Permalänk
Medlem

Hur ska jag ange min adress?

Hej,

Jag funderar lite på hur man anger sin adress!

Jag bor i lägenhet och du undrar jag om jag ska ange mitt lägenhetsnummer eller dom andra med fyra siffror.

Ska jag ange vilket nummer det är? Alltså det som står där nere i ingången eller vad är det som gäller?

t.ex

Namn Efternamn
gatan 13 lgh 24 (24 är alltså nr som står i ingången, eller är det fyra siffror man ska ange?)
12345 Stockholm

Hur anger man sin adress om man bor i lägenhet helt enkelt!

Detta verkar förmodligen väldigt rörigt men aja!

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte riktigt vilka 4 siffror du snackar om men egentligen behövs oftast bara postnumret, orten och gatan när det gäller beställningar och liknande.

Men formellt så anges även lägenhetsnumret.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag förstår inte riktigt vilka 4 siffror du snackar om men egentligen behövs oftast bara postnumret, orten och gatan när det gäller beställningar och liknande.

Men formellt så anges även lägenhetsnumret.

Med lägenhetsnummer menar du alltså det nummret som står nere i porten?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Jag funderar lite på hur man anger sin adress!

Jag bor i lägenhet och du undrar jag om jag ska ange mitt lägenhetsnummer eller dom andra med fyra siffror.

Ska jag ange vilket nummer det är? Alltså det som står där nere i ingången eller vad är det som gäller?

t.ex

Namn Efternamn
gatan 13 lgh 24 (24 är alltså nr som står i ingången, eller är det fyra siffror man ska ange?)
12345 Stockholm

Hur anger man sin adress om man bor i lägenhet helt enkelt!

Detta verkar förmodligen väldigt rörigt men aja!

Tack på förhand!

du anger det precis som du skrev.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Brukar väl vara lght 1xxx för första våningen, 2xxx för andra våningen osv.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

De fyra lägenhetsnumrena skadar inte.
ex.
Abdullah Andersson
Gatan 24 Lgh. 1234
123 45 Staden

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

De fyra lägenhetsnumrena skadar inte.
ex.
Abdullah Andersson
Gatan 24 Lgh. 1234
123 45 Staden

Om vi säger att nr som står nere vid porten är 30 och att jag bor på våning 3 vid första dörren.

Blir det 1330 då eller 1301?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flaxiiz:

Om vi säger att nr som står nere vid porten är 30 och att jag bor på våning 3 vid första dörren.

Blir det 1330 då eller 1301?

Namn
Kungsgatan 1
111 22 Stockholm

Räcker. Behövs inga lägenhets eller våningsnummer.

Permalänk
Medlem

Namne Person
Bogatan 24, 2tr
12345 Svenneborg
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Om vi säger att nr som står nere vid porten är 30 och att jag bor på våning 3 vid första dörren.

Blir det 1330 då eller 1301?

Kolla din folkbokföring, där finns korrekt enligt fastighetsregistret (4 siffror, det du pratar om). Jag tror alltid det är bättre och rätt att ange med 4 siffror, har ju införts av en anledning och kommer successivt gå över till det gissar jag på.

Finns många bra guider på hur man hittar numret, annars kan du kolla på din ytterdörr, ska alltid finnas något på utsidan, annars fråga den som äger fastigheten, t.ex. hyresbolaget eller brf-föreningen.

Orkar inte hitta en guide till dig, men det har med våningsplan (antal trappor) ovan eller "under" mark, sen går det högervarv och blir 1201, 1202.. osv.. Men kan va lite krångligt så fråga ägaren för att slippa att posten hamnar hos grannen

Permalänk
Medlem

Så som @Dunde skrev det brukar jag alltid skriva. Bara du har rätt husnummer så spelar det egentligen ingen roll, de går ju efter namnet som står på brevinkastet/brevlådan. Men vissa brevbärare kanske är lite lata och "inte hittar" om man inte ger dem exakta våning osv.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Om något lägenhetsnummer ska med så är det det fyrsiffriga. Det behövs dock väldigt sällan. Det är då postens siffror. För att visa vilken lägenhet i trapphuset som är vilken.

Läs mer här: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Fastighetsinformat...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd

@Flaxiiz: är du precis nyinflyttad? har du inte fått någon post till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Om vi säger att nr som står nere vid porten är 30 och att jag bor på våning 3 vid första dörren.

Blir det 1330 då eller 1301?

1301

Permalänk
Entusiast

Ah never mind, glömde de där fyra siffrorna för sin lägenhet, sorry

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

För vanliga brev/beställningar/svenska elektronikkedjor etc skriver jag bara:

Namn Namnsson
Storgatan 17
21372 Kalmar

För lite mer exakta brev typ Skatteverket/Bostadsbidrag/etc brukar jag skriva:
Namn Namnsson
Storgatan 17 BV
21372 Kalmar

BV (bottenvåning), 1TR (1 trappa upp), 2TR (2 trappor upp) där "trappor" då är våningen.

Dem som ber om mer exakt kan väll vara typ Kronofogden/Polisen eller ngt där dem vill ha lgn nummret också och då blir det väll typ:

Namn Namnsson
Storgatan 17 LGH 1203
21372 Kalmar

Vilket då borde betyda våning 2 dörr 3.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Om man har lite ovanligare namn behövs inget extra men om det är flera Andersson i en trappuppgång kan det vara svårt att veta vilken som är t ex Anders Andersson. Ofta står ju bara efternamnet. Så lägenhetsnumret kan underlätta.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar nu vet jag lite olika sätt som jag kan ange min adress på!

Har dock en till fråga, hur fungerar de där med poste restante?

Låt oss säga att jag heter Anders Andersson, kan alla vid de namnet då gå dit, samt visa upp sitt leg och hämta ut då? Eller hur fungerar det när man hämtar ut brev där? Behöver man någon mer kod för att hämta ut kanske?

Återigen tack för alla tidigare svar!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

Antar att du är folkbokförd på det riktiga lägenhets numret så brev som skickas till den adressen kommer antagligen vara adresserade LGH XXXX. Har också haft två olika lägenhetsnr och breven brukar komma rätt oavsett vilket jag använt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Antar att du är folkbokförd på det riktiga lägenhets numret så brev som skickas till den adressen kommer antagligen vara adresserade LGH XXXX. Har också haft två olika lägenhetsnr och breven brukar komma rätt oavsett vilket jag använt.

Hur man anger sin adress har jag fått klarhet i nu, men nu undrar jag lite hur poste restante fungerar. Har du någon koll på detta? Hur fungerar det när man hämtar ut etc? Får man en kod eller är det endast leg?
Jag får nog ta och ringa dom, detta kanske är något som är gammalt nu!

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Namn
Kungsgatan 1
111 22 Stockholm

Räcker. Behövs inga lägenhets eller våningsnummer.

om det finns 2st Mohammed Abdullah i trappuppgången då? då är de ju 2 personer med samma namn på samma adress hur ska brevbäraren veta var posten ska då? man ska alltid uppge lägenhetsnummer, enklast är väl att kolla upp sig själv på www.ratsit.com där man ska få upp lägenhetsnummer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

om det finns 2st Mohammed Abdullah i trappuppgången då? då är de ju 2 personer med samma namn på samma adress hur ska brevbäraren veta var posten ska då? man ska alltid uppge lägenhetsnummer, enklast är väl att kolla upp sig själv på www.ratsit.com där man ska få upp lägenhetsnummer.

Alltid huh? Därför posten fungerar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Alltid huh? Därför posten fungerar ändå.

Konstigt svar. Om brevbäraren inte vet vart ett brev ska tas det med tillbaka. Sedan har du Bring-Citymail och diverse tidningsbud som delar ut post. Hur gör dom? Chansar på en låda och brevet är borta?

Permalänk
Medlem

Hade detta problemet när jag flyttade hemifrån för massa år sedan.
När jag adressändrade gjorde jag någon slags tabbe så nästan alla brev jag får hem har någon på posten skrivit mitt lägenhetsnummer på, med bläckpenna.

Vad jag hade gjort var att jag angivit "lägenhetsnumret" som stod på mitt kontrakt, vilket tydligen inte var rätt lägenhetsnummer. Numret som stod där var för någon myndighet som adressen och posten inte har med att göra. Lägenhetsnumer, som tillhör adressen, står på en liten platta ovanför dörren eller vid namnet på brevlådan, fick jag redan på senare.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Hade detta problemet när jag flyttade hemifrån för massa år sedan.
När jag adressändrade gjorde jag någon slags tabbe så nästan alla brev jag får hem har någon på posten skrivit mitt lägenhetsnummer på, med bläckpenna.

Vad jag hade gjort var att jag angivit "lägenhetsnumret" som stod på mitt kontrakt, vilket tydligen inte var rätt lägenhetsnummer. Numret som stod där var för någon myndighet som adressen och posten inte har med att göra. Lägenhetsnumer, som tillhör adressen, står på en liten platta ovanför dörren eller vid namnet på brevlådan, fick jag redan på senare.

Kanske var så att du adressändrade i omkring samma veva som dessa lägenhetsnummer infördes? Det var väl kring 2009 (+/- något år) eller så som det infördes. Än om det blir lite småjobb så kan du ju dock alltid bara höra av dig till de företag och myndigheter som du brukar få post ifrån och be dem ändra numret.

Hur som helst, idag är det ju lika bra att ange så mycket information som möjligt när man skriver sin adress, så har man iaf gjort sitt för att posten inte ska tabba sig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Om vi säger att nr som står nere vid porten är 30 och att jag bor på våning 3 vid första dörren.

Blir det 1330 då eller 1301?

Om du bor på våning 3 första dörren har du lghnummer: 1301.
1
3 = Ditt våningsplan
0
1 = Din dörr räknat från vänster.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Streamdog:

Brukar väl vara lght 1xxx för första våningen, 2xxx för andra våningen osv.

Njae, det är 11xx för första våningen, 12xx för andra osv. Jag bor på våning 11 och då är det 21xx.

Det irriterande med detta systemet var att när jag jobbade hos ett visst elbolag så skickade vissa elektriker in blanketter för mätare i nybyggen med fältet för våning ifyllt med 12 när de menar våning 2. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hur man anger sin adress har jag fått klarhet i nu, men nu undrar jag lite hur poste restante fungerar. Har du någon koll på detta? Hur fungerar det när man hämtar ut etc? Får man en kod eller är det endast leg?
Jag får nog ta och ringa dom, detta kanske är något som är gammalt nu!

Du anger din adress som följande

Anders Andersson
(Eventuell c/o adress om ditt namn inte står på dörren/lådan, ex c/o Anna Gustavsson)
Gatgatan 12 LGH 1403 (4de våningen, 3de dörren från vänster)
123 45 STAD

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Du anger din adress som följande

Anders Andersson
(Eventuell c/o adress om ditt namn inte står på dörren/lådan, ex c/o Anna Gustavsson)
Gatgatan 12 LGH 1403 (4de våningen, 3de dörren från vänster)
123 45 STAD

Du vet uppenbarligen inte vad "poste restante" är. Det används när man inte har någon adress. T ex på resa med husvagn. Det är tydligen inte så många orter som har den servicen numer.

På postens hemsida skriver man att adressen ska vara "namn, poste restante, ort". Hur man ska veta att rätt person hämtar försändelsen berörs inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Jag funderar lite på hur man anger sin adress!

Jag bor i lägenhet och du undrar jag om jag ska ange mitt lägenhetsnummer eller dom andra med fyra siffror.

Ska jag ange vilket nummer det är? Alltså det som står där nere i ingången eller vad är det som gäller?

t.ex

Namn Efternamn
gatan 13 lgh 24 (24 är alltså nr som står i ingången, eller är det fyra siffror man ska ange?)
12345 Stockholm

Hur anger man sin adress om man bor i lägenhet helt enkelt!

Detta verkar förmodligen väldigt rörigt men aja!

Tack på förhand!

Det står i ditt hyreskontrakt också om jag inte minns fel:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift