De fem bästa rollspelen för pc

Permalänk

De fem bästa rollspelen för pc

Hej!
Vilka rollspel skulle du placera i topp 5
För dem som har en pc hemma ?
Skriv gärna en rad om vad som gör spelet/spelen så bra .
Tack
Lars J

Permalänk
Medlem

Skyrim (mods gör det ännu bättre)
GTA V

Permalänk
Medlem

Jag kan bidra med ett, i alla fall och det är Fable: The Lost Chapters. Ett mycket vackert spel, med en intressant historia, en vacker miljö och ett riktigt flexibelt spelsystem. Ett av mina favoritspel genom tiderna.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Finns säkert tusen sådana här trådar men why not. Jag går på serier istället för individuella spel.

1) Baldur's Gate 1 och 2
2) Witcher Serien
3) Fallout Serien (1, 2 och New Vegas. De av Bethesda är för IQ-befriade för att vara Fallout)
4) Mass Effect serien med all DLC
5) KOTOR 1 & 2 (finns en KOTOR 2 restoration mod, rekas)

HM: Dragon Age: Origins / Pillars of Eternity / Skyrim + Nexus mods / Divine Divinity: Original Sin

Permalänk
Medlem

Utan speciell rangordning:

• Baldur's Gate 1+2+Planescape: Torment

• KOTOR 1+2

• Mass Effect 1+2 (tyckte inte 3 höll samma klass)

• Fallout 1+2+NV

• Witcher 1+2+3

HM: Deus Ex

Sen tycker jag om alla Souls-spel, DeS, DkS1, DkS2, Bloodborne och DkS3, men det är väl kanske lite oklart om dom verkligen är "rollspel".

Permalänk
Medlem

1# Planescape Torment

2# Baldurs Gate 1+2

3# Vampire the Masquerade - Bloodlines

4# Star Wars: Knights of the Old Republic 1+2

5# The Elder scrolls III Morrowind

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

Mass Effect 1+2 (tyckte inte 3 höll samma klass)

Om det har med slutet att göra skulle du nog tycka om indoctrination theory.
Edit: givetvis klar spoilervarning för den länken

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Vad för typ av spelupplevelse söker du? Många av spelen som folk tipsat om är runt 15 år gamla, från guldåldern för CRPGs* då Black Isle (gick under 2003) och Bioware (köptes av EA 2007) verkligen briljerade med klassiska titlar som Baldur's Gate 2 och Planescape: Torment.

Gemensamt för de rollspel jag gillar är att de har en intressant värld och bra dialog, gärna med val som faktiskt är relevanta. Utan meningsfull dialog så blir det ju ur mitt synsätt bara hack-n-slash snarare än rollspel.

Om jag, utan att veta mer om vad du söker, skulle peka på ett enda nytt spel så skulle jag nog peka på Witcher 3 (2015, av polska CDPR). Spelet har ett klart modernt upplägg med kontroll över den fördefinierade huvudkaraktären i tredjepersonsvy och med responsiva strider med en kombination av huvudsakligen svärd samt magier. Du är monsterjägare i ett alternativt medeltida Europa och rör dig rätt fritt i en mestadels öppen värld. De större striderna kräver att du förberett dig.
http://www.fz.se/artiklar/recension/20150518/the-witcher-3-wi...

Om jag skulle peka på ett CRPG av modernt snitt så skulle jag peka på Pillars of Eternity (2015, av Obsidian), ett spel som sett till spelmekanik i princip går rakt av i Baldur's Gates fotspår fast med en ny värld och nya karaktärer; isometrisk vy, kontroll över hela gruppen, strider med D&D-liknande turordning som spelas upp i realtid med möjlighet att pausa. Lite oresponsivt men intressant taktiskt upplägg.
http://www.fz.se/artiklar/recension/20150326/pillars-of-etern...

Det är bara två av fem men de representerar vad jag ser som två extremer av hur ett riktigt bra rollspel på PC kan vara.

Andra spel jag skulle rekommendera att fylla på listan ifrån, lite halvdant sorterade inom ovan nämnda spektrum (sammanfaller i stort med en tidsaxel iom att man med åren allt mer rört sig bort från klassiska CRPGs, undantaget en liten Kickstarter-baserad renässans nu den senaste tiden):
Baldur's Gate 1,2, Icewind Dale 1,2, Planescape: Torment, Fallout 1,2
Dragon Age: Origins, Divinity: Original Sin, Neverwinter Nights (främst exp), NWN2 (främst exp)
Witcher 1,2, KotOR 1,2, Mass Effect 1,2,3, Fallout: NV
Deus Ex (skjutare? rollspel? blandning?)

*) Ett CRPG är, åtminstone som termen oftast används numera, i grund och botten ett datorspel som följer ett rollspelsregelverk i mer klassisk bemärkelse (t.ex. D&D). Linjerna är dock som vanligt suddiga.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad för typ av spelupplevelse söker du? Många av spelen som folk tipsat om är runt 15 år gamla, från guldåldern för CRPGs* då Black Isle (gick under 2003) och Bioware (köptes av EA 2007) verkligen briljerade med klassiska titlar som Baldur's Gate 2 och Planescape: Torment.

Gemensamt för de rollspel jag gillar är att de har en intressant värld och bra dialog, gärna med val som faktiskt är relevanta. Utan meningsfull dialog så blir det ju ur mitt synsätt bara hack-n-slash snarare än rollspel.

Om jag, utan att veta mer om vad du söker, skulle peka på ett enda nytt spel så skulle jag nog peka på Witcher 3 (2015, av polska CDPR). Spelet har ett klart modernt upplägg med kontroll över den fördefinierade huvudkaraktären i tredjepersonsvy och med responsiva strider med en kombination av huvudsakligen svärd samt magier. Du är monsterjägare i ett alternativt medeltida Europa och rör dig rätt fritt i en mestadels öppen värld. De större striderna kräver att du förberett dig.

Om jag skulle peka på ett CRPG av modernt snitt så skulle jag peka på Pillars of Eternity (2015, av Obsidian), ett spel som sett till spelmekanik i princip går rakt av i Baldur's Gates fotspår fast med en ny värld och nya karaktärer; isometrisk vy, kontroll över hela gruppen, strider med D&D-liknande turordning som spelas upp i realtid med möjlighet att pausa. Lite oresponsivt men intressant taktiskt upplägg.

Det är bara två av fem men de representerar vad jag ser som två extremer av hur ett riktigt bra rollspel på PC kan vara.

Andra spel jag skulle rekommendera att fylla på listan ifrån, lite halvdant sorterade inom ovan nämnda spektrum (sammanfaller i stort med en tidsaxel iom att man med åren allt mer rört sig bort från klassiska CRPGs, undantaget en liten Kickstarter-baserad renässans nu den senaste tiden):
Dragon Age: Origins, Divinity: Original Sin, Neverwinter Nights (främst exp), NWN2 (främst exp)

*) Ett CRPG är, åtminstone som termen oftast används numera, i grund och botten ett datorspel som följer ett rollspelsregelverk i mer klassisk bemärkelse (t.ex. D&D). Linjerna är dock som vanligt suddiga.

Oj ! Vilket bra inlägg tackar.
Vi verkar ha samma åsikter över vad ett bra rpg skall innehålla .Meningen med tråden är att folk ska lista sina favoritspel inom genren Rpg .Har själv spelat en hel del rpg genom åren . Men det är alltid roligt med sådana här trådar då det kan dyka upp något man kanske missat eller inte spelat på väldigt länge samt att höra vad andra har för favoriter .
Lars J

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ett utmärkt inlägg. Baldur's Gate, Icewind Dale, Neverwinter Nights och Torment hade man mycket kul med i barndomen, trots att man knappt behärskade engelska.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Hade roligt med Dragon Age: Inquisition och kan rekommendera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som @evil penguin säger så bra i inlägget, det beror ju lite på hur du vill rollspela, om du t.ex. vill bygga upp en helt egen karaktär från början, om du tycker det är kul med fördefinierade karaktärer men vill styra deras utveckling (och kanske även lite deras personlighet osv). Anledningen till att jag postar igen var att jag kom på att det finns ju faktiskt en bunt indie/halv-indie-RPGs som är bra mycket nyare än de "gyllene" spelen från Black Isle och BioWare som vi alla redan listat:

• Shadowrun: Dragonfall

• Pillars of Eternity

• The Banner Saga 1+2

Någon nämnde även Divinity: Original Sin, det har jag bara spelat ett par minuter av, de andra listade ovan är bra med lite moderniserade element såsom bättre UI, bättre support för upplösningar och sånt, mm.

Jag tyckte även om The Longest Journey och Dreamfall när dom först kom ut och kan rekommendera, tyckte däremot inte om rebooten Dreamfall: Chapters tillräckligt för att spela igenom ens en gång. Prova även kanske Beyond Good & Evil?

@buchno: Jo jag har tjonkat igenom Mass Effect 3 med och utan Extended Cut, med och utan MEHEM osv. så det är ju inte det, utan mest att jag tyckte att dom streamlinade allt lite för mycket. Känslan när man kommit till Citadel i ME1 och kan gå precis vart man vill och det känns som en jättevärld (fast det ju inte är det) och plötsligt hamnar i strid (vid kliniken) var lite som "vad som helst kan ju hända" för mig. Det saknades i ME3 tycker jag. Sen spelar jag fortfarande ME3 Multiplayer en hel del, men det är nog inte riktigt vad TS menade med rollspel

Permalänk
Medlem

Kan verkligen tipsa om pillars of eternity, från skaparna av baldurs gate och icewind dale.

Permalänk
Inaktiv

5 spel? Gah, svårt ju... många har redan gett bra förslag men jag gör väl ett försök med.

1. Witcher 3: The Wild Hunt (det finns ju bara ett alternativ här)
2. Mass Effect (svårt att välja en specifik, hela serien är bra men första spelet var ju ändå där allt det underbara började)
3. Baldurs Gate (gah... svårt igen, 2an är underbar men lika som med Mass Effect, här spelserien började och troligen det första CRPG't jag spelade på PC)
4. Planescape: Torment (underbart spel, älskar allt utom att vi inte sett mer i denna serie än detta första och hitills sista spel)
5. Fallout 2 (eeeh..... 1, 2, 3 och New Vegas gillas alla skarpt men 2an är lätt bäst. 4an? meh)

Hade varit marginellt lättare med tio spel men fem får väl duga hehe.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

5 spel? Gah, svårt ju... många har redan gett bra förslag men jag gör väl ett försök med.

1. Witcher 3: The Wild Hunt (det finns ju bara ett alternativ här)
2. Mass Effect (svårt att välja en specifik, hela serien är bra men första spelet var ju ändå där allt det underbara började)
3. Baldurs Gate (gah... svårt igen, 2an är underbar men lika som med Mass Effect, här spelserien började och troligen det första CRPG't jag spelade på PC)
4. Planescape: Torment (underbart spel, älskar allt utom att vi inte sett mer i denna serie än detta första och hitills sista spel)
5. Fallout 2 (eeeh..... 1, 2, 3 och New Vegas gillas alla skarpt men 2an är lätt bäst. 4an? meh)

Hade varit marginellt lättare med tio spel men fem får väl duga hehe.

Skriv fem till det gör inget
Får hem witcher 3 när som helst.Beställde från cdon häromdan.Ska bli roligt att testa för första gången!
4.Ett nytt Planescape är under utveckling just nu : Torment Tides Of Numenera https://torment.inxile-entertainment.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lars Mandel99:

Får hem witcher 3 när som helst.Beställde från cdon häromdan.Ska bli roligt att testa för första gången!
4.Ett nytt Planescape är under utveckling just nu : Torment Tides Of Numenera https://torment.inxile-entertainment.com

Det kan göras.

Ingen rangordning på dessa:

Jade Empire (Bioware, asiatiskt fantasytema)
Vampire: The Masquerade - Bloodlines (sjukt buggigt vid lanseringen och ett trist avslut för utvecklaren men spelet är i grunden bra och har hållits vid liv av communitypatchar)
Elder Scrolls V: Skyrim
Dragon Age: Origins (jag gillar hela serien (jo, även 2an) men just Origins var en frisk fläkt och påminde mycket om just Baldurs Gate när spelet släpptes 2009, eller när det nu var)
Stardew Valley (Harvest Moon-inspirerad JRPG-titel)

Sant det.
Får se när spelet lanseras bara, känns som de hållit på riktigt länge nu.

Permalänk
Medlem

Skyrim och Witcher är mina favoriter.

Permalänk
Medlem

Finns så många att välja mellan, men jag tänkte att jag listar mina favoriter som är nya eller hyffsat nya

1. Witcher 3 - Bästa RPG någonsin i alla kategorier. Får alla andra open world spel att blekna.
2. Mass Effect 1 - 3 (tvåan är min favorit)
3. Pillars of Efternity - Klassiskt RPG i moden tappning
4. Wasteland 2 - Underbart RPG i postapokalyptisk värld. Spirituell uppföljare till Fallout 1 och 2.
5. Divinity: Original Sin - Trevligt RPG med AP (action point) baserad combat. Rekommenderas!

Skrivet av anon5930:

Det kan göras.

Ingen rangordning på dessa:

Jade Empire (Bioware, asiatiskt fantasytema)
Vampire: The Masquerade - Bloodlines (sjukt buggigt vid lanseringen och ett trist avslut för utvecklaren men spelet är i grunden bra och har hållits vid liv av communitypatchar)

Jade Empire är så sjukt underskattat. Gillade det verkligen, det är så synd att uppföljaren lades ner
Vampires är ju också helt underbart och underskattat. Fick en helt annorlunda spelupplevelse andra gången jag spelade igenom det

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maniac:

Finns så många att välja mellan, men jag tänkte att jag listar mina favoriter som är nya eller hyffsat nya

1. Witcher 3 - Bästa RPG någonsin i alla kategorier. Får alla andra open world spel att blekna.
2. Mass Effect 1 - 3 (tvåan är min favorit)
3. Pillars of Efternity - Klassiskt RPG i moden tappning
4. Wasteland 2 - Underbart RPG i postapokalyptisk värld. Spirituell uppföljare till Fallout 1 och 2.
5. Divinity: Original Sin - Trevligt RPG med AP (action point) baserad combat. Rekommenderas!

Jade Empire är så sjukt underskattat. Gillade det verkligen, det är så synd att uppföljaren lades ner
Vampires är ju också helt underbart och underskattat. Fick en helt annorlunda spelupplevelse andra gången jag spelade igenom det

Instämmer.
Sällan jag tycker mig stöta på någon som faktiskt spelat igenom något av dessa två spel. Alltid kul att se andra gillar dessa.

Borde nog bli en ny genomspelning av bägge dessa snart nog för min del. Det är ju relativt korta spel jämfört med just Witcher 3 som kan ta evigheter att spela igenom.

Permalänk

Varför inte köpa det på steam för 25 eur? eller med båda expansions för 50 eur? Nog det enda spelet där jag tycker det är okej dlc's som är helt klart värda sitt pris.

Permalänk
Skrivet av Juan Pablo:

Varför inte köpa det på steam för 25 eur? eller med båda expansions för 50 eur? Nog det enda spelet där jag tycker det är okej dlc's som är helt klart värda sitt pris.

Fick det billigt på Ginza kanske det var för 199 plus frakt och då är det ju i dvdfodral med , gillar att ha toppspel boxade så att jag kan ställa in dem i spelhyllan 😊

Permalänk
Medlem

Fick det billigt på Ginza kanske det var för 199 plus frakt och då är det ju i dvdfodral med , gillar att ha toppspel boxade så att jag kan ställa in dem i spelhyllan 😊

Vad jag förstår så kan man även aktivera spelet på GOG om man köpt retail: http://en.cdprojektred.com/support/gog-com-game-code-boxed-co...

Kan ju vara smidigt för automatiska uppdateringar m.m. via klienten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Många bra spel nämnda, måste nog lägga till Stalkerserien också. The Stick of Truth var väldigt bra också. Vi ska inte glömma Soulsspelen heller.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

5st... Det blir tufft men ettan e alltid klar i mitt huvud för jag har spelat igenom det säkert ett dussin ggr.

#1. Baldurs Gate II + expansion - sjukt bra.
#2. Witcher 3 - Bara minispelet Gwent gör att det hamnar på listan.
#3. Skyrim - Så många timmar borta...
#4. Mass Effect serien, ffa ME2, bra karaktärer, bra story (3ans slut förstörde lite av stjärnglansen)
#5. Fallout - Min favorit är nog 3an el 2an, post-apokalyptiska miljön är ruskigt skön.

Honorable Mention: Divinity:Original Sin, var oväntat bra alt. var mina förväntningar låga.

Någon som har tips på bra RPGs som är till salu på steam rean ? Jag e på jakt efter ett nytt.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Många bra spel nämnda, måste nog lägga till Stalkerserien också. The Stick of Truth var väldigt bra också. Vi ska inte glömma Soulsspelen heller.

Köpte hela S.T.A.L.K.E.R serien på steam rean .
Skall bli roligt att spela igenom Shadow of Chernobyl helt , körde aldrig igenom det .Har du några bra moddar att rekommendera för ettan ? Har för mig att det var rätt buggigt utan dem ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag kan bidra med ett, i alla fall och det är Fable: The Lost Chapters. Ett mycket vackert spel, med en intressant historia, en vacker miljö och ett riktigt flexibelt spelsystem. Ett av mina favoritspel genom tiderna.

Håller med! Jag måste definitivt återvända till det spelet snart!

Permalänk
Medlem

Final Fantasy om du inte provat serien, 3-13 finns numera på steam med undantag för 12an

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

Skall bli roligt att spela igenom Shadow of Chernobyl helt , körde aldrig igenom det .Har du några bra moddar att rekommendera för ettan ? Har för mig att det var rätt buggigt utan dem ...

Shadow of Chernobyl är ganska buggigt, ja, och grafiken är rätt gammal. Det finns ett antal bra moddar som både updaterar grafiken och fixar mängder med buggar. Complete är den mest kända, och den är väldigt bra, men spelet blir rätt enkelt med den modden. I Work Alone är min favorit, den påminner om Complete men sänker inte svårighetsgraden. Sen finns Lost Alpha och Oblivion Lost, som återställer en massa material som finns i koden men inte går att komma åt pga att utvecklarna drabbades av tidsbrist.
Och sen finns OGSE, som gör spelet helt överjävligt svårt. Vill du verkligen bli bestraffad är det modden för dig.

Även Mass Effect har förresten bra moddar. Mass Effect 1 med MEUITM (högupplösande texturer, bättre rendermodes och lite annat lull-lull) är ett himla snyggt spel.

Permalänk
Avstängd

1: fallout 1,2,,4, nv men 3an är ok men inte lika bra och känns för stel och monotom sen alla black isle spel som arcanum planscape torment som är riktigt bra klassiker och drar alla här som 1 då det är favoriter man alltid gillat
2:skyrim
3:gotic/ risen serien må vara lite klonkig fighting med d.i.v buggar men är ändå underhållande och jag gillar dom
4:witcher och tycker första var riktigt bra efter gold edition och 100 000 patchar men 2an var halv bra och 3an har jag inte hunnit spela mer än snabb test
5: divinity serien som kanske borde komma högre i listan men har varit bra rpg´s sen kom jag på att jag missat dragon age serien som med platsar högre men första var riktigt bra andra booring 3an bra

Det finns massor jag gillar som inte är med som two worlds serien är med rätt ok efter väldigt många patchar och skulle kunna rabbla från tv spel som eye of the beholder på amiga till breath of fire på snes och phantasy star serien till final fantasy, zelda o.s.v, o.s.v, o.s.v

Måste tillägga att ett underskattat r.p.g är lagacy of kain blood omen som är första delen i serien sen gick det utför men första var riktigt bra sen vill man ha lite bra retro gaming så ligger nox ute som gratis spel på origin nu som med är ett helt ok äldre rpg som med är underskattat av många

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Autum Aurora till ettan är riktigt jäkla bra.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.