är en tvåkärnig på 3.7, Denna är en fyrkärnig på 1,8 Eftersom de flesta program använder multithread tror jag inte de borde bli någon större skillnad.

Din har en 500g SSD, Denna har en 1tb HDD.
Inget som märks i prestandavägar för film/surf/arbete. Möjligen längre uppstartstid på windows.

Så vill du ha de enklare utan att montera och installera massor har du ett bra alternativ

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Om den bara ska användas till sånt skulle nästan nåt sånthär vara enklare.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-s...

Billigare i och med att operativsystem medföljer, Ungefär samma prestanda.

Skillnaden mellan den du länka och denna är väl att din är en tvåkärnig på 3.7, Denna är en fyrkärnig på 1,8 Eftersom de flesta program använder multithread tror jag inte de borde bli någon större skillnad.

Din har en 500g SSD, Denna har en 1tb HDD.
Inget som märks i prestandavägar för film/surf/arbete. Möjligen längre uppstartstid på windows.

Så vill du ha de enklare utan att montera och installera massor har du ett bra alternativ

Ja jag märker nu att jag kanske tänker för långt. Behöver nog inte vara så kraftig som jag tänkte först för det de ska använda den till. Den datorn kanske är ett bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Om den bara ska användas till sånt skulle nästan nåt sånthär vara enklare.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-s...

Billigare i och med att operativsystem medföljer, Ungefär samma prestanda.

Skillnaden mellan den du länka och denna är väl att din är en tvåkärnig på 3.7, Denna är en fyrkärnig på 1,8 Eftersom de flesta program använder multithread tror jag inte de borde bli någon större skillnad.

Din har en 500g SSD, Denna har en 1tb HDD.
Inget som märks i prestandavägar för film/surf/arbete. Möjligen längre uppstartstid på windows.

Så vill du ha de enklare utan att montera och installera massor har du ett bra alternativ

Min mamma i 60 års åldern märker skillnad på HDD och SSD, i Windows, i sitt arbete med relativt lättdrivna program.
Utan att jag själv påpekat något.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Om den bara ska användas till sånt skulle nästan nåt sånthär vara enklare.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-s...

Billigare i och med att operativsystem medföljer, Ungefär samma prestanda.

Skillnaden mellan den du länka och denna är väl att din är en tvåkärnig på 3.7, Denna är en fyrkärnig på 1,8 Eftersom de flesta program använder multithread tror jag inte de borde bli någon större skillnad.

2 kärnor Skylake @ 3.7GHz + HT springer cirklar runt 4 kärnor Puma @ 1,8GHz. Du har helt fel.

Citat:

Din har en 500g SSD, Denna har en 1tb HDD.
Inget som märks i prestandavägar för film/surf/arbete. Möjligen längre uppstartstid på windows.

Vid närmare eftertanke trollar du nog. SSD är praktiskt taget det enda som är ett måste för surf och arbete. Hur kan du ens med att rekommendera en dator utan SSD år 2016?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har ställt in mig på att det ska vara en SSD i datorn utan tvekan, största frågan är vilken processor och om den ska byggas förhand eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Mina föräldrar bytte dator och de följ pladask för NUCen/BRIX konceptet då de slipper att se sladdarna och allt hänger snyggt bakom skärmen.
Här kommer en länk till ett komplett nuc packet på inet https://www.inet.se/produkt/v100620/intel-nuc-i3-6100u-paket-... Detta paket saknar dock OS som ditt original paket gjorde.
https://www.youtube.com/results?search_query=intel+nuc hät kan du även se mer om denna typ av datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Har ställt in mig på att det ska vara en SSD i datorn utan tvekan, största frågan är vilken processor och om den ska byggas förhand eller inte.

Bygg något eget runt den här processorn som har ett orimligt bra pris hos NoN just nu.
Intel Core i3 6300 3,8GHz Socket 1151 Box (999:-)

Eller om storlek är väldigt viktigt, en NUC som @Alling redan föreslagit.

EDIT: Petade ihop något snabbt. Har inte kollat något på chassit, utan lade bara i samma som i din lista. Moderkortet kunde valts med mer omsorg, men jag gillade att det här har Intel NIC. Ingen kylare, men det kan enkelt läggas till i efterhand om ljudnivån upplevs störande.

Totalt pris: 5 100 kr hos vettiga återförsäljare

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ipzen:

Om den bara ska användas till sånt skulle nästan nåt sånthär vara enklare.

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-s...

Billigare i och med att operativsystem medföljer, Ungefär samma prestanda.

Skillnaden mellan den du länka och denna är väl att din är en tvåkärnig på 3.7, Denna är en fyrkärnig på 1,8 Eftersom de flesta program använder multithread tror jag inte de borde bli någon större skillnad.

Nej, de program vanliga användare kör skalar bra med entrådad prestanda och dåligt med flera trådar.

Citat:

Din har en 500g SSD, Denna har en 1tb HDD.
Inget som märks i prestandavägar för film/surf/arbete. Möjligen längre uppstartstid på windows.

Så vill du ha de enklare utan att montera och installera massor har du ett bra alternativ

Man köper inte en dator utan SSD till sina föräldrar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, har olika alternativ nu så jag får se vad det blir.

Permalänk
Medlem

Skulle själv undvika Nuc då dom är så kompakt att det blir mer en bärbar dator med sådana komponenter rakt igenom därav säkert mycket mer värmeproblem över tiden och damm som samlas i dom.

En kompakt mini itx dator har fördelen av att man kan enkelt byta kylpasta på processorn och få bättre kylningslösningar i byggena.

Mini itx datorn är också enklare att rengöra från damm.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmabra:

Tack för all hjälp, har olika alternativ nu så jag får se vad det blir.

Tycker ditt byggförslag var super bra så skulle köra på det själv till föräldrarna.

Skulle dock sätta in en bättre låg luftkylare en originalet för att dom är tystare och mindre underhåll och svalare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361194/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361197/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Entusiast

Som sagt så är ju en SSD som natt och dag och ett självklart köp, speciellt eftersom föräldrar och äldre i allmänhet inte brukar lagra så mycket

Ärligt talat skulle du nog kunna raka av lite på priset genom att välja en Pentium också.
Vissa kanske tycker att det är dumsnålt men de är faktiskt kraftfullare än man tror och 4 trådar kommer väldigt sällan till användning vid de användningsområden som du radar upp.

Min morfar har till exempel haft en dator i nästan 3 år nu som jag byggde med en 64GB SSD och en Pentium G3320 utan problem.

Edit: För 999kr är i3:an på Netonnet dock ett självklart köp!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

@Hemmabra: NUC alla dagar i veckan, att den skulle vara komplicerad att rengöra är rent BS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Hemmabra: NUC alla dagar i veckan, att den skulle vara komplicerad att rengöra är rent BS.

Tänk dock äldre folk utan teknikintresse och dom brukar också föredra nått dom ser tydligt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Tänk dock äldre folk utan teknikintresse och dom brukar också föredra nått dom ser tydligt

De väljer troligen en NUC oavsett, behöver datorn rengöras överlåter de detta till någon mer tekniskt kunnig person.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|