"Nya" högtalare "signalerar"(brusar)

Permalänk
Medlem

"Nya" högtalare "signalerar"(brusar)

Tjenare, har precis köpt ett par begagnade Behringer B1030A truth. Pluggade först in i mobilen med en 2xRca -> 3.5 kabel och det lät som jag tänkt mig. Jag satte sedan in kabel i moderkortsuttaget och möttes av ett otrevligt ljud.
Det låter som att grannen sitter och berättar för ryssarna vilken säsong av HIMYM jag är på.
Det funkar fortfarande bra på mobilen.
Jag bytte då kabel till en annan närliggande och fick samma upplevelse. Jag fick för mig att kablarna inte var tillräckligt skärmade och att de andra kablarna störde. Kan det vara rätt?

Här är en video, ljudet är högre irl.

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen har du inte jordat allt rätt utan datorn och ljudsystemet har olika jordpotential, det går i så fall att lösa på några olika sätt tex genom att skaffa en galvanisk isolator eller koppla via en di box.
Jag har gjort en liten video som visar skillnaden med och utan en galvanisk isolator, byter ca 30 sek in

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen har du inte jordat allt rätt utan datorn och ljudsystemet har olika jordpotential, det går i så fall att lösa på några olika sätt tex genom att skaffa en galvanisk isolator eller koppla via en di box.
Jag har gjort en liten video som visar skillnaden med och utan en galvanisk isolator, byter ca 30 sek in
https://www.youtube.com/watch?v=FDcc2UQQvsg

Såå, hur går jag tillväga för att lösa problemet? Måste jag köpa en Galvanisk åtskiljare? Eller finns det något annat sätt?

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Natrude:

Såå, hur går jag tillväga för att lösa problemet? Måste jag köpa en Galvanisk åtskiljare? Eller finns det något annat sätt?

Korrekt jordning, troligen dyrast men bäst. Di-box, annat ljudkort med balanserad utgång, annan ljudkälla tex en dac, det viktiga är att den i så fall isolerar datorn från ljudsystemets signaljord

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Korrekt jordning, troligen dyrast men bäst. Di-box, annat ljudkort med balanserad utgång, annan ljudkälla tex en dac, det viktiga är att den i så fall isolerar datorn från ljudsystemets signaljord

Skulle det fungera att helt enkelt köpa ett ljudkort liknande Denna ? Behöver jag en med egen strömmatning?

Eller måste jag köpa en Di.box?
Hur går jag tillväga om jag vill jorda 'korrekt'? Jag använder endast jordade uttag och datorn o båda högtalarna sitter på samma förlängnings/stickkontakt/nåntinggrej/förgreningsdosa.

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Natrude:

Skulle det fungera att helt enkelt köpa ett ljudkort liknande Denna ? Behöver jag en med egen strömmatning?

Eller måste jag köpa en Di.box?
Hur går jag tillväga om jag vill jorda 'korrekt'? Jag använder endast jordade uttag och datorn o båda högtalarna sitter på samma förlängnings/stickkontakt/nåntinggrej/förgreningsdosa.

Jag vet inte hur det ljudkortet funkar, vill man vara säker ska det ha balanserad utgång men andra kort kan också fungera men balanserat är säkrast. Egen nätdel är oftast bra eftersom det sällan finns på enkla ljudkort eftersom de oftast är dyrare och mer välbyggda. Jorda rätt är svårare, problemet är oftast att man inte har jordade vagguttag men har du det så är det svårare att veta var problemet uppstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Natrude: Är det digital jitter eller brus som MrQs exempel?
Du kan alltid pröva att vända den jordade kontakten i vägguttaget. Har hjälp i vissa fall mot brus men resultatet variera beroende på vad som finns på samma säkring.
Jitter kan vara svårare att komma tillrätta med då det beror på den elektromekaniska konstruktionen av ljudkort med överhörning och dålig avskärmning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Natrude: Är det digital jitter eller brus som MrQs exempel?
Du kan alltid pröva att vända den jordade kontakten i vägguttaget. Har hjälp i vissa fall mot brus men resultatet variera beroende på vad som finns på samma säkring.
Jitter kan vara svårare att komma tillrätta med då det beror på den elektromekaniska konstruktionen av ljudkort med överhörning och dålig avskärmning.

Det låter så här ungefär. Vet inte vad det klassas som, troligtvis jitter? Skulle ljudkortet jag länkade tidigare hjälpa?

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

@Natrude: Det låter som jitter. Externa ljudkort kan fungera då överhörningen ofta kommer från moderkortet. Köp online så du kan returnera om det inget hjälper.

Military Class låter inte så classy

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar denna tråd då jag ännu inte kommit tillrätta och det driver mig till vansinne. Allt jitter är kvar och det känns som om det låter högre varje dag. Jag köpte för ett litet tag sedan ensån här men det hjälper ju såklart inte. Har även köpt bättre skärmade kablar men det gav inte mycket. Vad kan jag göra? Alla uttag är som sagt jordade. Är det på något speciellt sätt jag måste sätta in kablarna?

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt