Permalänk
Medlem

Hej!

Vilket tangentbord skulle ni rekommendera med en budget på 1000sek?

Spelar inte så ofta
Hyfsat ren design (behöver inte ett tjog macroknappar)
Bakgrundsbelysning
Bruna mx switchar

Både Fnatic och Qpad mk-85 säljs till bättre priser just nu.
Jag kan gå över budget men då ska det kännas i kvalitén och känslan.

Tack på förhand/ Ola

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Hej!

Vilket tangentbord skulle ni rekommendera med en budget på 1000sek?

Spelar inte så ofta
Hyfsat ren design (behöver inte ett tjog macroknappar)
Bakgrundsbelysning
Bruna mx switchar

Både Fnatic och Qpad mk-85 säljs till bättre priser just nu.
Jag kan gå över budget men då ska det kännas i kvalitén och känslan.

Tack på förhand/ Ola

Ducky är väl ett steg upp i kvalitet i varje fall. Ett Ducky One är förvisso en tvåhundra kronor dyrare än budget, men torde hålla snäppet högre kvalitet än exempelvis Qpad.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Åkte på 400kr moms och avgifter (tull) för mitt Preonictangentbord. Var sådär kul...

Ska bli kul att lära mig löda igen (sist var i skolan för alldeles för länge sedan) dock!

Löda är det enkla, det som var svårast var att få stabsen rätt, men det slipper du

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Hej!

Vilket tangentbord skulle ni rekommendera med en budget på 1000sek?

Spelar inte så ofta
Hyfsat ren design (behöver inte ett tjog macroknappar)
Bakgrundsbelysning
Bruna mx switchar

Både Fnatic och Qpad mk-85 säljs till bättre priser just nu.
Jag kan gå över budget men då ska det kännas i kvalitén och känslan.

Tack på förhand/ Ola

Som Caligo skrev är Ducky One ett mycket bättre t-bord t.ex om du skulle vilja byta ut "keycapsen" (tangenterna) till något annat keycaps set, då Ducky One har standard botten rads mått (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Space).

Vilket qpad mk -85 inte har.

Standard botten rads mått, Ducky, Das + några till i länken:http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-chart.html

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Någon som har testat Turtle Beach Impact 500 och kan ge en åsikt? Verkar vara ganska vettigt för priset.

Permalänk
Medlem

Tjolahoppsan!

Vet någon om det finns något TKL kit med stöd för ISO och bakgrundsbelysning på aliexpress eller liknande? Tänker liknande det satan60-kitet som länkats fast med TKL istället.
Annars får jag väl jaga ett gammalt rapid-i och köpa en Pegasus hoof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har nyss köpt ett nytt mekaniskt och kom på tanken att man kanske skulle investera i ett par keycaps med textur på så man är säker på var man har fingrarna. Har dock dålig koll på var man ska leta. Vill altså inte byta ut alla keycapps utan det är främst WASD jag är ute efter. Kräver inget fancy, gärnab ara att de har någon textur samt står bokstaven på.

Permalänk
Inaktiv

@Karazhan: Enklast: maxgaming/maxfps har ett gäng WASD-knappar

Permalänk
Medlem

@anon257891: Mjo kollade på dem men verkar bara som de finns att köpa med en hemsk turkos färg

Permalänk
Medlem

@willeykk: Rapid-i och Pegasus Hoof är inte kompatibla.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@Karazhan Om du inte har något emot att vänta ett tag kan du kolla på tex ebay, två jag hitta efter en snabb sökning
Zinc wasd
http://www.ebay.com/itm/Pearl-Silver-Key-Cap-Light-Transmissi...
eller Röda pbt wasd, esc och pilar
http://www.ebay.com/itm/PBT-Backlit-Keycaps-Doubleshot-Key-Ca...

Permalänk
Medlem

@Th3 Sw3dish Ch3f: Mjo det vore lugnt att vänta. Frågan är ju hur de känns. Keycapsen jag har nu är standard ABS, kommer det kännas tydligt med de där röda PBT att de är annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

@willeykk: Rapid-i och Pegasus Hoof är inte kompatibla.

Amen vafan.. Fick för mig att det fanns flera olika modeller av hoofen som passade olika brädor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@maximm: men ingen som passar Rapid-i...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@Karazhan Jag känner stor skillnad på mina pbt och abs tangenter. Abserna känns mer platta och hala medans pbtn har en lite grövre struktur. Har dock inte provat de jag länkade och olika tangenter kan ha lite olika känsla.

Permalänk
Medlem

@Th3 Sw3dish Ch3f: Ok, tar och slår till och prövar, är ju ingen stor summa det handlar om. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Ducky är väl ett steg upp i kvalitet i varje fall. Ett Ducky One är förvisso en tvåhundra kronor dyrare än budget, men torde hålla snäppet högre kvalitet än exempelvis Qpad.

Skrivet av seville57:

Som Caligo skrev är Ducky One ett mycket bättre t-bord t.ex om du skulle vilja byta ut "keycapsen" (tangenterna) till något annat keycaps set, då Ducky One har standard botten rads mått (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Space).

Vilket qpad mk -85 inte har.

Standard botten rads mått, Ducky, Das + några till i länken:http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-chart.html

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG.

Tack för svaren!

Jo det verkar så som ni säger att kvalitén är ett steg upp när det gäller Ducky. Tyvärr så (iaf enligt prisjakt) är det endast två butiker som säljer med bruna brytare och det verkar osäkert på om de ska ta in igen???
Det verkar överlag vara ganska tunt med Tangentbord från Ducky just nu

Fnatics verkar ha varit väldigt populärt när det var FunC som sålde det (återigen på prisjakt)

Visa signatur

Chassi: Antec P183 - Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD3R - PSU: Corsair VX 550w
CPU: Core i7 950, 3,06GHz - Kylare: Noctua NH-U9B - GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 OC
HDD: 1TB Samsung 7200RPM - SSD: Corsair SSD Force Series 120GB - Minne: Corsair 6GB DDR3 1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prijar:

Tack för svaren!

Jo det verkar så som ni säger att kvalitén är ett steg upp när det gäller Ducky. Tyvärr så (iaf enligt prisjakt) är det endast två butiker som säljer med bruna brytare och det verkar osäkert på om de ska ta in igen???
Det verkar överlag vara ganska tunt med Tangentbord från Ducky just nu

Fnatics verkar ha varit väldigt populärt när det var FunC som sålde det (återigen på prisjakt)

Hm. Vid en mer noggrann titt verkar det onekligen som att Dukcy är svåra att få tag på i Sverige för stunden. Jag vet att Ducky Nordics verksamhet mer eller mindre låg nere där ett tag, men hade förstått det som att de var igång igen sedan ett par månader tillbaka. Men det verkar inte märkas hos återförsäljarna.

Om Ducky går bort torde det rimligaste alternativet för den som vill ha något snäppet stabilare är att beställa ett Filco-tangentbord med svensk layout från brittiska Keyboard Company,vilket går loss på runt 1400–1500 med frakt. Andra tänkbara alternativ är Das Keyboard, som går att få tag på i svenska butiker, eller beställa ett tangentbord från WASD.

Jag hade nog skrapat ihop den extra femhundringen och köpt ett Filco. Men de flesta mekaniska tangentbord från mer namnkunniga tillverkare är helt okej – de mekaniska brytarna är trots allt desamma oavsett om det står Filco eller Func på tangentbordet. Däremot kan det vara intressant om det är standard-layout eller inte, om en vill byta ut tangenterna till något roligare på sikt.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tjolahoppsan!

Vet någon om det finns något TKL kit med stöd för ISO och bakgrundsbelysning på aliexpress eller liknande? Tänker liknande det satan60-kitet som länkats fast med TKL istället.
Annars får jag väl jaga ett gammalt rapid-i och köpa en Pegasus hoof

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har bara sett det på taobao, men är faktiskt osäker på om det stödde ISO. Ska se om jag kan hitta länken.

EDIT:
Här är en men inte samma, en klon på winkeyless.kr.

http://m.intl.taobao.com/detail/detail.html?spm=a1z5f.7632060...

Sen har ju winkeyless sina. Lite dyrare men också väldigt bra kvalitet.

EDIT2:
Här var den jag tänkte på, men den stödde inte ISO:
http://m.intl.taobao.com/detail/detail.html?spm=a1z5f.7632060...

Dubbelkolla den förra jag skickade om den stödjer ISO. Har inte kollat det.
Men winkeyless PCB's stödjer ISO vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Beställde ett sånt.
Beställde Kit 3, dvs Plate/case, pcb, stabs och acrylplatta som sitter under. Har switchar, RGB-leds och keycaps hemma.

Har sneglat på hhkb-kittet från samma säljare. Hur funkade beställning och leverans? Smidigt, snabbt?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

jag har nyss köpt ett nytt mekaniskt och kom på tanken att man kanske skulle investera i ett par keycaps med textur på så man är säker på var man har fingrarna. Har dock dålig koll på var man ska leta. Vill altså inte byta ut alla keycapps utan det är främst WASD jag är ute efter. Kräver inget fancy, gärnab ara att de har någon textur samt står bokstaven på.

https://www.inet.se/produkt/6102589/corsair-fps-backlit-keycaps-keycap-puller/#specs

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Någon här som använder Blue/Clear-brytare i ett öppet kontorslandskap? Någon som upplevt att det stör? Jag har ett HHKB nu men behöver något större känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tjolahoppsan!

Vet någon om det finns något TKL kit med stöd för ISO och bakgrundsbelysning på aliexpress eller liknande? Tänker liknande det satan60-kitet som länkats fast med TKL istället.
Annars får jag väl jaga ett gammalt rapid-i och köpa en Pegasus hoof

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av =dorf=:

@willeykk: Rapid-i och Pegasus Hoof är inte kompatibla.

Skrivet av willeykk:

Amen vafan.. Fick för mig att det fanns flera olika modeller av hoofen som passade olika brädor.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av maximm:
Skrivet av =dorf=:

@maximm: men ingen som passar Rapid-i...

Detta kan kanske vara något? Du kommer inte kunna styra bakgrundsbelysningen men du kan ändra layout/lager osv iaf
https://geekhack.org/index.php?topic=69169.0
https://geekhack.org/index.php?topic=74708.msg1843136#msg1843136

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Detta kan kanske vara något? Du kommer inte kunna styra bakgrundsbelysningen men du kan ändra layout/lager osv iaf
https://geekhack.org/index.php?topic=69169.0
https://geekhack.org/index.php?topic=74708.msg1843136#msg1843136

Tackar er alla ödmjukast för engagemanget! Jag tror dock att min väg blir att belysa datornhörnan istället för tangentbordet när mörkret hälsar på.
Har för mycket både tangentbord och keycaps som måste ersättas annars!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Har sneglat på hhkb-kittet från samma säljare. Hur funkade beställning och leverans? Smidigt, snabbt?

Funkade bra! Snabb leverans och allting stämde!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Funkade bra! Snabb leverans och allting stämde!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket av leveransalternativen valde du? Fortfarande nöjd med köpet?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockefoten:

Någon här som använder Blue/Clear-brytare i ett öppet kontorslandskap? Någon som upplevt att det stör? Jag har ett HHKB nu men behöver något större känner jag.

Ett Realforce 88/105?

Cherry låter ju en hel del mer än Topre (jag skulle aldrig tortera mina kollegor med blå MX). Jag fick lite klagomål när jag hade svarta MX ett tag, så det blev ett HHKB till jobbet också.

Matias QC är också tysta och trevliga. Om du kommer överens med deras design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Vilket av leveransalternativen valde du? Fortfarande nöjd med köpet?

Jag valde billigaste frakten, tror det var fri frakt. Jag är nöjd med köpet! Har monterat och testat allt utom RGB-leds. Jag är helnöjd! Ska lägga upp bilder någon dag, är inte hemma just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett 60/65% (ISO) med Costar stabilizers. Vad har jag att välja på? Utan att behöva vänta ett halvår med leverans helst.... (Whitefox)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra