Permalänk

Operation Submerged

Tjena
Tänkte dela med mig av ett väldigt intressant projekt som har vuxit fram under loppet av ca en månads tid. Precis som de flesta andra datorbyggare tycker jag det är kul att testa nya saker och fick en grymt bra ide för ett litet tag sedan. Efter att använt mig av traditionellt luftkylning sedan jag byggde min första dator så tyckte jag det var dags att "step up the game" lite grann. Lösningen blev mineral olja!

Till skillnad från de traditionella luftkylarna där luft förs över en kylfläns, som i sin tur är i kontakt med de chip man vill kyla, så sänks nästan alla komponenter ner i mineral olja vid oljekylning av en dator. Dessa komponenter är mobo (med cpu & ram), gpu som är anslutna med ribbon kablar, psu är valfritt samt SSD. Man ska aldrig sänka ner komponenter med rörliga med rörliga delar så som hdd och odd. Det som händer vid kylning med olja är att olja cirkuleras med en pump. Detta flöde passerar kylflänsarna som avger värmen från chippen. Man kan använda sig en en radiator (kommer till vad jag ska göra strax) för att underlätta för värme att avges men det är inte ett måste.

Jag använder mig av lite delar som jag har haft sedan tidigare för att se om allt fungerar som det ska. Om detta är fallet så kommer jag nog uppgradera cpu:erna då dessa inte är motsvarande till de gpu:er som används. Och jag ni läste rätt cpu.er och gpu:er då både min samt min pappas rig ska ner i badet

Här har ni spec:
Chassi: 50L akvarium
Moderkort: ASRock h81 pro btc
CPU: Intel Pentium g3258
GPU: Msi Radeon R9 390X Gaming
PSU: Corsair HX1000i
Ram: Corsair vengeance LP 16 GB
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Kylning: 100 L mineral olja, ett element, cirkulationspump samt slang och slangklämmor

JA, det står ett element! Elementet agerar en väldigt stort radiator!

Besök galleriet här

Permalänk

Riktigt kul projekt, datorer kylda av mineral olja har man sett förr men inte i denna storlek:)

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Roligt projekt, men varför inte ta vara på värmen?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Bra jobbat @gustavfrodeberg nu är det betydligt mer förståeligt. Hur stor blev temperatur skillnaden

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

@Noob I am: Ja nu blev det bättre hade bråttom när jag skrev först så blev inte bra alls. Temp på gpu innan var 76C och efter ca. 53C. CPU lågg på 60C höga och efter ca. 30C höga 40C låga. Oljan ligger stabilt på 39C. Glömde nämna att varje rigg har 3 gpu:er så 6 totalt

Permalänk
Medlem

Varför borrar du hål i bärande golvreglarna till huset för när ett klart bättre alternativ är att fästa slangarna med korrekta upphängningar under reglarna. Nu får du svårt att "spänna" upp slangen på ett snyggt sätt, risken att de ligger och skaver sönder blir klart större och sist men inte minst ökar du tryckfallet i anläggningen ganska markant.

Den dagen du nu tröttnat på detta projekt kommer du ha kvar dina fina hål i golvreglarna ;=)

Permalänk
Medlem

Det är projekt som dessa som är de absolut mes intressanta imo, riktigt roligt att se men sådant jag aldrig skulle orka med att göra!

Permalänk
Medlem

Jag är lite novis här.. Men behövs det inte 2 rör till och från en med "varm" olja och en med "kall"?

Nu känns det som att samma rör ska trycka och dra olja samtidigt?

Cool projekt annars! (Som tidigare nämnt, varför inte bara sätta upp Kabel/slang hållare utanför bjälkarna, mycket lättare och om du tröttnar så är det lättare att bara dra ner slangen.

Permalänk
Medlem

Du får en 5a för ambition..
Synd att du inte hade gamla gjutjärnselement som orginal i huset.
En grej att tänka på är viskositet på olja när den blir kall och att din pump faktiskt kan pumpa sirap.

Lycka till, känns overkill även om det är AMD-kort;)