2 vanligaste upplösningarna verkar ha varit 1980x1080 och 1366x768 enligt KitGuru. Så samma scen kan inte fördelas på båda korten map. minnet, isf. är det knappas att betrakta som en gemensam minnespol. Fortfarande har du inte sagt vilka spel du avsåg. Även om det kommer nya spel som går att köra i högre upplösningar kommer de väl fortfarande att kunna köras i 1080p och 1440p eller menar du att de spel som släpps om säg 2 år inte kommer att kunna köras öht.?
Jag har nämnt spelen ett flertal gånger. Naturligt vis kommer du att kunna köra nya spel i 1080p, säkerligen bra mycket högre än så om du vill, men du kommer att få vrida ner texturerna en hel del för att undvika att minnet tar slut, vilket du inte kommer behöva på 8GB.
Kollar man på Kit Gurus review ser man att samtliga titlar knappt är spelbara vid 4K och det gäller för både 8GB och 4GB versionen av RX 480 samtidigt som det bara skiljer 2 FPS mellan korten, undantagen var Metro där det skiljde 11 FPS och Hitman med 4 FSP i skillnad. Det här tolkar jag som att huvudorsaken till att RX 480 4GB inte hänger med i 4K upplösningen är GPU'n och inte minnesmängden.
https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapph...
Skärmupplösning och texturstorlek är inte samma sak, du kan få slut på minne redan i 1080p om du har otur. Du kan naturligtvis också köra högre upplösningar om du vrider ner lite på texturerna. Att bara öka texturstorleken behöver inte vara så tungt men ger ofta en enorm visuell skillnad, genom åren har jag märkt att det ofta går att vrida på högsta om man har minne så det räcker utan någon större prestandaförlust, vilket är varför jag både under regniga och soliga dagar väljer kortet med mest minne.