Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny router för att ersätta min gamla Dlink DIR-655. Vill ha en stabil pryl (till skillnad från nuvarande) och WLAN är helt oviktigt då den delen redan sköts av en AP från Ubiquiti.

Tror mig nu ha fastnat för en EdgeRouter Lite, är bara en punkt som stör mig lite. I bruksanvisningen står det:

WARNING: Click Shut Down to properly shut down the EdgeRouter. An improper shutdown, such as disconnecting the EdgeRouter from its power supply, runs the risk of data corruption!

Någon av er ägare som har något att säga om detta? Visst kan den få hänga på min UPS men det kommer bara hjälpa vid korta avbrott. Bor 1,5 mil utanför Uppsala sedan ett år tillbaka och under det året har vi haft mångdubbelt fler avbrott än under de senaste 10 åren inne i Uppsala. Visserligen jobbar Vattenfall på att bättra på elnätet men lika stabilt som inne i stan blir det inte.

Någon som fått problem med ERL vid strömavbrott?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Är på jakt efter en ny router för att ersätta min gamla Dlink DIR-655. Vill ha en stabil pryl (till skillnad från nuvarande) och WLAN är helt oviktigt då den delen redan sköts av en AP från Ubiquiti.

Tror mig nu ha fastnat för en EdgeRouter Lite, är bara en punkt som stör mig lite. I bruksanvisningen står det:

WARNING: Click Shut Down to properly shut down the EdgeRouter. An improper shutdown, such as disconnecting the EdgeRouter from its power supply, runs the risk of data corruption!

Någon av er ägare som har något att säga om detta? Visst kan den få hänga på min UPS men det kommer bara hjälpa vid korta avbrott. Bor 1,5 mil utanför Uppsala sedan ett år tillbaka och under det året har vi haft mångdubbelt fler avbrott än under de senaste 10 åren inne i Uppsala. Visserligen jobbar Vattenfall på att bättra på elnätet men lika stabilt som inne i stan blir det inte.

Någon som fått problem med ERL vid strömavbrott?

Gäller inte det i stort sett all utrustning utom möjligen switchar? Vissa äldre modeller av just LITE, med fasade hörn, har haft problem med korruption av USB-minnet som agerar lagring. Det har gått att byta ut mot andra USB-minnen (se UBNT's forum för kompatibla modeller) med lite trix. De nyare med plåtskal och som INTE har fasade kanter verkar inte ha dessa problem som ska ha berott på undermålig kvalitet på USB-pinnarna som användes.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk

Dom har lagt in några fixar angående strömavbrott from firmware 1.8, se 1.8.0 release notes.

[System] Add "sync" commands to "save" operation to alleviate power loss issue. Reported by and discussed with matthardeman Brontide pokwer dragon2611 here.

[System] Use default config on boot if start-up config is invalid (e.g., empty, syntax error, etc.). Discussed with matthardeman Brontide pokwer dragon2611 here.

Nu har jag inte haft något strömavbrott så jag vet inte hur den skulle reagera vid ett men from fw 1.8 ska det åtminstone vara mindre risk att den inte bootar upp.

- EDIT -

Nu har jag ryckt strömkabeln från min ERL med fw 1.8 för att simulera ett strömavbrott och efter inkoppling av strömkabeln tog det ganska precis 5 minuter innan internet kom tillbaka.

När jag loggade in i webgui tog det ytterligare 1-1.5 minuter innan IP-adresserna i dashboarden ändrades från texten TBD (To Be Determined) till ip-adresser.

Även om ett strömavbrott kanske inte är någon direkt säker statistik över hur bra ERL klarar strömavbrott så överlevde den iallafall med konfigen intakt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Gäller inte det i stort sett all utrustning utom möjligen switchar? Vissa äldre modeller av just LITE, med fasade hörn, har haft problem med korruption av USB-minnet som agerar lagring. Det har gått att byta ut mot andra USB-minnen (se UBNT's forum för kompatibla modeller) med lite trix. De nyare med plåtskal och som INTE har fasade kanter verkar inte ha dessa problem som ska ha berott på undermålig kvalitet på USB-pinnarna som användes.

Kanske att de gäller det mesta? Har iaf aldrig haft något problem med min halvantika D-Link eller den router som jag hade innan dess.

Skrivet av Stefanp67:

Dom har lagt in några fixar angående strömavbrott from firmware 1.8, se 1.8.0 release notes.

[System] Add "sync" commands to "save" operation to alleviate power loss issue. Reported by and discussed with matthardeman Brontide pokwer dragon2611 here.

[System] Use default config on boot if start-up config is invalid (e.g., empty, syntax error, etc.). Discussed with matthardeman Brontide pokwer dragon2611 here.

Nu har jag inte haft något strömavbrott så jag vet inte hur den skulle reagera vid ett men from fw 1.8 ska det åtminstone vara mindre risk att den inte bootar upp.

- EDIT -

Nu har jag ryckt strömkabeln från min ERL med fw 1.8 för att simulera ett strömavbrott och efter inkoppling av strömkabeln tog det ganska precis 5 minuter innan internet kom tillbaka.

När jag loggade in i webgui tog det ytterligare 1-1.5 minuter innan IP-adresserna i dashboarden ändrades från texten TBD (To Be Determined) till ip-adresser.

Även om ett strömavbrott kanske inte är någon direkt säker statistik över hur bra ERL klarar strömavbrott så överlevde den iallafall med konfigen intakt.

Tack för ditt simulerade avbrott och den andra informationen! Blir en ERL för min del också.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kanske att de gäller det mesta? Har iaf aldrig haft något problem med min halvantika D-Link eller den router som jag hade innan dess.

Allt utrustning som skriver något till någon form av media riskerar väl att korrumpera lagringsmediet om det blir strömavbrott vid fel tillfälle. Sen beror det väl lite på VAD den skriver om det riskerar att bli så illa att den inte bootar igen. Viss skillnad på att råka ut för avbrott mitt i patchning eller editering av bootloadern eller om det bara skrivs log.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Allt utrustning som skriver något till någon form av media riskerar väl att korrumpera lagringsmediet om det blir strömavbrott vid fel tillfälle. Sen beror det väl lite på VAD den skriver om det riskerar att bli så illa att den inte bootar igen. Viss skillnad på att råka ut för avbrott mitt i patchning eller editering av bootloadern eller om det bara skrivs log.

Nej, det finns väletablerade metoder för att viktiga filer inte ska bli korrupta även om spänningen försvinner i sämsta tänkbara ögonblick.
Kan t ex bygga på checksummor ihop med att även föregående version av en fil bevaras. Är senaste versionen korrupt så tar man näst senaste version istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej, det finns väletablerade metoder för att viktiga filer inte ska bli korrupta även om spänningen försvinner i sämsta tänkbara ögonblick.
Kan t ex bygga på checksummor ihop med att även föregående version av en fil bevaras. Är senaste versionen korrupt så tar man näst senaste version istället.

Om inte filsystemet havererar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Om inte filsystemet havererar?

Redan vanliga journaliserande filsystem som t ex EXT4 har bra skydd mot korruption av filsystemet. Ett av de bästa vanliga filsystemen avseende datakorruption både på filsystemsnivå och filer är nog BTRFS.
Annars finns det speciella filsystem som är ännu mer fokuserade på att förhindra datakorruption.
T ex RelianceNitro http://www.datalight.com/products/embedded-file-systems/relia...

Om inte den nivån räcker (nu pratar vi säkerhetskritiska system), så använder man redundans på hårdvarunivå. Det kan t o m m vara tre helt oberoende kompletta system som övervakas så att de alltid ger samma resultat, om resultaten skiljer sig så kopplas det systemet som skiljer sig åt ur, och felet larmas för åtgärd snarast.

Men i t ex routrar så är det nog rätt vanligt att flashminnet helt enkelt blir utslitet av alla skivningar (t ex loggar) pga billigt minne i kombination med dåliga wear-levelling algoritmer i HW eller SW.

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats trilla över ifall det går att köpa ett vitt skal till EdgeRouter PoE?
Att slänga upp en svart låda på väggen är ju visserligen inget problem i sig förutom just det estetiska.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Är det någon som lyckats trilla över ifall det går att köpa ett vitt skal till EdgeRouter PoE?
Att slänga upp en svart låda på väggen är ju visserligen inget problem i sig förutom just det estetiska.

Plocka ur kretskort och spraymåla.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

@davidgp: Jag har faktiskt funderat på det, dock har jag nog inte riktigt tålamodet att maskera allt för att behålla text och LED i orört skick.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@davidgp: Jag har faktiskt funderat på det, dock har jag nog inte riktigt tålamodet att maskera allt för att behålla text och LED i orört skick.

Jag löser detta problem genom att byta till en USG.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

@davidgp: Oj, den såg ju ganska trevlig ut om man går på utseendet.
Utan att jag läst på något om den alls, hur står den sig jämnfört med de andra modellerna runt samma prisklass och jag utgår ifrån att det är samma mjukvara i den där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@davidgp: Oj, den såg ju ganska trevlig ut om man går på utseendet.
Utan att jag läst på något om den alls, hur står den sig jämnfört med de andra modellerna runt samma prisklass och jag utgår ifrån att det är samma mjukvara i den där?

Hårdvarumässigt är den samma som ERLite=samma prestanda etc. EdgeOS-GUI:t finns ej, utan allt sker i UniFi-controllern. Den är mer begränsad just nu. Men man kan köra med CLI om man vill, där samma features finns som i ERLite.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

@davidgp: Urk, det är ju tråkigt att man ska behöva använda den där mjukvaran (kontrollern) och att sitta i CLI är inget jag finner så intressant år 2016.

Har du den själv just nu eller är det ett framtida projekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@davidgp: Urk, det är ju tråkigt att man ska behöva använda den där mjukvaran (kontrollern) och att sitta i CLI är inget jag finner så intressant år 2016.

Den kommer snart. (Restnoterad)

Jag bytte faktiskt just pga kontrollern, så att jag får allt i ett gui. Har fem UniFi-accesspunkter bl.a. och switchar på G. Det jag inte kan göra i kontrollern är inte väsentligt i min setup.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

CLI används väl mer än någonsin?

Permalänk
Medlem

@kallabaz: Det är mycket möjligt, jag tröttnade på det i samma veva som jag kompilerade min sista kärna, någonstans kring 2000-2002, i samma veva som jag övergav optisk media.
Grova drag visserligen men någon gång får det vara bra och jag får lämna antiken bakom mig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Sitter för närvarande med en Edgerouter Lite och det verkar väldigt kapabel hittills men jag undrar vad är den bättre på än en Asus N66U med DDwrt? Sedan tjatar alla om CLI när det har ett GUI?

Permalänk
Medlem

@anon114264: Behöver den vara bättre? Det viktiga är väl att den gör det den skall med godkännt resultat?
Det tjatas nog inte om CLI men vissa föredrar det framför det grafiska. Min åsikt finns några inlägg upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du kanske kan foliera den? Glöm inte perforeringen för ventilationen bara... Fronten kan man ju lösa genom att fotografera befintlig, ändra färger/design efter tycke och smak och sedan skriva ut den på dekal-utskriftspapper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Micke O: Just fan, det var ett bra förslag, ska spåna lite på det. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just ja, nu finns 1.8.5beta1 ute.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

La på beta 2 igår kväll och den tuffar på fint för mina behov.

http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Beta-software-release-v1...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har testat både EdgeRouter ER‑X och Lite? Hårdvaran ser snarlik ut. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket i pris från ERLite-3 och ER-X med 5 portar samt poe pass-trough? Är det på grund av hårdvaruaccelerationen som finns i ERLite?

Lite valet i kvalet vilken som ska få ersätta min technicolor från telia.
Lutar mot ER-X för fler portar men har redan en switch. Men verkar som att ERLite-3 är mer omtyckt.

Edit: Hittade en tråd på ubnt som svarade på min fråga.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Performance-of-Edgerout...
De har även önskat hårdvaruacceleration på ER-X
http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Feature-Requests/Hardwar...

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Finns det någon som har testat både EdgeRouter ER‑X och Lite? Hårdvaran ser snarlik ut. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket i pris från ERLite-3 och ER-X med 5 portar samt poe pass-trough? Är det på grund av hårdvaruaccelerationen som finns i ERLite?

Lite valet i kvalet vilken som ska få ersätta min technicolor från telia.
Lutar mot ER-X för fler portar men har redan en switch. Men verkar som att ERLite-3 är mer omtyckt.

Skulle valt ER-X före Lite. Även om den ska vara en "lägre modell" så är det tre år nyare hårdvara. Det ska väl komma hårdvaruacceleration till den med i framtida fw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barry Lyndon:

Skulle valt ER-X före Lite. Även om den ska vara en "lägre modell" så är det tre år nyare hårdvara. Det ska väl komma hårdvaruacceleration till den med i framtida fw.

Ja lutar åt det hållet med inte riktigt vågar trycka hem den ännu :p, okej så den har redan soc för det? Så det kommer inte en uppdaterat version med ny hårdvara för att få hårdvaruaccelerationen? Har de gått ut själva och bekräftat det?

Permalänk
Medlem

@Barry Lyndon & @Lajnuss, I de senaste beta-versionerna av mjukvaran så finns det "hw offload" för ER-X.
DPI är dock något som fortfarande inte existerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Barry Lyndon & @Lajnuss, I de senaste beta-versionerna av mjukvaran så finns det "hw offload" för ER-X.
DPI är dock något som fortfarande inte existerar.

Finns stöd för DPI i senaste betan.

Citat:

Add DPI support for the ER-X platform (including ER-X, ER-X-SFP, and EP-R6). This means all current models now have support for DPI/Traffic Analysis. The feature functions as with the other platforms, and it is disabled by default as well and can be enabled from the Web UI Traffic Analysis page or using the CLI

Permalänk
Medlem

@suhrim: Ja se på fan, du har så rätt så.

Visa signatur