Permalänk
Medlem

18L mini-ITX

Efter att ha använt massor av olika chassin från tillverkare som Silverstone, Corsair, Antec och Aerocool så tänkte jag ge mig på att bygga ett eget chassi från grunden. Tanken på att slippa kompromissa både vad det gäller kvalitet/utseende och tekniska lösningar känns lockande. Det är möjligt att jag kommer att ångra detta men vi får se...

Planerna just nu är att det ska vara så litet som möjligt men ändå så snyggt att det kan stå i TV bänken. Det ska vara hyfsat tyst och det ska gå att spela i OK FPS. Hoppas att få till något som är under 20 liter volym. Projektnamnet är därför 18L mini-ITX.

Kommer först att bygga en prototyp i akryl. Detta för att testa kylning och placering av komponenter. Men tanken är att slutprodukten ska vara i aluminium.

Ska försöka komma ihåg att uppdatera tråden löpande. Har inte satt någon deadline för när projektet ska vara klart.

Hårdvara som är klar så här långt:

- ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac
- Intel Core i7 6700K 4,0GHz
- Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz CL15 2x8GB
- Corsair SF600
- EK Waterblocks Supremacy EVO - Nickel
- 2 x EK Waterblocks CoolStream SE 240
- EK Waterblocks DDC 3.2 PWM
- 4 x Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM 120mm
- AMERI-RACK ARC1-PERY423-C20 Riser/Splitter

SSD och GPU ej bestämt ännu... Res behöver också beslutas kring (eller konstrueras).

Permalänk
Medlem

Vore det inte både lättare och billigare att snickra ihop prototypen i alu istället för akryl ?
Och enklast av allt, riktigt tjock skylt-kartong !

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:

Har akryl hemma men har ingen aluminium. Tänker mig att konstruktionen ska vara självbärande vilket betyder att jag behöver relativt tjock aluminium (3-5 mm) i slutprodukten. Och då blir det ganska dyrt att "test" sig fram med aluminium. Sedan har ju akryl den fördelen att det är transparent. Det gör det enklare att se var delarna är bäst placerade o s v. Men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Kommit en bit under eftermiddagen. Testade först att borra och såga i några provbitar av akryl. Vass borr med stor diameter och kraftfull borrmaskin var ingen bra kombo.

Slö borr och skruvdragare fungerar bättre. Såga med sticksåg var inga problem så länge man inte sågar för fort (bladet blir då för varmt och då smälter akrylen).

I ett normalt chassi är utrymmet ovanför moderkortet reserverat för luftkylaren. Men någon sådan ska jag inte ha. Så för att spara utrymme kommer jag att placera PSU och ev pump under moderkortet. Nackdelen är att jag får använda en riser till GPU. Så har grejat ihop en sak att montera moderkortet på.

Permalänk
Medlem

Monterat moderkortet på "hyllan" jag byggde igår och testat att placera PSU under. Kommer att fungera fint:

24 pin kabeln som följer med SF600 PSU är väldigt styv och svår att böja. Kommer att göra egna kablar så spelar inte så stor roll för mig. Men kanske intressant för någon annan som planerar att använda SF600 och medföljande kablar i ett bygge där det är ont om plats.

Behöver göra hål på "undersidan" av nya chassit för PSU ventilationen. Behöver också göra hål i bakplåten för att fästa PSUn.

Permalänk
Medlem

OK. Jag trodde du hade valt akryl därför att det är relativt billigt att få laserskuret. Men du gjorde allt själv... wow.

Skrivet av nilsman:

Kommit en bit under eftermiddagen. Testade först att borra och såga i några provbitar av akryl. Vass borr med stor diameter och kraftfull borrmaskin var ingen bra kombo.

Ett tips jag sett är att använda träborr för akryl. Har bara borrat ett par gånger i akryl själv och då funkade det fint.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor:

För prototypen så grejar jag själv med akrylen. Jag vill testa mig fram med lite med olika storlekar o s v och då blir det för krångligt att be någon annan skära det. Utseendet är inte det viktiga med prototypen så inte ett stort problem om det blir lite snett. Men om jag ska använda akryl i slutversionen så kommer jag nog att be någon att skära/fräsa det.

Har hittat OK stålborr som fungerar nu. Tror största problemet var att jag körde en för kraftfull borrmaskin i mina tester. Den vred helt enkelt av akrylen när borren fick ett djupt skär. Nu kör jag med en skruvdragare istället. Men man skulle nog haft en pelarborrmaskin för bästa resultat.

Permalänk
Medlem

Håller på att såga ut delar till ytterpanelerna nu. Version 1 kommer att bli D 318mm x B 400mm x H 158mm vilket ger en yttervolym på ganska exakt 20 liter. Hoppas sedan att kunna ta bort några mm på höjden och kanske 20-30 mm på bredden i version 2. Då kommer jag närmre 18 liter...

ytterpaneler:

Permalänk
Medlem

Istället för att göra allt fysiskt kan det vara smidigt att rita upp det i 3d i typ 123d eller sketchup

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

@Perkka:

Har gjort några 2D "ritningar" för delarna jag sågat ut. Men har inte kollat på något 3D program. Så tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Har sågat lite hål till sidopanelerna. Några av hålen blev till fötter...

Permalänk
Medlem

Gör du M-ITX borde du nog kunna pressa ner det under 10 Liter med!

Permalänk
Medlem

Tja

Kul projekt med eget chassi! har själv gjort eget chassi med vattenkylning en gång i tiden (en kub på 33x33x33cm i akryl), var ett skoj projekt. Nu har jag istället köpt ett litet chassi på ca 6.6 liter som rymmer ett m-itx, gtx 1060 och ssd samt psu.

interna dimensionerna: (380 mm) x (318 mm) x (55 mm) = 6,6462 liter

Lycka till!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@Hiraeth:

Ska ha dubbla GPU och dubbla 240 rad så 10 liter kan bli väl trångt Men syftet med prototypen är att testa hur jag bäst placerar komponenterna och hur väl kylningen fungerar. Siktar på 18 liter så får vi se hur mycket jag kan kapa bort...

@tJev:

Ja, det är riktigt skoj. Vilket chassi köpte du?

Permalänk

Hur ska du köra dubbla gpu på ett mini-itx? Eller har jag missat något?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

@nilsman: Köpte mig ett streacom fc5 alpha, gjort för att kyla cpu passivt

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsman:

@Lucas G:

Ska ha dubbla GPU och dubbla 240 rad så 10 liter kan bli väl trångt Men syftet med prototypen är att testa hur jag bäst placerar komponenterna och hur väl kylningen fungerar. Siktar på 18 liter så får vi se hur mycket jag kan kapa bort...

@tJev:

Ja, det är riktigt skoj. Vilket chassi köpte du?

Även jag grubblar lite på hur du skulle få till det med 2 gpu's på en mitx bräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Även jag grubblar lite på hur du skulle få till det med 2 gpu's på en mitx bräda

Radeon pro duo kanske?
Får lixom plats i de flesta normalstora mini-itx chassin.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av fax110:

Även jag grubblar lite på hur du skulle få till det med 2 gpu's på en mitx bräda

Finns ju något som heter "PCI Express Bifurcation". Vilket innebär att man delar upp en PCI-E slot till två med någon form av kabel/extra krets, så exempelvis om du har en x16 port så kan du få ut 2 x16 portar som kör x8 hastighet. Men har aldrig sett eller hört någon använda det i praktiken. Sen är det inte många moderkort som har stöd för det om jag minns rätt. Sen vet jag inte heller om det verkligen går att köra sli med två grafikkort på det viset heller.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

@warmerspy:
Asrock tror jag är de enda som har stöd för bifuricatrion på vissa av sina itx-kort. (z97,z170 och x99)

Bild på en setup med två nano i CF:

Bra tråd om man är intresserad (typ @DST @fax110) :
https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

@warmerspy:
Asrock tror jag är de enda som har stöd för bifuricatrion på vissa av sina itx-kort. (z97,z170 och x99)

Bild på en setup med två nano i CF:
https://hardforum.com/proxy/CKbSwA7n6N9xrek7xZZxd8%2Bm9KiIHY2PUlJVabMA/image.png

Bra tråd om man är intresserad (typ @DST @fax110) :
https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/

Väldigt intressant! Sätter mig och läser igenom nu

Permalänk
Medlem

@WillBjorG:

Som några redan har gissat så kommer jag att splitta pcie 3.0 16x så att den blir 2 st pcie 3.0 8x. Det optimala hade så klart varit att ha 2 st pcie 3.0 16x platser. Men enligt den info jag hittat så är prestandaförlusten minimal om man jämför att köra 2st 16x mot att köra 2 st 8x PCI 3.0. Båda har helt enkelt tillräcklig bandbredd för dagens grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@nilsman: Köpte mig ett streacom fc5 alpha, gjort för att kyla cpu passivt

Det är snyggt. Har kollat lite på det och tänkte stjäla deras placering av USB 3.0 porten.

Permalänk
Medlem

Det ASRock moderkortet jag kommer att använda har stöd för PCIe bifurcation. Det är en inställning i BIOS där man väljer mellan 1 st 16X ELLER 2 st 8X. Kan posta en screenshot lite senare när jag testkör.

Permalänk
Skrivet av nilsman:

@WillBjorG:

Som några redan har gissat så kommer jag att splitta pcie 3.0 16x så att den blir 2 st pcie 3.0 8x. Det optimala hade så klart varit att ha 2 st pcie 3.0 16x platser. Men enligt den info jag hittat så är prestandaförlusten minimal om man jämför att köra 2st 16x mot att köra 2 st 8x PCI 3.0. Båda har helt enkelt tillräcklig bandbredd för dagens grafikkort.

Då klarnade mitt huvudbry Spännande detta, har inte hört förut att man kunde göra så.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Skruvat fast "moderkortshyllan" på under/bakplåten samt borrat hål för PSU ventilation.

Permalänk
Medlem

Gjort hål för I/O panelen och PSU i "baklåten" samt skruvat fast dessa.

Har också fått hem Riser/Splitter så har monterat en luftkylare på CPU så att jag kan testa att Riser/Splitter fungerar som jag tänkt.

Permalänk
Medlem

Här är inställningen i UEFI där man väljer att splitta 16X till 2 st 8X:

Permalänk
Medlem

Riser/Splitter fungerar precis som tänkt. Testar med ett GTX 960 och ett USB 3.1 PCIe kort. Båda fungerar fint. Skärmen är kopplad till GTX 960 och HWInfo körs från USB minnet inkopplat i USB 3.1 kortet. I HWInfo ser den ena PCIe slotten på splittern ut att vara x16 och den andra som x8. Båda rapporteras som PCIe 3.0 vilket är det viktigaste:

Riser/Splittern är inte direkt snygg men den är ju tänkt att sitta inne i en server:

Får se hur jag kan dölja den i bygget. Men det viktigaste är att jag har "proof of concept". Nästa steg blir att testa med 2 st GPU och SLI men för det behöver jag antagligen montera vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

Trodde splittern kunde även splitta åt korten så man kan ex ha ett graffe över å ett under mobot eller ett graffe på varje sida av mobot. Hade sett trevligt ut, kanske finns istället för den hära klumpen med två kort i.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx