Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Som ovan skrev så är det där du ska börja. Vill du stödja allt arbete han la ner på guiden så köp något PCB från shoppen

Det som kan vara värt att hämta från min fork är lite ändringar för ny radiomodul och andra små buggar som fixats i och med nya versioner av mjukvaror (mest plantfriends.py och delar av hemsidan). Bitar av androidappen för att stödja fler upplösningar på mobilskärmen kan kanske också vara bra ifall du inte har 720 på din mobil.

Forka, bygg vidare och bidra!

Tack för att du presenterar och svarar på alla frågor om ditt underbara projekt!

Det vore toppen kul att kolla på din fork. Har du någon repo?

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Tack för att du presenterar och svarar på alla frågor om ditt underbara projekt!

Det vore toppen kul att kolla på din fork. Har du någon repo?

mvh
z

Tack!

Här är mitt repo . Dokumentation och kommentering har tyvärr aldrig varit min starka sida så har du några frågor så är det bara att säga till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Tack!

Här är mitt repo . Dokumentation och kommentering har tyvärr aldrig varit min starka sida så har du några frågor så är det bara att säga till

Tackar och bockar!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av Romoes:

Tacktack
Funderar på att göra en produkt av detta fast med en esp8266 så att det blir billigt och det inte behövs någon raspberry pi. Fast det är nog minst ett år dit.

Tror även fuktsensorn behöver lite jobb... Grannen under mig vaknade upp till 12 liter vatten på balkongen i morse

Gör en produkt av grejerna o du har minst en köpare här!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk

Bästa "tinker" jag sett på länge

Permalänk
Medlem

När planerar du att börja sälja det som ett komplett koncept?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

När planerar du att börja sälja det som ett komplett koncept?

Vet ej... Men blir det en produkt så hoppas jag på innan nästa sommar. Problemen jag tror blir lite kluriga är molnlösning för databas med säkerhet, CE-märking + testning och finansering till formsprutat chassie. Ingenting som inte går att lösa men nya grejer för mig.

Tror att det just nu lutar åt att designa kretskort och kod för att man själv lätt ska kunna bygga en själv och koppla upp sig via adafruit.io eller spark.

Permalänk

Älskar verkligen detta! Riktigt kul projekt, snyggt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

Viktigt att du täcker för tanken så det inte bildas pythium, alger eller annat tråkigt i det stillastående vattnet. Kul ide annars tycker jag och lär ju fungera bra.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Viktigt att du täcker för tanken så det inte bildas pythium, alger eller annat tråkigt i det stillastående vattnet. Kul ide annars tycker jag och lär ju fungera bra.

Ooh fan, får fixa till det. Tack för tipset!
Hade från början tänkt gräva ner den under jorden men kom inte på någon bra lösning för påfyllnad och för att mäta vattennivå.

Permalänk
Medlem

Helt underbart!
Älskar verkligen de fina lådorna med blommor på. De får det hela att bli en 6:a av 5 möjliga.
Så handen på hjärtat.. hur smakar tomaterna?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ascoolt. Men kanske viktigaste frågan: Vad tycker sambon? Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Fan vad häftigt, blev helt såld på det här projektet. Solklar femma.

Känns som ett optimalt system för en aquaponics-set up, har du kikat något på det? Grymt effektivt för att odla kryddor bl.a.

Permalänk
Medlem

Placera dunken över jordytan på väggen så behövs ingen pump. Bevattning inomhus behöver bara en sådan här: http://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Helt underbart!
Älskar verkligen de fina lådorna med blommor på. De får det hela att bli en 6:a av 5 möjliga.
Så handen på hjärtat.. hur smakar tomaterna?

Tackar!
Tog första idag, riktigt söt och fin

Skrivet av Felix:

Ascoolt. Men kanske viktigaste frågan: Vad tycker sambon? Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Nja... Med tänkte på att det tog ett år att vattna och att merparten av tiden gick åt att rita och animera små blommor så är hon nog bara halvnöjd

Skrivet av Zaptoit:

Fan vad häftigt, blev helt såld på det här projektet. Solklar femma.

Känns som ett optimalt system för en aquaponics-set up, har du kikat något på det? Grymt effektivt för att odla kryddor bl.a.

Det är någonting jag skulle vilja bygga härnäst Försöker bara komma på något sätt att göra det tyst, snyggt och tillräckligt stort för de vanligaste kryddorna

Permalänk
Medlem

Skyst projekt du gjort, jag vart sugen på göra en själv fast bygga det lite annorlunda men när jag börjar kolla på det hela så undrar jag vad det är för fuktsensor du använder?

Du nämner DHT11 men ser den inte på bilderna och där du skrivit fuktsensor är det något helt annat.

Sen vad för pump använder du? Vart har du fått tag på den + slangarna?

Om jag ser rätt så har du gjort x antal hål i slangarna som vattnet rinner ut i för att bevattna eller har jag förståt det fel?

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadC:

Skyst projekt du gjort, jag vart sugen på göra en själv fast bygga det lite annorlunda men när jag börjar kolla på det hela så undrar jag vad det är för fuktsensor du använder?

Du nämner DHT11 men ser den inte på bilderna och där du skrivit fuktsensor är det något helt annat.

Sen vad för pump använder du? Vart har du fått tag på den + slangarna?

Om jag ser rätt så har du gjort x antal hål i slangarna som vattnet rinner ut i för att bevattna eller har jag förståt det fel?

Tack och kul att du ska bygga liknande själv!
DHT11 är den blåa lilla grejen du ser på sensor-noderna (vita små lådor med målad blomma).
Den läser bara av luft-temp och luft-fuktighet för jordfuktigheten använder jag just nu bara en ren resistiv sensor (två spikar nedstuckna i jorden). Fuktigt ger låg resistans och torrt hög. Har haft lite problem med sensorn eftersom jorden den var nedstucken i hade en högre (och varierande(?)) potential så jag var tvungen att jorda jorden :). Efter det funkar den bättre.

En sådana typ av sensor är inte jättebra eftersom det blir en hydrolys vid spikarna och förr eller senare kommer den ena rosta.Projektet som jag grundar mitt bygge på gjorde en rätt elegant lösning för att motverka detta genom att låta strömmen gå i olika riktningar för att öka hållbarheten.

Dold text

Det kanske är tillräckligt för att sensorn ska hålla väldigt länge (ingen aning faktiskt) men jag har tagit fram en egen sensor som mäter jordens kapacitans med en 555 timer istället. Den borde hålla för "evigt" och inte ha samma potential problem men när jag väl hade fått kretskortet tillverkat och hemskickat så var jag redan klar med allt så dom ligger just nu omonterade och otestade hos mig. Skicka ett PM om du vill fortsätta det arbetet så postar jag ett par kort du kan leka med

Pumpen jag använder är från biltema. Den är rätt bra om man ska vattna ett större område men är det bara en kruka så är den alldeles för kraftig. Slangarna kommer också därifrån och precis som du säger så borrade jag hål på jämna avstånd för bevattningen.
Det finns slangar som man kan sätta in dropp-munstycken i att köpa på plantagen och liknande men dom är rätt dyra

Lekte lite med med en klenare pump från ebay för solcells-noden och den borde funkar bra för att vattna en blomkruka men har nästan ingen lyftkraft alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Tack och kul att du ska bygga liknande själv!
DHT11 är den blåa lilla grejen du ser på sensor-noderna (vita små lådor med målad blomma).
Den läser bara av luft-temp och luft-fuktighet för jordfuktigheten använder jag just nu bara en ren resistiv sensor (två spikar nedstuckna i jorden). Fuktigt ger låg resistans och torrt hög. Har haft lite problem med sensorn eftersom jorden den var nedstucken i hade en högre (och varierande(?)) potential så jag var tvungen att jorda jorden :). Efter det funkar den bättre.

En sådana typ av sensor är inte jättebra eftersom det blir en hydrolys vid spikarna och förr eller senare kommer den ena rosta.Projektet som jag grundar mitt bygge på gjorde en rätt elegant lösning för att motverka detta genom att låta strömmen gå i olika riktningar för att öka hållbarheten.

Det kanske är tillräckligt för att sensorn ska hålla väldigt länge (ingen aning faktiskt) men jag har tagit fram en egen sensor som mäter jordens kapacitans med en 555 timer istället. Den borde hålla för "evigt" och inte ha samma potential problem men när jag väl hade fått kretskortet tillverkat och hemskickat så var jag redan klar med allt så dom ligger just nu omonterade och otestade hos mig. Skicka ett PM om du vill fortsätta det arbetet så postar jag ett par kort du kan leka med

Pumpen jag använder är från biltema. Den är rätt bra om man ska vattna ett större område men är det bara en kruka så är den alldeles för kraftig. Slangarna kommer också därifrån och precis som du säger så borrade jag hål på jämna avstånd för bevattningen.
Det finns slangar som man kan sätta in dropp-munstycken i att köpa på plantagen och liknande men dom är rätt dyra

Lekte lite med med en klenare pump från ebay för solcells-noden och den borde funkar bra för att vattna en blomkruka men har nästan ingen lyftkraft alls.

Tackar för bra svar!

Jag har precis beställt ett par sådana här: http://www.elecfreaks.com/store/octopus-soil-moisture-sensor-... som verkar kunna göra jobbet för sensor delen.

Men pump delen är ju som du skriver frågan hur mycket man ska bevattna.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Avstängd

Ett särdeles lyckat projekt. Det finns så många kul varianter, exempelvis ett Aquaponics-system med Arduino som jag blev inspirerad av.
När du skrev om 8266 kom jag att tänka på Greklands potential att använda sådana här system tillsammans med Aquaponics för att minska vattenbehovet samt öka egenproduktionen av grödor, vilket skulle förbättra deras handelsbalans. Det bör även finnas yngre begåvningar där som ännu ej hunnit fly till Tyskland, med rötter på landsbygden som skulle kunna köra "kontor på nätet" samtidigt som de automatiserat en stor del av sin ekologiska odling. Solceller är även självskrivet som strömkälla.
En ny exportmarknad kan öppna sig genom att skapa odlingspaket baserade på relativt billiga komponenter.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Kan vara bland det bästa jag sett!
Jobbar/studerar för mycket för att ha ork och tid att ro iland ett sånt här projekt i dagsläget. Skulle däremot mer än gärna betala en bunt pengar för det hela!
Har själv lite smått börjat med bonsaiträd. Odlas de på "rätt" sätt ska man ha en särskild lerjord de växer i, problemet med denna är att krukan då måste doppas helt i vatten åtminstone varannan dag för att växterna inte ska torka ut. Är borta från lägenheten en del så träden skulle dö om jag försökte mig på det nu. Någon som vet om någon automatiserat något liknande som skulle kunna gå att modifiera för bonsaiträd?

Permalänk
Inaktiv

Så vansinnigt coolt. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Tänkte ge mej på detta men jag undrar hur du byggt upp laddningen med solpanelen och pumningen av vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Kan vara bland det bästa jag sett!
Jobbar/studerar för mycket för att ha ork och tid att ro iland ett sånt här projekt i dagsläget. Skulle däremot mer än gärna betala en bunt pengar för det hela!
Har själv lite smått börjat med bonsaiträd. Odlas de på "rätt" sätt ska man ha en särskild lerjord de växer i, problemet med denna är att krukan då måste doppas helt i vatten åtminstone varannan dag för att växterna inte ska torka ut. Är borta från lägenheten en del så träden skulle dö om jag försökte mig på det nu. Någon som vet om någon automatiserat något liknande som skulle kunna gå att modifiera för bonsaiträd?

Vet inte om jag sett något färdigt bygge för det (finns säkert) men det låter som en rätt lätt grej att bara fylla, vänta en stund och tömma en kruka varannan dag. Köp en arduino, några reläer, pump och slang så tror jag det blir ett rätt så enkelt bygge du kan sätta ihop på en kväll. Supportar gärna ifall du behöver.

Skrivet av knogge:

Snyggt jobbat!

Tänkte ge mej på detta men jag undrar hur du byggt upp laddningen med solpanelen och pumningen av vatten.

Kul! Panelen är en billig 6v 3w ampere från ebay. Gjorde det billiga före det bättre när jag kopplade in den så kör bara en sådan här laddningskrets Där panelen är kopplad till IN via en diod (för att undvika att den laddar ur på natten och sänka spänningen lite eftersom kretsen är specad till max 5.5V) sedan är bara batterier på B och moteinon på out.
Blir inte helt bra eftersom som panelen laddar och motinon drar ström hela tiden från batteriet så livslängden blir lidande. Finns lite mer fancy alternativ om man vill ha längre livstid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thetok:

Kan vara bland det bästa jag sett!
Jobbar/studerar för mycket för att ha ork och tid att ro iland ett sånt här projekt i dagsläget. Skulle däremot mer än gärna betala en bunt pengar för det hela!
Har själv lite smått börjat med bonsaiträd. Odlas de på "rätt" sätt ska man ha en särskild lerjord de växer i, problemet med denna är att krukan då måste doppas helt i vatten åtminstone varannan dag för att växterna inte ska torka ut. Är borta från lägenheten en del så träden skulle dö om jag försökte mig på det nu. Någon som vet om någon automatiserat något liknande som skulle kunna gå att modifiera för bonsaiträd?

Rent spotant tänker jag att en blumat bonsai skulle passa utmärkt
Har planer på att fixa en bonsai själv (har fröna men inte orkat beställa resten hehe) och hittade denna efter lite sökningar, tror man ska ha tanken en halvmeter-meter ovanför krukan för att skapa lite tryck (går ju på gravitation).

http://www.blumat-shop.de/Tropf-Blumat/Tricklings/Tropf-Bluma...

Permalänk

Jag gillart 5p!!!

Men vill man ha flera plantor som man vill slippa vattna så tycker jag ett hydroponik system är att föredra.

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge!

Snart är det sommar igen! Jag är sugen att testa detta. Är dock ännu inte helt hemma på hur Monteino fungerar - måste läsa på. Nu en fråga till dig - hur/var har du egentligen kopplat in vattenpumpen och hur styr du den (tillslag, gångtid mm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kubox:

Snart är det sommar igen! Jag är sugen att testa detta. Är dock ännu inte helt hemma på hur Monteino fungerar - måste läsa på. Nu en fråga till dig - hur/var har du egentligen kopplat in vattenpumpen och hur styr du den (tillslag, gångtid mm)?

Tack! Ska flytta till hus snart så kommer nog bli en expandering av det här projektet när tid finns

Tror inte jag skulle valt att gå moteino vägen igen utan skulle använda mig av en ESP8266 som nod ifall du inte behöver långa avstånd. Finns säkert exempel projekt som kan ge inspiration.
Espen är rätt mycket billigare och borde inte dra så mycket mer ström ifall bara rapportering behövs.

Kopplat vattenpumpen via en darlington transistor till en av moteinons pwm pinnar. Under en viss nivå så slår pumpen på med 20% hastighet och rampas upp under 20s sedan stängs den av ett tag så att vattnet kan sippra ner i jorden och efter det görs en ny mätning för att kolla om det behöver vattnas mer.

All kod, kretskort, 3d cad osv finns i min fork ifall intresse finns

Permalänk
Medlem

@Romoes:

Tack för svar.

Jag har letat runt och hittat ett intressant projekt som bygger på ESP8266 (eller egentligen NRF24L01+). Frågan är bara om den går tillräckligt långt, jag har ca 100 meter till mitt växthus i andra änden av trädgården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Tack! Ska flytta till hus snart så kommer nog bli en expandering av det här projektet när tid finns

Tror inte jag skulle valt att gå moteino vägen igen utan skulle använda mig av en ESP8266 som nod ifall du inte behöver långa avstånd. Finns säkert exempel projekt som kan ge inspiration.
Espen är rätt mycket billigare och borde inte dra så mycket mer ström ifall bara rapportering behövs.

Kopplat vattenpumpen via en darlington transistor till en av moteinons pwm pinnar. Under en viss nivå så slår pumpen på med 20% hastighet och rampas upp under 20s sedan stängs den av ett tag så att vattnet kan sippra ner i jorden och efter det görs en ny mätning för att kolla om det behöver vattnas mer.

Jag är i startgroparna för något liknande. Fantastiskt fint och bra. Plus för kattbilden.

Nu en nybörjarfråga - hur ger du el till pumpen? Har du slaktat en 12v adapter och kopplat på relä och pump osv? Eller drivs det med batteri på något sätt?

Permalänk
Medlem

@piedanne: Vad kul! Har tyvärr inte påbörjat nästa version än :/ Hur hade du tänkt bygga?
För biltemapumpen så har jag dragit 12 V till den. Startar och stoppar med en darlington transistor, fast ett relä eller mosfet borde duga lika bra. Kan nog gå att köra den med 3 st li-ion batterier i serie...

Annars finns det rätt många billiga 5v pumpar på ebay/aliexpress som borde gå att använda