Permalänk

"No signal", Köpa nytt moderkort?

Hej, köpte precis ett nytt chassi till min dator. Efter att jag tagit ur allt från det gamla chassit o byggt ihop det till nya chassit så slutar datorn ge någon bild. På skärmen står det "no signal". Har provat köra datorn med och utan grafikkortet i.
Den integrerade grafiken verkar inte heller fungera.
Jag har provat med HDMI/VGA/DVI kabel. Har kontrollerat fler-tal gånger ifall jag felkopplat någonstans.

Dator:
Moderkort: Asus H81-plus
Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz LP 2x4GB
CPU: Intel Core i5 4460
Nätagg: CX 500
Grafikkort: Asus GTX 750ti (Detta kort använder inte sig utav PCI kablar)
SSD: Corsair 60gb
Hårddisk: WD intern 2tb

Provat med 1 ram sticka och det fungerar inte. Provat med bara SSD hårddisken ikopplad där Windows OS finns, det fungerar inte.
Provade sätta in cpu på nytt och lägga ny kylpasta, det fungerade ändå inte.

Det lyser en grön lampa från moderkortet och alla fläktar i datorn går igång när jag startar datorn, det är bara att jag inte får fram någon bild.

Någon som har några tips? Eller är det bara så att jag måste köpa ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan vara nån pin på moderkortet som är böjd . Du får öppna upp och kolla

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Har du nollställt cmos?

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk

@henkrik92:
provade precis nollställa cmos och det förändrade ingenting

Permalänk

@Lexius:
Oj missförstod nog det du tipsade, du menar de pinsen på baksidan av moderkortet?

Permalänk
Skrivet av gibellini:

@Lexius:
Oj missförstod nog det du tipsade, du menar de pinsen på baksidan av moderkortet?

Han menar under processorn i socketen. Tog du ut Cmos batteriet och lät det ligga en stund? Det du bör göra om inget annat funkar är att ta ut hela moderkortet och försök starta det utan chassi, Med en ramsticka. Cpu och strömtillförsel. Kortslut PW med en skruvmejsel på moderkortet för att starta utan chassi.

Visa signatur

Gigabyte B550i - Ryzen 5600x - 64gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RTX 3080 - NR200P

Permalänk
Medlem

har du monterat distanser?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Han menar under processorn i socketen. Tog du ut Cmos batteriet och lät det ligga en stund? Det du bör göra om inget annat funkar är att ta ut hela moderkortet och försök starta det utan chassi, Med en ramsticka. Cpu och strömtillförsel. Kortslut PW med en skruvmejsel på moderkortet för att starta utan chassi.

Tog nu ut cmos batteriet och lät det ligga. Gjorde även som du sa nu körde bara moderkort, ram, cpu och kortslöt pw med skruvmejsel. Fortfarande samma problem som uppstår, det startar upp men den ger ingen bild ifrån sig.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

har du monterat distanser?

Nope inga distanser är monterade i detta fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

Risken finns ju att något på baksidan av moderkortet kortsluter isåfall?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Skrivet av gibellini:

så du har skruvat moderkortet direkt mot chassiplåten ?
var det några distanser monterade i chassit från början ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

så du har skruvat moderkortet direkt mot chassiplåten ?
var det några distanser monterade i chassit från början ?

Jag skruvade moderkortet direkt mot chassiplåten fast på där man skruvar in moderkortet så är det ändå framskjutet lite så det blir inte att den nuddar plåten iallafall. Det är ett bitfenix comrade chassi jag använder mig utav, och ser ut såhär

. Jag fick med distanser men hade jag använt mig utav dom så hade moderkortet hamnat för långt ut.

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Risken finns ju att något på baksidan av moderkortet kortsluter isåfall?

Jag tror inte att det är så i detta fallet

Permalänk
Medlem

DU har nog bränt moderkortet med tanke på att du inte använde distanserna..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

afaik använder Bitfenix Comrade chassit inte distanser, det följer endast med tre om man vill köra m-atx moderkort eller dylikt, annars är upphöjningarna i moderkortsplåten själva "distanserna".

Har du testat något så löjligt som att gå igenom inputs på skärmen? Inte byta kabel dvs, utan att klicka på knappen som byter input några gånger.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

DU har nog bränt moderkortet med tanke på att du inte använde distanserna..

Oj då, då kanske det var så trots allt då. Då har jag lärt mig tills nästa gång, använd alltid distanser. Drar o köper nytt moderkort nu för nu orkar jag inte prova detta något mer, prövat allt möjligt hela dagen igår. Tack för alla svar allihopa!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

afaik använder Bitfenix Comrade chassit inte distanser, det följer endast med tre om man vill köra m-atx moderkort eller dylikt, annars är upphöjningarna i moderkortsplåten själva "distanserna".

Har du testat något så löjligt som att gå igenom inputs på skärmen? Inte byta kabel dvs, utan att klicka på knappen som byter input några gånger.

Ja jag har tyvärr tänkt på det, provat switcha inputs på skärmen med. Inget som kommer upp ändå

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt koppla in cpu power? Och kan du mäta spänning i kabeln? Kan även vara lödningar på moderkortet som gått sönder. Som sista utväg kan du lägga in det i ugnen på aluminiumfolie bollar för att laga lödningarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Ta ur nätdelssladden till strömnätet.
Håll in Off/On brytaren på chassit (eller via stiften på moderkortet) så att alla kondingar i nätdelen och moderkortet har laddat ur.
Stäng av nätdelsbrytaren.
Koppla ur ALLT från moderkortet utom CPU.
Gör CMOS reset i minst 30 s men inte mer än 60 s.
Sätt i RAM, GPU. Om du vill så blås i RAM slottarna innan så att damm osv är borta. Dubbelkolla att RAM sitter i rätt.
Sätt i HDMI kabel i GPU, eller vad du nu har för gränsnitt.
Koppla bara in tangentbord och mus helst till USB2 portar om du har det. Bara sådant som du MÅSTE ha för att jobba i BIOS osv.
Sätt på Nätdelsbrytaren så moderkortet får ström.
Starta datorn med Chassibrytaren (Off/On knapp) eller via moderkortet.

Om ditt moderkort är helt så borde datorn boota nu. Annars prova en gång till. Efter andra gången och ingen boot så är risken att nått har gått sönder.

Edit: prova gör detta med moderkortet urmonterat ur chassit enligt nedan inlägg.

Permalänk
Medlem

@gibellini:
De inbyggda distansernas "plattform" i Bitfenix chassit ser väldigt stora ut, och upphöjningen där skruven går i är låg. Det kan vara så att det kortsluter något trots allt. Jag skulle rekommendera dig att testa i något annat chassi/öppen testbänk. Moderkortet är eventuellt relativt oskadat i så fall.

Permalänk
Medlem

@gibellini:
De inbyggda distansernas "plattform" i Bitfenix chassit ser väldigt stora ut, och upphöjningen där skruven går i är låg. Det kan vara så att det kortsluter något trots allt. Jag skulle rekommendera dig att testa i något annat chassi/öppen testbänk. Moderkortet är eventuellt relativt oskadat i så fall.

Håller med här, så simpelt kan det vara, tycker han ska ta ur moderkortet och lägga på moderkortslådan eller liknande och se om det startar innan han kutar iväg och köper nåt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tipsar om Inets datorskola, då det verkligen låter som att Ts har missat en väsentlig del i monteringen.
Hur man monterar ett moderkort
https://youtu.be/O5TWjdnQ4-w

Permalänk
Medlem

@Ladytech:
Snarare handlar det om Bitfenix skämt till chassin, modellen han har köpt har för/inbyggda distanser för ATX moderkort, men de ser inte ut att göra sitt jobb. Dvs skruvar man dit distanser så skulle moderkortet sitta för högt.

Permalänk

@Ladytech:
Snarare handlar det om Bitfenix skämt till chassin, modellen han har köpt har för/inbyggda distanser för ATX moderkort, men de ser inte ut att göra sitt jobb. Dvs skruvar man dit distanser så skulle moderkortet sitta för högt.

Det stämmer bitfenix har inbyggda distanser o det var inget fel på dom. Jag var o köpte ett moderkort nu MSI H81M-P33 - mATX och detta fungerar perfekt. Såg att jag hade råkat skrapa upp det gamla moderkortet antar att jag var lite oförsiktig vid nedmontering av gamla komponenterna... Huvudsaken är att problemet nu är löst! Ifall någon är intresserad av ett defekt h81-plus är det bara att komma och hämta

Man får bara med 3 koppar distanser eller vad de är gjorda av, i bitfenix comrade chassit så med MATX moderkortet lade jag nu till 2 koppardistanser o resten är de inbyggda man använder sig utav för att moderkortet ska hamna rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då hade jag ju inte så fel trots allt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT