Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

Permalänk

Är för sjutsingen på gränsen att man klarar av de här hutlösa kraven

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Entusiast

Skulle hellre se att de ökade upp till 4 GB då Windows ändå i praktiken inte går att använda till något med 2 GB RAM. Morsans laptop höll på att dö bara man öppnade mer än ett program samtidigt alternativ körde mer än två flikar i webläsaren. Petade i 2 GB RAM till och den blev en helt ny dator. Inte ens chans i världen att jag köper en Windowsdator med mindre än 4 GB RAM. Avråder folk aktivt från att köpa det också om de inte vet vad de håller på med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Bad Habit: Mm.. nu måste man sänka sina lyxvanor med både internet explorer och harpan uppe vid samma gång..

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur tänker du för att du ska uppfatta det så?

Jag behöver inte vänta, men jag tycker inte att minne ska användas helt i onödan. Tråkigt bara att så många bara accepterar vadsomhelst, inte konstigt att företagen inte bryr sig då.

Jag gillar inte heller högre systemkrav och när folk bara rycker åt axlarna för att folk borde uppfylla dem, men i dethär fallet tycker jag Windows 10 lika gärna kunde haft 2GB RAM som minimikrav från början. Jag kan inte föreställa mig hur segt det måste vara på en dator med 1GB RAM.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Hur tänker du för att du ska uppfatta det så?

Du skrev:
"du kan göra minst lika mycket med en linux dist eller på tidigare Windows som kräver mindre resurser"

Hur ska jag tolka det?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag gillar inte heller högre systemkrav och när folk bara rycker åt axlarna för att folk borde uppfylla dem, men i dethär fallet tycker jag Windows 10 lika gärna kunde haft 2GB RAM som minimikrav från början. Jag kan inte föreställa mig hur segt det måste vara på en dator med 1GB RAM.

Det är som sagt inte bara Windows som använder minnet. Om Windows faktiskt behöver mer minne numera så kan det orsaka problem för dom som nästan har max användning av sina minnen redan. Och såvitt vi vet så är det inga nödvändiga anledningar till det. Men det kanske är så att Windows inte alls kräver mer utan att dom bara höjer minimumkraven och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du skrev:
"du kan göra minst lika mycket med en linux dist eller på tidigare Windows som kräver mindre resurser"

Hur ska jag tolka det?

Ja, minst lika mycket funktionalitet. Med tidigare versioner menar jag innan Anniversary Update ifall det nu blir så att den versionen faktiskt använder betydligt mer minne.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har haft en maskin stående för att rendera en scen där Firefox tuggade i bakgrunden med c:a 100 flikar över ett par dagar, Firefox drog inte mer än 1,2 GB ram under tiden.

Iofs kanske det beror på de sidor jag hade uppe och att jag kör Waterfox som är 64 bit. Vanliga Firefox är ju bara 32 bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Finns väl inga budget paddor som kör Windows

Android vet jag men aldrig sett en Windows padda som kostar lite..

kolla här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s271439900&o=produkt_pr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Jag har haft en maskin stående för att rendera en scen där Firefox tuggade i bakgrunden med c:a 100 flikar över ett par dagar, Firefox drog inte mer än 1,2 GB ram under tiden.

Iofs kanske det beror på de sidor jag hade uppe och att jag kör Waterfox som är 64 bit. Vanliga Firefox är ju bara 32 bit.

Jag tror jag vet varför. Du kör 2gb RAM medan jag kör 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som dåliga vibbar ala Millenium Edition?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Ja, minst lika mycket funktionalitet. Med tidigare versioner menar jag innan Anniversary Update ifall det nu blir så att den versionen faktiskt använder betydligt mer minne.

Okej, då har jag missförstått. Jag trodde Anniversary tillförde något. Typ enligt denna lista: http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Känns spontant som att Ubuntu user space i Windows kan vara något som kräver minne, och att systemkraven är satta därefter, bland annat.

Allt ovan går säkert att göra med tredje-partsprogram, som ju absolut brukar vara minnessnåla (...) och hållas uppdaterade (...). Tror 2 GB-gränsen gäller i de lägen man använder alla funktioner. Att ha Linux igång med 3d-accelerering, bakåtkompatibilitet till fanders och annat kräver nog också lite minne. 2 GB verkar vara rekommenderat för Ubuntu också: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirem.... Tiderna ändras, precis som systemkraven. Alternativet är att köra gammal mjukvara och med det mista funktionalitet.

Tror folk gör en höna av en fjäder.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Haha ja dom där var nog sega redan innan

Köper man sånt får man räkna med att det skiter sig med framtida uppdateringar..

Kollar alltid specs innan jag köper något oavsett om det är Android eller Windows..Skulle till exempel aldrig köpa en Android padda med så klena specs som det är på dessa du länkade till..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

Det kallas minnesläckor... har samma problem på min spel-dator, där jag har massa customization och plugins - den äter minne ganska hungrigt. På min arbetsdator däremot har jag 100+ flikar igång i flera veckor och det drar inte något särskilt, men då är det nästan en default installation också, med väldigt få plugins installerade. Problemet är att jag vill ha alla de där plugin'en kvar, så det är bara att leva med det tyvärr.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Okej, då har jag missförstått. Jag trodde Anniversary tillförde något. Typ enligt denna lista: http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Känns spontant som att Ubuntu user space i Windows kan vara något som kräver minne, och att systemkraven är satta därefter, bland annat.

Allt ovan går säkert att göra med tredje-partsprogram, som ju absolut brukar vara minnessnåla (...) och hållas uppdaterade (...). Tror 2 GB-gränsen gäller i de lägen man använder alla funktioner. Att ha Linux igång med 3d-accelerering, bakåtkompatibilitet till fanders och annat kräver nog också lite minne. 2 GB verkar vara rekommenderat för Ubuntu också: https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirem.... Tiderna ändras, precis som systemkraven. Alternativet är att köra gammal mjukvara och med det mista funktionalitet.

Tror folk gör en höna av en fjäder.

Inget av dessa är saker som borde kräva en massa minne, lite redesigns och sådant. Och som sagt inte direkt mycket nödvändigt heller. Cortana kanske blir något i alla fall tillslut. Men dom kanske använder massa minne ändå helt i onödan.

Ser inte att det står att Ubuntu behöver 2GB. Visst rekommenderat, men Windows är det ju knappast rekommenderat att man ska sitta på 2GB. Rekommenderat skulle jag väl snarare tycka är 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Haha ja dom där var nog sega redan innan

Köper man sånt får man räkna med att det skiter sig med framtida uppdateringar..

Kollar alltid specs innan jag köper något oavsett om det är Android eller Windows..Skulle till exempel aldrig köpa en Android padda med så klena specs som det är på dessa du länkade till..

Ja dom är helt värdelösa jag har en trekstore för 500. Den var kul att leka med men den klarar knappt netflix i hd. Köpte den för att leka lite med linux men har inte pallat med det än.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Jag tror jag vet varför. Du kör 2gb RAM medan jag kör 32gb RAM.

Eh?, se min signatur, var samma maskin som jag har som htpc just nu. (16 GB ram). (om det nu inte var ett skämt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad är det för nytt mer en att den får höjda systemkrav?

Se http://changewindows.org/ för att kolla på vad varje ny version ger för ändringar och förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Med tanke på hur dåligt min förra bärbara dator (Asus Transformer Book T100) med ynka 2 GB internminne drev Windows 10 vill jag inte vet hur slö den skulle blivit efter denna uppdatering.

Det är en billig surfplatta med dockningsbart tangenbord, hybrid, ingen bärbar dator eller laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Fedora 23 med gnome,firefox, lite annat igång så tar systemet 1.2gb ram har gett upp windows karusellen för ett par årsen.

MS DOS 6.22 är helt otroligt. Den kan göra allt som din Linux-dist kan och den drar sådär 640kB minne och bootar från en 3,5" floppy.
Grafiska gränssnitt är sååå överskattade.

Permalänk
Medlem

Bra med bättre, nyare och dyrare hårdvara så flyter Win10 mycket bättre.
Självklart är det en av Win10 stora fördelar.

Fast den som tänker så har även en Winphone/Win10M mobil och Xbox samt andra Microsoft produkter.

Samma personer är också snabba på att basunera ut, att alla som inte har de senaste Microsoft produkterna är hatare och bakåtsträvare.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Inget av dessa är saker som borde kräva en massa minne, lite redesigns och sådant. Och som sagt inte direkt mycket nödvändigt heller. Cortana kanske blir något i alla fall tillslut. Men dom kanske använder massa minne ändå helt i onödan.

Ser inte att det står att Ubuntu behöver 2GB. Visst rekommenderat, men Windows är det ju knappast rekommenderat att man ska sitta på 2GB. Rekommenderat skulle jag väl snarare tycka är 4.

Så att köra Ubuntu user space i Windows är inget som borde kräva minne?

2 GB är det rekommenderade för Windows 10, precis som nyheten beskriver. Också exakt vad Ubuntu har som rekommenderat.
Jag tror att Microsoft har så pass kompetenta utvecklare att dom inte väljer att använda minne i onödan.

Fjäder blir till höna.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Paddanx: Ja, 2 GB räcker väl till att starta operativsystemet och sen använda datorn ytterst begränsat. Jag kör mest OS X (senaste versionen) och där känns det som att man vill ha i alla fall 8 GB för att kunna jobba snabbt med en gäng flikar i webbläsaren och några program igång. Kan mycket väl tänka mig att t.o.m. 4 GB minne blir för lite i praktiken i Windows 10 (så klart beroende på vad man gör/kör med sin enhet).

Men visst – med operativsystemet på en snabb SSD så blir det inte så farligt som med mekanisk disk när RAM tar slut och det börjas med virtuellt minne, även om man så klart helst vill undvika det helt.

Tror det är här skillnaden ligger, 2GB räcker för OSet. Men eftersom Windows lägger saker i cachen, så upplevs datorn betydligt snabbare. Om den måste hämta allt på nytt så blir det självklart segare. Lägg till att Windows 10 verkar köra någon ny "komprimerings tekinik" i RAM, vilket både är bra och dåligt. Bra om du har en i7a som du ändå inte vet vf du ska använda allt till. Mindre bra om du har en low end CPU där större delen av den behövs för att driva det du gör. Så när RAMet tar slut så börjar CPU lasten spika, och det upplevs segt. Samma sak kan ju ske med spel (som då lastar en vettig CPU ganska hårt), och slut på RAM.

OS på HDD är lite på det sättet, men mer extremt. HDD är seg som sirap att ladda in, men när allt ligger i RAM så spelar det mindre roll. Om du dock saknar RAM för att lägga allt i, så kommer problemet med upplevd "seghet" rätt fort. SSD hjälper så klart, pga sina låga accesstider, men RAM är fortfarande snabbare än tom bästa M.2/PCI-E 4x SSDn.

Oavsett så är det varför jag inte tycker om "feta OS". OS ska ligga under det jag vill ja, påverka absolut minimalt av datorns resurser och endast lägga en grund för annan mjukvara, inget mer. MS har fått för sig att nästan ösa in samma mängd skit i detta OS så det börjar ge en lite Windows ME vibbar (@Herr_Kantarell). Är inte bra...

Som @Friterad sa ovan, På Ubuntu verkar det dock vara rekommenderat 2GB, medan på Windows är det minimum, och rekommenderat varierar mellan 4-8GB beroenden på vem man frågar. Så där är fortfarande en kraftig skillnad.
Och det mest ironiska är, folk som hyllar Windows 10 till toppen, har också hävdat att den kräver mindre RAM och fungerar bättre på datorer med lite RAM. Lite motsats till denna ändring MS gör i så fall tycker jag.

@blomqvist Folk verkar kommentera att vi alla gör hönor av en fjäder på varje Windows 10 tråd. Frågan är då... hur många trådar, och då fjädrar, behövs det för att faktiskt göra en höna? För det verkar komma fler och fler fjädrar för varje månad. Tror uttrycket "många bäckar små" är i sin ordning här.
Dessutom, Linux har sedan 1990-talet haft bättre minneshantering än Windows ens har idag, så nej... MS vet inte ett skit i hur man hanterar resurser effektivt. Windows 7 var det första OSet som var "nära"... och det pumpar de nu full med mer skit.

@anon114264 Jobbdatorn igång sedan igår morse nu... FF drar 865MB för närvarande... med 3 extra flikar öppna jämfört med igår. Inga 10GB här inte.
Mao. Kolla dina tillägg, du har en minnesläcka!

Permalänk
Medlem

Jag finner det lite komiskt att folk jämför Linux med Windows 10. Liiiiite skillnad i funktionalitet från en ny installation. Har ens Ubuntu en grafisk layout för att söka filer från start? Jag vill minnas att man fick ladda ner något för det men det var ett tag sedan jag testade. Eller så finns det men knappast så enkelt som i Windows. Hur är det med automatisk indexing? Finns tracker. Är den på från start?

Bara ett av tusen alternativ jag kom på på rak arm med min lilla erfarenhet.

Windows 10 är ett allt-i-ett-paket med extra skit utöver detta redan från start. Microsoft lär ha räknat in mumbojumbo som Cortana i kravspecen. Misstänker att någon liknande "funktion" inte ligger med i de olika Linuxalternativen, men jag vet faktiskt inte för jag är knappast så insatt.

Det enda jag vet är att Ubuntu var snabbt och bra men låååångt ifrån användarvänligt när jag körde det runt 2010 kanske. Användarvänlighet är inte gratis ur ett resursperspektiv. Sen är det klart att många hör på forumet inte behöver alla dessa funktioner. Säg det till gubbarna på mitt jobb. Skulle vara skoj att se dom använda Ubuntu!

Jag förstår att en massa gamla tabletägare blir drabbade och känner sig bedragna. Jag tror dock att man fortsatt kommer klara sig och man hackar och sågar i olika automatiska men onödiga funktioner och processer. Knappast särskilt användarvänligt dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Jag finner det lite komiskt att folk jämför Linux med Windows 10. Liiiiite skillnad i funktionalitet från en ny installation. Har ens Ubuntu en grafisk layout för att söka filer från start? Jag vill minnas att man fick ladda ner något för det men det var ett tag sedan jag testade. Eller så finns det men knappast så enkelt som i Windows. Hur är det med automatisk indexing? Finns tracker. Är den på från start?

Bara ett av tusen alternativ jag kom på på rak arm med min lilla erfarenhet.

Windows 10 är ett allt-i-ett-paket med extra skit utöver detta redan från start. Microsoft lär ha räknat in mumbojumbo som Cortana i kravspecen. Misstänker att någon liknande "funktion" inte ligger med i de olika Linuxalternativen, men jag vet faktiskt inte för jag är knappast så insatt.

Det enda jag vet är att Ubuntu var snabbt och bra men låååångt ifrån användarvänligt när jag körde det runt 2010 kanske. Användarvänlighet är inte gratis ur ett resursperspektiv. Sen är det klart att många hör på forumet inte behöver alla dessa funktioner. Säg det till gubbarna på mitt jobb. Skulle vara skoj att se dom använda Ubuntu!

Jag förstår att en massa gamla tabletägare blir drabbade och känner sig bedragna. Jag tror dock att man fortsatt kommer klara sig och man hackar och sågar i olika automatiska men onödiga funktioner och processer. Knappast särskilt användarvänligt dock.

Sluta med FUD. Man kan söka bland filer i Ubuntu, med ett grafiskt gränssnitt utan problem.

Eller ska jag börja dissa Windows pga att inte ens IT-avdelningen på mitt jobb pallade med Windows 8? Saker har ändrats sen dess, på samma sätt som saker ändrats i Ubuntu sen 2010.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan tycka 1GB är i snålaste laget för en desktop i dagens läge, bara Chrome i sig käkar lätt flera hundra MB efter några sidor.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Okej, ha så kul!

Skrivet av Dunde:

MS DOS 6.22 är helt otroligt. Den kan göra allt som din Linux-dist kan och den drar sådär 640kB minne och bootar från en 3,5" floppy.
Grafiska gränssnitt är sååå överskattade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

2GB ram bör man ändå ha per maskin. Frågan är dock om de på något sätt har gjort bloatwaren mer ramminneskrävande? Alltså det är skillnad på att de har höjt kraven och att operativsystemet kräver mer, vilket i sin tur innebär att alla bör har mer ramminne för sina maskiner. Vill man ha lite minnesförbrukning så kör man Windows Server Core som bara behöver ha 512MB.

Altså 16GB bör man väl ha på nya maskiner 2016. På några år gamla maskiner bör man ha 8GB.
Om vi nu pratar *datorer* och inte mobiltelefoner och surfplattor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är en billig surfplatta med dockningsbart tangenbord, hybrid, ingen bärbar dator eller laptop.

Såklart, jag borde skrivit "bärbara dator", men fortfarande pinsamt att de lägger in Windows 10 på en sådan enhet när det finns bättre alternativ som flutit mer smärtfritt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Altså 16GB bör man väl ha på nya maskiner 2016. På några år gamla maskiner bör man ha 8GB.
Om vi nu pratar *datorer* och inte mobiltelefoner och surfplattor..

16GB ram per maskin är bra men dyrt. Du pratar om fysiska maskiner men jag pratar generellt och räknar med virtuella maskiner, där dessa direkt berörs av en sådan här höjning. Men som jag skrev 2GB ram bör man ändå ha, så frågan är om operativsystemet har blivit mer krävande?
16GB ram per maskin och så har man igång 10st blir 160GB ram och många har igång betydligt fler än 10 maskiner samtidigt.

Nå som sagt vi talar om olika saker och jag håller fullständigt med dig att en ny stationär dator med mindre än 16GB ram idag är bara dumsnålt såvida man inte kör på extrembudget.