Uppgradering GPU inför BF1 (1440p)

Permalänk
Medlem

Uppgradering GPU inför BF1 (1440p)

Hej!

I och med att 1080/1070 precis släpps och att AMDs 480 är på gång så ligger jag i tankarna att köra en uppgradering på min nuvarande rigg. Läst igenom flertalet liknande trådar här men inte sett något som jag känner är liknande min uppsättning så tänkte att jag startar en ny tråd i hopp om hjälp,

Jag sitter med följande bygge just nu, inköpt under 2013 efter mycket goda råd här i forumet: Dator 2013

Har sedan dess uppgraderat GPU en gång med ett 980 när det kom ut: MSI GeForce 980 samt ytterligare en SSD á 256GB.

Sitter och lirar på en rätt schysst skärm (ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q G-Sync) och alltid i 2560×1440 upplösning sålänge det flyter på acceptabelt, vill helst få till 144Hz uppdateringsfrekvens också.

Min tanke är att sälja av mitt gamla 980 (vad det kan vara värt på Blocket? en tusenlapp?) och införskaffa ett 1080, har haft ögonen på EVGAs FTW-variant men behöver förmodligen fortsätta läsa på och kolla recensioner, tar tacksamt emot tips även på nytt kort. Att det jag tittar på nu har RGB-belysning är inget jag fäster större vikt vid, det primära är att det är bra kylning och ett stort plus om kortet håller sig så tyst som möjligt vid hög load.

Frågan är om jag ändå ska lägga ut pengarna för en ny GPU är det då dags att även köra en uppgradering av CPU och därmed nytt moderkort och minnen också? Eller kommer jag inte märka av någon prestandaökning av den potentiella uppgraderingen?

Tacksam för alla svar och feedback.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Permalänk
Medlem

GTX 980 säljs för >2k på Swecs marknad. Intresset svallnar väl en del när RX 480 släpps.
Men 2k får du på Blocket.

Din CPU räcker till utan vidare ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

GTX 980 säljs för >2k på Swecs marknad. Intresset svallnar väl en del när RX 480 släpps.
Men 2k får du på Blocket.

Din CPU räcker till utan vidare ett tag till.

Tack för svaret!

Såpass, ja jag lär nog inte få tag i ett 1080 på ett ganska bra tag så priset lär gått ned något tills det är dags för det.

CPUn är överklockningsbar så förmodar att det hjälper till att öka på livslängden innan jag måste byta den kanske.

Permalänk
Medlem

Sitter nu och kollar vidare på grafikkkorten från EVGA.

Funderar på något av dessa två:
https://www.inet.se/jamfor?compare=5400050&compare=5400049

EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW vs. EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX 3.0 SC

Frågan är om det är värt de extra 300:- för FTW-varianten för ytterligare 13Hz klockfrekvens?
Eller är det mer för att den varianten har dubbla 8pins-kontakter som gör energiöverföringen stabilare gentemot en kontakt?

Permalänk

@doomcat: Ska du ge dig på extrem överklockning av grafikkortet har FTW-varianten några funktioner som kan vara fördelaktiga, så som dubbla 8-pins kontakter för att kunna leverera extra mycket ström till kortet, dubbla BIOS-chip för olika inställningar, samt häftig justerbar RGB-belysning. Annars fungerar SC-varianten utmärkt, och det skulle förvåna mig om den marginella skillnaden i klock mellan korten skulle generera i ens 1 FPS skillnad.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Nej det hade jag inte tänkt, min erfarenhet av att överklocka är alldeles för liten för att jag egentligen ska våga mig på det. Det var iofs ett flertal år sedan jag försökte mig på det så är möjligt att det är mer eller mindre omöjligt (om man är försiktig) att skada korten numera?

Det lutar mer åt SC-varianten av korten

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du kommer behöva klocka din CPU. Googla lite omkring detta, benchmark visar att OC en 4770k eller 4790k gör nästan ingen skillnad! De nya i7 7600k ger det 5 extra bild på second, om det nu motiverar bytta moderkort, cpu, ram. Och DDR4 gör ingen skillnad heller. Jag såg någon tipsa dig om Evga FTW version för att klocka men jag tycker Classified är den man ska köpa om man vill OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag tycker inte du kommer behöva klocka din CPU. Googla lite omkring detta, benchmark visar att OC en 4770k eller 4790k gör nästan ingen skillnad! De nya i7 7600k ger det 5 extra bild på second, om det nu motiverar bytta moderkort, cpu, ram. Och DDR4 gör ingen skillnad heller. Jag såg någon tipsa dig om Evga FTW version för att klocka men jag tycker Classified är den man ska köpa om man vill OC.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det motiverar nog inte ett byte av CPU, moderkort och ram, tänkte mer om ex. CPU-intensiva spel som Total War: Warhammer fortfarande kommer att flyta på fint med min nuvarande 4770K? Lirar det idag med min nuvarande uppsättning och det fungerar relativt bra men blir lite skakigt i samband med större strider eller många händelser på kampanjkartan.

Permalänk
Medlem

@doomcat:

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-benchmarks-strike-...

Nej, din i7 klarar det, och dx12 kommer att hjälpa mycket fram över!
Om du spelade i låg eller medium för att nå 240 FPS, då skulle bli cpu ett problem men inte på 144HZ med en Modern i7. Du klarar dig några år till, tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

@VinceAkStyle: Tack för din input och länken

Ser ut som att jag behåller övrig uppsättning och avvaktar med inköpet av ett 1080 till dess de börjar finnas i lager igen, förhoppningsvis innan Ti-varianten börjar dyka upp

Permalänk

Går väl rykten om en vega-lansering i höst? Mitt tips är att du väntar och ser. Om nu AMD släpper sitt/sina vega-kort lagom till bf1-lanseringen borde Nvidia få lite konkurrens och ev. sänker de sina priser något.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S