För test av OSX, hur gammal Mac som max?

Permalänk
Medlem

För test av OSX, hur gammal Mac som max?

Hej!

Jag undrar helt enkelt hur gammal Mac man rekommenderas att köpa överhuvudtaget om man vill köpa en beg, billig mac (typ 1500 kr) bara för att testa om OSX är något för en? Vi pratar fortfarande om fullt fungerande burk, så att surf, video i HD, musik, youtube, IM, Skype och officegrejer skall fungera utan problem.

2008?

Mvh

Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Skulle sikta minst på en MacBook Pro från 2010 med en i5a: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbo....

Under 2011 släppte Apple annars en uppdaterad MacBook Air som också har en i5a: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbo....

Senaste OS X ska annars gå att köra på MacBook Pro från mitten/sent 2007 men jag har svårt att tro att den kommer vara särskilt snabb (och någon HD-video fungerar nog inte). Här finns kraven för senaste OS X (det är möjligt att de ändras i och med macOS Sierra i höst): http://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/#hardware-requirement....

EDIT: Det blir dock förmodligen svårt att få tag i någon av ovanstående modeller för 1500kr.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

@ToJa92: OK. Jag glömde att skriva att jag tänkte det skulle vara för stationärt bruk, även om det inte är ett måste.

Om jag får lägga till en fråga såhär: Om man inte kan uppgradera längre än säg El Capitan och vilket som nu var precis före den... är det så farligt eller blir det för stor skillnad mot vad man kan göra på en Mac idag? Sett att Core2 Duo modellerna går loss för 1500-2000 kr ibland. Så jag antar att de numera är smått antika. Men då vet jag inte heller vad de klarar.

Visa signatur

WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Förtydligande: Mac dator för att testa och se om det är något som faller ismaken, och senare då köpa en mer modern Mac såklart.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju testa det via ett virtuellt os x på din pc det finns gratis program som funkar för sånt. Har dessvärre glömt vad dom heter men det är bara att googla.

Sen modernt os x eller ej ja det kan man ju fråga för ii verkligheten så har os x varit jättebra hela tiden så varför alla dessa uppdateringar. Det finns inget i de nyare versionerna överhuvudtaget som nån behöver.

Snarare så verkar det som att det bara syftar till att folk ska bli tvugna att uppgradera allt från programvara till hårdvara

Hackmac är också ett alternativ själv har jag 6 eller nåt..

Permalänk
Medlem

Du kan installera det native på din pc oxå.
Blir med all sannolikhet billigast att göra så ist för att köpa en extremt gammal burk.
För övrigt skiljer det inte sig särskilt mkt åt mellan versionerna grafiskt.
Lite som med IOS, har sett tämligen likadant ut ut sen det kom ut

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Behöver den inte vara portabel så funkar Mac Mini bra, de brukar dessutom vara billigare began at jämfört med MacBook-modellerna. Prova något med en Core 2 Duo, t.ex. den här: https://www.blocket.se/jonkoping/Mac_mini_67804777.htm?ca=14&... (som också kommer vara kompatibel med nya macOS Sierra när det släpps i höst). Den här sidan visar alla Mac Mini-modeller på ett överskådligt sätt: http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/index-macmini.....

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

Nja mac mini då ska det nog vara den äldre servermodellen med en fyrkärnig i7 och den blir nog lite svårare att få tag på till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Du kan ju testa det via ett virtuellt os x på din pc det finns gratis program som funkar för sånt. Har dessvärre glömt vad dom heter men det är bara att googla.

Sen modernt os x eller ej ja det kan man ju fråga för ii verkligheten så har os x varit jättebra hela tiden så varför alla dessa uppdateringar. Det finns inget i de nyare versionerna överhuvudtaget som nån behöver.

Snarare så verkar det som att det bara syftar till att folk ska bli tvugna att uppgradera allt från programvara till hårdvara

Hackmac är också ett alternativ själv har jag 6 eller nåt..

Skrivet av _niko_:

Du kan installera det native på din pc oxå.
Blir med all sannolikhet billigast att göra så ist för att köpa en extremt gammal burk.
För övrigt skiljer det inte sig särskilt mkt åt mellan versionerna grafiskt.
Lite som med IOS, har sett tämligen likadant ut ut sen det kom ut

Jaså, kan man göra sådant smidigt numera? Minns attjag försökte mig på en Hackintosh en gång i tiden själv men att det var för meckigt så det blev inte av det. Blir inte prestandan rätt så lidande? Likt Wine och annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Behöver den inte vara portabel så funkar Mac Mini bra, de brukar dessutom vara billigare began at jämfört med MacBook-modellerna. Prova något med en Core 2 Duo, t.ex. den här: https://www.blocket.se/jonkoping/Mac_mini_67804777.htm?ca=14&... (som också kommer vara kompatibel med nya macOS Sierra när det släpps i höst). Den här sidan visar alla Mac Mini-modeller på ett överskådligt sätt: http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/index-macmini.....

Skrivet av anon270561:

Nja mac mini då ska det nog vara den äldre servermodellen med en fyrkärnig i7 och den blir nog lite svårare att få tag på till ett vettigt pris.

Ja, Mac mini och iMac är nog dem som jag tittat på. Skärmar finns liksom.

Bara för att fråga, vad var poängen med att släppa en Mac mini med en i7-servermodell? Det l[ter lite udda 'ven om säkert användbart om man är utvecklare kanske.... Apple tänkte väl inte man skall ha en Mac mini som server hemma?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör senaste OSX på en vit Macbook early 2009. Funkar rätt bra med SSD. Core2Duo 2.0GHz, 4GB RAM (DDR2). Min sambo har en mid 2010 och den är byggd helt annorlunda, inte alls lika bra faktiskt. Skärmen har dessutom två streck rakt över. Kan inte rekommendera den, även om plasten är lite bättre.

Upplösningen och belysningen på skärmen är väl det trista. Går bra att strömma från Netflix men med HBO Nordic kan det hacka lite grand. Funkar dock fint att koppla till skärm med en adapter. Körde den som "stationär" när nätaggregatet i min PC pajade i våras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.