Permalänk
Medlem

Lan portarna utslagna av åskan?

Jag har en Netgear WNDR3700 och den har fungerat bra och troget i flera år nu, den har till och med klarat av flera rejäla åskoväder. Men nu verkar något ha hänt efter gårdagens åskoväder som drog över Gästrikland där jag bor.
Ska också påpeka att modemet och ett NAS gick sönder helt. Plus en digitalbox.
Men routern verkade till en början fungera. Vi har internet genom Telia Vdsl och har använt ett Zyxel modem istället för Telias Thomson gateway, eftersom den ju var så begränsande. Men nu kan ju brygga den, så jag tog kontakt med Telia och de fixade det och då kunde jag koppla in routern och det fungerade bra.

Men sen när jag skulle koppla in Xboxen och vår digitalbox här på nedervåningen via trådat, så tänds inga lampor på routern när jag gör det. Jag slogs innan det av att lampan för port 1 redan lös orange och brukar den nog inte göra innan man kopplat in.

Är det möjligt att alla bara lan portarna slagits ut av åskan men allt annat fungerar utan problem??

Jag har testat med en bärbar dator och en ny nätverkskabel och det fungerade inte heller.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Medlem

Svar på frågan: Nej, du har nästan med full garanti fler problem än LAN-portarna efter en sådan smäll. Jag tycker att du ska inte ens använda den maskinen efter detta. Den kan göra saker fel f.m. nu på ett sätt att det exempelvis skadar annan utrustning, kanske börja brinna osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Svar på frågan: Nej, du har nästan med full garanti fler problem än LAN-portarna efter en sådan smäll. Jag tycker att du ska inte ens använda den maskinen efter detta. Den kan göra saker fel f.m. nu på ett sätt att det exempelvis skadar annan utrustning, kanske börja brinna osv.

Jo precis, det förstår jag också. Alltså att troligen har något mer pajat i den, men tyckte det var märkligt att just bara lan-portarna inte fungerade och allt annat fungerar. Har aldrig varit mer om att delar av utrustning gått sönder, så jag ville få mina tankar bekräftade, att det var just routern som var problemet. Och det är ju klart mer rimligt än att varenda nätverkskort på alla andra apparater hemma har gått sönder. Jag ska åka och köra en ny router när affärerna öppnar om drygt en timme.

Visa signatur

Pentium 4 2.4 Ghz, Abit IS7-E, 500gb hd, Gainward Geforce FX5900 128 mb, 1024 mb ddr 400 mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte varför du kör med eget modem eftersom smarten fungerar bra som det och går den sönder av åska så får du en ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.