Fractal define R5 , tysta fläktar!

Permalänk

@Mocka: Det här var väldigt intressant! Vilka modeller var det? Håller med om att HF låter endel när de körs på max, men att de blir tysta när man använder medföljande adapter. De låter även mer på max än Corsair eftersom de har högre varvtal. Annars måste jag säga jag är förvånad, jag kan få ner dem på väldigt lågt varvtal, alla modellerna, och ändå bibehålla bra prestanda. De är har bättre ljud/luft-prestanda än alla andra modeller och tillverkare av fläktar jag har här hemma.

Det kanske kan vara så att SP120Q har lägre statiskt tryck men högre luftflöde vid lägre varvtal medan Fractal Designs HP-fläktar tvärtom har högre tryck och lägre flöde vid lägre varvtal. Kan vara därför du får bättre temperaturer på dina grafikkort.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@beyondthemind: Det var HF-14 som Inet killen valde åt mig. Nu testade jag förvisso inte adaptern men det jag tyckte var konstigt var att de gick på 750RPM vid "50%", borde gått på 600 RPM istället. Sen glömde jag det där med adaptern, men om jag hade haft på adaptern är frågan hur snabbt de hade snurrat på "maxvarv"? MSI Command Center kan köra fläktarna i 50-75-100% och när jag valde 75% (50% räckte inte för att kyla) så lät det mycket redan då (~1000RPM) och jämfört med SP120Q (1150RPM) så låter Corsair mindre och kyler bättre.

Kan vara så som du säger Tack för tipset ändå, var intressant att testa dem och de var väldigt fina

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Du hade HF som insug alltså? Hade du möjligtvis fläktfilter och/eller fläktgaller framför dem med? För de har nämligen i stort sett obefintligt statist tryck vid lägre varvtal, och när de har motstånd framför eller bakom sig så kommer inte mycket luft igenom alls vilket också orsakar mer oljud eftersom det blir mycket turbulens och luftvirvlar mellan fläkten och luftfiltret/gallret.

Om du skulle testa HF-14 och SP120Q samtidigt ute i det fria vid samma lägre varvtal eller ljudnivå så är jag övertygad om att HF-14 skulle flytta mycket mera luft. Med motstånd framför sig dock så kommer SP120Q prestera bättre, både med ljudnivå och temperaturer. Synd det inte var HP-14 som du köpte!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Du hade HF som insug alltså? Hade du möjligtvis fläktfilter och/eller fläktgaller framför dem med? För de har nämligen i stort sett obefintligt statist tryck vid lägre varvtal, och när de har motstånd framför eller bakom sig så kommer inte mycket luft igenom alls vilket också orsakar mer oljud eftersom det blir mycket turbulens och luftvirvlar mellan fläkten och luftfiltret/gallret.

Om du skulle testa HF-14 och SP120Q samtidigt ute i det fria vid samma lägre varvtal eller ljudnivå så är jag övertygad om att HF-14 skulle flytta mycket mera luft. Med motstånd framför sig dock så kommer SP120Q prestera bättre, både med ljudnivå och temperaturer. Synd det inte var HP-14 som du köpte!

Lånar den här tråden lite.

Fungerar dom här fläktarna?

https://www.inet.se/produkt/6308886/fractal-design-dynamic-gp...

Kommer köpa två,

en längst ner och en på fronten

Permalänk

@Durham: Vi har egentligen redan pratat om de fläktarna tidigare o tråden. Men för att sammanfatta det hela: De fungerar men är inte särskilt prisvärda. Det är inte många kronor extra man behöver lägga för att få fläktar ur Venturi-serien.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har ett R4 med enbart orginalfläktar, har haft dessa i två år snart och uppgraderade till en ny gpu för inte så längesedan.. Sedan dess har jag fått kräma på lite på mina fläktar för att sänka temperaturen lite, funderar dock på att byta dessa fläktar mot noctuas då jag har hört så mycket om dessa.. Vilka noctuas rekommenderas?

Noctua NF-A14 PWM 140mm
Noctua NF-A14 FLX 140mm

Vad är egentligen skillnaden? Ska jag ha en viss fläkt som utsug och andra som insug? Eller kan jag köra samma modell som insug och utsug? Tänkte mig två i fronten och en bak som utsug

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Har ett R4 med enbart orginalfläktar, har haft dessa i två år snart och uppgraderade till en ny gpu för inte så längesedan.. Sedan dess har jag fått kräma på lite på mina fläktar för att sänka temperaturen lite, funderar dock på att byta dessa fläktar mot noctuas då jag har hört så mycket om dessa.. Vilka noctuas rekommenderas?

Noctua NF-A14 PWM 140mm
Noctua NF-A14 FLX 140mm

Vad är egentligen skillnaden? Ska jag ha en viss fläkt som utsug och andra som insug? Eller kan jag köra samma modell som insug och utsug? Tänkte mig två i fronten och en bak som utsug

Jag har ett R5 med bara noctua NF-A14 PWM. Kör en som utsug bak och två som insug fram och en som insug i botten. Alla kör på omkring 400rpm vilket gör dom ohörbara. Menar verkligen ohörbar, i ett helt knäpptyst rum så vet man inte om datorn är på eller ej

Har en Noctua cpu kylare också, med 2 noctua fläktar som också går på omkring 400rpm.

Fördelen med PWM är att du kan styra dom mer exakt och oftast till lägre hastigheter om ditt moderkort stödjer pwmstyrning

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag har ett R5 med bara noctua NF-A14 PWM. Kör en som utsug bak och två som insug fram och en som insug i botten. Alla kör på omkring 400rpm vilket gör dom ohörbara. Menar verkligen ohörbar, i ett helt knäpptyst rum så vet man inte om datorn är på eller ej

Har en Noctua cpu kylare också, med 2 noctua fläktar som också går på omkring 400rpm.

Fördelen med PWM är att du kan styra dom mer exakt och oftast till lägre hastigheter om ditt moderkort stödjer pwmstyrning

Har försökt lista ut om mitt moderkort stödjer PWM och jag tror det, men är inte säker.. (gigabyte ga-h97-hd3) Hur som helst så använder jag fractal designs fläkstyrning och kör dem på 5v/7v idag och det verkar fungera ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Har försökt lista ut om mitt moderkort stödjer PWM och jag tror det, men är inte säker.. (gigabyte ga-h97-hd3) Hur som helst så använder jag fractal designs fläkstyrning och kör dem på 5v/7v idag och det verkar fungera ypperligt.

Okej, brukar synas i bios (jag fick ändra en inställning i BIOS).

Med Fractals styrning på chassit så styr du fläktarna med spänningen, vilket inte är lika bra som pwm. Vet att noctua fläktarna inte går ner till omkring 400rpm med spänningsstyrning

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L