GTX 980 Ti fläktar snurrar inte

Permalänk
Medlem

GTX 980 Ti fläktar snurrar inte

Märkte för några dagar sedan plötsliga fps drops i alla spel jag testade och nu idag så såg jag att fläktarna på mitt GTX 980 Ti inte snurrar alls. Inte när man sätter på datorn och inte heller när temperaturen på den når närmre 90 grader! Enligt GPU-Z går procenten upp på fläktarna när temperaturen stiger över 60 men rpm:en står fortfarande på 0.

Vad ska jag göra? datorn är ganska ny och har aldrig haft det här problemet tidigare...

Permalänk

Köp ett vattenblock. Testa manuelt köra fläktarna se om de börjar snura med t.ex Msi afterburner.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Entusiast

Kontakta butiken så borde detta gå via RMA.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Använder du Asus GPU tweak? Porfilerna där kan bugga. Byta profil så ska du se dom startar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, verkar inte hända så mycket vad jag än försöker så blir nog att skicka in för fixning.

Min fråga nu är om jag kan kolla film och sånt utan grafikkort? Alltså på processorn? Har en Intel Core i7-6700k 4.00GHz så antar att det skulle funka hyfsat men vill bara ha en försäkring om detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dennisdvdr:

Köp ett vattenblock. Testa manuelt köra fläktarna se om de börjar snura med t.ex Msi afterburner.

Ska han lägga ut tusentals kronor på inget? =/

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Tack för svaren, verkar inte hända så mycket vad jag än försöker så blir nog att skicka in för fixning.

Min fråga nu är om jag kan kolla film och sånt utan grafikkort? Alltså på processorn? Har en Intel Core i7-6700k 4.00GHz så antar att det skulle funka hyfsat men vill bara ha en försäkring om detta

Kommer att funka kanoners med din igpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDDDDD:

Kommer att funka kanoners med din igpu.

Skönt att höra, då blir jag inte helt datorlös iallafall

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta lite med att skicka in det

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Skönt att höra, då blir jag inte helt datorlös iallafall

Se bara till så att moderkortet är inställt på att välja grafikdel automatiskt, vilket är standard, men om du gjort en "hårdinställning" att alltid använda pci-expressanslutet grafikkort så finns risken att integrerade gpu:n på processorn inte kommer användas när du plockar ut grafikkortet.

Fast det är förstås enkelt att testa, bara att plocka ut grafikkortet och se om du får bild från moderkortets port(ar). Får du inte det, så stoppar du i grafikkortet igen och kollar moderkortsinställningarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lydvig:

Märkte för några dagar sedan plötsliga fps drops i alla spel jag testade och nu idag så såg jag att fläktarna på mitt GTX 980 Ti inte snurrar alls. Inte när man sätter på datorn och inte heller när temperaturen på den når närmre 90 grader! Enligt GPU-Z går procenten upp på fläktarna när temperaturen stiger över 60 men rpm:en står fortfarande på 0.

Vad ska jag göra? datorn är ganska ny och har aldrig haft det här problemet tidigare...

Se till att du inte har någon programvara(bloatware) installerad som kan stöka med fläktarna, tex ASUS AI suite 3, speedfan osv.
Om samma problem så RMA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300