Permalänk
Avstängd

Dog mitt nätagg?

Tjenare!

Skriver från mobilen då min dator inte startar.

Idag när jag hade micron igång så gick proppen så bytte den men den gick direkt den också när jag stoppa in den. Då datorn är i samma propp stängdes den av första gången proppen gick, hörde ingen smäll eller röklukt.
Iaf så pröva jag koppla ur datorn och då gick det att byta propp. Men så fort jag sätter i strömkabeln till datorn går proppen.
Alltså behöver inte ens starta dator bara switcha till ON bak på nätagget så går proppen direkt. Har säkert bytt propp 10ggr totalt nu för att testa andra eluttag som är på andra proppar så det är helt säkert nått med datorn.

Så undrar vad ni tror? Nån som har haft samma problem och vet att det är agget som har dött och gör så proppen går direkt eller kan det vara nått annat som strular i datorn? Borde vara nytt agg som behövs va?

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Hej!

Vad är det för nätaggregat?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Låter som att agget är sönder, troligen en säkring i agget som tagit smällen och som förhindrar att det blir mer skada i datorn. Ta in agget till stället du köpte det på och kolla ev. garanti, annars köp nytt och hoppas att inget mer gick paj !

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk

Jupp, det dog. Hoppas att du skaffade ett bra agg så att det inte tog med sig mer i fallet

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Hej!

Vad är det för nätaggregat?

Skrivet av chickenowl:

Låter som att agget är sönder, troligen en säkring i agget som tagit smällen och som förhindrar att det blir mer skada i datorn. Ta in agget till stället du köpte det på och kolla ev. garanti, annars köp nytt och hoppas att inget mer gick paj !

Tack för svar! Agget är ett Fractal desing Tesla 650w 80+ som jag köpte på inet för 5år och 2 månader sen och garantin var på 5 år haha typiskt 🙂 Ja det låter ju som det logiska är att det är agget som gått. Får väll köpa ett nytt och hoppas att inget annat dog för då blir det lite jobbigare att felsöka :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jackss:

Tack för svar! Agget är ett Fractal desing Tesla 650w 80+ som jag köpte på inet för 5år och 2 månader sen och garantin var på 5 år haha typiskt 🙂 Ja det låter ju som det logiska är att det är agget som gått. Får väll köpa ett nytt och hoppas att inget annat dog för då blir det lite jobbigare att felsöka :/

Skickades från m.sweclockers.com

Var glad att du inte snålade på nätaggregatet, annars kanske du hade varit tvungen att byta ut halva datorn.
I övrigt skulle jag rekommendera EVGA G2 SuperNova samt Corsair RMx.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Var glad att du inte snålade på nätaggregatet, annars kanske du hade varit tvungen att byta ut halva datorn.
I övrigt skulle jag rekommendera EVGA G2 SuperNova samt Corsair RMx.

Tack för tipset det vart ett EVGA G2 SuperNova 750w. Och som tur var så funkar datorn nu så det var inget annat som hade gått sönder.
Dock startade datorn om sig efter typ 5 sekunder efter jag satt på den hela tiden först och då trodde jag moderkortet var rökt, men visa sig sen om jag hade datorn liggandes så starta den. Så det visa sig att processor kylaren (stort Noctua as) hade glappat ur lite, antagligen när jag pilla i datorn. Var bara att trycka tillbaka den och nu funkar allt bra

Tack för alla svar och mitt problem är nu som sagt löst