Permalänk
Medlem

Måla grafikkorts expansionsplåtar

Hej!
Sitter på ett Phanteks Enthoo Evolv ATX som nu har en helt svart insida. Det jag funderar på är hur man ska gå tillväga då jag funderar på att måla mina plåtar som man tar bort vid installation av grafikkort, alltså de där bak (glömt namnet ). De är i svart metall och jag vill måla dom vita. Sedan har detta chassit även i främre delen några hårddisk expansions "brickor". https://www.youtube.com/watch?v=ltPuUPfv2bU <-- Han målar dem i denna video utan behandling innan så dem är jag relativt säker på. Det är grafikkorts sakerna jag funderar på;

1. Behöver man någon behandling innan (sanpappra, kemikalier...)
2. Funkar vanlig färg från t.ex. biltema? Och isåfall, länka gärna en bra Vill inte lägga ner alltför mycket pengar

Tacksam för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Hej!
Sitter på ett Phanteks Enthoo Evolv ATX som nu har en helt svart insida. Det jag funderar på är hur man ska gå tillväga då jag funderar på att måla mina plåtar som man tar bort vid installation av grafikkort, alltså de där bak (glömt namnet ). De är i svart metall och jag vill måla dom vita. Sedan har detta chassit även i främre delen några hårddisk expansions "brickor". https://www.youtube.com/watch?v=ltPuUPfv2bU <-- Han målar dem i denna video utan behandling innan så dem är jag relativt säker på. Det är grafikkorts sakerna jag funderar på;

1. Behöver man någon behandling innan (sanpappra, kemikalier...)
2. Funkar vanlig färg från t.ex. biltema? Och isåfall, länka gärna en bra Vill inte lägga ner alltför mycket pengar

Tacksam för alla svar

Har inte gjort det själv men jag hade gjort följande:

1. Skruva av pci-e plåten (duh)
2. Sandpapper i några omgångar (Tror inte färgen fäster om man inte "ruffsar" till ytan lite)
3. Rengöra ordentligt (Färgen kommer flagna om detta inte görs ordentligt)
4. Sprejfärg (Använd en bit sytråd och häng upp ute och spreja, låt färgen torka och spreja igen. Föreslår att du kör i alla fall tre lager men med tanke på att du har vitt nu kanske fler behövs)

Eventuellt kanske du måste använda en primer innan den slutliga färgen så det vita inte lyser igenom.

Lycka till!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Har inte gjort det själv men jag hade gjort följande:

1. Skruva av pci-e plåten (duh)
2. Sandpapper i några omgångar (Tror inte färgen fäster om man inte "ruffsar" till ytan lite)
3. Rengöra ordentligt (Färgen kommer flagna om detta inte görs ordentligt)
4. Sprejfärg (Använd en bit sytråd och häng upp ute och spreja, låt färgen torka och spreja igen. Föreslår att du kör i alla fall tre lager men med tanke på att du har vitt nu kanske fler behövs)

Eventuellt kanske du måste använda en primer innan den slutliga färgen så det vita inte lyser igenom.

Lycka till!

Hej!
Tack för svar, men det ledde till några följd frågor

Vad ska jag använda när jag rengör? Kemikalier eller räcker det med att torka med blöt trasa?

Missade även att skriva att det är vitt som jag ska måla dessa plåtar, behövs det då någon primer?

Och till sist funkar vanlig bygghandels sprayfärg för metall?

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Hej!
Tack för svar, men det ledde till några följd frågor

Vad ska jag använda när jag rengör? Kemikalier eller räcker det med att torka med blöt trasa?

Missade även att skriva att det är vitt som jag ska måla dessa plåtar, behövs det då någon primer?

Och till sist funkar vanlig bygghandels sprayfärg för metall?

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Hej , min spontana tanke är att du borde använda T-röd eller liknande för att rengöra , torka av och låt dunsta.

Jag kan dock ha fel ^^

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Hej!
Tack för svar, men det ledde till några följd frågor

Vad ska jag använda när jag rengör? Kemikalier eller räcker det med att torka med blöt trasa?

Missade även att skriva att det är vitt som jag ska måla dessa plåtar, behövs det då någon primer?

Och till sist funkar vanlig bygghandels sprayfärg för metall?

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta blandade ihop färgerna. Tror iallafall att primer kan vara en bra ide. har inte gjort det själv men misstänker att något anpassat för metal är bäst, gissar på att det finns på bilteam eller liknande.
Då färgen inte utsätts för slitage eller väder och vind så spelar färgen nog inte så stor roll så länge det ser bra ut.

Angående rengöring så hade jag börjat med blöt trasa för att bli av med slip damm och sen som sista steg efter att tråden träts igenom använt alkohol för att bli av med oljor från dina händer. OBS efter detta steg ska du naturligt viss inte beröra plåten innan den torkat efter sista lagret.

För att undvika ett streck där tråden går kanske du ska använda två trådar och skifta vilken detaljen hänger i så hela ytan får några lager färg.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Hej , min spontana tanke är att du borde använda T-röd eller liknande för att rengöra , torka av och låt dunsta.

Jag kan dock ha fel ^^

Då testar jag på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Ursäkta blandade ihop färgerna. Tror iallafall att primer kan vara en bra ide. har inte gjort det själv men misstänker att något anpassat för metal är bäst, gissar på att det finns på bilteam eller liknande.
Då färgen inte utsätts för slitage eller väder och vind så spelar färgen nog inte så stor roll så länge det ser bra ut.

Angående rengöring så hade jag börjat med blöt trasa för att bli av med slip damm och sen som sista steg efter att tråden träts igenom använt alkohol för att bli av med oljor från dina händer. OBS efter detta steg ska du naturligt viss inte beröra plåten innan den torkat efter sista lagret.

För att undvika ett streck där tråden går kanske du ska använda två trådar och skifta vilken detaljen hänger i så hela ytan får några lager färg.

Heh, dum fråga kanske, men vad är primen till för? :S Aldrig gjort någit liknande o har inte en aning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Heh, dum fråga kanske, men vad är primen till för? :S Aldrig gjort någit liknande o har inte en aning

Skickades från m.sweclockers.com

Används primärt för att dölja ursprungs färg, jämna ut ytan samt skydda mot rost/vätskeskador. I detta fallet är det mest för att få ett bättre slutresultat då det annars kan krävas många lager färg för att undvika en grå nyans om den vita färgen inte är tjock nog.

Vill bara tillägga att jag inte är någon expert och har mycket begränsade kunskaper inom just detta ämne så delar bara med mig om grundkunskaper jag plockat upp under livet. Föreslår att du söker lite på youtube över en bra guide över hur man ska sprejmåla metal detaljer så får du säkert många bra tips och en referenspunkt för hur det bör se ut i varje steg.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@Vatsug1: Om du verkligen vill måla, ta med plåten till en närliggande Biltema, visa upp den för kunnig personal så hjälper dom dig både med färg och primer. Ta med dej plåten, om du bara säger "datalucka" till dom blir dom nog lite fundersamma

Annars finns dom att köpa för inga pengar alls typ här (AliExpress) osv. Dom där är ju svarta men letar du lite hittar du säkert vita.

Edit: Hittade Dom här (Fractal), 2 euro från Tyskland. Eller puffa på någon som har lite extra PCI slot covers över från Fractal Design-chassi, själv har jag nog typ 10 st. liggande så om du är i Stockholm kan du komma förbi och hämta gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Används primärt för att dölja ursprungs färg, jämna ut ytan samt skydda mot rost/vätskeskador. I detta fallet är det mest för att få ett bättre slutresultat då det annars kan krävas många lager färg för att undvika en grå nyans om den vita färgen inte är tjock nog.

Vill bara tillägga att jag inte är någon expert och har mycket begränsade kunskaper inom just detta ämne så delar bara med mig om grundkunskaper jag plockat upp under livet. Föreslår att du söker lite på youtube över en bra guide över hur man ska sprejmåla metal detaljer så får du säkert många bra tips och en referenspunkt för hur det bör se ut i varje steg.

Tack för all hjälp! Blir nog till att använda det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@Vatsug1: Om du verkligen vill måla, ta med plåten till en närliggande Biltema, visa upp den för kunnig personal så hjälper dom dig både med färg och primer. Ta med dej plåten, om du bara säger "datalucka" till dom blir dom nog lite fundersamma

Annars finns dom att köpa för inga pengar alls typ här (AliExpress) osv. Dom där är ju svarta men letar du lite hittar du säkert vita.

Edit: Hittade Dom här (Fractal), 2 euro från Tyskland. Eller puffa på någon som har lite extra PCI slot covers över från Fractal Design-chassi, själv har jag nog typ 10 st. liggande så om du är i Stockholm kan du komma förbi och hämta gratis

Var inne på fractal, men med frakt o skatt blev det tup 30 euro :/ Men du fick in mig på ett nytt spår iallafall

Edit: Läste visst inte hela ditt inlägg, för såg just nedre delen av det. Bor ej i stockholm eller närheten men skulle det vara möjligt o skicka dem mot en swish betalning?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatsug1:

Hej!
Sitter på ett Phanteks Enthoo Evolv ATX som nu har en helt svart insida. Det jag funderar på är hur man ska gå tillväga då jag funderar på att måla mina plåtar som man tar bort vid installation av grafikkort, alltså de där bak (glömt namnet ). De är i svart metall och jag vill måla dom vita. Sedan har detta chassit även i främre delen några hårddisk expansions "brickor". https://www.youtube.com/watch?v=ltPuUPfv2bU <-- Han målar dem i denna video utan behandling innan så dem är jag relativt säker på. Det är grafikkorts sakerna jag funderar på;

1. Behöver man någon behandling innan (sanpappra, kemikalier...)
2. Funkar vanlig färg från t.ex. biltema? Och isåfall, länka gärna en bra Vill inte lägga ner alltför mycket pengar

Tacksam för alla svar

Målat med sprayfärg i en herrans massa år nu.

1. Slipa med fint sandpapper (p480-600)
2. Torka av med t-röd på luddfri duk.
3. Spraya ganska snabba drag fram och tillbaka över plåten på ett avtånd av 20-30cm.
4. Klarlack! Ju fler lager med klarlack du lägger efter ju tåligare blir den mot stötar, repor och dylikt. Finns matt,halvmatt, blank, halvblank.. Vad som passar dig.

Tror knappt du behöver primer.
2 färglager, med torkning mellan lagren bör räcka. Vissa vita färger är helt förskräckliga, så håll dig borta från biltema!

Bästa färger utan tvekan har dem på www.hlstore.com
Vet dock inte hur dem reaggerar mot 90grader varm plåt?

Mitt tips: 153kr inkl frakt

http://hlstore.com/sv/modules/onepagecheckout/order-opc.php

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar även Montana Gold serien. Jag körde med Biltemas färger först, men det blev bara pannkaka av allt Testade Montana Gold och det var som dag och natt!
Fäster bättre och rinner mindre.

På sådana "Småjobb" så brukar jag köra utan primer, förutom om jag ska göra detaljer på fronten eller liknande där man ser allt, men det skadar absolut inte att börja med en primer oavsett vad du ska göra.

Glöm inte av att ventilera bra oxå!
Gärna munskydd, oömma kläder/blåställ och gummi-/latexhandskar. Hur man än gör så får man färg på händerna .

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Målat med sprayfärg i en herrans massa år nu.

1. Slipa med fint sandpapper (p480-600)
2. Torka av med t-röd på luddfri duk.
3. Spraya ganska snabba drag fram och tillbaka över plåten på ett avtånd av 20-30cm.
4. Klarlack! Ju fler lager med klarlack du lägger efter ju tåligare blir den mot stötar, repor och dylikt. Finns matt,halvmatt, blank, halvblank.. Vad som passar dig.

Tror knappt du behöver primer.
2 färglager, med torkning mellan lagren bör räcka. Vissa vita färger är helt förskräckliga, så håll dig borta från biltema!

Bästa färger utan tvekan har dem på www.hlstore.com
Vet dock inte hur dem reaggerar mot 90grader varm plåt?

Mitt tips: 153kr inkl frakt

http://hlstore.com/sv/modules/onepagecheckout/order-opc.php

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar nu mer aktuellt att enbart måla de här hårddiskbrickorna, vilket inte känns så svårt med all hjälp jag fått här Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Jag rekommenderar även Montana Gold serien. Jag körde med Biltemas färger först, men det blev bara pannkaka av allt Testade Montana Gold och det var som dag och natt!
Fäster bättre och rinner mindre.

På sådana "Småjobb" så brukar jag köra utan primer, förutom om jag ska göra detaljer på fronten eller liknande där man ser allt, men det skadar absolut inte att börja med en primer oavsett vad du ska göra.

Glöm inte av att ventilera bra oxå!
Gärna munskydd, oömma kläder/blåställ och gummi-/latexhandskar. Hur man än gör så får man färg på händerna .

Sant! Gold är ruggigt bra, lite högre tryck än mtn94 och lite mattare. Finns också att hitta på sidan:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Jag rekommenderar även Montana Gold serien. Jag körde med Biltemas färger först, men det blev bara pannkaka av allt Testade Montana Gold och det var som dag och natt!
Fäster bättre och rinner mindre.

På sådana "Småjobb" så brukar jag köra utan primer, förutom om jag ska göra detaljer på fronten eller liknande där man ser allt, men det skadar absolut inte att börja med en primer oavsett vad du ska göra.

Glöm inte av att ventilera bra oxå!
Gärna munskydd, oömma kläder/blåställ och gummi-/latexhandskar. Hur man än gör så får man färg på händerna .

Jo, blir nog den serien då den verkar vara otroligt omtyckt på nätet När du säger ventilera, kan man vara utomhus eller får man damm och skit då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Vatsug1:

Klart man kan vara utomhus, men ställ dig då inte för nära skog etc, för då kommer du få plocka flugor och annat ifrån plåtarna Det allra bästa är ju såklart att fråga någon lackeringsfirma i närheten om de är snälla och låter dig vara hos dem.
Det ska vara så torrt och dammfritt som möjligt. Även om man inte ser något damm och skit så finns det där och börjar virvla upp i luften när du rör dig.
Du kan stå inne på lillesyrrans rum oxå, men se då till att använda mycket kartong/plast för att täcka över omgivningen. Färgpartiklarna från sprayburkar följer gärna med vinden och lägger sig fint på ena sidan av den nya bokhyllan som är inköpt ;).

Det får gärna fläkta lite, typ som brisen från ett öppet fönster, dels för ventilationen och det hjälper även till med torktiden. Det är ingen ide att stå och blåsa med med morsans hårblås eller farsans lövblås. Då torkar färgen för fort och kommer troligen spricka.

Du har inget hyffsat städat garage?

Annars kanske det är bäst att göra någon anordning av någon stor kartong där du kan sätta plåtarna stabilt men ändå så att du får täckande färg på dem, så du kan stå till exempel nere i källaren under själva sprayprocessen för att sedan flytta på "pappkartongen" till ett torrare ställe där de kan torka, och sedan springa ned med allt igen och repetera?

Vill påminna dig igen om du står inomhus eller nära någon husvägg/fordon etc att färgpartiklarna från sprayburkar följer gärna med i vinden och sätter sig på annat.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Snövit: Jo, får nog bli utomhus då, gräsmattan på en pressening med en kartong Tack för hjälpen!

Visa signatur