AMD tillkännager Polaris i slutet av maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu blåser det verkligen upp till storm.
Ser fram mot detta, men det kommer att bli testerna som blir verkligt intressanta.

Nja, om AMD inte kan prestera i nivå med GTX 1080 så blir det inte mycket till storm

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lite lustigt att Nvidia nämns lika många gånger som AMD i denna artikel och att Nvidias grafikkort nämns åskilliga gånger. I Nvidia-artikeln nämns inte AMD en enda gång...

Det är säkert en konspiration

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Ständigt denna skeva syn på "rättvisa" när det ena bolaget får mer exponering än det andra en period. Nu råkar det vara så att Nvidia gått ut med information officiellt och AMD lägger locket på, klart det finns mer att skriva om Nvidia då?

Här var vi defensiv ser jag.

Permalänk
Medlem

Det är helt rätt av AMD att satsa på mid/entry-segmentet. Hade de lanserat ett kort i entusiast-segmentet och gått i kamp med Nvidia, hade Nvidia förmodligen sålt bättre.

Historien har visat att även om AMD/ATI haft kort med bättre prestanda till ett mer attraktivt pris så valde kunderna ändå Nvidia. AMD har aldrig lyckats ta en större marknadsandel än 50% trots lägen där de varit överlägsna i både pris och prestanda, och borde ha kunnat ta mer. Om det beror på marknadsföring, drivrutiner, mjukvara, märkestrogenhet eller något annat är svårt att säga.

Nvidia har ett oerhört starkt varumärke och idag är de mer överlägsna än på många år. Det märker man på forum/reddit och på bekanta som i princip redan avsatt skatteåterbäringen på en 1080 trots att det inte finns några tester och att AMD inte visat upp sina kommande kort. Att försöka vinna över en sådan konkurrent i direktkamp är stentufft och kräver resurser AMD inte har. I min mening är det bättre att undvika konkurrenten genom att lansera först i ett annat segment. Något kort som kan konkurrera med 1080 lär vi inte se förrän Vega Q1/Q2 2017.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xpanterx:

@Jacob: Det har de ja, men varför behöver den informationen ta över en AMD-artikel?

Edit: "Ständigt denna syn" antyder ju också att detta tagits uop vid flera tillfällen, kanske dags att börja lyssna?

"Ständigt denna syn" gäller oavsett bolag när de råkar ha perioder med många nyheter. Det är väl inga konstigheter att enskilda bolag får mer täckning när de faktiskt tillkännager något?

Skrivet av anon5930:

Här var vi defensiv ser jag.

Hade du föredragit om jag inte svarade alls?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Fortfarande ett trist synsätt, fanboy eller ej och Gsync eller ej, anser jag. Vill att andra ska "offra" sig så hans Nvidia-produkter blir billigare mer eller mindre. Skriver man att man hoppas på AMD då tycker jag faktiskt att man själv ska dra ett strå till stacken snarare än att hoppas att andra ska göra det. Han är ju inte den första jag ser som skriver något i den stilen och det är trist att se. Jag tycker iaf det är en extremt trist inställning. Du behöver ju inte hålla med förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Heh... Nvidia kort får en skatt på 50%.
AMD kort får du endast köpa om du lämnar in ett gammalt AMD kort.

Så. Allt bra igen där Nvidia är orimligt dyra för att de kan vara det och AMD påverkar inte deras pris för ex Nvidia användare kan inte köpa dem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför reagerade du på det inlägget men inte dom som kommer kommer köpa AMD oavsett? Lite roligt är det.

För att de inte sitter och säger att andra ska spendera deras pengar för att hålla uppe konkurrensen så att de kan köpa sitt billigare.

Jag kommer bara köpa AMD men det är för att de faktiskt inte rövknullar sina användare med inlåsning, drivrutiner som saboterar för äldre kort och liknande. Det är inte AMDs jobb att hålla nvidia ärliga utan nvidias kunder är de som borde bry sig hur de blir behandlade. Så länge fanboys köper all skit som de gör kommer nvidia inte bättra sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon75480:

Vart får alla det här med under 3000kr ifrån? Ryktet var ju att det skulle kosta typ runt hälften av 980TI, vilket inte hade en MSRP på 600dollar eller lägre för några veckor sedan. För den delen så var det länge sedan vi såg populära produkter för 10kr dollarn eller lägre när det kommer till svenska butikspriser. Nu kommer iof Polaris10 prissättas efter hur det presterar mot 1070/1060 och hur priset på dessa kort är så spelar imo ingen större roll, men enligt det ryktet så talade priset för runt 3500kr och inte under 3000kr. Visst de kanske kommer ha bättre prestanda/kr men de kommer inte lägga sig långt under nvidia, finns liksom ingen poäng med det.

Sen tycker jag faktiskt inte det stämmer att AMD har så mycket bättre prestanda/kr, speciellt inte i alla segment. Både 390/970 och FuryX/980Ti erbjuder snarlik prestanda/kr om man kollar på kort med eftermarknadskylare enligt både sweclockers prestandaindex och techreports fps/dollar, beror dock lite på upplösning och om man kollar på renderingstider eller högst medelfps. Men tex enligt sweclockers prestandaindex så ger ett MSI 980Ti som kostar 6360kr i dagsläget bättre prestanda/kr än FuryX även i 4k. Sen finns det såklart tusen scenario hit eller dit som ger fördel till respektive tillverkare, men generellt anser jag inte att det är korrekt att bara ta för givet att AMD ger bättre prestanda/kr.

Med det sagt tror jag detta kommer bli en riktig vinnare för AMD, det ser ut som första gången på länge där de kommer kunna konkurrera med ett billigare kort (lägre strömförbrukning, mindre kretsyta och inte mer ram och högre buss) vilket lär vara välbehövligt för AMD-ekonomi då detta lär bli en storsäljare om prestandan finns där då det verkar rikta sig mot helt rätt segment. Mest spännande kortet från AMD på bra länge, betydligt mer spännande än något pascal-kort imo.

Vad vi får ca 3000kr från?
Vi gör kvalificerade gissningar.
Visst kan det vissa modeller kosta 3500kr också, beror nog lite på hur det presterar mot GTX1070.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nja, om AMD inte kan prestera i nivå med GTX 1080 så blir det inte mycket till storm

Jag har väldigt svårt att se att AMD har en chans att kunna göra det i år. Förmodligen kommer vi få se följande situation.

AMD överlägsen 3000/3500 kr och neråt.
Nvidia överlägsen 3500/4000 och uppåt.

Inte förrän Q1/Q2 2017 kommer vi kunna jämföra dem rakt av, när AMD släppt för de övre segmenten och Nvidia för de lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är helt rätt av AMD att satsa på mid/entry-segmentet. Hade de lanserat ett kort i entusiast-segmentet och gått i kamp med Nvidia, hade Nvidia förmodligen sålt bättre.

Historien har visat att även om AMD/ATI haft kort med bättre prestanda till ett mer attraktivt pris så valde kunderna ändå Nvidia. AMD har aldrig lyckats ta en större marknadsandel än 50% trots lägen där de varit överlägsna i både pris och prestanda, och borde ha kunnat ta mer. Om det beror på marknadsföring, drivrutiner, mjukvara, märkestrogenhet eller något annat är svårt att säga.

Nvidia har ett oerhört starkt varumärke och idag är de mer överlägsna än på många år. Det märker man på forum/reddit och på bekanta som i princip redan avsatt skatteåterbäringen på en 1080 trots att det inte finns några tester och att AMD inte visat upp sina kommande kort. Att försöka vinna över en sådan konkurrent i direktkamp är stentufft och kräver resurser AMD inte har. I min mening är det bättre att undvika konkurrenten genom att lansera först i ett annat segment. Något kort som kan konkurrera med 1080 lär vi inte se förrän Vega Q1/Q2 2017.

Tråkigt, men sant.

Alla AMD kort måste tydligen "hävda sin rätt att vara värda att köpas", medan Nvidia säljer oavsett vad det är för kort. Hoppas dock inte detta leder till att AMD drar sig ur high-end marknaden, för det skulle suga på priserna. Men kanske det som behövs så att folk får betala 10kkr för mid end GPUer och lär sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Det blåser alltid upp till storm i grafikkortsmarknaden.
Verkar hur som helst bli en ovanligt spännande tid vad gäller grafikkort, närmaste månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Hade du föredragit om jag inte svarade alls?

Huruvida du svarade eller inte är inte så viktigt för mig personligen. Min observation var just att första stycket gick åt till att ta upp Nvidias kort, Dreamhack i USA vilket speciellt inte var relevant för denna nyhet. Jag säger inte att det var fel, de flesta verkar vara positiva till att det nämns. Men personligen tycker jag det var lite udda.

Då jag förmodar att du vet vem jag är, har viss koll på min närvaro i forumet så förmodar jag att du vet att jag i regel är väldigt positiv till vad som skrivs av er i redaktionen och hur ni formulerar era artiklar så tycker jag att det var lite väl defensivt när något väl påpekas. Jag syftade inte direkt på att ni var köpt av Nvidia och har som mål att sänka AMD i varje artikel, jag vet bättre. Hade Sweclockers inte varit tillräckligt opartisk så hade jag lämnat sidan för längesedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Jag har väldigt svårt att se att AMD har en chans att kunna göra det i år. Förmodligen kommer vi få se följande situation.

Nvidia överlägen 3500/4000 och uppåt.

Inte förrän Q1/Q2 kommer vi kunna jämföra dem rakt av, när AMD släppt för de övre segmenten och Nvidia för de lägre.

Kan det inte vara så enkelt att polaris 11 är tänkt mot kommande 1050
Polaris 10 mot 1060/1060ti
Vega 11 mot 1070/1080
Vega 10 up and above

Som du är inne på så släpper dom denna generation från lite olika ändar. Tror och hoppas dock att amda 1060 utmanare kommer ligga prestandamässigt runt 1070

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För att de inte sitter och säger att andra ska spendera deras pengar för att hålla uppe konkurrensen så att de kan köpa sitt billigare.

Jag kommer bara köpa AMD men det är för att de faktiskt inte rövknullar sina användare med inlåsning, drivrutiner som saboterar för äldre kort och liknande. Det är inte AMDs jobb att hålla nvidia ärliga utan nvidias kunder är de som borde bry sig hur de blir behandlade. Så länge fanboys köper all skit som de gör kommer nvidia inte bättra sig.

AMD är ett företag som är ute efter pengar och vinst, precis som alla andra företag. Tror du inte dom hade låst sitt ifall dom hade kunnat göra pengar på det likt Nvidia? Var glad istället att AMD inte har samma möjlighet som Nvidia där så korten fortsätter prestera bättre för det är inte något AMD hade gjort om dom inte var tvungna och folk inte köpt Nvidia i vilket fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Även om de inte kommer att vara lika snabba (fast vi får väl se) så kommer de garanterat att pressa priserna, så att skillnaden mellan ett AMD och ett ~10% snabbare NVidia kort kommer att ligga på 1500 SEK. Vem köper det aningen snabbare kortet då, liksom..?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Paddanx:

Tråkigt, men sant.

Alla AMD kort måste tydligen "hävda sin rätt att vara värda att köpas", medan Nvidia säljer oavsett vad det är för kort. Hoppas dock inte detta leder till att AMD drar sig ur high-end marknaden, för det skulle suga på priserna. Men kanske det som behövs så att folk får betala 10kkr för mid end GPUer och lär sig.

Faktiskt så skulle det vara precis vad som behövs. Folk har inte lärt sig den mjuka vägen (AMDs bättre prestanda/kr) så nu måste de lära sig den hårda....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam

Om Polaris säljer bra kommer nog även Lisa få råd att köpa en skinnjacka.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Köper grafikkort så sällan och gaming är en sådan stor hobby för mig, så jag köper hellre Nvidias monsterkort 1080 och sen ett till. Men kul att AMD försöker pressa priserna iallafall och förhoppningsvis blir en stark konkurrent om man har en tight budget och ska köpa gamingkort. Men blir ändå nvidia för min del, är ju bara en bråkdel av en månadslön trots allt

Hur tänker du. På vilket sätt är det Nvidias big die. Det finns 2 kommande modeler av Nvidia stor Ti och Titan, finns fler men de är mindre. Polaris 10 kan mycket väl vara en god konkurrent i mainstream segmentet. För det andra vad har priset med hur bra kortet är

Lite OT, rykterna säger att Nvidia har sparkat sin Maxwell drivrutin avdelning för 3 uppdateringar i rad gick sämre än väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Prisbilden?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Nvidia överlägsen 3500/4000 och uppåt.

Inte förrän Q1/Q2 2017 kommer vi kunna jämföra dem rakt av, när AMD släppt för de övre segmenten och Nvidia för de lägre.

Ja det blir nog så men GTX 1080 Ti kommer förmodligen då.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skinnjacka är så 80-tal. Sen så finns det ju dom som inte vill gå med döda djurs skinn på kroppen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tråkigt, men sant.

Jag tror inte dom kommer dra sig ur i första taget. Om de ändå gör kort för alla andra segment så ligger det nära till hands att göra för high-end också. Men man vet aldrig - om Vega blir en flopp så lär det inte bli ett högprioriterat område direkt.

Skrivet av astr84:

Kan det inte vara så enkelt att polaris 11 är tänkt mot kommande 1050
Polaris 10 mot 1060/1060ti
Vega 11 mot 1070/1080
Vega 10 up and above

Som du är inne på så släpper dom denna generation från lite olika ändar. Tror och hoppas dock att amda 1060 utmanare kommer ligga prestandamässigt runt 1070

Om det är så att Polaris 10 ligger mellan 390X och Fury X och kommer runt 3000:- är det mycket bra prestanda/krona, speciellt om man är intresserad av VR. 1070 börjar inte förrän 3900:- men om Polaris 10 börjar sälja för bra så har Nvidia marginaler nog att kunna sänka 1070 ganska aggressivt. Och det är ju därför vi behöver konkurrens

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Skinnjacka är så 80-tal. Sen så finns det ju dom som inte vill gå med döda djurs skinn på kroppen.

Heh jag köper ett kort som drar "många watt" men reagerar på skinnjackan. Tycker Lisa skall ta in en Ruby kopia tror jag hon heter i miljöklassad Latex dräkt. Sex säljer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Tveksam till det. Jag är en av de som kommer köpa helt ny rigg nu till sommaren. Mestadels pga Pascal som jag väntat på i snart två år. 9/10 trådar här på swec med köpråd så skriver folk "vänta till pascal/polaris" och har gjort det senaste halvåret åtminstone. Så jag tror väldigt många kommer uppgradera. Folk som vill uppgradera sina 970 eller sämre, samt folk som har avvaktat till Pascal/polaris.

du kan inte utgå ifrån att svensson är folk här på forumet, de flesta människor väntar tills efter sommaren och köper en ny dator för lägre pris. Folk vill vara ute på sommaren och äventyra. Sedan när höstmörkret kommer så slår man på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Min förståelse är att AMD går på V4M segmentet, och siktar på volym, och SFF, men Nvidia blir ensam på prestandatoppen under Q2 16. Fast om Polaris 10 uppnår 80% av prestandan av ett 1080, men prissatt betydligt lägre så... finns ju dessutom möjligheten till multipla kort. AMD siktar också på högpresterande, små, passivt kylda kort.

Amd har inte så mycket val än att sikta in sig på mellansegmentet, men det är en bra strategi. De kan sälja i det lukrativa mellansegmentet medan de hinner få ut en "topp-krets", för anledningen till att de inte lanserar hela serien nu i sommar och först till början av nästa år, tror jag är att de helt enkelt inte har haft råd att hänga på Nvidia vad gäller utvecklingskostnader.

Här kan man visserligen dra paralleller mot att Nvidia inte heller har "släppt" sin fulla krets, vilket de har, bara inte till vanliga konsumenter. Men här får man tänka på att gtx 1070-1080 snarare motsvarar "Vega 11" och 1080TI/1080Titan motsvara "Vega 10". Och medan Nvidia har färdiga fungerande kretsar så har Amd inte detta i dagsläget.

Gissningsvis så blir Polaris 10 en "spirituell" efterföljare till vad GTX970 har varit, träffar "sötpunkten" (läs: sweetspot) vad beträffar prestanda och pris. Däremot så är det nog en försvinnande liten andel av de som faktiskt är intresserade av absoluta topp produkter som väljer Polaris 10 över 1080 (förutsatt att prestandan ligger där ryktena indikerar att de gör) bara på grund av att den kostar hälften så mycket. Och som vi alla vet så fungerar ju CF/SLI inte riktigt så bra som det borde, så det är nog ett mindre attraktivt alternativ för många, mig själv inkluderat.

Förhoppningsvis så kommer vi dock se en förändring avseende hur väl multi-gpu lösningar fungerar framöver.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Hehe.

Cosplay som Ruby hade kunnat vara lite festligt förstås, eller iallafall att hon färgar håret rätt om de nu har ett vinnande koncept på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nej, SweClockers ska börja nyhetskvotera. När det inte finns något att skriva om det ena laget ska vi hitta på saker.

Inte behöver ni hitta på; återanvänd gamla artiklar!
Ta recensionen över förra Intel-CPUn, "find/replace" med nya CPUn. Klart!
(mestadels ämnat som ett skämt men kommer antagligen att vara ganska nära sanningen också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Saken är, det kommer aldrig att bli en storm, möjligtvis en ändring av vindriktning:
https://www.youtube.com/watch?v=aSYBO1BrB1I
Vad för nytta har du av det dyraste när det inte stöds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Saken är, det kommer aldrig att bli en storm, möjligtvis en ändring av vindriktning:
https://www.youtube.com/watch?v=aSYBO1BrB1I
Vad för nytta har du av det dyraste när det inte stöds...

Jo han kan se att konsoller med GCN funkar på sin GTX1080.

"På västfronten intet nytt"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD är ett företag som är ute efter pengar och vinst, precis som alla andra företag. Tror du inte dom hade låst sitt ifall dom hade kunnat göra pengar på det likt Nvidia? Var glad istället att AMD inte har samma möjlighet som Nvidia där så korten fortsätter prestera bättre för det är inte något AMD hade gjort om dom inte var tvungna och folk inte köpt Nvidia i vilket fall.

Jag struntat fullständigt i varför AMD beter sig civiliserat. Det viktiga är att de gör det. Vulkan/directx12 finns tack vare AMD, freesync finns tack vare AMD, nya standarden för externa GPUs finns tack vare AMD. Nvidia har inte gjort ett dugg annat än försökt låsa in sina användare och sabotera för alla andra (inklusive sina egna användare som har äldre kort).

AMD har aldrig varit lika arroganta och sviniga som Nvidia så jag tvivlar att de kommer börja om någon nvidia fanboy köper ett AMD kort. Däremot är det stor sannolikhet att nvidia skulle ändra sig om folk slutar köpa deras produkter.