Permalänk
Medlem

1080 i SLI

Hej,

Läste runt lite eftersom jag är intresserad av att köra 1080 i SLI när det kommer ut från partnertillverkare och då läste jag detta:

'That doesn’t mean overpowered 3-way GPU configurations are dead, necessarily. You can still use a 3-way setup with two GTX 1080s in SLI and a third dedicated to PhysX alone.'

Nu min fråga. Om man kör SLI så ska man ju ha samma kort eller så får man prestandan av det sämre kortet. Hur är det med denna uppsättning? Om man kör 2 * 1080 i SLI och sen ett 980 för PhysX bara, skulle det funka? Eller skulle ett 980 då dra ner prestandan från SLI konfigerationen? Någon som vet hur det funkar?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Om 980 bara agerar physX så borde det inte sinka dem andra korten, Frågan är om det skulle bli någon prestandaskillnad alls dock mot att istället låta 1080 ta hand om allt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92: Håller med där, svårt att tro att det kommer ge någon större prestanda vinning än om du låter ena kortet hantera Physx också, kanske om du siktar på 8k 60hz.

Permalänk
Medlem

@Mr B:

Har du hittat någon recension där dom testar 2 kort i sli?
Hade ju varit intressant o veta om det funkar bra eller inte och hur pass det skalar.
Med tanken på att det ändå är 15k + så vill man ju ändå få ut bra prestanda och bra upplevelse för priset.

edit: Att köra ett 980 för phyx är ganska bortkastat. Inte direkt jättemånga spel som använder sig utav det och sedan lär ett 1080 kunna köra det utan problem. Har du ett 980 så gör du bäst i o sälja det istället.

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet:

Finns inga SLI tester än vad jag vet, men har samma tankar som du att det behöver skala ordentligt i så fall. Men jag skulle gissa att det kan vara enormt bra med nya bryggan. Med VR kommer nog SLI/CrossFire bli mer vanligt också vilket borde ge bättre mjukvara också.

Kommer nog inte börja med SLI heller utan köra ett singel först och se var jag landar.

Tack för alla svar!

Permalänk
Entusiast

Är väldigt nyfiken på SLI och den här nya bryggan. Ska investera i SLI vilket som då jag aldrig haft några större bekymmer. Så man hoppas ju att bryggan och den nya tekniken kan förbättra det än mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå och köra både 3 & 4-vägs SLi "på riktigt" men riktigt hur det ska gå till har inte klargjorts. Troligtvis med den gamla sortens bryggor, och man måste registrera sig och sitt / sina kort för att "låsa upp" funktionen.
Det är dock inget som man tänker uppmuntra speciellt mycket, och det är nog sant så länge inte AMD plockar fram en CrossfireX lösning som sparkar skiten ur nVidias SLi konfigurationer. Om AMD överhuvudtaget har en möjlighet att göra det.... Tveksamt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

intressant information om 3way och 4way sli
https://youtu.be/kYdzZzSzF2I?t=505

Permalänk
Medlem

Här förklarar han hur det ligger till.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Är väldigt nyfiken på SLI och den här nya bryggan. Ska investera i SLI vilket som då jag aldrig haft några större bekymmer. Så man hoppas ju att bryggan och den nya tekniken kan förbättra det än mer

Skickades från m.sweclockers.com

Bryggan i sig kvittar nästan garanterat för prestandan. Varför? Jo, den nya bryggan må ha dubbla bandbredden gentemot den förra men det är fortfarande bara 2GB/s. I jämförelse har PCI-E 3.0 8x 7.88GB/s och när man går upp mpt PCI-E 16x med bandbredd på 15.76GB/s så ser man extremt liten prestandavinst. Visserligen så kan den nya bryggan ha lägre latens, så det kan jag inte tag hänsyn till, men i ren bandbredd så kvittar den nog.

Sedan kan det hända att Dx12/Vulkan kommer göra att fler utvecklare utnyttjar bandbredden mellan korten, men det vet jag inte så kan inte tag hänsyn till det. I dagens spel däremot så kommer den nog att kvitta. Förstår AMDs val att slopa brygga, PCI-E bandbredden är såpass mycket högre ändå. Snart kommer även PCI-E 4.0 och då är 8x prestandan samma som 16x för pci-e 3.0, vilket kommer göra SLI 2.0 ännu mer redundant.

Visserligen är detta för ett gammalt kort, har lite svårt att hitta färska tester, men se hur lite det kvittar om man så går ner hela vägen till PCI-E 2.0 8X som motsvarar ynka 4GB/s, nästan identiskt med PCI-E 3.0 4x. Detta trots att testet är i 4K UHD som belastar bandbredden extremt mycket mer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Bryggan i sig kvittar nästan garanterat för prestandan. Varför? Jo, den nya bryggan må ha dubbla bandbredden gentemot den förra men det är fortfarande bara 2GB/s. I jämförelse har PCI-E 3.0 8x 7.88GB/s och när man går upp mpt PCI-E 16x med bandbredd på 15.76GB/s så ser man extremt liten prestandavinst. Visserligen så kan den nya bryggan ha lägre latens, så det kan jag inte tag hänsyn till, men i ren bandbredd så kvittar den nog.

Sedan kan det hända att Dx12/Vulkan kommer göra att fler utvecklare utnyttjar bandbredden mellan korten, men det vet jag inte så kan inte tag hänsyn till det. I dagens spel däremot så kommer den nog att kvitta. Förstår AMDs val att slopa brygga, PCI-E bandbredden är såpass mycket högre ändå. Snart kommer även PCI-E 4.0 och då är 8x prestandan samma som 16x för pci-e 3.0, vilket kommer göra SLI 2.0 ännu mer redundant.

Visserligen är detta för ett gammalt kort, har lite svårt att hitta färska tester, men se hur lite det kvittar om man så går ner hela vägen till PCI-E 2.0 8X som motsvarar ynka 4GB/s, nästan identiskt med PCI-E 3.0 4x. Detta trots att testet är i 4K UHD som belastar bandbredden extremt mycket mer.
https://www.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=25616&width=800&height=800

Pcper sa så här om det... vore dock roligare med skarpa tester:

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/GeForce-GTX-1080-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitten:

Den e listad som privat

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd

logan kör 2st 1080 i sli i ett snabbtest i 2 spel

https://www.youtube.com/watch?v=TQYsl360v1A

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk

Det får nog räcka med ett uppgradering på ett 1080, dock är jag också intresserad av att testa på SLI för bättre spelupplevelse.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black