Datorn låser i Windows 10

Permalänk
Medlem

Datorn låser i Windows 10

Har problem med att datorn låser i windows 10 och det enda alternativet är att stänga av datorn via startknappen. Oftast hänger/låser sig datorn när man är inne på inställningar etc i windows 10. Jag får ingen blåskärm eller dylikt, har gjort minnes test och det vart inga konstigt där heller.

Är det någon som vet vad det kan beror på?

Sen får jag inte igång supreme fx ljudkortet på moderkortet, eller rättare sagt hittar inget om det i varken enhetshanteraren.

ASUS B150I PRO GAMING/AURA - mITX / B150
i5 6600
8GB corsair LP
samsung evo 850 - 500GB
Corsair RM650i
Asus Strix GTX 960 2GB
Windows 10 PRO

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Windows 10*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

vet inget om varför det kan tänkas låsa sig ibland men ljudkortet kanske.

inte så att du råkat deaktivera det i bios/uefi?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: det är aktiverat i bios, ljudet funkar dock så verkar inte micen funka! Det går igång och är aktiv hela tiden i tex teamspeak men inget de hör mig inte!

Har aldrig ägt ett asus moderkort med supreme fx inbyggt, ska det inte dyka upp något angående det på enhetshanteraren eller ett program för det? Just nu så står det enbart realteak high definition audio device.

Permalänk
Skrivet av gtg83:

@Rouge of Darkness: det är aktiverat i bios, ljudet funkar dock så verkar inte micen funka! Det går igång och är aktiv hela tiden i tex teamspeak men inget de hör mig inte!

Har aldrig ägt ett asus moderkort med supreme fx inbyggt, ska det inte dyka upp något angående det på enhetshanteraren eller ett program för det? Just nu så står det enbart realteak high definition audio device.

Supreme FX är ett omdöpt Realtek ALC1150 ljudchip vad jag googlade mig till så det heter rätt kan ju dock blivit något fel vid installationen av drivarna prova att installera om dem eller kolla om det finns några nya.

senaste drivaren kan hämtas här.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/audio/Realtek_Audio_Win...

vad har du för mic?

har du provat så det inte är micen som är trasig genom att ansluta den till en annan dator?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: jag har qpad qh90, vet ej om det är micen som är trasig, har testat två lurar på två datorer, på ena funkar det inte alls(Mac) och på den nya datorn så hörs jag väldigt lite då med iPhone HS inkopplat!

Permalänk
Medlem

Löste sig, ominstallation av Windows samt defekt mikrofon! Dock så försvann min produkt nyckel, w10 men jag hammock aktivera den innan borde den inte var aktiv även efter en om installation?