Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbihah:

Man kan ju misstänka att antingen så har chefredaktören gjort en mega miss när dom tagit in artiklar från frilansare. Eller så är det helt enkelt så att chefredaktören har säljt artikel plats, orelevant om det som skrivs är sant, alternativt så kan det vara så att han lät det gå igenom bara för att han känner att han inte behöver ta ansvar för det någon annan skriver i tidningen som han låter publiceras.

Finns ingen förklaring som inte ger level dåligt namn. Någon som har statistik för hur bra det går för level? kan vara ett sånt här sista försök till att gå ur rött innan dom lägger ner?

Både Escapist och level kan inte gärna ha fel, enkelt.

Permalänk

@Gustav.Henrik:
Tydligen en ganska vinklad och kopierad artikel från Escapist när man läser kommentarer om detta.
peterottsjo verkar ha gjort ett ganska ensidigt jobb. Tror inte jag köper detta skräp.
http://loading.se/news.php?pub_id=41258

Lite märkligt att folk klagar på att de får miljoner dollar utöver det som ursprungligen efterfrågades, det vore ju helt befängt att inte ta emot pengar för ett projekt man håller på med, sen vore det ett svek mot de som ger pengarna om CIG släpper ett spel utvecklat på 20 miljoner när man ser hur mycket de har så det är ju helt acceptabelt i mina ögon att de höjer ribban för vad de kan göra med pengarna.
CiG höjer sin kvalitets ribba för att matcha finansieringsnivån och då tar allt längre tid, är det så konstigt?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen roll vad dom skriver för artiklar.
För det enda dom är ute efter är att smutskasta företaget och spelet!

Dom får skriva vad dom vill, allt dom skriver är vridna lögner och låtsas intervjuer.
Om Chris Roberts går ut live, via twitch och säger att dom har så stora problem att dom inte kommer kunna överleva, då tror jag på det.
MEN, oavsett då!!! Så kommer nått annat spelbolag gå in med pengar och rädda spelet. Om det nu mot förmodan skulle kunna ske.
Detta spel har gått för långt för att det ska kunna gå i graven utan att någon ingriper.

Så sluta sprida massa skit om spelet och dess utveckling i tråden!
Vi som vill spela detta har bättre saker för oss än att svara på en massa strunt.

Permalänk
Medlem

Trodde det var ganska underförstått att Derek Smart är en riktig jäkla schill(?). Killen verkar ju helt sinnesförvirrad. Artikeln från Escapist var ju dessutom full av faktafel och väldigt osammanhängande. Tveksamma "vittnesmål" och annat. Detta har alltså Level snappat upp och publicerat?

Permalänk
Skrivet av The187:

För mig spelar det ingen roll vad dom skriver för artiklar.
För det enda dom är ute efter är att smutskasta företaget och spelet!

Dom får skriva vad dom vill, allt dom skriver är vridna lögner och låtsas intervjuer.
Om Chris Roberts går ut live, via twitch och säger att dom har så stora problem att dom inte kommer kunna överleva, då tror jag på det.
MEN, oavsett då!!! Så kommer nått annat spelbolag gå in med pengar och rädda spelet. Om det nu mot förmodan skulle kunna ske.
Detta spel har gått för långt för att det ska kunna gå i graven utan att någon ingriper.

Så sluta sprida massa skit om spelet och dess utveckling i tråden!
Vi som vill spela detta har bättre saker för oss än att svara på en massa strunt.

Det är ju det här tänket man bland annat beskriver I artikeln. När jag läser sånt här så tänker jag bara att du är alldeles för investerad I spelet eller för den delen löftet om vad spelet kan bli för att ens föreställa dig att det faktiskt finns en möjlighet att det bara blir skit. Det vore ju inte direkt det första spelet som hypas som I slutändan bara blir en blek kopia mot för vad man lovat men oftast har man ju inte fått dessa pengar från privatpersoner och det drabbar I förlängningen då mest spelföretaget som inte lyckas uppnå säljmål etc. Här står NI backers med börsen I hand och betalar för något som inte är klart men där ribban är lagd på en med dagens mått rekordhög nivå; jag hoppas innerligt att ni kommer att bli nöjda I slutändan och om ni inte blir det att ni får kompensation.

Permalänk
Medlem

De kommer la inte få en kompensation alls längre hade inte de ändrat i villkoren nu? Dvs att de inte betalar tillbaka även om spelet inte blir släppt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

De kommer la inte få en kompensation alls längre hade inte de ändrat i villkoren nu? Dvs att de inte betalar tillbaka även om spelet inte blir släppt.

ja det stämmer.. de uppdaterade ToS för ett tag sen. Hurvida det gäller originalbackers vet jag dock inte.
Mina investerade pengar ser jag dock som spenderade

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

ja det stämmer.. de uppdaterade ToS för ett tag sen. Hurvida det gäller originalbackers vet jag dock inte.
Mina investerade pengar ser jag dock som spenderade

Såvitt jag tolkar det så gäller det nya avtalet för dem som köper fr.o.m. att det nya avtalet började gälla. Vi som redan köpt har gjort det med de villkor som gällde när köpet genomfördes och dem kan de inte ändra utan vårt medgivande. Min kunskap om amerikansk lagstiftning är dock inte 110%:ig, så ta det med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodgrin:

Det är ju det här tänket man bland annat beskriver I artikeln. När jag läser sånt här så tänker jag bara att du är alldeles för investerad I spelet eller för den delen löftet om vad spelet kan bli för att ens föreställa dig att det faktiskt finns en möjlighet att det bara blir skit. Det vore ju inte direkt det första spelet som hypas som I slutändan bara blir en blek kopia mot för vad man lovat men oftast har man ju inte fått dessa pengar från privatpersoner och det drabbar I förlängningen då mest spelföretaget som inte lyckas uppnå säljmål etc. Här står NI backers med börsen I hand och betalar för något som inte är klart men där ribban är lagd på en med dagens mått rekordhög nivå; jag hoppas innerligt att ni kommer att bli nöjda I slutändan och om ni inte blir det att ni får kompensation.

Precis, det är kört sedan länge och progress är totalt uteblivet. Att man inte förstår att det är kört när det uppdagas att deras största asset för SQ 42 (Bengal carrier) inte gick in i produktion förrän i år! samtidigt som de under de 2 senaste åren skyllt den uteblivna progressen på att alla resurser går till SQ 42 är ganska sjukt.

Lägg där till att Chris Roberts TVÅ senaste försök inom spelbranschen slutat med konkurs pga "too much feature creep", "The scope being too ambitious" och det är ganska uppenbart att konkurs är det enda som kommer att hända. Alla producenter har också lämnat sina jobb med Darian Vorlick (ansvarig för CIG Santa Monica) som den sista att lämna det sjunkande skeppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Precis, det är kört sedan länge och progress är totalt uteblivet. Att man inte förstår att det är kört när det uppdagas att deras största asset för SQ 42 (Bengal carrier) inte gick in i produktion förrän i år! samtidigt som de under de 2 senaste åren skyllt den uteblivna progressen på att alla resurser går till SQ 42 är ganska sjukt.

Lägg där till att Chris Roberts TVÅ senaste försök inom spelbranschen slutat med konkurs pga "too much feature creep", "The scope being too ambitious" och det är ganska uppenbart att konkurs är det enda som kommer att hända. Alla producenter har också lämnat sina jobb med Darian Vorlick (ansvarig för CIG Santa Monica) som den sista att lämna det sjunkande skeppet.

Du väl att det är fullt möjligt att arbeta på mer än en sak samtidigt?
Men hur som helst så undrar jag vilka två spel du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Precis, det är kört sedan länge och progress är totalt uteblivet. Att man inte förstår att det är kört när det uppdagas att deras största asset för SQ 42 (Bengal carrier) inte gick in i produktion förrän i år! samtidigt som de under de 2 senaste åren skyllt den uteblivna progressen på att alla resurser går till SQ 42 är ganska sjukt.

Lägg där till att Chris Roberts TVÅ senaste försök inom spelbranschen slutat med konkurs pga "too much feature creep", "The scope being too ambitious" och det är ganska uppenbart att konkurs är det enda som kommer att hända. Alla producenter har också lämnat sina jobb med Darian Vorlick (ansvarig för CIG Santa Monica) som den sista att lämna det sjunkande skeppet.

Tror du verkligen att det enda dom har jobbat med är Bengal Carrier?
Det är ett helt spel ffs.
tror nog dom jobbat med massa olika saker samtidigt, det är inte tetris dom bygger.
Ska du ens spela spelet? Om inte, vad gör du i tråden förutom sprider negativt strunt?

Jag har investerat en hel del ja, men det är inte för att "jag vill ha tillbaka dom, om det går åt skogen"´
Jag har backat för jag tror på detta spel, vet att dt kommer ske, och för att vi har en stark gemenskap inom våran org.

Permalänk
Medlem

Och sedan vill jag även påpeka att Bengal carriern kommer endast ha ett par få cameos i episode 1 av Sq42. Majoriteten av åtminstone första episoden kommer utspela sig på en idris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Du väl att det är fullt möjligt att arbeta på mer än en sak samtidigt?
Men hur som helst så undrar jag vilka två spel du menar?

Skickades från m.sweclockers.com

Senaste spelet han släppte var Freelancer och det gick väldigt bra för det spelet. Kanske inte så bra det hade kunnat. Men det har en meta critic på 85%, så dåligt är det ju inte. Spelas än idag av folk och finns hur mycket bra mods som helst till det.

Innan det släppte han starlancer och även det är ett bra mottaget spel som fått bra kritik.

Inga konkurs projekt inom spelbranshen. Inom filmbranshen vet jag inte, men enligt imdb så verkar alla filmer ha kommit ut utan problem.

Gustav kanske ska gå tillbaka och spela Battlecruiser, för det verkar ju som hans sorts spel ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbihah:

Senaste spelet han släppte var Freelancer och det gick väldigt bra för det spelet. Kanske inte så bra det hade kunnat. Men det har en meta critic på 85%, så dåligt är det ju inte. Spelas än idag av folk och finns hur mycket bra mods som helst till det.

Innan det släppte han starlancer och även det är ett bra mottaget spel som fått bra kritik.

Inga konkurs projekt inom spelbranshen. Inom filmbranshen vet jag inte, men enligt imdb så verkar alla filmer ha kommit ut utan problem.

Gustav kanske ska gå tillbaka och spela Battlecruiser, för det verkar ju som hans sorts spel ^^

Varsågod http://www.eurogamer.net/articles/article_29857 det blev aldrig något Freelancer i den mån Chris Roberts lovade, det blev bara skit av hela spelet.

"In the wake of the collapse of Digital Anvil, co-founder and soon-to-be-former CEO Chris Roberts has spoken about his decision to leave the company he founded just four years ago. As we suspected, the company's troubles were down to "wanting to develop not only hugely ambitious games, but too many hugely ambitious games", LEAVING THE COMPANY'S FINANCES STRETCHED AFTER FOUR YEARS WITHOUT A SINGLE GAME BEING RELEASED"

Extremt illavarslande att exakt samma nyckelpersoner som totalt misslyckades med hans ssenaste projekt också är med i det nuvarande särskilt Tony Zurovec är expert på att inte få någonting gjort verkar det som. Det enda dom lyckats med är att spela in en helvetes massa värdelösa cutscenes som ingen vill ha, kolla bara hur totalt jäkla usel wing commander filmen är.

Samt det mest intressanta "Rather worryingly though, according to GameSpot "he has expressed his interest to work in film and exploit broadband technology to us recently". Oh please god, no! Anybody who has had the misfortune to see the truly appalling Wing Commander movie will be praying that Chris has a sudden change of heart." Chris Roberts har i princip ljugit för oss de senaste två åren om att anledningen till all utebliven progress är deras extrema fokus på SQ 42, och det visar sig att det enda dom har producerat är FILMEN SQ 42, dom har ju ingenting inte ens deras skepp är ens i produktion förrän 2016.

Permalänk
Medlem

Jo man börjar väl att göra spelet efter det man sagt och sen uppgraderar det med vad man vill, har det itne kommit ut nu så komemr det aldrig att dyka upp på marknaden, nu är dom endast ute efter att suga ut så mycket pengar dom kan så dom inte behöver göra något mer efter att skeppet kraschar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta prata med sina rövhål bara för att få upp sin hateboner.

Lucky number slevin?
Lord of war?
Big white?
Outlander?

4a av 5 filmer som chris roberts är producent för.
Snitt på 7/10

En miss som gått hem ganska ok bland wing commander fans skulle jag inte kalla en stor miss heller, då man tjänat ihop det man spenderat på filmen.

Skulle inte säga det som att det gått dåligt i filmbranshen heller.
Ni får sluta läsa guljournalism och ta det som fakta.

Fast nu kom ju spelen ut, och konkade inte och fick bra betyg och sålde bra.
Många spelprojekt som går över och gått över budget och går över deadline.

Gå tillbaka under era bryggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

dom har ju ingenting inte ens deras skepp är ens i produktion förrän 2016

Snälla Gustav.Henrik, VAD är det du inte förstår? Ditt huvudargument är att ETT av säkert 100 skepp som ska figurera i EP1 av SQ42 inte börjat produceras förrän 2016, ett skepp som dessutom sannolikt figurerar väldigt lite i första episoden dessutom, vilket många redan försökt hjälpa dig att förstå. Nu är detta skepp säkert lika mycket jobb som de övriga 100 tillsammans, men än sen då? Allt jobb måste göras och för att SQ42 ska funka behövs j*vligt mycket mer än ett hangarskepp, men jag misstänker att du inte har någon som helst förståelse för hur spel funkar och byggs? Ett skepp är nämligen ganska meningslöst om systemet för att koppla ihop thrusters med powerplant och styrdatorn inte finns färdigt, eller systemet som kopplar ihop powerplant, sköldar och styrenheten som avgör vart sköldarna ska stärkas/försvagas. Lika meningslöst är det om man inte har några user interfaces för alla de olika stationer man styr skeppets olika delar ifrån. Ser man bortom skeppens generella system så är ett skepp inte mycket att ha om det inte finns en intressant värld att åka runt i, procedurell planetgenerering råder bot på det, precis som systemet som genererar missions, systemen som tillåter resande över längre distanser med skeppen (minns inte vad de använder för terminologi i just SC). Samma sak med chattsystem, vännsystem, AI-system för hur icke-mänskliga spelare ska bete sig i olika situationer och så vidare. Vi kan rabbla saker i princip i oändlighet som är helt nödvändiga för att SQ42 ska kunna bli ett spel, varför är det en sådan katastrof att detta skepp inte är mer än 70% klart?
Dessutom finns "detaljen" att i spelindustrin (precis som de flesta andra industrier med designaspekter) så inser man ibland att man tänkt fel och behöver göra om när man kommit en bit på vägen, är det då smart att börja med små skepp där impacten av dessa ändringar antagligen blir ganska liten, eller ska man börja med det största, fläskigaste skeppet som någonsin byggts i ett datorspel det första man gör?
Försök lugna ner dig några hekton, självklart får man tvivla och vara skeptisk, men gör det då av en vettig anledning..

**svar på §1.5 raderat** //Moderator

svar på §1.5
Permalänk
Medlem

Ja, det var en skaplig sågning utvecklingen av Star Citizen råkade ut för i den senaste utgåvan av Level. Tonen var genomgående sardonisk men jag kunde trots det inte sluta läsa. Irrelevanta intriger har uppenbarligen en säregen dragningskraft. Återstår att se vad det blir av det hela.

Jag har följt projektet till och från sedan det först utannonserades men har valt att inte lägga några pengar på det ännu. Önskar verkligen att de lyckas uppfylla ambitionerna med Star Citizen så jag håller mig även i fortsättningen försiktigt optimistisk.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

Ett helt annat tonläge i tyska PC Games jämfört med Level.
Det finns en hel tråd om denna på forumet, med fler bilder och även översatt till engelska:
https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/337355/s...

Eller i en tråd på gamespot. com
http://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/pc-games...
Anyway it seems PC Games, a German magazine, recently visited Foundry 42 Frankfurt to check out their game. Basically CIG showed off a procedural planet (Delamar) and star marine. The best part is that it wasn't just show, the journalists actually got to play it.
Star Marine (the Arena Commander equivalent of fps) is planned for 2.6, which is not the next update but the one after that.
They plan to have the Stanton system (including procedural planets) in 2.7 and 40 locations in the Stanton system by the end of the year.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till så mycket om spelet men tycker att de verkar ha alldeles för grandiosa och orealistiska planer. Jag läste nyligen om att de planerade att återskapa hela solsystemet med befintliga konstellationer vilket känns helt bortkastat både tidsmässigt och rent ekonomiskt.

Det ser riktigt läckert ut och jag skulle väldigt gärna vilja se att det blir en bra produkt i slutändan men har svårt att tänka mig det just p.g.a. ovanstående. Det är inget fel i att vilja skapa en bättre produkt och implementera nya funktioner men någonstans måste man faktiskt dels inse sina begränsningar och dels även sätta någon form av deadline för att det inte ska bli ett evighetsprojekt som bara suger ur ekonomin totalt och slutar i konkurs och en ofärdig produkt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat ett inlägg som bröt mot §1.5 i forumets regler. Jag har även noterat att tonen i denna mastodonttråd stundvis verkar vara lite tråkig. Tänk gärna på hur ni skriver, man måste inte alltid klampa folk på tårna med flit för att få fram sin åsikt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

ja det stämmer.. de uppdaterade ToS för ett tag sen. Hurvida det gäller originalbackers vet jag dock inte.
Mina investerade pengar ser jag dock som spenderade

Fz skrev om en person som lyckats få tillbaka pengarna av just den anledningen. Har för mej att original TOS så skulle spelet vara färdigt SENAST 18 månader efter deadline. Så ifall nån vill ha tillbaka pengarna och köpt detta innan ändringen gjordes så finns det chans till det.

Som jag ser det finns det bara en förlorare ifall detta spelet inte blir vad vi hoppas på och det är vi spelare. Detta spelet kommer nämligen (om det blir vad som lovat) troligen sätta standarden på vad en online spelare kommer ha som minimum krav från andra utgivare i framtiden såsom EA och Activision. Misslyckas CIG kommer EA och Activision fortsätta släppa (enligt mej) skitspel i framtiden med.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Fz skrev om en person som lyckats få tillbaka pengarna av just den anledningen. Har för mej att original TOS så skulle spelet vara färdigt SENAST 18 månader efter deadline. Så ifall nån vill ha tillbaka pengarna och köpt detta innan ändringen gjordes så finns det chans till det.

Som jag ser det finns det bara en förlorare ifall detta spelet inte blir vad vi hoppas på och det är vi spelare. Detta spelet kommer nämligen (om det blir vad som lovat) troligen sätta standarden på vad en online spelare kommer ha som minimum krav från andra utgivare i framtiden såsom EA och Activision. Misslyckas CIG kommer EA och Activision fortsätta släppa (enligt mej) skitspel i framtiden med.

Mjo, jag är kickstarter backer men vill gärna se spelet släppas. De pengar jag investerat ser jag som "spenderade".

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag känner inte till så mycket om spelet men tycker att de verkar ha alldeles för grandiosa och orealistiska planer. Jag läste nyligen om att de planerade att återskapa hela solsystemet med befintliga konstellationer vilket känns helt bortkastat både tidsmässigt och rent ekonomiskt.

Det ser riktigt läckert ut och jag skulle väldigt gärna vilja se att det blir en bra produkt i slutändan men har svårt att tänka mig det just p.g.a. ovanstående. Det är inget fel i att vilja skapa en bättre produkt och implementera nya funktioner men någonstans måste man faktiskt dels inse sina begränsningar och dels även sätta någon form av deadline för att det inte ska bli ett evighetsprojekt som bara suger ur ekonomin totalt och slutar i konkurs och en ofärdig produkt.

Hela solsystemet? Det är tänkt att PU ska ha runt 100 solsystem när det släpps. I dagsläget så är det runt 70 som är kända via lore och Starmap, men sen lär det vara ett gäng okända också som man kan upptäcka via nya jump-points, och eventuellt SQ42.

Visst är det ambitiöst, men samtidigt absolut inte omöjligt. Iom att planeter kommer skapas med hjälp av procedural generation, och all bebyggelse med tile-sets, så kommer det gå väldigt fort att skapa destinationer längre fram i utvecklingen. En mängd planeter är dessutom inte koloniserade, utan kommer i princip vara 100% genererade med hjälp av ett gäng förbestämda värden som definerar planetens typ, utseende och natur. Kraftfulla verktyg för att förenkla sådant utvecklas i takt med att teknikerna mognar. Se Elite som ett exempel på hur stort man kan göra det på relativt kort tid.

Sen är det väl värt att nämna att SC är tänkt att vara just ett evighetsprojekt. Det släppas officiellt när det har nått en viss milstolpe, då allt känns stabilt och tillräckligt komplett för att ge en bra upplevelse. Därefter så kommer det hela tiden byggas på med mer innehåll och funktionalitet via patchar och expansioner/DLC's, så länge det spelas aktivt och pengar rullar in, likt mmo's som tex WoW och Everquest. Singleplayer-kampanjer som släpps separat under utvecklingen kommer även till stor del sammanfogas med PU. Det är många grejer som CR direkt har sagt att dom inte har tid att göra innan release, men som eventuellt dyker upp efteråt. Så nog finns det en plan bakom det hela.

Foundry 42 i UK spenderar i övrigt självklart mycket pengar iom deras stora satsning på SQ42 som ska börja släppas episodvis vid årsskiftet, som bla är tänkt att dra in mer pengar för utvecklingen från icke-backers. Nyckelord här är satsning, vilket är spelutveckling i ett nötskal, så det är inget konstigt med det. Men man får inte glömma att mycket av de resurser som nyttjas där även kommer användas i SC, som även det kommer säljas separat för icke-backers när det är dags. Så det dom spenderar i F42 gynnar SC på flera sätt i längden, förutsatt att det inte blir en total flopp då dvs, men iom episod-modellen så har dom iaf några chanser på sig att anpassa sig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Hela solsystemet? Det är tänkt att PU ska ha runt 100 solsystem när det släpps. I dagsläget så är det runt 70 som är kända via lore och Starmap, men sen lär det vara ett gäng okända också som man kan upptäcka via nya jump-points, och eventuellt SQ42.

Jag kanske missuppfattade artikeln men som jag förstod det skulle de återskapa vårt solsystem komplett med samtliga stjärnkonstellationer etc. vilket känns som ett oerhört slöseri med resurser. Precis som du säger går det lika bra att autogenerera hela universum med mindre modifieringar.

Skrivet av Mr. Bravo:

Sen är det väl värt att nämna att SC är tänkt att vara just ett evighetsprojekt. Det släppas officiellt när det har nått en viss milstolpe, då allt känns stabilt och tillräckligt komplett för att ge en bra upplevelse. Därefter så kommer det hela tiden byggas på med mer innehåll och funktionalitet via patchar och expansioner/DLC's, så länge det spelas aktivt och pengar rullar in, likt mmo's som tex WoW och Everquest. Singleplayer-kampanjer som släpps separat under utvecklingen kommer även till stor del sammanfogas med PU. Det är många grejer som CR direkt har sagt att dom inte har tid att göra innan release, men som eventuellt dyker upp efteråt. Så nog finns det en plan bakom det hela.

Sa de inte när insamlingen började att spelet skulle släppas inom två år? Jag har absolut inget emot att de utvidgar projektet men någonstans måste de faktiskt sätta någon form av deadline för när en spelbar version släpps, efter det kan de ju låta det bli ett evighetsprojekt genom att kontinuerligt lägga till nytt material.

Finns det förresten några uttalanden kring hur pengarna spenderas? Sist jag kollade hade de dragit in drygt 1mdkr vilket är mer än vad de största AAA-titlarna från enorma utgivare har i budget. Om jag inte minns fel var t.ex. GTA V det dyraste spelet som någonsin producerats och prislappen hamnade kring en miljard. Det känns ju tyvärr som att de a) är helt inkompetenta och/eller (mer troligt) b) att de helt enkelt förskingrar pengar.

Du pratar om att spelet ska dra in mer pengar och att SQ42 ska finansiera ytterligare utveckling men hur mycket pengar krävs egentligen om inte en miljard(!) är tillräckligt? Jag tycker att det är ganska oroväckande att de verkar ovilliga att diskutera ekonomin i projektet.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag kanske missuppfattade artikeln men som jag förstod det skulle de återskapa vårt solsystem komplett med samtliga stjärnkonstellationer etc. vilket känns som ett oerhört slöseri med resurser. Precis som du säger går det lika bra att autogenerera hela universum med mindre modifieringar.
Sa de inte när insamlingen började att spelet skulle släppas inom två år? Jag har absolut inget emot att de utvidgar projektet men någonstans måste de faktiskt sätta någon form av deadline för när en spelbar version släpps, efter det kan de ju låta det bli ett evighetsprojekt genom att kontinuerligt lägga till nytt material.

Finns det förresten några uttalanden kring hur pengarna spenderas? Sist jag kollade hade de dragit in drygt 1mdkr vilket är mer än vad de största AAA-titlarna från enorma utgivare har i budget. Om jag inte minns fel var t.ex. GTA V det dyraste spelet som någonsin producerats och prislappen hamnade kring en miljard. Det känns ju tyvärr som att de a) är helt inkompetenta och/eller (mer troligt) b) att de helt enkelt förskingrar pengar.

Du pratar om att spelet ska dra in mer pengar och att SQ42 ska finansiera ytterligare utveckling men hur mycket pengar krävs egentligen om inte en miljard(!) är tillräckligt? Jag tycker att det är ganska oroväckande att de verkar ovilliga att diskutera ekonomin i projektet.

Gta V $265miljoner
Destiny $500miljoner
Star citizen $117miljoner

Dessutom så blir det svårt att återskapa stjärnkonstellationer i vårt solsystem men varför får du själv räkna ut 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Gta V $265miljoner
Destiny $500miljoner
Star citizen $117miljoner

Fast nu diskuterade vi utvecklings-/produktionskostnader, majoriteten av de där 265/500 miljonerna är relaterat till bl.a. PR. Jag är ganska säker på att utvecklingskostnaden för GTA V var runt en miljard men kan så klart ha fel. Bungie har dessutom själva uttalat sig och sagt att utvecklingskostnaden för Destiny bara var en bråkdel av de 500 miljoner som budgeterats.

Varför verkar alla försvara det här spelet med näbbar och klor? Är ni djupt investerade i form av rymdskepp för tusentals kronor eller vad är det frågan om? Så fort man ifrågasätter självklara saker som var en miljard har tagit vägen kommer det bara en massa ursäkter och undanflykter.

Just var pengarna har tagit vägen är en legitim fråga som utvecklarna verkar oförmögna/ovilliga att besvara.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför verkar alla försvara det här spelet med näbbar och klor? Är ni djupt investerade i form av rymdskepp för tusentals kronor eller vad är det frågan om? Så fort man ifrågasätter självklara saker som var en miljard har tagit vägen kommer det bara en massa ursäkter och undanflykter.

Främsta anledningen är nog att random person som kommer in i tråden för att spy galla över spelet oftast inte har mer att komma med än "det borde vara klart nu", "det är bara scam", "lol så mycket pengar och inget spel". Oftast för att de läst något som inte går att verifiera någonstans.

När någon som är lite mer insatt då svarar är oftast reaktionen precis som det jag citerade i ditt inlägg.

Är alla pengar slut eller vad menar du med "var en miljard tagit vägen"?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför verkar alla försvara det här spelet med näbbar och klor? Är ni djupt investerade i form av rymdskepp för tusentals kronor eller vad är det frågan om? Så fort man ifrågasätter självklara saker som var en miljard har tagit vägen kommer det bara en massa ursäkter och undanflykter.

Så länge de fortsätter med att utveckla spelet och släppa nya moduler och uppdateringar är det lite tidigt att börja tjata om saker som vart pengarna tagit vägen. Om de nu räknar med att det tar många år att göra spelet, tror du inte de har lagt undan pengar från Crowdfundingen för framtida år? Varför skulle de bränna allt direkt?

Det enda jag kan konstatera är att det tar betydligt längre än planerat.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Sa de inte när insamlingen började att spelet skulle släppas inom två år?

Nästan alla crowdfundade spel skjuts upp om man kollar även vanliga spel.
Ett spel som The Division sköts upp ca 15 månader och insatta dömer ut deras nätkod idag.
Hur lång tid sköts Diablo 3 upp?
Har du tagit reda på varför just detta projekt tar längre tid än det ursprungligen var tänkt?
Hur tror du Star Citizen hade sett ut om det släppts 2014?
Chris Roberts vill inte göra en Call of Duty utan ett spel som håller många år.
Den budget som var 2012 var på 20 miljoner, men då hade man fått ett gta 3 i rymden, nu får vi gta 6 om inte gta 7 kanske.

Vad är mest ekonomiskt försvarbart, att ha släppt ett begränsat mmo där alla ska spela, samtidigt som man utvecklar och förnyar hela världen under tiden, där man ska patcha buggar. Eller bygger klart plattformen med procedural teknologi vilket Chris alltid velat ha och sen släpper produkten?

edit2. Så passande att det dök upp en tråd om detta just, det var ju inte bara Chris som ville ha PG, det var ju nya trådar om det dagligen i början.
why is SC delayed beyond a 2014 release?

edit3. Asså List of most expensive video games to develop gtaV $265 miljoner.
Att gtaV sen gjorde världsrekord i försäljning och ligger några miljarder plus det är det ingen som pratar om.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!