GTX780 gav upp, gäller garantin?

Permalänk
Medlem

GTX780 gav upp, gäller garantin?

Tjenixen!
Mitt GTX780 gav antagligen upp häromdagen, helt oprovocerat (slöspelade hearthstone).
Skärmen tappade input och gpu-fläktarna varvade upp på max, hörde fortfarande ingame-sound och capslockdioder etc fungerade fortfarande.
Tempen var under 60 grader och PSUn är ett corsair 850w bronsmärkt.
Testade ett par omstarter med och utan nätkabel urkopplad ett tag, därefter smackade jag i kortet i sambons dator och fick samma problem, svart skärm (no input) och maxade fläktar.
Prövade med dvi,hdmi etc..samma sak.
Kollade pci-e pins på både kort och moderkort/psu, såg bra ut.
Lånade sambons gtx660 och det rullar utan problem på min dator, datorn fungerar även med inbyggda gpu-delen.

Inhandlades på @komplett under 2014 och jag vill minnas att man har 3 års garanti?

Vad tror ni?
Grubblaren i mig inbillar mig att de kommer hitta nåt att skylla på, sen åker jag på avgifter och frakter..=/

Deras villkor de svarade med.
1) Produkten testas utifrån den felbeskrivning som lämnats i din ansökan, var därför extra noga med felbeskrivningen så att vi kan hantera din retur snabbt och korrekt. Bifoga gärna kompletterande uppgifter vid inskick.

2) Produkter som testas felfria, utifrån din felbeskrivning, av oss eller där din produkt inte faller inom garanti återsänds mot undersökningskostnad, f.n. 250.- inklusive moms samt fraktkostnad.

3) Produkter som testas felfria, utifrån din felbeskrivning, av samarbetspartner eller där din produkt inte faller inom garanti kan du bli fakturerad för arbetskostnaderna samt frakt enligt samarbetspartnerns gällande prislista.

4) Ångrade köp på produkter som har aktiverad eller registrerad mjukvara kommer debiteras en serviceavgift på 295 kr inkl. moms för återställning av produkten.

5) Samtliga tillbehör som medföljde produkten måste sändas med.

6) Utbyte/reparation av produkten sker endast då varan är behäftad med ett ursprungligt fel.

7) Produkter känsliga för statisk elektricitet (ESD), måste sändas in i en "antistatpåse". Levererades varan ESD-skyddad skall den returneras på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut att garantin gäller I ditt fall. Rykten om komplett säger att de oftast är trevliga så det borde inte vara några problem.
Villkoren säger ju att man ska skicka en felbeskrivning. Var VÄLDIGT tydlig och försök övertala komplett om att det just är grafikkortet. Var alltid ärlig och tala om villka kompenenter du har, moderkort och PSU är viktigast. Om det nnu är så att det är ett skrot PSU även fast det är bronsmärkt så tror jag att de skulle bytt ut ändå men om du ringer på en måndag så kanske du ha otur så ring så nära fredag så möjligt.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Skrivet av Legit Lax:

Jag tror absolut att garantin gäller I ditt fall. Rykten om komplett säger att de oftast är trevliga så det borde inte vara några problem.
Villkoren säger ju att man ska skicka en felbeskrivning. Var VÄLDIGT tydlig och försök övertala komplett om att det just är grafikkortet. Var alltid ärlig och tala om villka kompenenter du har, moderkort och PSU är viktigast. Om det nnu är så att det är ett skrot PSU även fast det är bronsmärkt så tror jag att de skulle bytt ut ändå men om du ringer på en måndag så kanske du ha otur så ring så nära fredag så möjligt.

Har du tur får du ett 980 kort.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Du borde helt klart få kompensation. Tänk på att du ska få en produkt med likvärdig prestanda, ej pris (om butiken inte är extra schysst).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Komplett är så otroligt grymma, och dom har en väldigt kompetent in-house service avdelning, jag hade skickat in kortet i ditt läge för det felet du beskriver faller inom garantin, du kommer få ett nytt likvärdigt kort.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om det inte finns något tecken på yttre åverkan och du har använt det korrekt så bör de godkänna reklamationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Komplett är så otroligt grymma, och dom har en väldigt kompetent in-house service avdelning, jag hade skickat in kortet i ditt läge för det felet du beskriver faller inom garantin, du kommer få ett nytt likvärdigt kort.

MVH

aha då kommer han få ett 9 70 kort med andra ord

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Vill bara påpeka att du inte nämnt vilket märke du har på grafikkortet.
Garantitiden kan variera mellan olika Leverantörer, finns en del som har 2år också.

Har du köpt det i början 2014 så kan de i så fall eventuellt vara utanför garantin.

Asus, Gigabyte, Evga kör bland annat 3års garanti medans tex Gainward, XFX, Zotac kör med 2år.
Men tog bara upp exempel som sagt, så att du kan vara medveten om att de kan variera.

Lycka till och hoppas du får ett fint utbyte, alltid trevligt med lite bättre prestanda

Permalänk
Medlem

ja absolut dom kan byt ny enda GTX970 .. samma märke eller annan märke går bra . som dom erbjud som du vill ha eller annan ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

Vad tror ni gäller för ett MSI GTX 780 TwinFrozr köpt för mindre än tre år sen? Kortet är köpt genom Inet i dec -13.

Jag skrev om händelsen igår här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1433935-datorn-luktade-...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Tony Clifton: MSI har 3 års garanti på GPU:er.
Så då finns det garanti kvar.
Det betyer då såklart att just att du har rätt att lämna in kortet. Inte att det garanterat blir utbytt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 580 som dog. Dock var detta inhandlat hos Inet.

Jag hade köpt det beggat t.om. men fick kvittot av säljaren (sweclockerfolk är rätt schyssta ibland).
Bodde i Stockholm då så jag gick bara in på Inet med kortet och frågade vad som gällde.
Dom behövde bara testa så det inte funkade sen fick jag ett sprillans MSI 660ti PE som blev en upgrade för mig vilket gjorde mig sjukt nöjd!

Komplett ska ju vara rätt schyssta dom med så jag tror du får ett likvärdigt kort sålänge dom inte får igång det och kan köra det stabilt.

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk

Tack för svar från er båda. Nu är jag inte 100 på att det är GPU:n som pajjat, det kan vara nätagget också. Visar det sig att det är grafikkortet, så kontaktar jag Inet. Förhoppningsvis kan man t.o.m lägga till lite pengar för en uppgradering till GTX 1070.

Föresten, får jag passa på att höra vad ni tror gäller med garantin om det visar sig vara mitt nätagg som pajjat. Det är ett be quiet, Dark Power Pro 10. Mindre än tre år gammalt.

Permalänk

@Tony Clifton:
Hör av dig till tillverkaren och se vad dom säger

Permalänk
Skrivet av SebMcCayen:

@Tony Clifton:
Hör av dig till tillverkaren och se vad dom säger

Japp, ska göra det om det visar sig att det har gått sönder.

Permalänk

Om dagens ersättare till 780 är ett 970, tror ni Inet tillåter att man lägger till en slant och uppgraderar till ett 1070 istället?

Permalänk

Jag har själv haft att göra med komplett när mitt gtx 760 gick sönder i slutet av oktober, hade personligen inte en bra upplevelse med kundservicen men det gick igenom tillslut, (i mitten av december). Så det bör absolut funka så länge du är extremt tydlig och nästan ställer krav på hur de ska göra när det gäller testandet. Dina symptom låter dock mycket tydligare att visa.

Du har antagligen en chans att uppgradera nu då iaf jag fick kompensation för värdet av grafikkortet, valde att uppgradera till 970 och fick betala mellanskilnaden.

Permalänk
Skrivet av Juan Pablo:

Jag har själv haft att göra med komplett när mitt gtx 760 gick sönder i slutet av oktober, hade personligen inte en bra upplevelse med kundservicen men det gick igenom tillslut, (i mitten av december). Så det bör absolut funka så länge du är extremt tydlig och nästan ställer krav på hur de ska göra när det gäller testandet. Dina symptom låter dock mycket tydligare att visa.

Du har antagligen en chans att uppgradera nu då iaf jag fick kompensation för värdet av grafikkortet, valde att uppgradera till 970 och fick betala mellanskilnaden.

Tack för svar. Jag hoppas du har rätt, att det borde gå bra.

Permalänk
Medlem

Kan inte redigera mitt inlägg men ärendet är så gott som löst och jag ger @Komplett.se 10 solar av 10 möjliga...:)

Permalänk
Medlem

Börja med att skicka in kortet. Du har inget att förlora. Inte första kortet som gått sönder direkt. Läser man denna tråden så inse man att det händer minst 1ggr/dag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA 780ti gick sönder. Fick ett EVGA 980ti på garantin.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Skrivet av Bango79:

Mitt EVGA 780ti gick sönder. Fick ett EVGA 980ti på garantin.

Vilken butik var det?

Har jag tur kanske jag kan få ett 980 på garantin mot mitt MSI GTX 780 TwinFrozr (som eventuellt har brunnit). Om Inet är schyssta. Annars blir det väl ett 970.

Permalänk
Medlem

@Tony Clifton:
Netonnet. Bra service där.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

@Krittez: Detta hände mig föra snart två veckor sedan med mitt EVGA 780 SC.. Jag gick in på evgas hemsida (http://eu.evga.com/), skapade konto, registerade min produkt och såg att jag hade 100 dagar kvar på min garanti. Jag gjorde en felanmälan, skickade med mitt kvitto från komplett.se och dagen efter fick jag mail om jag fått OK på gå vidare till RMA. Senare under dagen fick jag OK och en PDF med adress och mitt RMA-nummer. Skickade kortet till tyskland, väl packeterat. De fick kortet förra torsdag, skickade mig ett 970 SC dagen efter. Hämtade ut paketet idag. Extremt nöjd med supporten, hur smidigt som helst.

Kortet dock, verkar prestera sämre i Heaven och Firestrike än mitt 780...Men det hör inte hit.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torr:

@Krittez: Detta hände mig föra snart två veckor sedan med mitt EVGA 780 SC.. Jag gick in på evgas hemsida (http://eu.evga.com/), skapade konto, registerade min produkt och såg att jag hade 100 dagar kvar på min garanti. Jag gjorde en felanmälan, skickade med mitt kvitto från komplett.se och dagen efter fick jag mail om jag fått OK på gå vidare till RMA. Senare under dagen fick jag OK och en PDF med adress och mitt RMA-nummer. Skickade kortet till tyskland, väl packeterat. De fick kortet förra torsdag, skickade mig ett 970 SC dagen efter. Hämtade ut paketet idag. Extremt nöjd med supporten, hur smidigt som helst.

Kortet dock, verkar prestera sämre i Heaven och Firestrike än mitt 780...Men det hör inte hit.

Det lät väldigt snålt, praxis är väl att man får 'samma' kort ur en nyare produktserie om den förra utgått (760 -> 960, 770 -> 970, 780 -> 980 etc.). Dessutom EVGA som är kända för att vara frikostiga vid RMA- och garantiärenden...Själv blev jag erbjuden ett 960 i utbyte mot mitt trasiga 760 (jag valde dock rabatt på nytt kort motsvarande inköpspriset på 760n).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det lät väldigt snålt, praxis är väl att man får 'samma' kort ur en nyare produktserie om den förra utgått (760 -> 960, 770 -> 970, 780 -> 980 etc.). Dessutom EVGA som är kända för att vara frikostiga vid RMA- och garantiärenden...Själv blev jag erbjuden ett 960 i utbyte mot mitt trasiga 760 (jag valde dock rabatt på nytt kort motsvarande inköpspriset på 760n).

Varför snålt? Du pratar om "praxis", men ser man till lagstiftningen så har man rätt till en likvärdig produkt. Att få ett nytt GTX 970 tycker jag är att anse som likvärdig produkt.

Permalänk
Medlem

@twk: Instämmer, får ju dessutom en ett helt nytt kort med 100 dagar kvar på garantin, får anses rättvist.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett vad garantivillkoren är så är det 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Varför snålt? Du pratar om "praxis", men ser man till lagstiftningen så har man rätt till en likvärdig produkt. Att få ett nytt GTX 970 tycker jag är att anse som likvärdig produkt.

Ja, det får väl anses som snålt när praxis är att man får 'samma' kort ur en nyare produktserie eftersom de ju ersätter den tidigare produkten. 980 är den direkta uppföljaren/ersättaren till 780 precis som uppföljaren/ersättaren till 760 är 960 osv.

Utvecklingen går ständigt framåt och det är klart att de prestandsmässigt oftast motsvarar en lägre 'tier' ur nästa generation men det verkar vara väldigt ovanligt att man får annat än 'samma' kort i utbyte vid RMA-ärenden. Jag skulle gissa att de sitter på ett stort lager av 970 som de vill bli av med.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

aha då kommer han få ett 9 70 kort med andra ord

Är itne 970 motsvarande 780ti?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W