Sony: "Playstation 4 Neo ska hindra spelare från att gå över till PC"

Permalänk
Avstängd

Min reaktion 100%

Vill dem hindra spelare att gå över till PC så får PS'n bli mer som en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Frågan är snarare varför man skulle köpa ny konsol vartannat år? Neo/Scorpio är enskilda, och frivilliga, "mid gen upgrades". I huvud taget inte samma sak som att släppa nya konsoler vartannat år.

Därav om man vill uppgradera.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Så folk som redan äger PS4 skall alltså gå över till en dyrare PS4 med mer kraft istället? Man måste fortfarande byta maskin och tror att dom som faktiskt tidigare haft tanken att byta upp sig hellre väljer PC. Vill man ha biffig prestanda så är det bara korkat att köpa en konsol då du inte kan uppgradera dig efter behov. Dock kommer säkerligen många av dom som inte hade tanken innan att uppgradera/byta göra det. Sony skapar snarare ett behov imo.

Permalänk
Medlem

Behåller mitt PS4 (som jag är supernöjd med) och lägger hellre pengarna på ett GTX1080 STRIX...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Även när nya God of War släpps så är det bara två spel som lockar mig till Playstation. Fanimej inte värt det...

Smaken är som baken. Själv ser jag fram emot följande Playstation 4 titlar som kommer i närtid: Star ocean V: Integrity and faithlessness, Trails of Cold steel II, Final Fantasy XV, Persona V, Kingdom Hearts III, Ni no kuni II, Tales of Berseria, Final Fantasy XII: Zodiac age, Nier Automata, Final Fantasy VII: Remake, I am Setsuna, Valkyria, Azure Revolution, Dragon Quest XI och många fler som jag inte orkar nämna

Gott om liv i PS4 plattformen således om du är ett RPG fan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Därav om man vill uppgradera.

Spelar ju ingen roll om man vill uppgradera. Det kommer inte finnas nån ny konsol att köpa vartannat år ändå.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som Mr. House inte hört talats om Scorpio eller har en aning om vad dagens datorer är kapabla till? Neo får allt vara bra billig för att man ska välja en Neo framför en kraftfull PC eller Scorpio i så fall.

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Vill dem hindra spelare att gå över till PC så får PS'n bli mer som en PC.

Varför då? Har man köpt sig en vanilla PS4 så har man ju inte nödvändigtvis något direkt behov av nått "som är som PC" (vad nu det innebär). Hade man ju knappast köpt en PS4 från första början.

Nyheten handlade alltså inte om att få PC ägare att köpa PS4, som man kan anta att vissa här (oförmåga att se på saker i andra perspektiv än sina egna får nog sägas vara väldokumenterad här) tolkat nyheten som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Nej men 900, partyparty...
Och majoriteten som är 1080 är väl i 30fps? Så de som är i 900 är väl just det för att kunna köra 60fps...

Antingen är det 1080p/60 eller 1080p/30. Battlefield är välj det ända som är nerskalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Verkar ju som Mr. House inte hört talats om Scorpio eller har en aning om vad dagens datorer är kapabla till? Neo får allt vara bra billig för att man ska välja en Neo framför en kraftfull PC eller Scorpio i så fall.

Ja det är prestanda i kombination med spelutbud och kostnad (såväl kraftfull PC och förmodligen även Scorpio har en högre engångskostnad) som fäller det avgörandet.

En sak är iaf säker, hade de inte erbjudit nått alternativ alls så hade risken att kunderna "hoppat av tåget" varit än större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Antingen är det 1080p/60 eller 1080p/30. Battlefield är välj det ända som är nerskalat.

Finns fler exempel. Uncharted 4 multiplayer inte minst.

Neo ska enl uppgift garantera rendering i minst 1080p iaf. Ang framerate så är enda kravet att den inte får vara lägre än vad den är i bas-versionen. Känns som en rimlig nivå där man lägger de mesta besluten på den enskilde utvecklaren istället för att "topp-styra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Spelar ju ingen roll om man vill uppgradera. Det kommer inte finnas nån ny konsol att köpa vartannat år ändå.

Det kan varken du eller jag sia om, men om de håller samma lanseringstakt mellan PS4 och NEO, så kan man räkna med att nästa kommer runt 2019.

Och med det i åtanke så kommer jag i varje fall köpa en PC nästa gång istället för ett PS*whatever*

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Låt dom uppgraderar PS4 men det ändra inte på att det var bättre för. På med spelet och spela. I dag blir det ju ofta att man får vänta på uppdateringar hit och dit innan man får göra det man vill.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Inaktiv

Komiskt uttalande efter att Microsoft presenterat Project Scorpio. Varför skulle någon välja PS4 Neo när både Scorpio och PC har snabbare hårdvara och troligen kommer få större spelutbud båda?

Som PS4-ägare kan jag inte direkt påstå att Sony gjort mycket för att få ut nya spel till PS4. Multiplattformtitlar och remasters i överflöd, betydligt färre exklusiva nya titlar även om jag tycker att Uncharted 4 och Infamous: Second Son är värda att nämnas.

Permalänk
Medlem

Jag undrar: var är Steam Machine och Steam OS?
Om Valve bara kunde få sitt Steam OS att bli lite lättanvänt skulle Steam OS bli en välkommen aktör i spelet om våra pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag undrar: var är Steam Machine och Steam OS?
Om Valve bara kunde få sitt Steam OS att bli lite lättanvänt skulle Steam OS bli en välkommen aktör i spelet om våra pengar

Går dåligt: http://www.sweclockers.com/nyhet/22242-steam-machines-forsalj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaZam92:

Haha kommer aldrig ske igen.

Inte om pesimister sätter tonen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

4k på hårdvaran i Scorpio och speciellt Neo låter inte direkt som en trevlig upplevelse. Sitter mycket hellre på stabila 1080p 60fps med mer ögongodis så kanske gemene konsol spelare får upp ögonen och kan uppskatta en mer flytande upplevelse.

Scorpio,s reveal var fylld med skitsnack, mycket prat om lite information och mycket buzzwords. Varför ska typ alla presskonferenser gällande hårdvara vara en enda cirkus? Går inte att ta något bolag seriöst. Från NVIDIA,s cringe fest och förskönande av siffror och AMD,s brist på siffror och total avsaknad av karism och sist men inte minst Microsoft med endast två korta snuttar av riktig information och resten var som att kolla på politiker som slingrar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Det stämmer inte längre. Microsoft har i år sagt att de numera ser Xbox one och windows 10 som en "Universal Windows platform". Alla spel skall släppas för den unifierade platformen som "Universal Windows Applications". Ett fåtal spel som kommer nu kommer inte ha stöd för windows 10 direkt ur lådan på grund av att utvecklingen av dessa startade före Microsoft lanserade den nya planen. Dessa kommer få stöd i efterhand. Till exempel Gears of war 5. Detta är tråkiga nyheter för de som köpt Xbox one när den lanserades eftersom de då förmodligen gjort detta i tron att det skall fungera som en konsol med eget utbud av spel precis som tidigare.

Kan läsas om bland annat här https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/01/microsoft-....

Har du en PC redan är det således få skäl till att skaffa en Xbox One. Visst man kan säkert argumentera för att det kan ersätta en PC i vardagsrummet men verklighetenär snarare att det inte är en direkt ersättare. En riktig PC har mycket större utbud av spel än Xbox one har då en riktig PC inte är knuten till UWAs.

Har inte lusläst artikel du länkade till. Jag såg dock Microsofts presentation på E3. Det var inte alls glasklart att alla spel skulle komma till pc.

Sen är det som sagt upp till spelpubliceraren att bestämma vilka plattformar som är aktuella. Microsoft kan bara leverera möjligheterna.

Men visst. Den dagen sportspelen återkommer till pc så kan man (jag) börja fundera på om konsolerna är överflödiga.

Enda som intresserar mig på ps4 är mer eller mindre gran turismo.

Sen hade det varit trevligt om sony kunde hänga på Microsofts "tillsammans" (crossplay) så man kan lira nhl, m.m över samtliga plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Inte om pesimister sätter tonen.

Chansen att det kommer hända är lika med noll. Specialanpassad hårdvara kostar mer än vad det smakar i dagens läge och att sälja med förlust finns inte på kartan. Sen så är AMD det enda alternativet i dagens läge då de kan ge dem ett helt paket till bra pris. Sen får tdp inte springa iväg.

Sen kommer knappast dagens konsol spelare knappast vilja slänga ut 8-10k på en konsol när man lika gärna kan köpa en trevlig PC för det priset.

Så om jag kollar i min lilla spåkula så kommer konsoler enbart vara modifierade PC komponenter med en relativt billig produktionskostnad de närmaste 10 åren om inte längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

4k på hårdvaran i Scorpio och speciellt Neo låter inte direkt som en trevlig upplevelse. Sitter mycket hellre på stabila 1080p 60fps med mer ögongodis så kanske gemene konsol spelare får upp ögonen och kan uppskatta en mer flytande upplevelse.

Scorpio,s reveal var fylld med skitsnack, mycket prat om lite information och mycket buzzwords. Varför ska typ alla presskonferenser gällande hårdvara vara en enda cirkus? Går inte att ta något bolag seriöst. Från NVIDIA,s cringe fest och förskönande av siffror och AMD,s brist på siffror och total avsaknad av karism och sist men inte minst Microsoft med endast två korta snuttar av riktig information och resten var som att kolla på politiker som slingrar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju så man är konkurrenskraftig - man ljuger (alt. vinklar)!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Sen hade det varit trevligt om sony kunde hänga på Microsofts "tillsammans" (crossplay) så man kan lira nhl, m.m över samtliga plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Sony har gjort det på en del titlar sedan en lång tid tillbaka, främst mmo,s och senast var det Street fighter 5. Men har främst för mig att det handlar om spel som har egna servrar utanför Sonys egna, där har Microsoft en fördel med UWP. Sen att få Nintendo, Sony och Microsoft att samarbeta på den nivån blir nog otroligt svårt då de vill att om din kompis köper ett ps4 så ska du även behöva köpa ett för att lira med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Det kan varken du eller jag sia om, men om de håller samma lanseringstakt mellan PS4 och NEO, så kan man räkna med att nästa kommer runt 2019.

Och med det i åtanke så kommer jag i varje fall köpa en PC nästa gång istället för ett PS*whatever*

Klart man kan sia och det troliga är att det kommer en PS5 år 2019 eller iaf 2020. 6-7 år är ju en ganska rimlig generationslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Antingen är det 1080p/60 eller 1080p/30. Battlefield är välj det ända som är nerskalat.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad menas med detta då?
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Det är ju så man är konkurrenskraftig - man ljuger (alt. vinklar)!

Klart man gör, de säljer produkter så att göra något annat vore idiotiskt men det finns gränsen.

NVIDIA höll igång publiken och hade lite karisma men det var en total lekstuga med fans som tog allt som Jen-Hsun Huang sa som guds ord, höjdpunkten då jag förlorade all respekt var när de började dra memes.

AMD hade en otrolig brist på information då de enda "riktiga" siffrorna var ett crossfire benchmark i Ashes of singularity och de visade inte total prestanda. Priset var nog det enda Intressanta de visa upp var kortet i sig självt och priset. Total brist på karisma och dåliga skämt på NVIDIA,s bekostnad.

Microsoft Scorpio reveal var totalt förvirrande och har man lite koll på de tekniska aspekterna så använde de termer som inte betyder något och de pratade om enheten som om den vore magisk.

Varför kan inte de ha en person i stuk med John Carmack under hans keynotes fast med simplare termer för gemene man? Snubben kan snacka och hålla igång och vet vad han snackar om. Är det så svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Chansen att det kommer hända är lika med noll. Specialanpassad hårdvara kostar mer än vad det smakar i dagens läge och att sälja med förlust finns inte på kartan. Sen så är AMD det enda alternativet i dagens läge då de kan ge dem ett helt paket till bra pris. Sen får tdp inte springa iväg.

Sen kommer knappast dagens konsol spelare knappast vilja slänga ut 8-10k på en konsol när man lika gärna kan köpa en trevlig PC för det priset.

Så om jag kollar i min lilla spåkula så kommer konsoler enbart vara modifierade PC komponenter med en relativt billig produktionskostnad de närmaste 10 åren om inte längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick det förr så går det idag. Det handlar bara om en vilja.

Förr var företag drivna av visioner, idag är de drivna av kvartalsrapporter. Men får vi ett företag som åter drivs av visioner så kommer de andra företagen att få rost i kallingarna. Det handlar bara om att våga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Med 4.2 TFLOPS beräkningskraft för GPU'n... lycka till

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/833/798/7dc.jpg

Dock är ju 4.2 tflops nog för att köra allt på medium i 60 fps,1080p, i ett par år framöver.

Dessutom lär man ju knappt se någon skillnad när man sitter långt ifrån skärmen med en kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Gick det förr så går det idag. Det handlar bara om en vilja.

Förr var företag drivna av visioner, idag är de drivna av kvartalsrapporter. Men får vi ett företag som åter drivs av visioner så kommer de andra företagen att få rost i kallingarna. Det handlar bara om att våga.

Undrar om det går, låter mer som om det skulle bli en dyr mini-PC som kallas "konsol" ist.

Kan inte på något sätt se framför mig hur man kan göra en konsol bättre än en PC i dagens läge, då man använder samma saker som till PC's men mindre kraftfult för att uppnå en någorlunda önskad effekt nivå medans PC användare väljer själva vad dem köper och sätter i en PC.

Låt säga att någon uppfinner något som ingen PC har och sätter in det i en konsol som får det att funka bättre än dagens PC's, skulle nog inte ta lång tid innan man plockat isär den mojängen och förbättrat den och börjat sälja den till PC's.

Vet inte riktigt om jag har missuppfattat hela grejen eller om detta är vad du menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Undrar om det går, låter mer som om det skulle bli en dyr mini-PC som kallas "konsol" ist.

Kan inte på något sätt se framför mig hur man kan göra en konsol bättre än en PC i dagens läge, då man använder samma saker som till PC's men mindre kraftfult för att uppnå en någorlunda önskad effekt nivå medans PC användare väljer själva vad dem köper och sätter i en PC.

Låt säga att någon uppfinner något som ingen PC har och sätter in det i en konsol som får det att funka bättre än dagens PC's, skulle nog inte ta lång tid innan man plockat isär den mojängen och förbättrat den och börjat sälja den till PC's.

Vet inte riktigt om jag har missuppfattat hela grejen eller om detta är vad du menade.

Mja, jag syftar mer på att konsoler idag ÄR PC's, fast löjligt klena. Förr var varenda plastbit i en konsol optimerad för att SPELA med. Medans en PC av naturen aldrig kan bli så optimerad eftersom det måste vara en alltiallomaskin.

Konsoller nuförtiden är som en Schweizisk armékniv. "Duger" till det mesta, men vill du ha en redig kniv som kan göra jobbet ordentligt så inte fasiken använder man det, utan en kniv som är bara en kniv men jävligt bra på att vara kniv, liksom. Det är det jag vill tillbaka till.

Om en kolsol kostar 12 000Kr men är 5-6 gånger bättre på spel än en PC för samma pris så blir det ju att man köper den konsolen om man vill ha något som är bättre på spel. Idag verkar tillverkarna mera vara ute efter att hela tiden slicka linan för "good enough", och det är så tråkigt att se.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Äger ingen "next gen" konsoll ännu men kommer köpa en NEO när den kommer pga exklusiva titlar inom rpg genren.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers