Permalänk
Avstängd

Två monitorer spel på 1, prestanda?

haha försökte skapa en tydlig rubrik men blir svårt..

Frågan är följande.

När man har två st monitorer á 1080 p, och man spelar på 1 av dessa två monitorer och den andra är uppe för bara idle bild eller FB eller annat liknande. Blir det någon prestanda försämring när man då spelar eftersom GPU:n skickar bild till båda skärmarna?
Vinner man något genom att "Windows+P:a " och välja att endast köra på 1 skärm medans man spelar för att låta GPUN inte bli lika mycket belastad eller är det inte någon skillnad?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har inte gjort eller sett något ordentligt test, men från personliga erfarenheter har jag inte märkt någon skillnad när jag gått mellan olika monitor setups med samma dator. Detta är förstås förutsatt att jag inte spelat en flash video eller liknande på andra skärmen då det drastiskt drar ner prestanda.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Har gjort detta en del, för 90% av allt som du kan visa på den andra bildskärmen: Ja. Om du visar något på en annan bildskärm samtidigt som du spelar på en annan så kommer du tappa prestanda, i BF4 gick jag från 130FPS till ca 80FPS då jag visade "Battlescreen" (minimap från ingame) på en annan bildskärm på samma GPU. Finns dock vissa saker som inte belastar lika mycket så mitt råd är testa; svårt att säga i ditt specifika fall..

Om det är viktigt att visa något på den andra bildskärmen utan att tappa prestanda så undersök möjligheten att köpa ytterligare ett grafikkort, förutsatt att det som ska visas på den bildskärmen som inte spelar inte belastar CPUn så mycket.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

personligen måste jag upp i 2~ twitch streams och nån youtube video samtidigt för att börja känna av lagg när jag kör, sitter på 3 skärmar.

men ja, har inte sett något exakt test om detta

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F