Wi-Fi långsam nedladdning, max uppladdning

Permalänk

Wi-Fi långsam nedladdning, max uppladdning

Hej,

Nu har jag stångat huvudet i väggen så många gånger att jag inte orkar leta mer.

Bakgrund: Precis fått fiber i byn och jag hoppade på tåget. Öppet stadsnät och jag har Bahnhof som ISP med deras 250/10 mbit.

Köpte en ny router i samband med detta, en Netgear Nighthawk R8000.

Kopplade in den och började köra. Fick alltid 250/10 trådat och 225/10 via iPad, trådlöst med 5 ghz.

Allt fungerade toppen de första 4 veckorna. För 1 vecka sedan märkte jag att det trådlösa inte kändes snabbt längre.

Testade bredbandskollen och mycket riktigt så hade jag nu 6-10/10 mbit, ibland ner till 3 mbit nedladdning.

I detta läget hade jag inte gjort något alls med routern, bara kopplat in och kört.

Nu började felsökning, och jag har läst igenom halva internet och förmodligen provat allt.

Saker som jag provat:
Avaktiverat WMM
Dubbelkollat så QoS inte är aktiverat.
Ändrat kanaler på både 2.4 och 5 ghz.
Avaktiverat trafikräknaren
Fabriksåterställt routern
Provat med en annan router

På iPad har jag testat de vanligaste sakerna de rekommenderar, glöm nätverk, platstjänster.

Vad i hela helsefyr kan det vara som gör detta? Att något bara vänder på en 5-öring sådär, kan det vara grannar som stör ut min iPad? Har ett par trådlösa nätverk som grannarna har som jag kan se.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem

wpa2 samt wmm är krav för n standarden. så slå inte av dessa. Alla tillverkare följer dock inte standarden.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande bra hastighet med kabel?
har du lika dålig hastighet nära routern?

Permalänk
Medlem

Stäng ner 2,4 och mät endast 5ghz på ipaden

Permalänk
Skrivet av moire:

wpa2 samt wmm är krav för n standarden. så slå inte av dessa. Alla tillverkare följer dock inte standarden.

Se där, man lär sig varje dag! Hjälpte tyvärr inte, 4,5/10 mbit.

Skrivet av w4nt3n:

Har du fortfarande bra hastighet med kabel?
har du lika dålig hastighet nära routern?

Mjä, det går lite upp och ner, Bahnhof har lite problem. Men aldrig att det varit så lågt trådat, som minst 65 mbit. Kör det efter varandra, och trådlöst är alltid runt 5-6 mbit. Trådat från 65 till 250.
Kan stå bredvid routern, samma resultat.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Stäng ner 2,4 och mät endast 5ghz på ipaden

Stängde ner 2.4, mätte då 3,37 ner, 10,38 upp.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Nån granne kanske använder wifi ? Allt inom radioräckvidd och inom samma frekvensområde påverkar wifi, det är därför man inte bör använda det om man inte är tvungen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nån granne kanske använder wifi ? Allt inom radioräckvidd och inom samma frekvensområde påverkar wifi, det är därför man inte bör använda det om man inte är tvungen.

Mja, jag har två barn som använder både telefoner och plattor, och dessa kan jag inte köra trådat tyvärr.

Jag testade ett program för att se var mina grannars kanaler låg, och jag satte min kanal så de inte stör varandra. På 2,4 ghz. (Nedladdningen är kass på 2.4 också)

Är sugen att prova med en ny router, fast jag redan provat med en ASUS Black Night och då denna Netgear.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StefanLundgren:

Mja, jag har två barn som använder både telefoner och plattor, och dessa kan jag inte köra trådat tyvärr.

Jag testade ett program för att se var mina grannars kanaler låg, och jag satte min kanal så de inte stör varandra. På 2,4 ghz. (Nedladdningen är kass på 2.4 också)

Är sugen att prova med en ny router, fast jag redan provat med en ASUS Black Night och då denna Netgear.

Byt inte en router om du behöver en eller flera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du får dåiig hastighet även med kabel genom routern så koppla bort routern. Om det kvarstår klaga hos din ISP

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Se där, man lär sig varje dag! Hjälpte tyvärr inte, 4,5/10 mbit.

Mjä, det går lite upp och ner, Bahnhof har lite problem. Men aldrig att det varit så lågt trådat, som minst 65 mbit. Kör det efter varandra, och trådlöst är alltid runt 5-6 mbit. Trådat från 65 till 250.
Kan stå bredvid routern, samma resultat.

Kontrollera länken, den kan man se under task manager performance wifi i windows 10, view details

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Hepp, visade sig vara Bahnhof som har problem... Antagligen så är iPad dödens känsliga mot sånt.

Tack för alla svar, och jag lärde mig nått nytt på köpet

Visa signatur