Trädgår'n - Odlingsautomation med Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

@piedanne: Vad kul! Har tyvärr inte påbörjat nästa version än :/ Hur hade du tänkt bygga?
För biltemapumpen så har jag dragit 12 V till den. Startar och stoppar med en darlington transistor, fast ett relä eller mosfet borde duga lika bra. Kan nog gå att köra den med 3 st li-ion batterier i serie...

Annars finns det rätt många billiga 5v pumpar på ebay/aliexpress som borde gå att använda

Jag tänkte köra en Adafruit Metro (en UNO R3-klon) som ger data till en Raspberry Pi som sedan pratar med internet på olika sätt.
Metron mäter vattentanken, jordfukt och temperatur samt startar och stoppar reläet/vattenpumpen. Ungefär samma upplägg som dig, men utan det trådlösa Moteino-upplägget du har. Raspberryn skall twittra statusupdates så att jag enkelt kan följa hur den jobbar när jag är på resa. Jag tänker ha en person som får komma och fylla på tanken och då kan den personen också följa kontot och ha koll på när det behöver fyllas på. Kanske kopplar jag på en Raspberry Pi-kamera så att den twittrar bilder på det hela också. Då kan man känna sig lite lugnare att allt är OK. Kanske kör jag en MySQL-server och gör en webbsida som presenterar allt, men det får bli i mån av tid.

Jag kör nog biltema-pumpen nu, kanske är den overkill och det vore ju enklare om man kunde strömmata från arduinon på något sätt. Men då kanske man behöver ett shield som klarar det? Ser att Adafruit har ett t.ex.
http://www.electrokit.com/adafruit-motor-shield-v2-3.52026

Det vore ju kul att köra allt detta med solcell och helt fristående, typ GSM-kort och vattenupptag från en liten bäck som ligger nära balkongen. Men då blir det väl skandal i grannskapet.

Permalänk
Frida 🥐

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram gallerier som vi minns genom tiderna. Detta är ett av gallerierna vi väljer att lyfta på framsidan idag.

@Romoes Är odlingsapparaten igång i år också?

Läs mer om SweClockers 20 år här!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Grön IT på riktigt. Awesome!

Permalänk
Medlem

Vill minnas att någon gjorde detta med c64 vilket är rätt imponerande med tanke på hur begränsande hårdvaran var samt begränsande programmerings möjligheter.

Det här är bra jobbat det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

I runda slängar 1200 - 1500 :-
Basstationen med Raspberryn kostar ca 800 (Rpi + moteino + nätagg + wifi adapter + SD-kort).
Varje sensornod kostar runt 250:- (moteino + sensorer)

Skulle man bygga om allt med en ESP8266 så tror jag man kan komma ned i under 150:- totalt

Svårt att säga, jag konceptade och prototypade väldigt mycket i början. Gick fån raspberry pi till helt analogt och tillbaka igen.
Sedan när jag hittade verket som jag länkar till under Cred så upptäckte jag att jag inte skulle kunna bygga någon lika bra själv från scratch så jag skrotade det mesta jag gjort och valde att bygga vidare på hans.
Kanske slutar på en 3-400 timmar

allt detta för att slippa vattna, men du måste komma ihåg å fylla på dunken, du får koppla in dig på vattenledningen direkt istället

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

allt detta för att slippa vattna, men du måste komma ihåg å fylla på dunken, du får koppla in dig på vattenledningen direkt istället

Jag håller på med en grej som använder en flottör till vattenskålar för kor och hästar, har ställt om armen till flottören så att den får ett större intervall, tanken är att när det börjar bli tomt i dunken så fyller ventilen tills flottören stänger av, sedan kan det stå tills flottören åter når sitt bottenläge, osv... KISS...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number