vill köpa ny dator men vet inte om jag får för föräldarna

Permalänk
Inaktiv

vill köpa ny dator men vet inte om jag får för föräldarna

hej!
jag har haft min nuvarande dator i snart 2 år, och känner att den är inte lika bra längre som den var förut (köpte den i mars 2014), så den är ungefär 2 och ett halvt år gammal. så jag tänkte att det är snart dags för ett utbyte.
för inte så länge sen såg en fin dator på elgiganten i tidningen för 16.500 http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-..., jag har ett tag velat köpa den, men jag vet inte hur jag ska övertala mina föräldrar att låta mig skaffa en.
jag är en sån person som köper saker själv. vet inte exakt hur mycket pengar jag har, men jag är rätt säker på att jag har tillräckligt.
detta kanske låter löjligt, men jag vet inte om jag får köpa den för mina föräldrar. jag har länge tänkt på att försöka få dem att låta mig köpa den, men jag vet inte hur jag ska göra.

kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag kan börja med ett råd, köp inte en färdig dator från en elektronikkedja. Om du lyckas övertala dina päron så kom tillbaka med en budget så kan folk här plocka ihop en dator åt dig. Jag skulle gissa att dina föräldrar ser att du behåller dina sparpengar till något annat.

Om du har jobbat ihop pengarna så borde du få bestämma själv över vad du vill lägga dom på, har du däremot fått pengarna så tror jag det blir svårt om du inte kan motivera varför du ska få spendera så mycket pengar på en ny dator när du har en som inte är speciellt gammal.

Det enda du kan göra är väl att berätta att du vill köpa en ny dator, förklara grundligt varför och sedan se om de går med på det. Om inte, fråga om du kan göra något för att de ska ge dig tillstånd eller överväga ge dig tillstånd.

Annars får du nog vänta på att du blir äldre, börjar jobba och drar in dina egna stålar. Så länge du bor hemma är det faktiskt dina föräldrars regler som gäller.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@anon261279:

Till att börja med, vad är det för delar/modell du har nu?

Tror också att folk här kan sätta ihop ett mycket bättre/billigare paket som t.ex. Inet eller någon annan bra firma kan montera ihop åt dig om du är osäker på att skruva i datorer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hmm, som förälder själv med tonåringar (du är gissningsvis en du med), så vet ju jag iaf hur jag tänker kring mina barns fina förslag på inköp... både för egna pengar och för önskade inköp.

Det ramlar ner på ansvar och intresse, jag som förälder vill att det ska vara rimligt (och det är utifrån mina egna referenser), är det något dom har nytta av, har roligt för, eller är det för att impa på omgivningen. etc... jag hoppas du förstår mig. Så länge jag känner (det behöver inte vara sant), att det är genomtänkt, har ett syfte och för mig framstår som ett prisrimligt inköp så backar jag precis allt dom får för sig att göra. Ena grabben ville streama när han spelade... webbcam, mick, konton, filmredigerings programvara... efter att jag förstått att han ville verkligen prova på, inte plockat dom dyraste sakerna på komplett.se, visat mig reviews på mickar och kameror så var det inga som helst problem med mig och mamman. Det är ett intresse, eller en hobby... precis som med fotboll eller hockey och det kostar ju lite. Men, visst... han fick svara på tusen frågor, ha motiverat precis i detalj varför och hur det ska fungera. Så alla inköp var noga genomtänkta och följdes i detalj upp.

Så, visar man iaf mig att man är villig att ta ansvar, är genuint intresserad, så är det mycket enklare att som förälder ställa sig bakom "märkliga inköp".

En speldator, som den du länkar till hade iaf jag ställt mig oerhört skeptisk till. Hade du motiverat med exempelvis garantier, leveranssäkerhet, kvalitet (och det är på detaljnivå) så "visst, finns inte det någon annanstans så då tar vi den". Men då hade du samtidigt fått förklara vad den ska användas till och varför. Det måste finnas något som motiverar varför den är 8 papp dyrare än en "bra" dator. Så, detaljerna bakom förklaringen är oerhört viktiga... att peka på en färdigbyggd dator, är okej i vissa fall... men inte annars. Detaljer.

Om jag hade varit som dig så hade jag, för dom där pengarna (det är väldigt mycket pengar), suttit och pluggat lite hårdvara och jämfört lite priser... kanske lagt, ja jag vet inte... 4-5 veckor (minst?) på att ha detaljkunskaper på varenda jäkla pryl i den burken, jämfört mot andra, mot att bygga själv, mot dina önskemål, mot vad man får mot andra summor. När argumenten mot att lägga pengarna på något sådant inte finns, då är det väldigt enkelt att få igenom ett sådant inköp.

Permalänk
Medlem

Vad är din gamla dator för något? Kan ju vara värt att uppgradera den om det går, nytt grafikkort, mer RAM, processor kanske, SSD, m.m.
Sen så är din beskrivning vad som är fel på nuvarande datorn väldig vag i min mening. Om du upplever att den är lite slö så kan ju det vara värt att installera om Windows. Speciellt om du inte har gjort det sen du köpte den, och är även det en "märkesdator" så kan det ju ligga en massa extra program som ofta slöar ner mer än de gör nytta.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör. Köp inte en dator ifrån Elgiganten eller liknande. Kom tillbaka till oss här i värmen hos Sweclockers famnar med din budget så skall vi öppna upp ljuset hos dig och föra dig in till gudomligheten av en skräddarsydd datorn. Vi kommer hjälpa dig få den absolut bästa datorn för dina behov och kanske tillock med spara lite pengar till dig som du kan spendera på dina föräldrar som varit så snälla som lät dig köpa en dator.

Oroa dig inte om att du inte kan bygga datorn själv, vi förstår och Inet.se har en tjänst där de bygger den åt dig. Du kommer ändå spara pengar och få ett monster till dator.

T.ex jag har en dator som jag köpte för cirka 10,000. Byggde den själv dock, men har haft den i snart 3 år och jag maxar fortfarande nästan alla spel. Hade jag köpte en ifrån Elgiganten hade jag kanske klarat medium.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Jag kan börja med ett råd, köp inte en färdig dator från en elektronikkedja.

Detta. Min mor köpte en färdigt ihop plockad Lenovo gaming pc åt min lillebror från någon kedja här i stan och när jag öppnade den för att städa den, så såg jag att det bara varit skit i den. Sämsta fläktarna, något värdelöst nätaggregat, dålig cpu kylare, dåliga minnen och grafikkortet var en planka med en simpelfläkt på. Alla delar var budget och var säkert värt 3500-4000 kr och hon betalade 9000kr för den. Stay away. Plocka ihop en själv. Köp från tex Inet, komplett och få bättre grejor för pengarna.

Nu kanske det just bara var den Lenovo modellen som hade dåligt innehåll. Jag vet ej om Lenovo eller andra gör likadant. Men rekommenderar att köpa från Inet och att dom kan bygga ihop den åt dig för 799 kr eller vad det kostar. Kedjor som Elgiganten eller dyl tar överpris för dåliga datorer som dom säger är riktiga "Monster datorer" när sådant ej är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

för inte så länge sen såg en fin dator på elgiganten i tidningen för 16.500 http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-..., jag har ett tag velat köpa den, men jag vet inte hur jag ska övertala mina föräldrar att låta mig skaffa en.

Det där är ett riktigt dåligt köp måste jag säga. Inte nog med att den är dyr för en dator med ett GTX 970, ersättaren GTX 1070 är snart här och presterar ~60% bättre (se Sweclockers recension). Som de andra säger så skulle jag undvika märkesdatorer i den prisklassen, du får mer för pengarna om du bygger själv (eller låter t.ex. Inet bygga åt dig). Om du bygger själv så blir det även enklare att uppdatera datorn i framtiden, istället för att köpa en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur gammal du är men om du verkligen vill ha den datorn så kanske skaffa ett sommar jobb och köp den själv.

Sedan så är inte 2-3 år så gammalt i dagsläget för en dator, om det är spel prestanda du är ute efter så kanske det räcker med ett nytt bättre grafik kort, men beror såklart helt på vad du har idag.

Permalänk
Inaktiv

@loefet: det är inte bara att den är slö, den fryser ibland, grafikkortet överhettas o massa skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

@loefet: det är inte bara att den är slö, den fryser ibland, grafikkortet överhettas o massa skit.

Vad gör du när du upplever datorn som slö? Det är inga dåliga Grejer du har menar jag.
Tycker du borde blåsa rent ditt system, d.v.s. köp luft på burk och blås bort damm och skit, sen installera Windows på nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn idag?

Återigen köp inget skräp från Elgiganten och andra större elektronikkedjor.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av anon261279:

det går att rensa ut datorn från damm speciellt om den gått i två år
Fråga hur man gör innan och använd inte dammsugaren

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad gör du när du upplever datorn som slö? Det är inga dåliga Grejer du har menar jag.
Tycker du borde blåsa rent ditt system, d.v.s. köp luft på burk och blås bort damm och skit, sen installera Windows på nytt.

Jag kan inte se att han skrev vad för delar han har nu? Vart såg du detta?

Sen är det ju rätt meningslöst att ens kommentera egentligen då han inte skriver vad nuvarande dator innehåller. Iof kan man ju glömma sådant men då flertalet frågar detta och han kommenterar igen och utelämnar detta denna gång så ser iaf inte jag någon anledning att skriva något hjälpsamt.
Eller kan ju göra ett undantag.

TS: Öppna upp datorn och ta bort allt damm i alla fläktar osv. Vet du inte hur du gör detta får du söka. (sätt tex inte dammsugaren om du inte låser fast fläktbladen osv)
Köp en ssd och installera windows 10 på denna. Går att lägga en del spel på denna också men ha en mekanisk hårddisk som lagringssdisk.
Stäng av saker och ting i windows, som tex att det ska skickas info hit och dit. Finns nog en uppsjö med guider på vad du kan med fördel stänga av.
Beroende på ditt grafikkort i dagsläget och spelen du tänkt spela så kanske du behöver köpa ett nytt grafikkort. Och beroende på vad du har för nätagg kanske ett sådant behövs också. Tex ett 960 för under 2000:- klarar sig skapligt bra om man inte ska köra allför hög upplösning och välja ultra i grafikinställningarna på varje spel man ska spela.

Inte för att jag är alltför hoppfull, men vore ju bra att presentera dina temperaturer i lådan, cpu, gpu, hdd osv både i idle och full load. Har du fläktar i chassit? Hur många? Går de åt rätt håll så de inte motverkar varandra? Har du dammfilter? Är detta rengjort?

Permalänk
Medlem

@anon261279: Beroende på vad du har för dator så kan det fortfarande vara värt att kolla vad som är fel, än att slänga pengar på ny dator. Som det låter från din knapphändiga beskrivning så tror jag att de flesta problem härstammar från överhettning, i så fall skulle en rengöring från allt damm vara i sin ordning. Och som jag sa innan, installera även om Windows mycket skit fastnar även där i under flera år av användning så en utrensning där är i ordning också (visst det har blivit bättre, men när man hade XP så var man mer eller mindre tvungen att installera om alltihop årligen för att inte det skulle sega ner för mycket).

Men som sagt var, vad är din spec på nuvarande datorn, vad för: CPU, GPU, hur mycket RAM, moderkort chipset, har du en SSD eller inte, och så vidare. Sen även mer info om temperaturer under last är ju en stor hjälp till att helt diagnostisera problemet.
Om du inte kan vad du har i datorn, så kan du få ut det mesta med: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Temperaturer och annat kan du få ifrån: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det låter lite som om du skulle ha en bil som överhettar men istället för att fixa problemet så köper du en ny bil istället, i mångt och mycket rent slöseri med både pengar och resurser.

@Gurk: Håller helt med, Resarch är allt i dessa fall. Sitter man i denna sits så tror jag att föräldrar blir mer imponerade ifall man utforskat alla möjligheter än att bara slänga pengar på första bästa dator.

Permalänk
Medlem

Mitt tips till @anon261279 är att köra dxdiag i startmenyn, kopiera infon som finns i de olika flikarna och klistra in det här i tråden. Jag skulle tro att det går att få fart på datorn för 4-6 k kr, kanske genom att köpa nytt nätaggregat, grafikkort och SSD samt installera om windows. Tryckluft på burk är även det en frisk fläkt för prestandan om överhettning är ett problem Jag känner spontant att en ny dator för 16k är en dålig idé oavsett var pengarna kommer ifrån med tanke på att din förra kan ha en någorlunda modern generation processor/moderkort. Det brukar gå att bygga vidare på samma system länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Om din nuvarande dator blivit slö så borde den underhållas. T.ex. blåsa bort damm med tryckluft, kanske montera om processorkylaren, möjligtvis uppgradera grafikkortet. Om den bara är 2 år gammal kan den fortfarande vara väldigt bra beroende på vilka komponenter som ingår. För övrigt är jag 44 år och vet inte om jag vågar köpa ett nytt grafikkort på grund av mamma. Pengar är inga problem men hon kommer förmodligen bli jättesur när hon får se vad det kostat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

För övrigt är jag 44 år och vet inte om jag vågar köpa ett nytt grafikkort på grund av mamma. Pengar är inga problem men hon kommer förmodligen bli jättesur när hon får se vad det kostat.

Wtf? 0.o

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Jo det är så att jag har sjukpension bor hemma hos mamma. Sen är det så att hon arbetat på bank och alltid haft och ännu har full tillgång till hela familjens bankkonton.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jo det är så att jag har sjukpension bor hemma hos mamma. Sen är det så att hon arbetat på bank och alltid haft och ännu har full tillgång till hela familjens bankkonton.

Vad i hela världen hade det med tråden i övrigt att göra? Eller kände du bara för att dela din historia? xD

Vänta nu.. sa du precis att du är 44 år gammal och aldrig haft hand om din egna ekonomi?

glöm det, behöver inte gå mer OT.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag tror enligt lagen att om man är över 13 år får man spendera sina pengar som man själv tjänat lite hur man vill (så länge man inte gör någonting olagligt med dem).

Permalänk
Medlem

Steg 1, skaffa kontroll på hur mycket pengar du har och vart du har dem-
Steg 2, Behöver du köpa en helt ny dator för 16K? Räcker det inte med att byta ut grafikkort?
Steg 3, lägg fram ditt case för dina föräldrar. Del trasig, behövs bytas ut, jag har så här mycket pengar och kommer att behöva så här stor del av den för att tecka upp kostnaden.

Kan låta tråkigt men har du inte kontroll på hur mycket pengar du har så behöver du ta tag i det först. Inte bara för att visa dina föräldrar att du har läget under kontroll men och för att du skall ha läget under kontroll.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Vad i hela världen hade det med tråden i övrigt att göra? Eller kände du bara för att dela din historia? xD

Vänta nu.. sa du precis att du är 44 år gammal och aldrig haft hand om din egna ekonomi?

glöm det, behöver inte gå mer OT.

Det har allt med topic att göra? Att man på grund av sina föräldrar precis som TS inte får/vågar köpa vad man vill för sina pengar. För många gäller även samma sak att man inte vågar/får köpa vad man vill för sin sambo/fru. Jag ville bra påvisa det att man helt fritt själv inte kan välja vad man gör med sina pengar inte är något specifikt för underåriga utan att de flesta människor har samma dilemma mer eller mindre under en stor del av sitt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta lite och köp Polaris 10/11 istället för den GPU du har nu, kanske investera i en bättre CPU kylare? Alternativt köp en dator med Polaris 10/11+en i5 när kortet är släppt, enkelt för under 10k, som sagt många här som kan hjälpa dig med ett paket om du bara frågar och kanske ger lite mer information om dina omständigheter.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk

Som de andra redan har sagt, posta gärna dina specs. Att blåsa ur damm ur datorn och eventuellt uppgradera till en SSD kan göra stora skillnader för liten peng.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux