Ny laptop för studier + virtualisering. Max 10k
Hej!
Skall köpa en ny laptop, fokus ligger enbart på att klara av studier (IT relaterat) och det som kommer vara mest krävande vad jag vet är virtualisering av olika slag. Exakt vad kan jag ännu inte svara på, men inriktningen är säkerhet, nätverk och det kommer med all säkerhet bli en del OS virtualisering.
En del lättare programmering kommer göras, tänk nybörjarnivå.
Budget: Max 10k, några kronor över om det är en exceptionellt prisvärd laptop, annars hellre under än över den summan.
Prestandan jag söker:
Intel processor minst i5. (har använt AMD länge och är kraftigt missnöjd, dock ingen erfarenhet av hur de nyaste modellerna är)
256GB SSD
8gb ram, men helst 16gb eller möjlighet till att uppgradera till 16gb i ett senare skede.
Skärm 14" - 15". IPS är inget måste men ett fint plus i kanten.
Virtualiseringsstöd.
Utseende:
Är fullt medveten om att för min budget kan man inte få allt. Men ju mindre plastig den känns desto bättre.
Vet inte vad de heter, men en sån "musknopp" som sitter mitt i tangentbordet, inget måste men vore väldigt najs! Verkar dock som det var vanligare förr?
Skall givetvis vara skön att skriva på under längre stunder, men behöver inte ha det bästa ergonomiska stödet som finns..
Färg, egentligen helt irrelevant men finns den i vit så vore det perfekt!
Andra tankar:
Varit mest inställd på 15" hittills, men generellt så verkar ju skärmarna på dessa vara lite överflödiga med stora ramkanter och ett bulkigare/fyrkantigare utseende medan 14" verkar fylla den fysiska skärmen bättre och generellt sett har snyggare design. Mina två länkar är bra exempel på vad jag försöker förmedla här.
Har tyvärr inget studentkort än, men det kommer väl inom en månad så då kan jag även räkna studentrabatt i priset.
Ingen mac eller begagnat.
Vad jag hittat hittills som tyvärr inte har den förbannade musknoppen:
#1 - https://www.inet.se/produkt/1978185/lenovo-ideapad-700-i7-8gb...
#2 - https://www.inet.se/produkt/1978142/lenovo-yoga-700-i7-8gb-25...
Yoga är känns egentligen som det bättre alternativet men jag tycker det är märkligt att den har DDR3 medan Ideapad har DDR4?
Tackar på förhand den som orkar hjälpa mig med mitt ganska smala synfält så att säga.. =D
Mvh