Permalänk

Nvidia grafikkort "försvinner" på HP

Hej!
Jag sitter på en HP Envy 15-k061no
Intel® Core™ i7-4510U
Minne 8GB 1600MHz
GeForce GTX850M 4GB

och problemet har uppstått att mitt nvidia grafikkort "försvinner" från datorn. jag kan inte öppna kontrollpanelen och det integrerade grafikkortet börjar användas istället vilket gör att jag kan inte spela ett enda spel. Det enda som hjälper är att jag gör en systemåterställning men efter ett tag (olika varje gång) så försvinner det igen.
Allting började hända när jag tänkte uppdatera drivrutinerna eftersom jag inte hade gjort det på cirka 2 år. Installationen misslyckades och då "försvann" kortet. Jag har testat att avinstallera allting och försöka installera om drivrutinerna men installationen misslyckas alltid. Det jag har tänkt nu är att köra en så kalla recovery för att återställa hela datorn. Det jag tänker nu dock är att om datorn blir helt som när jag köpte den eller om man t.ex måste ladda ner å installera drivrutinerna för Nvidia manuellt och då är jag ju rädd att det inte ska fungera då det inte fungerar nu.

Någon som har några tankar eller svar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Skepparskinka:

Ladda ner drivrutinerna från HPs hemsida istället.

Ibland är dom modifierade för att anpassas just efter den burken man sitter på.

Speciellt vanligt är detta med ultrabooks.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av martin_cs:

@Skepparskinka:

Ladda ner drivrutinerna från HPs hemsida istället.

Ibland är dom modifierade för att anpassas just efter den burken man sitter på.

Speciellt vanligt är detta med ultrabooks.

Det har jag testat. Har laddat hem via HPs hemsida men blir bara samma sak. Kommer meddelandet att installationen misslyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skepparskinka:

Ett förslag är ju att testa att köra DDU och sedan prova att installera drivrutinerna igen ifrån HP's hemsida.

DDU: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Permalänk
Skrivet av domoify:

@Skepparskinka:

Ett förslag är ju att testa att köra DDU och sedan prova att installera drivrutinerna igen ifrån HP's hemsida.

DDU: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Tänkte köra det men blev lite osäker för den hittar bara Intel HD graphics

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du laddat ner de senaste drivrutinerna från Nvidia och installerat dem? Om du har lyckats med det steget så har den hittat ditt Nvidia grafikkort i datorn, för annars kommer inte drivrutinerna att vilja installeras.

Det är dessutom ett antal inställningar som måste vara rätt för att den ska switcha rätt mellan grafikkorten och beroende på hur du kollar så är det inte alls säkert att programmen ser Nvidia grafikkortet om du inte samtidigt har ett program igång som enablar det.

Det lättaste sättet att se till att inställningarna är rätt är att installera om grafikdrivrutinerna och välja anpassad installation. Då får du upp en checkbox om att göra en ren installation eller liknande. Det checkboxen gör är att installern plockar bort all gammal skit den hittar samt nollställer alla inställningar.

När detta är gjort tycker jag att du ska installera MSI Afterburner. När du först startar det så ska du se till GTX 850 i programmet. Det kommer att se ut som att Nvidiakortet är inaktivt, och det är helt rätt. Sedan startar du ett spel och kör lite. Du ska då se att Nvidiakortet börjar jobba i Afterburner.

Kör igenom hela processen ovan och tala om var det går snett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Skepparskinka:

Oftast brukar du få olika alternativ att välja mellan inne i DDU, så dubbelkolla gärna det. Någonting jag också rekommenderar är att använda "Hög prestanda" inne på Nvidia's kontrollpanel och energiinställningar inne i kontrollpanelen.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du laddat ner de senaste drivrutinerna från Nvidia och installerat dem? Om du har lyckats med det steget så har den hittat ditt Nvidia grafikkort i datorn, för annars kommer inte drivrutinerna att vilja installeras.

Det är dessutom ett antal inställningar som måste vara rätt för att den ska switcha rätt mellan grafikkorten och beroende på hur du kollar så är det inte alls säkert att programmen ser Nvidia grafikkortet om du inte samtidigt har ett program igång som enablar det.

Det lättaste sättet att se till att inställningarna är rätt är att installera om grafikdrivrutinerna och välja anpassad installation. Då får du upp en checkbox om att göra en ren installation eller liknande. Det checkboxen gör är att installern plockar bort all gammal skit den hittar samt nollställer alla inställningar.

När detta är gjort tycker jag att du ska installera MSI Afterburner. När du först startar det så ska du se till GTX 850 i programmet. Det kommer att se ut som att Nvidiakortet är inaktivt, och det är helt rätt. Sedan startar du ett spel och kör lite. Du ska då se att Nvidiakortet börjar jobba i Afterburner.

Kör igenom hela processen ovan och tala om var det går snett.

Problemet är att jag inte kan öppna nvidias kontrollpanel. Ingenting med nvidia fungerar. Jag har kört anpassad installation och även kört clean installation. Men hur jag än gör så kommer det upp att drivrutinen inte installeras för att det misslyckas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer du in i BIOS? Det kan vara så att du tillfälligt behöver inaktivera Intel-grafiken så att Nvidia-grafiken blir primär och därefter installera Nvidias drivrutiner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skepparskinka:

Problemet är att jag inte kan öppna nvidias kontrollpanel. Ingenting med nvidia fungerar. Jag har kört anpassad installation och även kört clean installation. Men hur jag än gör så kommer det upp att drivrutinen inte installeras för att det misslyckas

Skickades från m.sweclockers.com

Misslyckas det för att du inte har någon kompatibel maskinvara eller med något annat fel?
Har du provat att avinstallera befintliga Nvidia drivrutiner?
Ser du Nvidia-kortet i enhetshanteraren?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@dunis90: jag kommer in i BIOS men hittar ingenting med grafik å grejer där

Permalänk

@giplet: i enhetshanteraren är det bara vid namnet "annan enhet" eller vad det står. jag försöker uppdatera den å då hittar den att det är Nvidia men det funkar inte att installera.

Permalänk
Hedersmedlem

Du laddar ner det senaste installationsprogrammet från Nvidias sida?
Vad får du för felmeddelande när du försöker installera dem?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem är det som du har installerat på datorn?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du laddar ner det senaste installationsprogrammet från Nvidias sida?
Vad får du för felmeddelande när du försöker installera dem?

jag har laddat ner både från nvidia och HPs hemsida. ingenting funkar. Det står bara "installationen misslyckades"

Permalänk
Skrivet av domoify:

Vilket operativsystem är det som du har installerat på datorn?

Windows 8.1 .

OT: av någon anledning kan jag inte ladda ner och uppgradera till windows 10 . går till typ 90% sen återställer den till windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparskinka:

Windows 8.1 .

OT: av någon anledning kan jag inte ladda ner och uppgradera till windows 10 . går till typ 90% sen återställer den till windows 8.1

Det bästa är om du gör en ren installation, nu kan du göra det direkt med din Win8.1-nyckel

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det bästa är om du gör en ren installation, nu kan du göra det direkt med din Win8.1-nyckel

Jag har ingen nyckel. Fick inga cd-skivor eller något sånt med laptopen när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skepparskinka:

Jag har ingen nyckel. Fick inga cd-skivor eller något sånt med laptopen när jag köpte den.

Ladda ner din nuvarande windows version som ISO (från MS) och lägg på ett USB minne med RUFUS. Starta från USB minnet och testa göra en reparation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Skepparskinka:

Jag vet att HP har ofta en återställningspartion när man får hem sin dator om du nu inte har tagit bort den.

I så fall så startar du din dator och trycker på F11 upprepade gånger.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man installera om kan man ju först prova detta:
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Sedan så är det meningen att du själv skapar återställningsmedia det första du gör när du får datorn. Det står i dokumentationen som följer med.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska man installera om kan man ju först prova detta:
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Sedan så är det meningen att du själv skapar återställningsmedia det första du gör när du får datorn. Det står i dokumentationen som följer med.

som jag skrivit så har jag gjort systemåterställning ett antal gånger men mitt problem att nvidia försvinner uppkommer med jämna mellanrum. har dock varit utan problem i cirka 1 vecka nu. Tyvärr vekar det som att ingen hittar en lösning på det här då jag testat allt så då är det väl bara en återställning till fabriksinställningar som är kvar vilket jag gärna slipper just nu. Det jag är rädd för bara är min undran över om datorn kommer vara precis som jag köpte den med allting installerat eller om man kommer behöva installera drivrutiner själv och då fungerar det kanske inte i.o.m att det inte går att installera drivrutinerna till nvidia nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skepparskinka:

som jag skrivit så har jag gjort systemåterställning ett antal gånger men mitt problem att nvidia försvinner uppkommer med jämna mellanrum. har dock varit utan problem i cirka 1 vecka nu. Tyvärr vekar det som att ingen hittar en lösning på det här då jag testat allt så då är det väl bara en återställning till fabriksinställningar som är kvar vilket jag gärna slipper just nu. Det jag är rädd för bara är min undran över om datorn kommer vara precis som jag köpte den med allting installerat eller om man kommer behöva installera drivrutiner själv och då fungerar det kanske inte i.o.m att det inte går att installera drivrutinerna till nvidia nu.

Jag misstänker att det är något skit i din dator som gör att du inte kan installera Nvidias drivrutiner. Om Nvidias drivrutiner inte kan hitta någon maskinvara som stöds så får du ett felmeddelande som säger just det. I och med att du får ett mer generellt fel så tror jag inte att det är det som är felet utan att det är något annat skit, kan vara någon felande version av Windows installer med mera. Förutsatt att du angett rätt felmeddelande ovan och inte kortat ner det eller något annat.

Sidan jag länkar till handlar om att återställa datorn till det skick den var när du fick den. Jag tycker att det är nästa steg här och jag tycker inte att du ska vänta med det, för det blir inget bättre läge längre fram. Du samlar bara på dig mer grejer och fler program som måste installeras om. En annan nackdel med att vänta är att möjligheterna vid en eventuell reklamation oftast inte blir bättre av att man väntar. Garantier och reklamationsrätt går ut, plus att man faktiskt är skyldig att reklamera inom skälig tid från det att man upptäcker ett fel så att felet inte förvärras. Eftersom du inte vet vad felet är här kan du heller inte veta om det kan förvärras.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!