Diskussion: Vad händer om AMD slutar tillverka GPU mot desktop-segmentet?

Permalänk
Medlem

Diskussion: Vad händer om AMD slutar tillverka GPU mot desktop-segmentet?

Ponera att AMD slutar tillverka grafikkort för desktop-marknaden, statistik visar att det kanske inte är en så avlägsen framtid trots allt.

Fortsätter ovanstående trend så är det inte omöjligt att AMD inom några år kunna vara nere under 10% av marknaden. Vart går smärtgränsen tror ni för att investerare och aktieägare begär att man slutar investera i desktop gpu:er?

Fortsättningsvis menar en del investerare att det finns en överhängande anledning till att AMD fortsatt kan få svårt att tävla mot NVIDIA.

Citat:

Another major challenge that has been preventing AMD (with $5.5 billion in revenue in 2014) to pose tough competition to Nvidia (with $4.7 billion in revenue in 2014) is its financial position. AMD has high debt and low cash as compared to Nvidia. Limited cash makes it difficult for AMD to invest a sufficient amount in research and development.

Market Realist

Frågeställning: Vad tror ni sker om AMD överger desktop gpu:er? Finns det någon uppstickare redo att ta vid? Vad skulle det innebära om NVIDIA ensamma utvecklade gpu:er mot desktop-marknaden? Skulle vi se en prisökning, kvalitetsförsämring eller annat?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om nvidia får vara ensamma på en så stor marknad. Jag har för mig det har varit diskuterat tidigare då Intel är så stora på cpuer Och att de får inte vara ensamma. Några konkurrensmyndigheter någonstans (eu tror jag?!)

Det kan hända snart. De måste få in pengar snart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur låg ATI till innan AMD köpte upp dom..Känslan är att det har gått ner hela tiden sen AMD tog över

Eller var det samma företag bara annat namn

Den dagen Samsung vill ge sig in i desktop marknaden ligger nog AMD i deras intresse skulle jag tro och där finns det gott om resurser .

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Den dagen Samsung vill ge sig in i desktop marknaden ligger nog AMD i deras intresse skulle jag tro och där finns det gott om resurser .

Jo, det känns lite som att det bästa som realistiskt sett kan hända om AMD inte längre har råd att konkurrera är att något företag med större resurser köper upp grafikkortsdelen av AMD. Intel skulle säkert kunna konkurrera med NVIDIA om de ville också, det är ju i mångt och mycket ett problem som går att lösa genom att slänga tillräckligt mycket pengar på det.

Men samtidigt så kommer ju troligtvis efterfrågan på diskreta grafikkort att stadigt minska allt eftersom Intels och AMDs integrerade lösningar blir mer kompetenta. Så även om t.ex. Intel eller Samsung säkert skulle kunna ge sig in på den marknaden om de kände för det så är det nog lite tveksamt om de anser det vara värt bekymret.

Permalänk

AMD behöver en stor förändring om de ska kunna vända detta, skulle vara rimligt att samsung eller liknande köper upp dem när allt har gått åt helvete och kör in ordentligt med pengar, med tanke på samsungs ställning på lagrings marknaden så kanske amd korten får ordentligt med billigt vram.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag vet inte om nvidia får vara ensamma på en så stor marknad. Jag har för mig det har varit diskuterat tidigare då Intel är så stora på cpuer Och att de får inte vara ensamma. Några konkurrensmyndigheter någonstans (eu tror jag?!)

Det kan hända snart. De måste få in pengar snart.

Men en myndighet, även om den är världstäckande kan ju inte ta fram ett företag och dess innovativa förmåga att konkurrera? Så det ser jag inte som sannolikt. Om NVIDIA blir ensamma på marknaden, tror du att priserna kommer att påverkas då? Kommer vi få betala mer för sämre innovation eller kommer vi se ungefär samma kvalité och prissättning som idag?

Skrivet av fermia:

Hur låg ATI till innan AMD köpte upp dom..Känslan är att det har gått ner hela tiden sen AMD tog över

Eller var det samma företag bara annat namn

Den dagen Samsung vill ge sig in i desktop marknaden ligger nog AMD i deras intresse skulle jag tro och där finns det gott om resurser .

Så du tror att vi eventuellt får se Samsung-kort i våra desktops om några år? Vad kan Samsung tillföra AMDs GPU-utveckling om man ser till deras utveckling av produkter idag? Kan man ta vara på kompetens från mobiler, surfplattor och tv-apparater för att applicera inom GPU-segmentet eller blir det resterna av det AMD jobbat på som blir grunden?

Skrivet av perost:

Jo, det känns lite som att det bästa som realistiskt sett kan hända om AMD inte längre har råd att konkurrera är att något företag med större resurser köper upp grafikkortsdelen av AMD. Intel skulle säkert kunna konkurrera med NVIDIA om de ville också, det är ju i mångt och mycket ett problem som går att lösa genom att slänga tillräckligt mycket pengar på det.

Men samtidigt så kommer ju troligtvis efterfrågan på diskreta grafikkort att stadigt minska allt eftersom Intels och AMDs integrerade lösningar blir mer kompetenta. Så även om t.ex. Intel eller Samsung säkert skulle kunna ge sig in på den marknaden om de kände för det så är det nog lite tveksamt om de anser det vara värt bekymret.

Finns det något som tyder på att Intel och deras ägare vill utveckla grafikkort mot desktop? Har någon produktchef hintat om att marknaden är intressant och/eller finns det någon innovation/teknik som skulle kunna appliceras på desktop-segmentet som skulle ge Intel och kvarvarande AMD en plattform att utmana med?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Finns det något som tyder på att Intel och deras ägare vill utveckla grafikkort mot desktop? Har någon produktchef hintat om att marknaden är intressant och/eller finns det någon innovation/teknik som skulle kunna appliceras på desktop-segmentet som skulle ge Intel och kvarvarande AMD en plattform att utmana med?

Dom gjorde ett försök för några år sedan med Larrabee men övergav gpgpu versionen och satsade på MIC som är för beräkningar (säljs som Xeon Phi) men känner dom att deras integrerade kretsar inte räcker så kan dom säkert återuppta projektet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Finns det något som tyder på att Intel och deras ägare vill utveckla grafikkort mot desktop? Har någon produktchef hintat om att marknaden är intressant och/eller finns det någon innovation/teknik som skulle kunna appliceras på desktop-segmentet som skulle ge Intel och kvarvarande AMD en plattform att utmana med?

Intel har ju gjort lite halvhjärtade försök förr, t.ex. Intel740 och Larrabee. De har ju en hel del kompetens inom GPUer, och även tillverkningsmässiga fördelar från CPU-avdelningen. Så jag tror nog att de skulle kunna vara med och konkurrera om de verkligen ville det, men det verkar inte särskilt troligt med tanke på att de vill bli mindre beroende av PC-marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Så du tror att vi eventuellt får se Samsung-kort i våra desktops om några år? Vad kan Samsung tillföra AMDs GPU-utveckling om man ser till deras utveckling av produkter idag? Kan man ta vara på kompetens från mobiler, surfplattor och tv-apparater för att applicera inom GPU-segmentet eller blir det resterna av det AMD jobbat på som blir grunden?

Stålar i massor tekniken finns ju redan hos AMD

Bättre marknadsföring som kostar massor med miljoner som Samsung har gott om.

Frågan är dock ifall dom skulle vinna på det och Nvidia kanske skulle köpa sina minneskretsar av en annan tillverkare osv

Ungefär som med mobil och Apple..Utan Apple hade nog inte samsung varit så stora inom det området..Tänk vad många miljarder dom fått ifrån apple
Samma sak med grafikkorten från Nvidia

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz