Permalänk
Racingkonstnär

Bartop Arcade

Bartop Arcade

Ett galleri/bygglogg över mitt Arkadspelsbygge.

Det hela började vid morgonkaffet på jobbet då en arbetskamrat och jag pratade om möjligheterna med enkortsdatorn Raspberry pi 3 som precis släppts. Då han berättade om Retropie och att han hade en idé om att bygga en bänkmodell av en arkadmaskin blev jag jäkligt sugen själv på att göra något liknande.

Det kändes väldigt lockande eftersom jag alltid gillat retrospel och är uppvuxen med NES, SNES, Sega Megadrive osv. En fullstor arkadmaskin är aningen svår att förankra i hemmet men en bordsmodell som är flyttbar öppnade nya möjligheter. Struntade dock i att lobba för det hemma...

Tanken med projektet var att det skulle vara lite "ghetto" och inte kosta alltför många kronor. Just eftersom Raspberryn är så pass billig och fixar de flesta emulatorer tänkte jag att det kunde bli ett skapligt bra budgetbygge.

Sökte lite inspiration för hur en Bartop Arcade kunde se ut och gjorde en egen modell med hjälp av bland annat glasunderlägg (runda former) :D. Ville inte ha massor av belysning eller någon skylt med typ logotyp, visionen var något mer stilrent som skulle smälta in lite bättre. Dock spårade det hela ur någonstans på vägen och blev en rätt så utstickande maskin i slutändan...

MDF blev valet av material samt läktbitar för att skruva ihop sidorna. MDF är lättarbetat men dammar galet mycket. Passade på att jobba utomhus så mycket som möjligt, allt är gjort med sticksåg, borrmaskin, dremel och slippapper.

Räknar inte med kostnader för material som spackel, färg etc. eftersom jag tog det jag hade.

Totalkostnad landade på ca. 3900 :- och ganska många timmar arbete...

Spec/Material:

Raspberry Pi 3 + Raspberry Pi 3 Case och nätadapter + 650:-

MicroSD 32 GB (Sandisc) 149 :-

Philips 19 " display (okänd modell) Demonterat antireflexfilter 0 :-

4mm glasskiva (utskurven på glasmästeri) 80:-

2 x Sanwa Joysticks och knappar, 2x Zero-delay usb encoders 850 :-

Logitech z213 299:-

2 x Noctua NF-B9 Redux 340 :-

1 x Noctua NF-R8 Redux 160 :-

3 x 80 mm fläktgaller 90:-

Fläktfilter aluminium 70:-

Universal reglerbar strömadapter 3-12v (ström till fläktar) 99 :-

Skarvdosa 69 :-

MDF skiva 200 :-

2 x Paket Kolfibervinyl 300 :-

2x Paket kromlister (bilstyling) 300 :-

USB hub för infällning 200 :-

Apparatkontakt C14 med säkring samt strömbrytare 45:-

Besök galleriet här

Permalänk

Riktigt schysst bygge! 5/5 från mig!

Visa signatur

Citera för svar

Intel Pentium G3258 Anniversary Edition , ASRock B85M BTC - mATX , OCZ ZT SERIES 650 W , G.Skill Ripjaws Red DDR3 1600MHz CL9 2x4GB , Kingston 120GB SSDNow V300 + Intenso SSD 128GB + 256GB , Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II , Thermaltake Versa H15.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av BigSwede74:

Riktigt schysst bygge! 5/5 från mig!

Tackar och bockar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

snyggt bygge

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, blev riktigt snyggt!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge faktiskt, ger dig 5 möjliga och jag tror att det blev perfekt så inte lönt att avancera förutom kanske senare att lägga in bättre komponenter kanske bara för att testa sig fram. 5/5 /M

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Medlem

Snyggt jobb, blir höga poäng Men vad är felet med placeringen av USB-hubben? Jag tycker den verkar placerad riktigt bra.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av MadMantiz:

Snyggt jobb, blir höga poäng Men vad är felet med placeringen av USB-hubben? Jag tycker den verkar placerad riktigt bra.

Tack :), hade velat haft hubben framför kontakten eftersom kabeln sticker ut framför usb-hubben när man ska dit med en usb-sticka. Sen hade det nog sett lite bättre ut om sladden stack ut lite längre bak på maskinen.

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av RFM:

Riktigt trevligt bygge faktiskt, ger dig 5 möjliga och jag tror att det blev perfekt så inte lönt att avancera förutom kanske senare att lägga in bättre komponenter kanske bara för att testa sig fram. 5/5 /M

Tusen tack! Kanske blir en uppgradering av hårdvaran i framtiden eller så byggs en till... Vem vet

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av PierreB:

snyggt bygge

Thx!!!

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Henrik-W:

Bra jobbat, blev riktigt snyggt!

Tack! Kul att några verkar gilla projektet, grabben har övertagit maskinen helt. Får knappt lira där själv

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, vill ha! Någon som vet var man kan köpa färdigbyggda arkadmaskiner med rätt spec?

Permalänk
Medlem

*jag står upp och gör vågen**

5/5

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Vad fint det blev! Nu blev jag inspirerad. Från vart beställde du knapparna, joystick och usb-korten? Vilka modeller använde du?

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Hellblz:

Vad fint det blev! Nu blev jag inspirerad. Från vart beställde du knapparna, joystick och usb-korten? Vilka modeller använde du?

Tack, jag köpte två paket med sanwa joysticks, knappar och usb encoders från aliexpress. Sök på sanwa diy så får du upp lite olika alternativ :). Finns mycket olika färger och andra joysticks att välja på. Borrmallar finns flera olika att ta fram på nätet. Jag valde sega layout. Hoppas du postar ditt bygge sen om du ska göra ett!

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av skog1s:

*jag står upp och gör vågen**

5/5

*bugar ödmjukt**

Permalänk
Medlem

Tycker det ser riktigt najs ut!! Fint när man får bort den vanliga "färgen" också, kolfiber vinyl och chrome lister såg riktigt fett ut!!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Fantastiskt snyggt!

Permalänk

Vad väger maskinen, är den så pass portabel man önskar? Mycket snyggt projekt! Ger mycket inspiration

Permalänk
Racingkonstnär

@Igelkotten Igge: Tack, va kul! Det är väldigt enkelt att bygga faktiskt, enda som tar lite tid är snickeriet. Har inte vägt den än men den är TUNG, MDF är ju inte precis lätt. Klart den går att flytta men det är nog inget man tar med sig till polarna direkt :D. Det som är skönt är ju att det bara behövs en sladd till maskinen och ett strömuttag så är man igång.

Håller på att bygga en ny mindre 1 player variant i furu som jag tänkt betsa och lacka. Kommer ut ett galleri på den med, när den är klar... när nu det blir :D.

Permalänk
Racingkonstnär

@Extremaz: Tack! Jo den blev helt ok hade helst velat haft den i vitt kolfiber men det fanns inte på biltema

Permalänk
Racingkonstnär

@Addegbg: Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Läckert bygge!

5p!
Håller på med ett liknande själv, men det tar mer tid än man tror :). Folieringen blev ju riktigt snygg, själv svär jag över bristande tålamod när det gäller att måla. Är det svårt att få till folien? man kanske skulle gå på med sån ist...

Hur kom du på det där med att ta bort reflexfilmen på skärmen? Beskriv gärna lite närmare hur du gjorde. Tycker att min skärm ser lite dassig ut och det kanske skulle göra susen om det går att få bort filmen (har även jag en 19" Philips)

/Fredrik

Permalänk
Racingkonstnär

@Oakhill: Tack! Kul att du också håller på med något liknande.

För att få bort reflexfiltret från panelen behöver man plocka bort plasthöljet och även själva metallramen runt panelen så att du ser kanterna på reflexfiltret. Va försiktig när du plockat isär skärmen, har för mig att man kan få sig en kyss från nån konding om man är oförsiktig. Sen lägger man fuktiga trasor ovanpå hela panelytan och låter ligga i några timmar. Jag lät mina trasor ligga i ca. 3 timmar. Tog wetextrasor och mättade dom med vatten utan att det rinner vatten från dom. Dom håller en hel del fukt därav håller dom sig blöta länge. Sen pillar man försiktigt upp en kant och drar långsamt bort filtret. Man får vara väldigt försiktig så man inte skadar polariseringsfiltret(tror jag det är) som sitter under. släpper det inte lätt så får man blötlägga längre tid. Sen är det bara att montera tillbaka det som behövs för bygget. Blir mycket bättre bild men reflexer slipper man inte längre, dock är det värt det alla gånger.

Folieringen är i sig inte speciellt svår, en mjuk skrapa och varmluftspistol (hårtork funkar) behövs, även nya brytbladsknivar. Beror lite på vilken vinyl man väljer, finns kolfibervinyl med luftkanaler och då är det såklart lättare att få ut luftbubblorna. Den är nog lite dyrare än Biltemas variant. En blank lackfärg under så fäster vinylen bra, fäste inte alls bra på grundfärgen.

Hoppas det var lite till hjälp och at bygget går bra! Hoppas även på ett galleri

Permalänk
Skrivet av AkP86:

@Igelkotten Igge: Tack, va kul! Det är väldigt enkelt att bygga faktiskt, enda som tar lite tid är snickeriet. Har inte vägt den än men den är TUNG, MDF är ju inte precis lätt. Klart den går att flytta men det är nog inget man tar med sig till polarna direkt :D. Det som är skönt är ju att det bara behövs en sladd till maskinen och ett strömuttag så är man igång.

Håller på att bygga en ny mindre 1 player variant i furu som jag tänkt betsa och lacka. Kommer ut ett galleri på den med, när den är klar... när nu det blir :D.

Aha, bra att veta. Vad hade du gjort annorlunda om du skulle gjort om det? Du tyckte till exempel att sidopanelerna var tunna. Var det på grund av utseendet eller hållfastighet?

Skrivet av AkP86:

@Oakhill: Tack! Kul att du också håller på med något liknande.

För att få bort reflexfiltret från panelen behöver man plocka bort plasthöljet och även själva metallramen runt panelen så att du ser kanterna på reflexfiltret. Va försiktig när du plockat isär skärmen, har för mig att man kan få sig en kyss från nån konding om man är oförsiktig. Sen lägger man fuktiga trasor ovanpå hela panelytan och låter ligga i några timmar. Jag lät mina trasor ligga i ca. 3 timmar. Tog wetextrasor och mättade dom med vatten utan att det rinner vatten från dom. Dom håller en hel del fukt därav håller dom sig blöta länge. Sen pillar man försiktigt upp en kant och drar långsamt bort filtret. Man får vara väldigt försiktig så man inte skadar polariseringsfiltret(tror jag det är) som sitter under. släpper det inte lätt så får man blötlägga längre tid. Sen är det bara att montera tillbaka det som behövs för bygget. Blir mycket bättre bild men reflexer slipper man inte längre, dock är det värt det alla gånger.

Folieringen är i sig inte speciellt svår, en mjuk skrapa och varmluftspistol (hårtork funkar) behövs, även nya brytbladsknivar. Beror lite på vilken vinyl man väljer, finns kolfibervinyl med luftkanaler och då är det såklart lättare att få ut luftbubblorna. Den är nog lite dyrare än Biltemas variant. En blank lackfärg under så fäster vinylen bra, fäste inte alls bra på grundfärgen.

Hoppas det var lite till hjälp och at bygget går bra! Hoppas även på ett galleri

Jag har inte sett något annat bygge där de plockar bort denna film... Är det vanligt eller ens viktigt?

Är vinylen tålig mot slitage?

4:3 skärmar känns omöjliga att få tag i, har bara en 24". Hade du satt den i landskap eller porträtt, eller satt "ramar" så det blir 4:3?

Permalänk
Racingkonstnär
Skrivet av Igelkotten Igge:

Aha, bra att veta. Vad hade du gjort annorlunda om du skulle gjort om det? Du tyckte till exempel att sidopanelerna var tunna. Var det på grund av utseendet eller hållfastighet?

Jag har inte sett något annat bygge där de plockar bort denna film... Är det vanligt eller ens viktigt?

Är vinylen tålig mot slitage?

4:3 skärmar känns omöjliga att få tag i, har bara en 24". Hade du satt den i landskap eller porträtt, eller satt "ramar" så det blir 4:3?

Både för hållfasthet och utseende, även mera att skruva i med tjockare mdf. Jag hade nog framförallt fällt in glasskivan bakifrån och skärmen sen direkt mot glasskivan, också fräst spår för T-list för att slippa nubba fast chromelisterna.

Det beror helt klart på vad för sorts reflexfilter som sitter, vissa är ju av den grova sorten och tar bort en hel del djup i svärta och punch i färger. Bilden upplevs också skarpare. Sitter det ett "halvblankt" reflexfilter på skärmen är det kanske onödigt att ta bort. Jag gjorde det eftersom jag skulle ha en glasskiva framför och bilden var väldigt dassig men även repor fanns på filtret.

Vinylen håller bra mot slitage, bättre än min lackfärg i alla fall.

4:3 skärmar finns nån DELL att få tag på via inet men annars kan man ju köpa dom beg. för några hundralappar, hade nog försökt få tag på en 4:3 istället för 16:9 eftersom kabinetten blir onödigt bred med en widescreen. Sätter du den i porträtt blir själva bildytan väldigt hög istället och du får svarta kanter på ovan och undersida.

Men gör som du tycker och känner, finns ju inga regler

Permalänk

5/5 Kan fan inte bli så mycket bättre.

Avis? Ja det är jag.

Permalänk
Medlem

snyggt jobb, tummen upp full pott både bil modellen och spelet väcker minnen

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir det i lådan? Kör du fläktarna på 5v?

Så fint bygge!!

Permalänk
Racingkonstnär

@bowseerz: Halloj!

Förlåt för sent svar! Det blir inte varmt alls i lådan, det som alstrar mest värme är skärmen. Den är dock bättre ventilerad än innan då chassit till den är bortplockat samt att ventilationen är rätt så "overkill".

Körde fläktarna på 7v (ställbar adapter) då hördes dom knappt (Maskinen är såld till lycklig ägare )