Permalänk
Medlem

Koppla in takfläkt

Hejsan Sweclockers,

Jag var på Jula idag i värmen och bestämde mig för att impulsköpa en takfläkt.

Sagt och gjort så har jag nu monterat ihop den, men nu sitter jag här och kliar mig i huvet för hur jag ska koppla in den.

Jag bor ju naturligtvis i ett äldre lägenhetshus och saknar jord i alla uttag utom de i köksdelen, men det har ju aldrig varit några problem tidigare så att säga.

Bruksanvisningen känns otydlig vad gäller kopplingsdelen och vad jag kan se så vill de att jag ska koppla den bruna kabeln till L och den blå till N. Jorden ska sitta i mitten, men det har jag ju som sagt ingen.

Det som gör att jag blir osäker är ju att L, där jag ska koppla den bruna kabeln, leder till jord på "andra sidan", och leder till flera jordningspunkter runtom i hela fästet för fläkten.

Ska det vara så eller har jag misstolkat bruksanvisningen och ska egentligen koppla den bruna kabeln i mitten, där det sitter en annan brun kabel på "andra sidan"?

Är det någon elkunnig människa här som kan hjälpa mig med tolkandet hur jag ska koppla in den?

Bruksanvisningen (observera att den verkar visa upp och ned jämfört med hur det egentligen ser ut):

Hur jag kopplat:

Har jag kopplat rätt eller fel?

Takfläkten är en sådan här:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/kalluf...

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

Koppla den så och håll i metallen när du slår på strömmen så lär du dig att ta hjälp av en elektriker eller inte köpa mög. Nä men mer seriöst den är fel från fabrik. Man får vad man betalar för jord och L på utgående plint ska byta plats sen så ska det funka

Permalänk
Medlem

Näst intill reklamering och polisanmälning på detta.

Om det är som du säger att de gul/gröna ledarna går till jordpunkter är det att klassa som mordförsök.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja, sitter de en brun kabel på andra sidan så ska man naturligtvis inte ansluta sin bruna kabel där utan mot den gulgröna. Eller hur var de nu då?
Kan man inte så måste man ta hjälp av elektriker. Annars kan de bli jävligt dyrt.

Permalänk
Medlem

På den andra bilden, på högra sidan av sockerbiten. Har du rört/kopplat det? För det är uppenbarligen felkopplat. Gul/grön är jord och symbolen på mitten är symbolen för jord. Samt att ritningen i manualen visar att mittenledaren är jord.

Ska man vara korrekt ska man tillbaka till butiken och reklamera samt prata med elsäkerhetsverket. Alternativ två är att koppla om själv, men då är frågan har man gjort flera fel i fabriken som inte går att se så lätt?? Så jag avråder

Permalänk
Medlem

Jäklar vad det var otrevlig ton på forumet på lördagkvällar.

Jag tycker det är otroligt bra att TS vänder sig till forumet när ugglor anas i mossen.

Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, sitter de en brun kabel på andra sidan så ska man naturligtvis inte ansluta sin bruna kabel där utan mot den gulgröna. Eller hur var de nu då?
Kan man inte så måste man ta hjälp av elektriker. Annars kan de bli jävligt dyrt.

Nja. Färgkodningen på ledarna är inte mer pålitligt än märkningen på kopplingsplinten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja, varför tror ni jag sitter och kliar mig i huvet och frågar här?

Jag påstår inte att jag kan mycket om el, men någonting säger mig ändå att om jag kopplar som de vill med brun kabel mot jord så utsätter jag mig och mina grannar för livsfara.

Jag får helt enkelt ta med skiten till elektrikern i huset på jobbet så får han hjälpa mig reda ut detta. Att chansa med el är ju ingen höjdare.

Skrivet av jocke92:

På den andra bilden, på högra sidan av sockerbiten. Har du rört/kopplat det? För det är uppenbarligen felkopplat. Gul/grön är jord och symbolen på mitten är symbolen för jord. Samt att ritningen i manualen visar att mittenledaren är jord.

Ska man vara korrekt ska man tillbaka till butiken och reklamera samt prata med elsäkerhetsverket. Alternativ två är att koppla om själv, men då är frågan har man gjort flera fel i fabriken som inte går att se så lätt?? Så jag avråder

Nej, det har jag inte rört alls.

Skrivet av Igelkott:

Jäklar vad det var otrevlig ton på forumet på lördagkvällar.

Jag tycker det är otroligt bra att TS vänder sig till forumet när ugglor anas i mossen.

Nja. Färgkodningen på ledarna är inte mer pålitligt än märkningen på kopplingsplinten.

Tack, du förstår precis varför jag startade tråden!

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Ja, varför tror ni jag sitter och kliar mig i huvet och frågar här?

Jag påstår inte att jag kan mycket om el, men någonting säger mig ändå att om jag kopplar som de vill med brun kabel mot jord så utsätter jag mig och mina grannar för livsfara.

Jag får helt enkelt ta med skiten till elektrikern i huset på jobbet så får han hjälpa mig reda ut detta. Att chansa med el är ju ingen höjdare.

Med väldigt hög sannolikhet så är färgerna dock korrekta, så att koppla färg mot färg fungerar troligtvis perfekt.

Om du har en multimeter så kan du mäta kontinuitet mellan plinten och lampsockeln. Dvs utan att någonting är inkopplat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Nej, det har jag inte rört alls.

Då står jag fast vid vad jag skrev innan

Skrivet av jocke92:

Ska man vara korrekt ska man tillbaka till butiken och reklamera samt prata med elsäkerhetsverket. Alternativ två är att koppla om själv, men då är frågan om man har kopplat flera fel i fabriken som inte går att se så lätt?? Så jag avråder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Med väldigt hög sannolikhet så är färgerna dock korrekta, så att koppla färg mot färg fungerar troligtvis perfekt.

Om du har en multimeter så kan du mäta kontinuitet mellan plinten och lampsockeln. Dvs utan att någonting är inkopplat.

Jag misstänker samma sak. Min multimeter försvann dock i flytten när jag flyttade hit för 6 år sedan, och jag har inte behövt den tillräckligt ofta för att köpa en ny än (den hade dock varit bra att ha nu).

Har multimeter på jobbet, och då kan jag lika gärna rycka med hela takfläkten och hoppas på att jag även springer på fastighetsbolagets elektriker i huset.

Skrivet av jocke92:

Då står jag fast vid vad jag skrev innan

Kanske lika bra. Får se om jag hinner ut till Jula imorgon.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Jag misstänker samma sak. Min multimeter försvann dock i flytten när jag flyttade hit för 6 år sedan, och jag har inte behövt den tillräckligt ofta för att köpa en ny än (den hade dock varit bra att ha nu).

Har multimeter på jobbet, och då kan jag lika gärna rycka med hela takfläkten och hoppas på att jag även springer på fastighetsbolagets elektriker i huset.

Mjo. Alltid skönt att kunna kolla om saker är strömförande utan att själv röra vid dem. Alla bör ha minst en sån där penna av typen http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A4nningsdetektor-med-LED-l...
Man bör dock inte förlita sig helt på dem om man skall vara korrekt...

I ditt fall hade jag ändå tittat lite mer i fläkten och sedan kopplat in den. Men det är inget råd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt läsa mig till varför det är kopplat som det är? Har du eller någon annan gjort det? Du har ju fått fas och nolla korrekt på vänstra sidan men ändå har du(?) bytt plats på jord och fas på högra sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Jag kan inte riktigt läsa mig till varför det är kopplat som det är? Har du eller någon annan gjort det? Du har ju fått fas och nolla korrekt på vänstra sidan men ändå har du(?) bytt plats på jord och fas på högra sidan?

Antingen är det i Kina som det är felkopplat av okunskap eller illvilja
eller så är det någon som har haft roligt och öppnat förpackningen och kopplat om

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Jag kan inte riktigt läsa mig till varför det är kopplat som det är? Har du eller någon annan gjort det? Du har ju fått fas och nolla korrekt på vänstra sidan men ändå har du(?) bytt plats på jord och fas på högra sidan?

Jag har bara försökt följa instruktionerna i boken som följde med. Det enda jag kopplat är blå och brun på vänster sida, höger sida var färdigkopplat ur kartong och det har jag inte rört, vilket var det som fick mig att starta tråden eftersom jorden sitter som den gör.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Okey men då hänger jag med. Ja du ska flytta på båda gröngula kablarna ner till vart den bruna är nu och flytta upp den bruna (högra sidan). Hade nästan kollat i själva takfläkten också hur det ser ut... Frågan är ju också vart jordkabeln är på vänstra sidan :o?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Okey men då hänger jag med. Ja du ska flytta på båda gröngula kablarna ner till vart den bruna är nu och flytta upp den bruna (högra sidan). Hade nästan kollat i själva takfläkten också hur det ser ut... Frågan är ju också vart jordkabeln är på vänstra sidan :o?

Jordkabel på vänster sida existerar inte. Gammalt hus.

Det som är märkligt är ju också att bruksanvisningen visar att två kablar går ut från höger sida L, vilket det ju gör (jorden). Men jag får kolla upp det med Jula/elektriker.

Kan för skojs skull även visa vart de två jordkablarna tar vägen om någon är intresserad.

Blir nog ordentligt strömförande om man kopplar in som de vill och slår på strömmen.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Njaa, jorden är kopplad mot metallen då om metallen skulle bli strömförande ska strömmen ledas bort och jordfelsbrytaren gå dvs förhindra att du tar i metallen när den är strömförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Det som är märkligt är ju också att bruksanvisningen visar att två kablar går ut från höger sida L, vilket det ju gör (jorden). Men jag får kolla upp det med Jula/elektriker.

Kan för skojs skull även visa vart de två jordkablarna tar vägen om någon är intresserad.

http://i.imgur.com/8bEfTGC.jpg
http://i.imgur.com/2ZXxVbK.jpg

Blir nog ordentligt strömförande om man kopplar in som de vill och slår på strömmen.

Vart går andra änden av grön/gul i bild2?

Det ser ut som att det är två ledare för fas också. En för fläkt och en för lampa antagligen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Usch, det ser ju ut som att det är blandade färger i kabeldragningen också.
Hoppas verkligen inte att någon annan råkat ut för samma sak och blivit skadat/fått en stöt.

Jag skulle skickat tillbaka den direkt till Jula. Vill du ha en ny av samma sort så kräv att få öppna och kontrollera kabeldragningen först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vart går andra änden av grön/gul i bild2?

Det ser ut som att det är två ledare för fas också. En för fläkt och en för lampa antagligen.

Den går via jordpunkten på bild 1 och så är det en sådan här kontakt på mitten:

Skrivet av Mieriola:

Usch, det ser ju ut som att det är blandade färger i kabeldragningen också.
Hoppas verkligen inte att någon annan råkat ut för samma sak och blivit skadat/fått en stöt.

Jag skulle skickat tillbaka den direkt till Jula. Vill du ha en ny av samma sort så kräv att få öppna och kontrollera kabeldragningen först.

Absolut. Hinner jag ut till Jula under morgondagen så byter jag ut den eller begär pengarna tillbaks. Hinner jag inte förrän på måndag så rycker jag nog först med den till jobbet för att få en elektrikers syn på saken.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Det är ju två kablar på jordens plats också, en brun och en svart. Ser helt klart ut som att de är felkopplade. Känner du dig säker på att utföra jobbet så kan du nog riskfritt byta plats på Jorden och Fasen, men är du minsta osäker är det bäst att lämna tillbaka den. Jula brukar vara riktigt schyssta när det kommer till garantier.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är ju två kablar på jordens plats också, en brun och en svart. Ser helt klart ut som att de är felkopplade. Känner du dig säker på att utföra jobbet så kan du nog riskfritt byta plats på Jorden och Fasen, men är du minsta osäker är det bäst att lämna tillbaka den. Jula brukar vara riktigt schyssta när det kommer till garantier.

Jag undviker gärna att chansa, och som tidigare konstaterat i tråden så vet man ju inte om det finns några fler brister med kabeldragningen under skalet. Den får nog åka tillbaks till Jula.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

Oavsett vad du väljer så kan det vara värt att skicka ett meddelande till Jula om saken, nästa som köper den kanske inte har ett forum att tillgå samt tummen mitt i handen.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska och hoppas du anmäler produkten till Elsäkerhetsverket >

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sa-har-anmaler...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om det är en baggis att fixa så tycker jag ändå att du ska kontakta Jula. Kanske är en hel Batch fel och en potentiell risk för människor. Bara för ut du blev fundersam behöver ju inte kleti och pleti bli det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Oavsett vad du väljer så kan det vara värt att skicka ett meddelande till Jula om saken, nästa som köper den kanske inte har ett forum att tillgå samt tummen mitt i handen.

De kommer nog få höra ett och annat när jag hinner dit.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska och hoppas du anmäler produkten till Elsäkerhetsverket >

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/sa-har-anmaler...

Ska kolla på saken.

Skrivet av bardbard:

Även om det är en baggis att fixa så tycker jag ändå att du ska kontakta Jula. Kanske är en hel Batch fel och en potentiell risk för människor. Bara för ut du blev fundersam behöver ju inte kleti och pleti bli det.

Absolut, tänker lite samma sak.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB