Verkligen? I de review's jag hittar är skillnaden praktiskt taget obefintlig. Vilka spel presterar märkbart sämre i 1440p med 4GB?
https://www.youtube.com/watch?v=DGdhW_GF3dg
EDIT: Det enda undantaget i det här testet var i Mirror's Edge Catalyst när man körde med Hyper quality i 1440p men i det fallet fungerar det inte särskilt bra med 8GB kortet heller, GPU'n presterar helt enkelt inte bra nog.
Undrar jag med, kollar igenom sweclockers test suite och endast i två titlar gör mer än 4GB skilland (GTA och tomb raider), och då kollar jag på 2160p resultaten...
Skickades från m.sweclockers.com
Från vad jag har sett så är medel-fps ungefär densamma, men man kan få frame drops/stutter i vissa spel med 4GB, framförallt i högre upplösningar än 1080p.
Som Adrenochrome säger så blir det ofta fryslagg eller stutter. Några spel som käkade minne när jag körde mina 3 x7970 var GTA, XCOM och Rise of the Tomb Raider, finns säkerligen flera. Det finns också en hel del tester där Fury X inte pallar de högre inställningarna, kanske inte just på 1080p men det ligger redan på gränsen.
Tänk också på att kolla vilka inställningar de kör med i testerna, oftast har de valt någon fördefinierad preset. I Rise of the Tomb Raider kan man vrida upp mer än högsta preset på vissa inställningar, minnesanvändningen (2 x 1080 8GB) hamnade på 7.5 GB på en av bencharna, medans de flesta la sig runt 6.7 GB. Med 3 x 7970 gick det knappt att köra bencharna utan att det fryslaggade. På XCOM fick jag vrida ner textur och skuggor ett par snäpp för att hamna på någon som korten klarade av.
Tänk också på att VR kommer att kranka upp minnesanvändningen en hel del, det är inte längre godtagbart med lågupplösta texturer som sträcker sig över hela synfältet.