inget ljud i datorn, varken från de interna eller externa ljudkortet

Permalänk
Medlem

inget ljud i datorn, varken från de interna eller externa ljudkortet

hej
har en hp pavilion d4785.se, uppdaterad från vista till windows 10.
moderkort abm2n-la.
grafik geforce 8800gts som funkar bra med ljud o allt. två enkla högtalare kopplade till moderkortets ljud.
tills jag hittade ett ljudkort som suttit i datorn innan, ett creative sbo670.
och en baslåda med två högtalare, harman/kardon hk695-02,03,04. ca91329.
först testade jag baslådan i uttaget på moderkortet.
men det blev knappt inget ljud alls.bara lite lågt.
jag tryckte i ljudkortet o kopplade in baslådan o de.
men de kommer inget ljud.
har testat ladda ner drivrutiner,o de verkar som allt funkar, men de kommer inget ljud.
o nu tänkte ja sätta tillbaka den gamla högtalaren i moderkortet, men de kommer inget ljud där heller.
måste jag ta bort de externa ljudkortet för att de interna ska funka igen ?
och att ja inte får ljud i baslådan,kan de va att ljudkortet är för gammalt ?

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste själv välja vart du vill skicka ut ljudet så har du valt rätt uppspelningsenhet i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe skriver så får du högerklicka på högtalarikonen nere i traybar (där klockan och datumet syns) och byta ljudkälla för uppspelning så den använder ljudkortet istället för den integrerade ljudkretsen på moderkortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Behöver man inte gå in i bios och inaktivera det inbyggda på moderkortet, när man installerar ett annat ljudkort?!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Behöver man inte gå in i bios och inaktivera det inbyggda på moderkortet, när man installerar ett annat ljudkort?!

Nej man kan ha flera ljudkort aktiva men man måste välja i win eller programmet vilket det ska använda för det finns bara ett valt som standardenhet för ljud och ett som standard för kommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tog bort det externa ljudkortet nu , o vipps så fick ja ljud igen