Dynamisk eller statisk IP med Bahnhof - förvirring

Permalänk
Medlem

Dynamisk eller statisk IP med Bahnhof - förvirring

Hej!

Jag har Bahnhof som ISP och bor i Stockholmsområdet. Jag undrar över detta med dynamisk vs. statisk IP. Jag ringde till Bahnhof och frågade hur det var i mitt fall och de sa att min IP är dynamisk.

Men, när jag går in på sidor som whatismyip och liknande är det samma IP som står, den bytes inte. Vad som är konstigare är att om jag kopplar ur routern (Netgear) och stoppar sladden direkt in i väggen får jag en helt annan IP. Om den är samma eller byts vågar jag inte svara på ännu.

Hur funkar detta? Har min router en egen IP som är statisk? Jag var inne på routerns inställningar och där stod det att IP-adress hämtas från ISP (dynamisk). Ändå verkar det ju som att jag har en och samma IP hela tiden, åtmistone när min router är ikopplad.

Snälla hjälp mig förstå detta

Mvh
Ericone

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du får olika adresser beroende på om du kopplar in routern eller datorn direkt är för att det är olika MAC adresser på dessa, din dator har inget tidigare adresslån och får därför en ny adress tilldelad.

Så länge enheten alltid är igång så förnyas i princip alltid samma lån man hade innan, dvs samma IP adress.
Stänger du däremot av din router i säg ett dygn, så är chansen väldigt stor att den får en annan adress när du drar igång den igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Hej!

Jag har Bahnhof som ISP och bor i Stockholmsområdet. Jag undrar över detta med dynamisk vs. statisk IP. Jag ringde till Bahnhof och frågade hur det var i mitt fall och de sa att min IP är dynamisk.

Men, när jag går in på sidor som whatismyip och liknande är det samma IP som står, den bytes inte. Vad som är konstigare är att om jag kopplar ur routern (Netgear) och stoppar sladden direkt in i väggen får jag en helt annan IP. Om den är samma eller byts vågar jag inte svara på ännu.

Hur funkar detta? Har min router en egen IP som är statisk? Jag var inne på routerns inställningar och där stod det att IP-adress hämtas från ISP (dynamisk). Ändå verkar det ju som att jag har en och samma IP hela tiden, åtmistone när min router är ikopplad.

Snälla hjälp mig förstå detta

Mvh
Ericone

Dynamiskt tilldelad IP-adress är ett lånesystem (över DHCP - dynamic host configuration protocol) som innebär att ett nätverkskort lånar en IP-adress ur en pool med adresser från en server och reserverar detta. Denna reservation baseras på nätverkskortets mac-adress (42bitars unik adress). Om samma nätverkskort kommer tillbaks ett par dagar senare och vill låna en adress så tas samma adress och delas ut igen, om den finns ledig. Detta gör att du får ditt fenomen du beskriver i ditt inlägg. Bahnhof har tillräckligt med adresser i sin pool / eller du har inte routern bortkopplad speciellt länge. När du sätter i din dator presenterar du en annan macadress (din dators nätverkskort) och du får därmed ett annat lån från bahnhof. Om du skulle växla fram och tillbaks, hyfsat fort... så skulle du se att din dator och din router får återkommande samma adresser hela tiden.

Statisk adress innebär att man fyller i allt manuellt och har kommit överens om vilka adresser som ska användas, en fördel med detta är då att samma nätverkskort kan ha mer än en ip-adress, exempelvis webbservrar och stora/medelstora företagsroutrar har kanske 2,3,4....etc 256 adresser på ett nätverkskort eller två nätverkskort som team:ar/LAG:ar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som TiasE, så länge som t.ex. din router alltid är igång så får du oftast samma IP när lånetiden går ut. Jag har samma upplägg och routern alltid på, och har fått en ny IP-adress kanske 3-4 gånger på 5-6 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som TiasE, så länge som t.ex. din router alltid är igång så får du oftast samma IP när lånetiden går ut. Jag har samma upplägg och routern alltid på, och har fått en ny IP-adress kanske 3-4 gånger på 5-6 år eller så.

Snart dags att uppgradera routern va?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Okej!

Tack för era svar

Finns det någon fördel ur integritetssynpunkt/säkerhetsmässigt att ha dynamisk IP över statisk? I och med att IP-adressen till stor del verkar vara densamma över tid även med dynamisk IP så spelar det kanske inte så stor roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Snart dags att uppgradera routern va?

Jag har en Netgear R7000 med DD-WRT på, den får duga ett tag till

Jag minns faktiskt inte om jag fått ny IP när jag bytt router, det kan hända att några av bytena beror på det. Men min IP verkar vara knuten mer till min lägenhet än enheten som är ansluten, för det fungerar inte om jag kopplar in något annat i vägguttaget. Då får jag antingen vänta länge, eller släppa IP:et från den tidigare inkopplade enheten först. Så när jag tänker efter är mitt upplägg kanske inte så likt TS ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Okej!

Tack för era svar

Finns det någon fördel ur integritetssynpunkt/säkerhetsmässigt att ha dynamisk IP över statisk? I och med att IP-adressen till stor del verkar vara densamma över tid även med dynamisk IP så spelar det kanske inte så stor roll?

Ur integritetssynpunkt är det egentligen skit samma om du har dynamisk eller statisk.
För integritetstänk är det VPN som gäller som du ju dessutom har gratis tillgång till via Bahnhof, dock ingen kryptering via gratisversionen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har en Netgear R7000 med DD-WRT på, den får duga ett tag till

Jag minns faktiskt inte om jag fått ny IP när jag bytt router, det kan hända att några av bytena beror på det. Men min IP verkar vara knuten mer till min lägenhet än enheten som är ansluten, för det fungerar inte om jag kopplar in något annat i vägguttaget. Då får jag antingen vänta länge, eller släppa IP:et från den tidigare inkopplade enheten först. Så när jag tänker efter är mitt upplägg kanske inte så likt TS ändå...

Att du får vänta beror på att tjänsteleverantören enbart tillåter en mac-adress per kundport (detta släpper med leaset och därför du kan ip-config /release före och sedan sätta i något annat).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T