"Select a proper boot device?"

Permalänk
Medlem

"Select a proper boot device?"

tjena, fick ny dator igår och installerade windows medmera, idag när jag skulle starta den så fick jag upp "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" Jag har ändå min ssd som första boot priority.

Jag testade att välja "Windows boot manager" Tror jag det stod, och då startade den upp windows.

Kör med en Samsung Ssd 950 pro m.2
Har även 1 till ssd inkopplad i sata porten och en vanlig hårddisk.

mvh

Permalänk
Medlem

Hur många diskar var kopplade när du installerade Windows?

Har man flera kopplade medan man installerar så kan Win installations DVD/USB minnet lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Händer något med andra disken så vägrar Windows att starta. Troligen händer samma sak om man i bios INTE valt att datorn ska starta från andra disken trots att den disken INTE har något Windows.

Se till att bara ha 1 disk kopplad när Windows installeras. De andra kopplas in efteråt.

Passa också på att ta bort alla partitioner på Windows disken. Tar bara några sekunder extra. Finns konstiga fel som krävt det för att det inte räckte att bara formatera och installera om. Att göra det i förväg kan hjälpa till att undvika framtida fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur många diskar var kopplade när du installerade Windows?

Har man flera kopplade medan man installerar så kan Win installations DVD/USB minnet lägga/använda något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Händer något med andra disken så vägrar Windows att starta. Troligen händer samma sak om man i bios INTE valt att datorn ska starta från andra disken trots att den INTE har något Windows.

Nästa gång ska du bara ha 1 disk kopplad när Windows installeras.

Passa också på att ta bort alla partitioner på Windows disken. Tar bara några sekunder extra. Det kan hjälpa dig lösa eller undvika andra konstiga fel i framtiden där det inte räckte att bara formatera och installera om allt.

Jag hade bara 1 disk inkopplad när jag installerade windows, jag kopplade då in dessa 2 efteråt, de båda var fulla när jag kopplade in dem och 1 av dem hade windows på sig, det var lite knepigt för det bootade då det andra windows som låg på den andra disken, jag lyckades komma in på det nya windows sen och raderade eå allt som fanns på de andra diskarna. Kan detta ha spökat till det lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Installera endast med den disk du vill installera på inkopplad.
Starta upp så allt funkar.

Koppla sedan in andra diskar. Gå direkt in i bios och se till att den nya disken fortfarande är bootdisk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Jag hade bara 1 disk inkopplad när jag installerade windows, jag kopplade då in dessa 2 efteråt, de båda var fulla när jag kopplade in dem och 1 av dem hade windows på sig, det var lite knepigt för det bootade då det andra windows som låg på den andra disken, jag lyckades komma in på det nya windows sen och raderade eå allt som fanns på de andra diskarna. Kan detta ha spökat till det lite?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att bara ha Windows disken kopplad. Startar datorn rätt nu så var felet att du valt fel disk i boot listan i bios.

Många är dåliga på att välja rätt disk. Man ska alltid välja EXAKT vilken disken som om man hade flera identiska diskar med Windows. Ofta finns en hårddisk meny där alla diskar (och USB minne/diskar) som man kopplat till datorn dyker upp tillsammans med konstiga namn som kan känner igen från klisterlappen på diskarna.

Man kan också byta plats på SATA kablarna så att rätt disk hamnar före de andra. Dock veta hur man väljer rätt disk i bios för det kan snabba upp starten. Speciellt för dom med SSD som undrar varför deras kompis dator som har samma delar startar dubbelt så snabbt som deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

tjena, fick ny dator igår och installerade windows medmera, idag när jag skulle starta den så fick jag upp "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" Jag har ändå min ssd som första boot priority.

Jag testade att välja "Windows boot manager" Tror jag det stod, och då startade den upp windows.

Kör med en Samsung Ssd 950 pro m.2
Har även 1 till ssd inkopplad i sata porten och en vanlig hårddisk.

mvh

Att den bootar när du väljer Windows boot manager är inget fel, tvärtom snarare, är vad som är rätt när man kör med UEFI boot + GPT partitioner på SSD/HDD.

Dock som alltid bör man dra ut alla övriga diskar vid installation av Windows, speciellt om någon av de andra diskarna tidigare haft en Windowsinstallation.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@panpo98: Testade att dra ut de andra hårddiskarna och enbart köra med den jag har windows kopplat på, det fungerade fortf inte :/

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Så det är inget fel om jag kör Windows boot manager som första priority så den alltid startar så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

@ggustavsson: Så det är inget fel om jag kör Windows boot manager som första priority så den alltid startar så?

Nix absolut inget som är fel.

Hitta en liten förklaring om vad detta Windows boot manager är för något...
http://pcsupport.about.com/od/termsb/g/bootmgr.htm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300